Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag skulle helst inte byta bank heller men man kan ju åtminstone kolla med andra och hota lite med det.

Jag fick iaf lite mer rabatt även på lån under 500k.

Sen kanske 500k känns som småpotatis för någon medan det är mycket pengar för någon annan.

Jag fick också 4.44 i rörligt 5.14 är Nordeas listränta.

Men i absoluta tal gör ju räntan självklart mer skillnad på större lån.

Hej, sant. Jo jag bytte till Hypoteket från Nordea då det var en del skillnad då (och Nordea som nämnt inte gick att få tag på för ett sånt ärende ens eller skickade en notis när jag bad om handlingarna för att flytta) .

Hypoteket har världens enklaste gränssnitt på sin bank, jag kan inte för nåt smör i Småland anklaga Nordea för det (måste använda gamla internetbanken för att -> kapitalförsäkring. Bara att öppna en sån hos dom var iaf för två år sen inte kattmat heller. Deras nya mobilbank är rätt trevlig, mobilappen bra och de en bra sak med sin kapitalförsäkring som är relativt unik).

Jag kan inte kvitta lånet helt idag utan att ta ut alla besparingar men jag ska arbeta på att döda det one by one extrainsättning utöver amortering på runt 5k / månaden. Antar att räntan kommer att bli högre ju mindre lånet blir men räntan kommer att bli högre hursomhelst så det får ses som bra användning av pengarna, att kvitta lån.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Min chef berättade att hans svärfar rekommenderade att binda under denna tid då han jobbade på bank.

..... 22% 5 år. Räntan sjönk någon månad senare till mycket lägre

Han får tydligen fortfarande äta upp denna rekomendation 🤣

Jo det kan jag tänka mig. Mina föräldrar övertog bundna lån på 15% som villkor för att få köpa huset de köpte på 90-talet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag resonerar att det är märkligt. Samma gubbe höjer alltså räntan för att dämpa inflationen men sen säger han åt folk att binda räntan så att deras ränta inte blir del av mekanismen "höja räntan". Fullständigt blandade signaler.

Är det något jag lärt mig så är det förövrigt att man aldrig ska lyssna på ekonomer. De gissar lika mycket som alla andra. Se bara ränteprognoserna senaste ~1 året.

Eftersom räntehöjningar drar upp kostnaderna så ökar den underliggande inflationen, eftersom räntar verkar vara på väg upp ~1.5% så hade folks bindande av räntan hjälpt riksbanken.

Som tidigare sagts så bör man ha rörligt så länge man har råd med det. Räntan brukar kunna dyka rätt fort när riksbankerna helt tagit död på ekonomin med sina höjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Eftersom räntehöjningar drar upp kostnaderna så ökar den underliggande inflationen, eftersom räntar verkar vara på väg upp ~1.5% så hade folks bindande av räntan hjälpt riksbanken.

Som tidigare sagts så bör man ha rörligt så länge man har råd med det. Räntan brukar kunna dyka rätt fort när riksbankerna helt tagit död på ekonomin med sina höjningar.

Nja, KPI ökar av räntehöjningar, men därför finns även bl a KPIF (KPI med fast ränta) där man i möjligaste mån rensar effekten av själva ränteändringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vi har fått möjlighet att få köpa en fastighet som är värderad till nästan 5 miljoner, men eftersom det är inom släkten får vi köpa den för 2 miljoner. Vi kommer inte kunna pytsa in 15% insats för detta. Är 15% ett hårt krav när det är fråga om ett lån som inte ens är hälften av vad fastigheten är värd på marknaden?

Uppföljning på detta, men vi fick lån utan kontantinsats. Skönt, för då kan vi ha de 250 000 vi hade sparat ihop till eventuella renoveringar, men har svårt att tro att det behövs till denna fastighet. 🙂

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Du vet inte vilken typ av fastighet det är och vilket underhåll som krävs. 🙂

Tack för svar!

Ja, jag har en syster, men hon är ett så kallat särkullbarn så hon har rent juridiskt sett inget att kunna kräva på den här fastigheten.

Det stämmer inte att din syster som är särkullbarn inte har något att kräva i denna fastigheten, förutsatt att er gemensamma förälder har ägt en del i fastigheten. Gå igenom situationen med en jurist är mitt råd.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Ikano bank, bra eller dålig med endast bolån?

