Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja exempelvis så är det väl inte helt ovanligt att banker nekar lån till köp i väldigt små föreningar?

https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrattsforening/kopa-...

Annars så är väl KALPens syfte att folk inte ska låna mer än vad de klarar. Men samtidigt svårt att beräknar hur sannolikt det är att en kund skiljer sig.

Små föreningar är ofta svårt, verkar som att de flesta banker har en gräns på 10 lgh i BRF för att det ska gå igenom smärtfritt. Min erfarenhet är att många mindre föreningar i allmänhet har ganska dålig koll och har bristfällig hantering av pantnoteringar etc.

Permalänk
Medlem

Nu när både riksbankschef och finansminister rekommenderar att man ska binda räntan, hur resonerar ni? Det känns ganska märkligt att man skulle kunna tjäna på binda räntan i nuläget då bankerna borde ha en bra kalkyl på sin risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Små föreningar är ofta svårt, verkar som att de flesta banker har en gräns på 10 lgh i BRF för att det ska gå igenom smärtfritt. Min erfarenhet är att många mindre föreningar i allmänhet har ganska dålig koll och har bristfällig hantering av pantnoteringar etc.

Huset jag bor i är en del av en förening med 10 lägenheter. 4st parhus med 2 lägenheter i varje och 2 hus med en lägenhet var (jag bor i ett av dem som är en lägenhet så känns precis som vilken vanlig villa som helst).

Ordförande nämnde att de hade haft svårt med lån i många år men att det löste sig för några år sedan. Husen är från 1990.

Som kuriosa nämnde de som bott här längre att när 90 talskrisen slog igenom strax efter husen byggdes kunde de knappt ge bort husen. En av dem köpte för bara 10000kr. Man har hört många historier från andra också som var med på den tiden om hur många som blev av med sina hus. Dagens räntor är ju extremt låga mot då. 500% varade visserligen bara en kort stund men 20% var inte ovanligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Nu när både riksbankschef och finansminister rekommenderar att man ska binda räntan, hur resonerar ni? Det känns ganska märkligt att man skulle kunna tjäna på binda räntan i nuläget då bankerna borde ha en bra kalkyl på sin risk.

Om du inte klarar högre ränta är det kanske vettigt att binda.

Men inget har förändrats fundamentalt, binda räntan är fortfarande sannolikt dyrare över tid. Du betalar för säkerheten, som alltid.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Jag resonerar att det är märkligt. Samma gubbe höjer alltså räntan för att dämpa inflationen men sen säger han åt folk att binda räntan så att deras ränta inte blir del av mekanismen "höja räntan". Fullständigt blandade signaler.

Är det något jag lärt mig så är det förövrigt att man aldrig ska lyssna på ekonomer. De gissar lika mycket som alla andra. Se bara ränteprognoserna senaste ~1 året.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

Nej, där tycker jag det främst handlar om folk som vill fortsätta konsumera som vanligt och inte verkar kunna anpassa sig till det nya läget. Söker amorteringsfrihet och sen ser man leasingbilar, utemat, resor och betting på kontoutdraget…

Troligen går vi in i en ny värld för många. Väldigt många som levt och spenderat som om pengarna var någon annans.
Har inte haft någon tanke på att man skulle kunna be om amorteringsfrihet om man ändå spenderar pengar på dobbel och utemat... Tänker mig att har man råd med utelunch för en hundring ett par dagar i veckan så har man råd att amortera en tusenlapp eller två.

På trådens ämne när man har dig på kroken.
Bolån och vikariat/tidsbegränsad visstidsanställning, hur funkar det? Är det no-go? Extra dålig ränta? Helt ok om A-kasseberättigad?
Ett par där en har vik, den andra tillsvidare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag resonerar att det är märkligt. Samma gubbe höjer alltså räntan för att dämpa inflationen men sen säger han åt folk att binda räntan så att deras ränta inte blir del av mekanismen "höja räntan". Fullständigt blandade signaler.

Är det något jag lärt mig så är det förövrigt att man aldrig ska lyssna på ekonomer. De gissar lika mycket som alla andra. Se bara ränteprognoserna senaste ~1 året.

