EU vill ha körkort i telefonen

Permalänk
Melding Plague

EU vill ha körkort i telefonen

EU har bestämt sig för att göra det svårare för skurkaktiga bilister i Europa att undvika att betala böter med ett nytt förslag om gemensam standard för digitalt körkort i mobilen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att ha körkortet i telefonen?

Kan inte komma en dag för tidigt.

Permalänk
Avstängd

Det har ju redan våra myndigheter so why not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kan du tänka dig att ha körkortet i telefonen?

Kan inte komma en dag för tidigt.

Ser framför mig ett scenario där som ber en plocka fram körkort, för att sedan böta dig för att du använt telefonen i bilen när man fipplar fram körkortet haha.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Ännu en möjlighet att göra samhället mer sårbart. Kommer varken vara lätt eller billigt att implementera på ett säkert sätt i alla EU länder

Permalänk
Medlem

Hjälper det pålisen att få bort allt smuts så är jag för.

Permalänk
Medlem

Allt ska tydligen vara i dessa sårbara telefoner. Kör alltid studiekort fysikt efter att skiten i telefonen inte fungerat flertalet gånger, kontrollanterna brukar dock vara scysta vid sådana tillfällen, parkeringar med appar och skit är ännu värre när det inte fungerar. Vad är det för fel på systemet som det är nu?
Kul om appen buggar järnet när man ska visa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Allt ska tydligen vara i dessa sårbara telefoner. Kör alltid studiekort fysikt efter att skiten i telefonen inte fungerat flertalet gånger, kontrollanterna brukar dock vara scysta vid sådana tillfällen, parkeringar med appar och skit är ännu värre när det inte fungerar. Vad är det för fel på systemet som det är nu?
Kul om appen buggar järnet när man ska visa.

Tvivlar på att det blir obligatoriskt att ha i mobilen utan snarare ett komplement. Så får alla välja själva hur de vill ha det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Fysiska körkort från andra länder orsakar ibland svårigheter med att säkerställa rätt identitet, vilket kan leda till brott inte kan klaras upp på rätt sätt

Hur klaras brottet upp på fel sätt, de sätter dit någon annan istället?

Nedläggning ser jag inte som ett uppklarande.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis en bra sak, men det känns som att körkort är ganska onödigt att behöva visa upp.

Vet nu inte hur det fungerar. Borde det inte räcka med vanlig legitimation? Jag menar polisen kan väl slå på personnumret och se om man har giltigt körkort? Hur vet de annars att man eventuellt kör olagligt om man fått körkortet indraget?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

Mest troligt så kommer det inte fungera som det gör med fysiska kort utan kanske mer liknande Freja där föraren visar upp sin mobil med qr-kod och polisen scannar koden. Då får polisen upp uppgifterna på sin telefon och behöver inte titta på din mobil mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Naturligtvis en bra sak, men det känns som att körkort är ganska onödigt att behöva visa upp.

Vet nu inte hur det fungerar. Borde det inte räcka med vanlig legitimation? Jag menar polisen kan väl slå på personnumret och se om man har giltigt körkort? Hur vet de annars att man eventuellt kör olagligt om man fått körkortet indraget?

Det bör i de flesta fall räcka med någon form av legitimation.
https://lawline.se/answers/maste-jag-ha-med-korkortet-nar-jag...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja ja ja ja!
GE MIG!

Har glömt körkortet otaliga gånger då jag ibland glömmer plånboken... men telefonen är alltid med med tanke på kravet på mobilt bankid, swish, köpa buss/tåg biljetter etc

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

Jag skulle gissa att polisen få scanna en QR kod med polisens egna telefon, så kan dom gå iväg med den istället.

För att göra det säkrare så få man identifiera sig på liknande sätt som mobilt BankID efter att polisen har scannat qr koden

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

”EU har bestämt sig för att göra det lättare för bilister i Europa att åka på böter med ett nytt förslag om gemensam standard för digitalt körkort i mobilen”.

Vad är det här för Aftonbladetnivå?

Permalänk
Medlem

Ja det vore fan på tiden. Hela övriga livet inkl ens VISA-kort finns ju i mobilen. Enda anledningen till att jag måste dras med den satans plånboken är körkortet. Hade varit mycket trevlig att ha även det i mobilen.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja ja ja ja!
GE MIG!