Vi ska till att köpa villa och funderar på att binda räntan på 1 år för att garantera lite stabilitet under det första året och sedan omvärdera/lägga om lånet efter hur läget är nästa år.

Nu är 1 års bindning bland det sämsta i ränteväg och våra nuvarande banker ger ingen nämnvärd rabatt på 1 års bindning och Ikano bank är de som är bäst med någonstans runt 0.4 under närmaste annan bank vi kollat med.

Finns det någon erfarenhet om hur de är att ha och göra med? Några möjliga krångel när det blir dags för eventuellt byte om 1 år?

Tittar man på Trustpilot så finns det ju en del åsikter, men med 49% 5'or och 44% 1'or i betyg och nästan inget i mitten så vet jag inte hur mycket det är att lita på.

Skrivet av DavidtheDoom:

Spontant så är Trustpilot något man får ta med en nypa salt. Är det 100% botten så är det ju skit.
Men det brukar gå 10 dåliga recensioner på 1 positiv sådan. Folk är benägna att ge ris men inte ros lika ofta.

Är ju vanlig bank så jag hade nog inte tänkt så mycket utan bara kört på. (Jag har dock inget lån idag).

Nu har de höjt räntan på 1 års bundet med 0.4% så nu kan man titta vidare, ingen fördel längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det stämmer inte att din syster som är särkullbarn inte har något att kräva i denna fastigheten, förutsatt att er gemensamma förälder har ägt en del i fastigheten. Gå igenom situationen med en jurist är mitt råd.

Det har vi gjort, vår gemensamma förälder äger ingen del av fastigheten eftersom den ägdes till 100% av "min" förälder innan äktenskapet.

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Det har vi gjort, vår gemensamma förälder äger ingen del av fastigheten eftersom den ägdes till 100% av "min" förälder innan äktenskapet.

Bra att ni kollat upp det noggrant

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min ena del av lånet går ut nu, 1.5mkr. Andra delen har två år kvar (på ca 1.7%).

Man ska inte dela upp lån, osv osv. Men jag var i en situation efter en separation då jag inte hade något val än att gå med på deras villkor för att få behålla huset.

Har nu fått förslag på rabatt på 1.05 på rörligt, just nu landar det på 4.09%. Alt två år på 4.74%.

Just nu är ju rörligt mest fördelaktigt men den lär ju öka vid nästa besked från riksbanken i april. Och sett över två år så tror jag kostnaden blir ungefär detsamma (rörliga kommer ju förhoppningsvis gå ner lite mot slutet av de kommande två åren), fast två-åriga ger en fast månadskostnad.
Det diffar ca 800kr/mån före avdrag med nuvarande räntor.

Låter det rimligt att överväga att binda på två år under de förutsättningarna? Då kommer båda lånen gå ut samtidigt och man har möjlighet att byta bank om man vill eller åtminstone ha bättre förhandlingsläge. (Trivs med min bank)

(Alt binda på ett år på 4.59 och gambla på att räntan börjat sänkas då, vilket jag ställer mig tveksam till dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Låter det rimligt att överväga att binda på två år under de förutsättningarna? Då kommer båda lånen gå ut samtidigt och man har möjlighet att byta bank om man vill eller åtminstone ha bättre förhandlingsläge. (Trivs med min bank)

Allt är gamble just nu, kan gå precis åt vilket håll som helst över tid, men att binda så allt löper ut samtidigt och du kan ta nytt beslut om två år låter väl vettigt om du vill veta vad månadskostnaden är kommande två år.

Jag tillhör nog de negativt sinnade som tror att bolåneräntor kommer gå upp en bra bit till (6% kanske efter rabatt) och ta tid på sig innan vi ser några sänkningar och även om det kommer sänkningar så tror jag att ny normalränta sen blir 3-4%. Men som sagt allt är personligt tyckande, finns nog ingen som vet vart det här tar vägen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är fortfarande i valet och kvalet om man ska skicka in 2-300k och betala av lite på lånet. Det gör ca 8-10k (eller mer om räntan ökar) per år i mindre ränteutgifter.. Ej medräknat ränteavdrag på deklarationen.
Pengarna ligger bara på konto med 2,6% ränta just nu, så värdet på dom äts ju upp sakta men säkert. Skulle kunna skicka in mer så man får under miljonen i lån..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Är fortfarande i valet och kvalet om man ska skicka in 2-300k och betala av lite på lånet. Det gör ca 8-10k (eller mer om räntan ökar) per år i mindre ränteutgifter.. Ej medräknat ränteavdrag på deklarationen.
Pengarna ligger bara på konto med 2,6% ränta just nu, så värdet på dom äts ju upp sakta men säkert. Skulle kunna skicka in mer så man får under miljonen i lån..

Jag har också stått inför det dilemmat om man ska göra en storamortering eller spara någon annanstans och hoppas på bättre avkastning över tid. Jag tänker ändå låta kapitalet vila tills man behöver det för att byta upp sig beträffande bostad eller bil. Att bygga upp kapital kommer annars kosta mycket i tid eller ränta.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Allt är gamble just nu, kan gå precis åt vilket håll som helst över tid, men att binda så allt löper ut samtidigt och du kan ta nytt beslut om två år låter väl vettigt om du vill veta vad månadskostnaden är kommande två år.

Jag tillhör nog de negativt sinnade som tror att bolåneräntor kommer gå upp en bra bit till (6% kanske efter rabatt) och ta tid på sig innan vi ser några sänkningar och även om det kommer sänkningar så tror jag att ny normalränta sen blir 3-4%. Men som sagt allt är personligt tyckande, finns nog ingen som vet vart det här tar vägen.

Diskuterade detta ämnet med mina vänner igår och vi kom till samma slutsats som dig. Så det måste vara sant

Permalänk
Medlem

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Def_Dog:

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Flera frågor som måste bemötas.

Fråga: Bra eller anus att köpa bil för 200-300k?
Den bästa bilen är den bilen som inte kostar något.
Den nästa bästa bilen är den billigaste bilen du kan komma undan med för det du ska göra.
Allt annat är dåligt i olika grad.

Fråga: Bra eller anus att utöka bolånet:
Att köpa bil på bolånet är väl allmänt billigare än att köpa med blankolån eller annuitetslån via bilhandlare.

Fråga: Bra eller dålig i dessa tider?
Ska du utöka bolånet så blir det väl ny del och räkna med hög ränta.
Om det är motiverat och bra kan bara du avgöra.
Spontant skulle jag tro att om du måste ha en bil så är det ju bättre att utöka bolånet om möjligt än att ta blankolån via banken/billån via handlare.

Friskrivning:
Jag har valt att inte ha en bil just för att det kostar omotiverat mycket vs vad den ger för mig. Det har dock att göra med min livsstil, boendesituation och livsval.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Räntan är ju priset på pengar. Du behöver väga behovet mot att köpa en ny bil kontra hur stort bolån du har. En annan sak som avgör är din belåningsgrad. men att ta ett billån istället gör att räntan blir betydlig högre och det är ju en sämre affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Vad menar du med utöka lån? Billån har oftast rörlig ränta som är i spannet 6-10% numera, så det är lite dumt att ta ett sådant lån om du inte tillhör skaran som fortfarande har bundet bolån och en väldigt stabil ekonomi i övrigt.

Kan tillägga att begagnatmarknaden känns ganska överhettad nu då med tanke att få vill köpa nytt, speciellt nu när elbilsbonusen har slopats.

Permalänk
Skrivet av leopard01:

Vad menar du med utöka lån? Billån har oftast rörlig ränta som är i spannet 6-10% numera, så det är lite dumt att ta ett sådant lån om du inte tillhör skaran som fortfarande har bundet bolån och en väldigt stabil ekonomi i övrigt.

Kan tillägga att begagnatmarknaden känns ganska överhettad nu då med tanke att få vill köpa nytt, speciellt nu när elbilsbonusen har slopats.

Eftersom han skriver i tråden om bolån menar han förstås att utöka bostadslån för att köpa en bil.

Bäst är såklart att köpa bilen med sparade pengar om man kan det. Efter det kommer väl att ta det på bostadslån om man kan. Sämst är väl billån/leasing i dessa tider.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Om man orkar gå den vägen så är det ett av de bättre sätten att finansiera tycker jag, har däremot blivit billån hos handlaren på sistone av ren lättja.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Om man orkar gå den vägen så är det ett av de bättre sätten att finansiera tycker jag, har däremot blivit billån hos handlaren på sistone av ren lättja.

Tycker det lika ofta verkar vara annuitetslån som erbjuds....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker det lika ofta verkar vara annuitetslån som erbjuds....

Ja det är lite blandat, har haft båda. Kör med restvärde också så månadsbetalningen hamnar närmare faktisk kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Är ju totalt omöjligt att svara på utan att veta något om dina förutsättningar och alternativ.

Enda vi kan säga säkert är att det går att få en bil för mindre pengar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Jag läste att räntorna kan bli lägre på grund av problemet med bankerna i USA. Någon som vet vad det innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag läste att räntorna kan bli lägre på grund av problemet med bankerna i USA. Någon som vet vad det innebär?

Källa eller länk som du kan dela?
Skulle vilja läsa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Jag läste att räntorna kan bli lägre på grund av problemet med bankerna i USA. Någon som vet vad det innebär?

Inte lägre räntor direkt, mer att Riksbanken kanske inte höjer lika mycket som planerat som jag förstod det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Källa eller länk som du kan dela?
Skulle vilja läsa.

Amerikanska 2-åringen har gått ned 1% sedan ”krisen” inleddes, man förväntar att FED skall lugna ned höjningarna eller t.o.m. sänka räntan vid nästa möte för att ”lugna marknaden”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Källa eller länk som du kan dela?
Skulle vilja läsa.

Blackrock förutspådde att FED kommer ta i för hårt så de tvingas sänka räntorna redan under 2023 vilket kommer leda till fortsatt hög inflation.

https://www.blackrock.com/us/individual/insights/blackrock-in...

Första tecknen på att de kanske får rätt med sin prognos är att 3 banker gått omkull, redan i Mars.

För svensk del så är det ju helt galet att öka kostnaden på bolån med 300-400% på ett halvår och sedan fortsätta höja utan att vänta in konsekvenserna. Det är ju 90-talet deja vu, "måste försvara kronan till varje pris".

För den som vill ha en återblick: https://sverigesradio.se/avsnitt/90-talskrisen-rantechocken-o...

Apropå hur oron i USA kan påverka svenska styrräntan framöver, från dn.se: https://www.dn.se/ekonomi/bankkrisen-kan-ge-svallvagor-pa-sve...
"Jag tror räntorna fortsätter uppåt och att centralbankerna i första hand fokuserar på att få ned inflationen. Det innebär att de kommer fortsätta höja sina styrräntor men möjligen inte lika kraftigt i närtid. Vi får nog räkna med att vi får lite högre boräntor innan vi når toppen, säger Cecilia Hermansson"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

"För svensk del så är det ju helt galet att öka kostnaden på bolån med 300-400% på ett halvår och sedan fortsätta höja utan att vänta in konsekvenserna. "

Nej, det är helt galet att stå stilla medan inflationen ligger på 10%. Riksbanken har bara ett vapen mot hög inflation - det är att höja räntan. Däremot är det helt rimligt att klandra att de reagerar så sent, det är under all kritik att behöva höja så här mycket under en så kort period.

Att låna ut pengar till minusränta är galet. Det är närmast att dopa marknaden och det måste så klart få ett resultat när man lånar ut pengar till negativ ränta, dvs betalar folk för att låna pengar. Samtidigt ska man inte glömma att regeringen har strösslat med diverse bidrag både under pandemin men även nu med elkrisen, dessa pengar påverkar inflationen negativt.

Vi behöver arbetslöshet för att få bukt på inflationen, tyvärr.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Beror som andra sagt på dina förutsättningar.

Har du bil lär det vara billigare att hålla den i liv. Har du inte bil lär det vara billigare köpa en äldre begagnad. Eller ännu billigare ta kollektivtrafik om det finns möjlighet.

Har du dock råd och inte känner oro över att betala mer ränta och vill nyare och bekvämare bil så får du självklart köpa en.

Personligen tänker jag fortsätta med min bil som blir 9 år i år men som rullar på bra och är bekväm och bränslesnål. Hade den varit så att den höll på ramla ihop hade dock jag fått titta på nyare.

Men jag tycker bilarna blivit alldeles för dyra. Köpte min för 105k år 2018 när den var 4år. Idag om man tittar på 4 år gamla bilar är det runt 200k för en stor familjebil. Det är betydligt mer än generella inflationen. Jag tror priset på bilar lär sjunka när lågkonjunkturen kommit mer rejält.

Att ta på bostaden om du har möjlighet brukar vara billigare än billån.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.