Det är inte märkligt. De vill få ner konsumtionen snabbare för att driva ner inflationen.

Att människor binder räntan nu driver ner konsumtionen snabbare och minskar också risken för att folk hamnar i en dålig ekonomisk sits (om man förutsätter att folk binder räntan baserat på en kalkyl de klarar av)

Min bundna ränta går ut sista mars och jag funderar på att binda i 2 år då vi får ett till barn senare i år. Då skulle kalkylen för föräldraledigheten vara klar redan nu och jag skulle inte behöva tänka mer på det. Med största sannolikhet är det dock en dålig affär. Det som talar för är som Massy skriver att ingen egentligen har koll på hur vi ska bekämpa inflationen i dagsläget, räntehöjningarna biter inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Jag vet inte vad du refererar till, men det jag vet att Thedéens sagt handlar mer om att så många har rörliga lån, än huruvida det är bra "timing" att binda. Den synpunkten har han framfört redan för flera år sedan när han var GD på FI. Det handlar om att systemet blir mer känsligt med så mycket rörliga lån, både i det lilla och stora. Sedan är det ju en stor skillnad på den som är relativt lågt belånad med goda marginaler och de som köpt dyrt och är maxbelånade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Det är inte märkligt. De vill få ner konsumtionen snabbare för att driva ner inflationen.

Att människor binder räntan nu driver ner konsumtionen snabbare och minskar också risken för att folk hamnar i en dålig ekonomisk sits (om man förutsätter att folk binder räntan baserat på en kalkyl de klarar av)

Min bundna ränta går ut sista mars och jag funderar på att binda i 2 år då vi får ett till barn senare i år. Då skulle kalkylen för föräldraledigheten vara klar redan nu och jag skulle inte behöva tänka mer på det. Med största sannolikhet är det dock en dålig affär. Det som talar för är som Massy skriver att ingen egentligen har koll på hur vi ska bekämpa inflationen i dagsläget, räntehöjningarna biter inte.

Du har ju inte fel i sak på kort sikt eftersom att de bundna räntorna ofta är högre än de rörliga, men det är knappast vansinnigt mycket högre, och risken är att de med rörligt ändå hamnar på den nivån framöver..

Det som blir motsägelsefullt är att han uttrycker sig på ett sätt som "bind dina räntor nu" samtidigt som han säger "högre räntor att vänta" samtidigt som han använder verktyget högre ränta för att få ner konsumtion. Jag står fast vid att jag tycker det är otroligt motsägelsefulla uttalanden. Hur blir det om alla binder sina räntor nu på 4,8% på 2 år? Hur bra kommer höjd ränta fungera som styrmedel de närmsta två åren då? Inte alls bland privatpersoner åtminstone.

Skrivet av ztenlund:

Det handlar om att systemet blir mer känsligt med så mycket rörliga lån, både i det lilla och stora.

Det blir visserligen känsligare, men också mer responsivt när riksbanken behöver agera än om alla bundit på 23 år.

Permalänk
Medlem

Räntan styr ju även företagens investeringar. Knepigt i Sverige där en stor andel har rörlig ränta (i ett internationellt perspektiv) och hög belåning. Relativt små justeringar i räntan skapar stora problem för en del av hushållen. Regeringarna de senaste fem åren har ju varit tydliga med att den höga belåningen kan leda till problem och nu är vi där. Dessutom sjunker SEK som en sten, inflationen är bortom kontroll och att använda ränteverktyget får som konstaterat stora konsekvenser. Det här ser inte ljust ut.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Det blir ju en tvärnit och när tillräckligt många har dragit ned på konsumtionen så borde följden vara att folk blir av med jobbet i handeln. Sen blir ju årets avtalsrörelse riktigt intressant. Hur högt vågar industrin sätta märket? Räntan är ju priset på pengar och just nu så är den hög som tusan och det blir bara dyrare.