Har glömt körkortet otaliga gånger då jag ibland glömmer plånboken... men telefonen är alltid med med tanke på kravet på mobilt bankid, swish, köpa buss/tåg biljetter etc

Säg ditt personnummer så kan faktiskt polisen kolla själva i sitt system. Farsan har gjort detta ett fåtal gånger när han sedan blivit stoppad. Han skulle ju bara åka mellan kontoret och hem för att fixa ett verktyg etc. Sen om dom är på bra humör så kan du slippa undan med en varning.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tvivlar på att det blir obligatoriskt att ha i mobilen utan snarare ett komplement. Så får alla välja själva hur de vill ha det.

Ja vi får hoppas på det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

Låter inte som en helt osannolik ändamålsglidning när "polisen har för få verktyg att stoppa brottslighet med".

Skrivet av Viceroy:

”EU har bestämt sig för att göra det lättare för bilister i Europa att åka på böter med ett nytt förslag om gemensam standard för digitalt körkort i mobilen”.

Vad är det här för Aftonbladetnivå?

Inget fel, det stämmer ju åtminstone här i Sverige att vi är lata på indrivandet av diverse böter och dylikt relaterade till utlandsreggade bilar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Ännu en möjlighet att göra samhället mer sårbart. Kommer varken vara lätt eller billigt att implementera på ett säkert sätt i alla EU länder

Har inte typ estland haft detta i ett årtionde redan? Eller det var digitala pass kanske.

Oavsett är det en bra sak, plastkort har spelat ut sin roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ser framför mig ett scenario där som ber en plocka fram körkort, för att sedan böta dig för att du använt telefonen i bilen när man fipplar fram körkortet haha.

Här i NSW har vi haft detta rätt länge, och lösningen är att man antingen stänger av motorn eller helt enkelt ber om lov att använda telefonen innan man lägger handen på den.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Naturligtvis en bra sak, men det känns som att körkort är ganska onödigt att behöva visa upp.

Vet nu inte hur det fungerar. Borde det inte räcka med vanlig legitimation? Jag menar polisen kan väl slå på personnumret och se om man har giltigt körkort? Hur vet de annars att man eventuellt kör olagligt om man fått körkortet indraget?

Fungerar bara i Sverige. Polisen i andra länder har inte tillgång till svenska register.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Jag har väntat på detta länge och tycker det är så dumt att ha med ett körkort hela tiden som man riskerar att tappa. När man inte längre behöver ha med körkort så lär fler också skippa betalkortet och då blir de mobil betalningsmedlen troligtvis bättre när fler använder dem.

Skrivet av bärplockaren:

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

Framtidens mobiltelefoner bör vara bättre låsta för detta.

Sedan bör man undvika enbart biometriska lås, fingeravtryckläsare, FaceID etc. Då polisen kan lagligt tvinga en att låsa upp dessa enheter, men de kan inte lagligt tvinga en lämna lösenord. https://twitter.com/vitkor/status/1532488557557960704

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mörksuggan:

Säg ditt personnummer så kan faktiskt polisen kolla själva i sitt system. Farsan har gjort detta ett fåtal gånger när han sedan blivit stoppad. Han skulle ju bara åka mellan kontoret och hem för att fixa ett verktyg etc. Sen om dom är på bra humör så kan du slippa undan med en varning.

Misstänkte att man kunde detta… men som sagt, man idag måste ju ha lappen med sig för att inte riskera böter :/

Tycker det är lite förlegat.

För att komma runt det köpte jag en Apple MagSafe Wallet till min telefon så jag alltid har med det ändå som de är nu… men ja.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har idag BankID och Freja, blir ju bra med körkortet också 🙂

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Då skulle jag äntligen slippa släpa med plånboken överallt. Enda anledningen jag ens tar med plånboken är för körkortet, alla andra kort hanterar jag via Google Pay ändå och kontanter har jag inte betalt med i snart 10 år känns det som.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Sålänge det är ett alternativ och inte tvång så ser jag inget problem med det. Gissar dock att tanken bakom är att plastkorten skall fasas ut, vilket är lite tråkigt. Jobbigt att tvingas ha med sig telefonen överallt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Coolt. Ännu ett kort som jag nu kan göra batteriberoende

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ser framför mig ett scenario där som ber en plocka fram körkort, för att sedan böta dig för att du använt telefonen i bilen när man fipplar fram körkortet haha.

En sådan polis har förmodligen inget problem att sätta dit dig idag om denne nu skulle vilja det.