Att binda räntan har jag också gjort om jag var i din sits. Dock får du tänka att matpriser och energipriser är fortsatt instabila. Så din kalkyl kan spricka ändå om maten fortsätter att stiga i pris. Vi kliver precis ur föräldraledigheten nu och det känns skönt att ha två inkomster igen. Speciellt när vår bundna ränta går ut januari 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen går vi in i en ny värld för många. Väldigt många som levt och spenderat som om pengarna var någon annans.
Har inte haft någon tanke på att man skulle kunna be om amorteringsfrihet om man ändå spenderar pengar på dobbel och utemat... Tänker mig att har man råd med utelunch för en hundring ett par dagar i veckan så har man råd att amortera en tusenlapp eller två.

På trådens ämne när man har dig på kroken.
Bolån och vikariat/tidsbegränsad visstidsanställning, hur funkar det? Är det no-go? Extra dålig ränta? Helt ok om A-kasseberättigad?
Ett par där en har vik, den andra tillsvidare.

Räcker med att en av två har tillsvidare där jag jobbar, men lönen för den med visstid räknas eventuellt ner till nivå för a-kassan beroende på vilket jobb/utbildning man har. Ränta gör jag ingen större skillnad på, det hänger mer på belåningsgrad, storlek på lån och engagemang i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Räcker med att en av två har tillsvidare där jag jobbar, men lönen för den med visstid räknas eventuellt ner till nivå för a-kassan beroende på vilket jobb/utbildning man har. Ränta gör jag ingen större skillnad på, det hänger mer på belåningsgrad, storlek på lån och engagemang i övrigt.

Det är verkligen olika. En kompis till mig fick inte lån fören det var tills vidare anställning även fast frun var utbildad apotekare på universitetet och han hade utbildning inom yrkeshögskola för apotekssäljare eller vad det heter. De tjänade typ dubbelt mot oss. Men jag fick däremot låna när min fru fortfarande inte ens var klar med sin storköksutbildning och jag jobba med kundservice och banken sa att det är ok för hon kommer få jobb när hon är klar så de räknade med henne när vi köpte vår andra lägenhet. Detta var dock innan vår personliga bankman som hade haft mamma som klient i många år gick i pension och jag fick någon anonym bankman i Norrland som ”personlig bankman”.

Var lite mer personligt förr så kanske därför de kunde vara schyssta.

När de fick tillsvidare båda två så fick de dock låna och de köpte lägenhet centralt i Norrköping. Prutade ner 10% på utgångspriset tack vare marknaden hade hunnit sjunka.

Gällande binda räntan så påverkar väl riksbankens ränta folks benägenhet att ta billån och andra konsumtionslån. Så inte bara bolånen som gör att konsumtionen dras ner och ska få ner inflationen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Om ni inte kan pytsa in 300k kontantinsats, hur ska ni då ha råd med underhåll, reparationer och renoveringar?

Svaret är hur som helst att banken med största sannolikhet kräver 15% oavsett

Du vet inte vilken typ av fastighet det är och vilket underhåll som krävs. 🙂

Skrivet av Cerb:

Nja, man får bara låna 85% av fastighetens värde. Är fastigheten värd 5Mkr så är det inga problem.

Skrivet av Json_81:

Förmodligen behöver ni ingen kontantinsats alls.
När jag byggde mitt hus så räknades tomtens värde (som jag fått av farsan) som kontantinsats, vi la inget annat kontant.

Skrivet av Kakann:

Man gör alltid en helhetsbedömning och kikar på förmåga att spara, övrigt kreditengagemang etc. så det är ingen garanti att få lån bara för att belåningsgraden inte är så hög. Som någon innan sa så vill man gärna att det ska finnas en rimlighet i att klara underhåll, reparationer etc. utan att det ska krävas utökning på lånet.

Tack för svar!

Skrivet av joakim99:

Har du några syskon? Om du får köpa något till ett pris som är långt ifrån marknadsvärdet så kan det eventuellt kunna räknas som förskott av arv och när det gäller arv och pengar så är det dessvärre så att folks värsta sidor kan komma fram.

Ja, jag har en syster, men hon är ett så kallat särkullbarn så hon har rent juridiskt sett inget att kunna kräva på den här fastigheten.

Permalänk
Medlem

En fråga.

När man tar ett nytt bolån sätts räntan den dag då lånet betalas ut, alltså oftast på tillträdesdagen.

När man har ett befintligt bolån där bindningstiden går ut och man vill binda på nytt. När sätts den räntan? Min fråga är egentligen om jag kommer överens med banken om 4% på 2 år idag och nya räntan ska börja gälla f.o.m April, kan räntan ändras under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

En fråga.

När man tar ett nytt bolån sätts räntan den dag då lånet betalas ut, alltså oftast på tillträdesdagen.

När man har ett befintligt bolån där bindningstiden går ut och man vill binda på nytt. När sätts den räntan? Min fråga är egentligen om jag kommer överens med banken om 4% på 2 år idag och nya räntan ska börja gälla f.o.m April, kan räntan ändras under tiden?

Mig veterligen så förhandlar man enbart om rabatten och det är först när lånet binds om som den riktiga räntan sätts.
Det är så jag har fått det förklarat vid förhandlingar men folk i branschen kanske har mer insikt här?

Permalänk
Medlem

Jag pratade med SEB och de erbjöd 0,84 i rabatt till 4.15% rörligt. Nordea vill ha 4.79.

Bundna var sämre än Nordea så ingen mening där. 4.39 medan 4.19 på Nordea.

Jag ringde Nordea men de kunde inte sänka påstod de. Men hon skulle be min rådgivare kontakta mig.

Fick sedan meddelande på internetbanken att jag fått 0,70 rabatt istället för 0.35. Så lönade sig ändå att tjata på dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

En fråga.

Så var det för oss. En ränterabatt bestämdes, och sen var det tillträdesdagens ränta minus rabatten som blev lånets ränta. Det är först då lånet skapas och därmed först då den faktiska räntan bestäms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag pratade med SEB och de erbjöd 0,84 i rabatt till 4.15% rörligt. Nordea vill ha 4.79.

Bundna var sämre än Nordea så ingen mening där. 4.39 medan 4.19 på Nordea.

Jag ringde Nordea men de kunde inte sänka påstod de. Men hon skulle be min rådgivare kontakta mig.

Fick sedan meddelande på internetbanken att jag fått 0,70 rabatt istället för 0.35. Så lönade sig ändå att tjata på dem.

Klart det lönar sig. De tjänar mindre pengar idag än tidigare när räntan var minus. Så att tappa en kund idag är värre än vad det var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Klart det lönar sig. De tjänar mindre pengar idag än tidigare när räntan var minus. Så att tappa en kund idag är värre än vad det var innan.

Enda dåliga var att jag inte fick någon rabatt alls på bundna så nu är jag i stort sett fast vid att ha rörligt för att inte tappa rabatten. Bara hoppas räntan inte blir 500% igen utan att den går neråt snart.

Sen måste jag skaka av mig känslan av att skämmas lite för att varit en ”jobbig kund”. Borde vara stolt för jag stod på mig snarare.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

Enda dåliga var att jag inte fick någon rabatt alls på bundna så nu är jag i stort sett fast vid att ha rörligt för att inte tappa rabatten. Bara hoppas räntan inte blir 500% igen utan att den går neråt snart.

Sen måste jag skaka av mig känslan av att skämmas lite för att varit en ”jobbig kund”. Borde vara stolt för jag stod på mig snarare.

Standard när man delar upp lånet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Just 500 % var ju kortvarigt för att försöka sätta stopp för spekulationerna mot kronan med den då ej flytande växelkursen. Däremot var det rejält mycket högre räntor ändå, men för att hitta dagens ränteläge behöver man inte ens gå tillbaka till 90-talet.

Från: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finan...

Permalänk
Skrivet av dagas:

Det var aldrig några privatpersoner som hade 500% ens på 90-talet. Som högst var räntorna uppåt 30% och det var under extremt korta perioder.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TobiasStockholm:

Det var aldrig några privatpersoner som hade 500% ens på 90-talet. Som högst var räntorna uppåt 30% och det var under extremt korta perioder.

Ränteavdraget var även högre så den faktiska procentsatsen som privatkund betalade var lägre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag tror det har lite att göra med storleken på lånet. När jag i höstas undersökte alterantiv, bl.a. via compricer/lendo så kom beskedet att hej, det finns en bank som är intresserad av ditt lån, så här är det nu med "små" lån är jag rädd, pappersexcercisen är likastor oavsett storleken på lånet men de tjänar mindre på ett litet. I alla fall reagerade min ursprungliga bolånebank ingenting när jag förfrågade de nödvändiga papprena för ett byte. Tänkte tala med dom om saken men måste ske med rådgivare och fanns inga tider på flera veckor. Hade inget nytt att erbjuda heller och den ursprungliga banken är alltid sämst i alla mätningar vad avser listräntor, vilket var vad jag hade, med rabatt och försäkring och tjänstepension där.

Binda nu på 5% 1 år, eller 4,7% 2 år ter sig lite otrevligt fastän den rörliga näranog garanterat inte kommer att vara lägre om ett år än idag (idag fick jag på 3 månaders rörligt 4,44%. Detta för ett lån på under 500k.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ränteavdraget var även högre så den faktiska procentsatsen som privatkund betalade var lägre.

Det är ett mantra som förekommer i forumet, men helt oavsett hur skattesystemet såg ut före "århundradets skattereform", så är detta irrelevant för 90-talet och 500 % marginalränta. Denna infördes nämligen efter skattereformen.

Till saken hör förstås också att marginalskatterna jämförelsevis var perverst höga före skattereformen, så att det var högre avdrag var inte fullt så bra som det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tror det har lite att göra med storleken på lånet. När jag i höstas undersökte alterantiv, bl.a. via compricer/lendo så kom beskedet att hej, det finns en bank som är intresserad av ditt lån, så här är det nu med "små" lån är jag rädd, pappersexcercisen är likastor oavsett storleken på lånet men de tjänar mindre på ett litet. I alla fall reagerade min ursprungliga bolånebank ingenting när jag förfrågade de nödvändiga papprena för ett byte. Tänkte tala med dom om saken men måste ske med rådgivare och fanns inga tider på flera veckor. Hade inget nytt att erbjuda heller och den ursprungliga banken är alltid sämst i alla mätningar vad avser listräntor, vilket var vad jag hade, med rabatt och försäkring och tjänstepension där.

Binda nu på 5% 1 år, eller 4,7% 2 år ter sig lite otrevligt fastän den rörliga näranog garanterat inte kommer att vara lägre om ett år än idag (idag fick jag på 3 månaders rörligt 4,44%. Detta för ett lån på under 500k.

500K , är 25K på 5% och 23,5K på 4,7%. Knappt värt besväret. Hade jag haft så lite lån så hade jag inte orkat byta. Annars får du byta i det sura äpplet och casha av lånet. Jag hade kört rörligt och lagt på extra amortering för att bli av med det så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

500K , är 25K på 5% och 23,5K på 4,7%. Knappt värt besväret. Hade jag haft så lite lån så hade jag inte orkat byta. Annars får du byta i det sura äpplet och casha av lånet. Jag hade kört rörligt och lagt på extra amortering för att bli av med det så fort som möjligt.

Jag skulle helst inte byta bank heller men man kan ju åtminstone kolla med andra och hota lite med det.

Jag fick iaf lite mer rabatt även på lån under 500k.

Sen kanske 500k känns som småpotatis för någon medan det är mycket pengar för någon annan.

Jag fick också 4.44 i rörligt 5.14 är Nordeas listränta.

Men i absoluta tal gör ju räntan självklart mer skillnad på större lån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

En fråga.

Vissa banker som Handelsbanken och Swedbank har räntesäkring mot en kostnad, oftast ett påslag på listräntan. Det innebär att man avtalar om en ränta i förväg och den ligger fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Min chef berättade att hans svärfar rekommenderade att binda under denna tid då han jobbade på bank.

..... 22% 5 år. Räntan sjönk någon månad senare till mycket lägre

Han får tydligen fortfarande äta upp denna rekomendation 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop