Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det dryga med aluminium är att man ska underhålla propellern med färg osv. Jag har hittat rostfri för 2k. Tycker nog det är värt att gå på rostfri då även om jag inte får ut max av den.
Jag lyckades bara få propeller väljaren att tipsa om olika fabrikat typ. Inte vilken stigning osv jag skulle ha.

Ja det var ju inte så dyrt så det gör du rätt i, inte riktigt dom priserna i min storlek så där valde jag aluminium för en fjärdedel av priset för rostfri sist jag bytte. Skulle vara intressant att höra hur du upplever skillnaden sen om du kommer ihåg det efter sjösättningen. Inte så ofta någon byter i bekantskapskretsen.
Måla har jag aldrig behövt dock, förutom den som polaren körde på grund med

Skumt att dom inte har med val av exakt propeller i väljaren så mycket data man kunde mata in i den men jag fick samma resultat när jag testade nu

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av bran:

Klart man älskar båtliv!

(Kapp)seglar en Albin Nova. Mest shorthanded men även kört Gotland Runt.

<Uppladdad bildlänk>

Semesterseglar även mycket - 2020 jobba vi mkt från båten iom pandemin. Sen kom ett husköp och bebis ivägen, men i år ska vi ut o segla igen vilket ska blir förjäkla nice. Kul o slussa in Lilltrollet i skärgårdslivet också.

Youtubar litegrann från kappseglingar mm på YouTube

Har själv en Nova, dock inte kommit ut och kappseglat henne! men har man inte provat har man ju snabbaste båten...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Ja det var ju inte så dyrt så det gör du rätt i, inte riktigt dom priserna i min storlek så där valde jag aluminium för en fjärdedel av priset för rostfri sist jag bytte. Skulle vara intressant att höra hur du upplever skillnaden sen om du kommer ihåg det efter sjösättningen. Inte så ofta någon byter i bekantskapskretsen.
Måla har jag aldrig behövt dock, förutom den som polaren körde på grund med

Skumt att dom inte har med val av exakt propeller i väljaren så mycket data man kunde mata in i den men jag fick samma resultat när jag testade nu

Jag ska försöka komma ihåg att berätta om skillnaden när jag sjösätter i maj. Idag gör den 23-24 knop som sagt. Men det är en del vibrationer vid vissa varvtal. Kan ju bero på en lätt skadad propeller. Jag ska även byta impeller nu i vår. Samt gå igenom gasreglaget som varit lite sladdrigt. Bytte gasvajern och växelvajern förra året. Gasvajern blev en teflon historia med mycket låg friktion. Känns som att det inte längre finns något distinkt neutralläge på båten.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Fick hem min propeller i rostfritt förra veckan. Det som främst slår mig är skillnaden i vikt. Den dubbla vikten räcker inte, i övrigt ser den mer eller mindre identisk ut med min gamla, storlekmässigt. Dock gick jag från 10 3/8" 14P till 10 ½" 13P. 20 cm snö idag så jag får nog vänta några månader med att testa den

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Fick hem min propeller i rostfritt förra veckan. Det som främst slår mig är skillnaden i vikt. Den dubbla vikten räcker inte, i övrigt ser den mer eller mindre identisk ut med min gamla, storlekmässigt. Dock gick jag från 10 3/8" 14P till 10 ½" 13P. 20 cm snö idag så jag får nog vänta några månader med att testa den

En 1/8” är ju ca 3mm, på radien blir det 1.5, inte mycket direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En 1/8” är ju ca 3mm, på radien blir det 1.5, inte mycket direkt

Nej precis, ska bli väldigt spännande att testa den i kattegatt i sommar och se vad skillnaden blir mot aluminium. Är det värt 1000 kr mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej precis, ska bli väldigt spännande att testa den i kattegatt i sommar och se vad skillnaden blir mot aluminium. Är det värt 1000 kr mer?

Är också väldigt intresserad av resultatet. Jag har aldrig bytt rakt av mellan alu och stål utan alltid bytt stigning samtidigt.
Får se om jag hittar något att leka med för egen del också.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Är också väldigt intresserad av resultatet. Jag har aldrig bytt rakt av mellan alu och stål utan alltid bytt stigning samtidigt.
Får se om jag hittar något att leka med för egen del också.

Jag gick från 14" till 13" i stigning. Kanske planar den lite snabbare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag gick från 14" till 13" i stigning. Kanske planar den lite snabbare?

Motorn borde varva mer och få lite lägre topphastighet som effekt, men om det märks är svårt att veta

Permalänk
Medlem

Det borde göra en del, jag har bytt från 23" till 22" på min 115hk (700kg båt) och hoppas att det skall sänka planingströskeln en hel del. Kör aldrig i 40 knop ändå så det är bättre att ha accelerationen.
Väntar också in värmen så har inte testat än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Motorn borde varva mer och få lite lägre topphastighet som effekt, men om det märks är svårt att veta

Enligt propellertrim skulle bytet från aluminium till rostfritt leda till samma varvtal om jag gick ner en storlek i pitch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Enligt propellertrim skulle bytet från aluminium till rostfritt leda till samma varvtal om jag gick ner en storlek i pitch.

Känns konstigt för min del, men kanske är så. Den flyttar ju mindre vatten vid samma varvtal och behöver därför varva mer

Samtidigt borde bladen vara lite tunnare och därmed ha marginellt mindre motstånd i vattnet

Annars skiljer väl bara vikten?

Propellerkunskap är dock inte enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns konstigt för min del, men kanske är så. Den flyttar ju mindre vatten vid samma varvtal och behöver därför varva mer

Samtidigt borde bladen vara lite tunnare och därmed ha marginellt mindre motstånd i vattnet

Annars skiljer väl bara vikten?

Propellerkunskap är dock inte enkelt

Anledningen är att stål är hårdare än aluminium och inte flexar. Därför trycker den undan mer vatten med effektivare utformning när du kör rostfritt stål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Anledningen är att stål är hårdare än aluminium och inte flexar. Därför trycker den undan mer vatten med effektivare utformning när du kör rostfritt stål.

Jag är ganska skeptiskt till att det ska göra något större skillnad stål eller alu på en mindre motor, eventuella skillnader beror istället på utformingen av bladen.
Hade det varit en snabbgående båt så hade det gjort skillnad, speciellt i kraftig acceleration och svängar men på en båt som din så är det nog inte mätbart.

Jag är sugen på att testa på dom båtar jag har tillgång till (100 resp 115hk båda gör runt 38 knop), har stål på den ena och alu på den andra men helt olika stigningar så kan inte switcha för att testa men hittar jag en prisvärd så kommer jag köpa bara för att det är kul att testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stålpropellern är hårdare än aluminium, vilket gör att den är tåligare och behåller formen vid höga belastningar och ger därför bättre prestanda. En rostfri propeller ger ett bättre grepp än standardpropellrar av aluminium och kan därför monteras något högre på akterdelen. Du utnyttjar då fördelar som bättre acceleration, bättre toppfart och även en lägre bränsleförbrukning. Vill du öka din båts prestanda, köra långa sträckor eller ofta åka vattenskidor ska du välja en stålpropeller med goda och fördelaktiga gångegenskaper. Tack vare tåligheten och att den inte korroderar, gör att livslängden blir mycket lång. Den tyngre vikten bidrar också till en jämnare propellerrotation med en fördelaktigare och ekonomiskare båtgång.

Detta var infon jag hittade på en sida som enbart säljer propellrar. Jag tycker det låter vettigt. Något som slog mig var hur otrevligt det var att hålla i den rostfria propellern då den var mycket vassare än den i aluminium, förmodligen för att bladen är mycket tunnare. En till fördel ska vara att du kan utforma propellern mer optimalt pga ett hårdare material. Men jag tror ändå som du, att det är skit samma på en båt med 50 hk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte ge mig på att slipa rufftaken i år. Iallafall aktern och förens. Kaptenshytten gjord jag förra året. Även grabbräckena har jag slipat. Valde att inte borra bort dom utan ska försöka slipa, olja och lacka på plats.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Syr även upp ett nytt kapell i år... att båt skulle vara ett billigare alternativ till utomlandssemester är ju en myt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Tänkte ge mig på att slipa rufftaken i år. Iallafall aktern och förens. Kaptenshytten gjord jag förra året. Även grabbräckena har jag slipat. Valde att inte borra bort dom utan ska försöka slipa, olja och lacka på plats.

<Uppladdad bildlänk>

Härligt att se att träbåtarna får leva vidare. Är själv uppvuxen på en skärdgårdskryssare så blir varm i hjärtat varje gång en träbåt dyker upp. Dessvärre har jag varken ork eller möjlighet att ha egen båt just nu men hoppas jag om några år kan ändra på den saken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Härligt att se att träbåtarna får leva vidare. Är själv uppvuxen på en skärdgårdskryssare så blir varm i hjärtat varje gång en träbåt dyker upp. Dessvärre har jag varken ork eller möjlighet att ha egen båt just nu men hoppas jag om några år kan ändra på den saken

Ja, det är mycket jobb utan tvekan, men jag köpte båten för att jag ville jobba med det. Jag jobbar med att sitta framför datorn så att bryta det med ett hantverk där man får resultat vid minsta sliptag är en kontrast som är nyttig för min mentala hälsa. ;D
Sen är det en fröjd under sommaren att njuta av det arbete man lagt ner under vintern, alla oljedofter och skinande lack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Ja, det är mycket jobb utan tvekan, men jag köpte båten för att jag ville jobba med det. Jag jobbar med att sitta framför datorn så att bryta det med ett hantverk där man får resultat vid minsta sliptag är en kontrast som är nyttig för min mentala hälsa. ;D
Sen är det en fröjd under sommaren att njuta av det arbete man lagt ner under vintern, alla oljedofter och skinande lack.

Jo det där känner jag igen. Det värmer i hjärtat varje gång någon båtgranne kommer fram och berömmer en för hur vacker båten är. Blir många timmar man lägger ner på att slipa och lacka. Många lager blir det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en biljett till övers till Båtmässan i Älvsjö 1 dag om nån vill ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slöseglare här som sagt. Blir nog 4 veckor i Stockholms skärgård som vanligt. Dyker säkert alltid upp något att fixa med båten inför sjösättning, men just nu funderar jag över Tele2s täckning.

De verkar ju släcka 3G-nätet snabbare än de bygger ut 5G-nätet, med resultat (för mig) att såväl samtals- som datatrafik har sämre täckning än när jag skaffade abonnemanget 2021. Och sommaren 2022 var Tele2 långt efter Telia i skärgården, så, får se om de skärpt sig tills i år. Annars lär jag byts operatör när min bindningstid går ut.

(jag tillhör dem som tycker att mobiltelefon, läsplatta, etc är bra på semester - jag har ingen jobbmobil som stressar mig så ser mobilen som avkopplande)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Slöseglare här som sagt. Blir nog 4 veckor i Stockholms skärgård som vanligt. Dyker säkert alltid upp något att fixa med båten inför sjösättning, men just nu funderar jag över Tele2s täckning.

De verkar ju släcka 3G-nätet snabbare än de bygger ut 5G-nätet, med resultat (för mig) att såväl samtals- som datatrafik har sämre täckning än när jag skaffade abonnemanget 2021. Och sommaren 2022 var Tele2 långt efter Telia i skärgården, så, får se om de skärpt sig tills i år. Annars lär jag byts operatör när min bindningstid går ut.

(jag tillhör dem som tycker att mobiltelefon, läsplatta, etc är bra på semester - jag har ingen jobbmobil som stressar mig så ser mobilen som avkopplande)

Jag har Telenor och har egentligen bara haft svag täckning ute vid Huvudskär(Stockholms skärgård). Utöver det har jag aldrig haft problem med surf- eller telefontäckning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevligt med en Båtclockers tråd, har ingen egen båt men kan nyttja farsans Omega 28 när som. Seglar mest kortare turer på 3-8 timmar, enstaka övernattning. Tyvärr har både segel och motor sett sina bästa dagar.

Det kommer i alla fall bli ny bottenfärg i år då den existerande dels innehåller koppar (i vår klubb måste alla båtar ha bly- koppar- och tennfri bottenfärg (typ) senast nästa vår) och dels har släppt på en del ställen.
Dock har den sena vintern satt lite käppar i hjulet då det är inte så trevlig att stå ute och skrapa/slipa i rådande väderlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Trevligt med en Båtclockers tråd, har ingen egen båt men kan nyttja farsans Omega 28 när som. Seglar mest kortare turer på 3-8 timmar, enstaka övernattning. Tyvärr har både segel och motor sett sina bästa dagar.

Det kommer i alla fall bli ny bottenfärg i år då den existerande dels innehåller koppar (i vår klubb måste alla båtar ha bly- koppar- och tennfri bottenfärg (typ) senast nästa vår) och dels har släppt på en del ställen.
Dock har den sena vintern satt lite käppar i hjulet då det är inte så trevlig att stå ute och skrapa/slipa i rådande väderlek.

Ett tips när ni ändå slipat rent botten är att epoxymåla den så slipper ni vattengenomträngning i plasten dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag sjösatte jag äntligen båten. Återkoppling gällande propellerbytet är att det var över förväntan. Båten planade snabbare, man kände en helt annan accelereration än tidigare. Den fick ett helt annat grepp i vattnet. Jag gick som sagt ner en storlek i pitch och upp en liten liten storlek i diameter. Dessutom var mina bekymmer med vibrationer som bortblåsta. Konstigt nog fick jag samma topphastighet som tidigare, runt 24 knop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här ser ni min gamla skruttiga båt precis före sjösättningen med den rostfria propellern monterad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Idag sjösatte jag äntligen båten. Återkoppling gällande propellerbytet är att det var över förväntan. Båten planade snabbare, man kände en helt annan accelereration än tidigare. Den fick ett helt annat grepp i vattnet. Jag gick som sagt ner en storlek i pitch och upp en liten liten storlek i diameter. Dessutom var mina bekymmer med vibrationer som bortblåsta. Konstigt nog fick jag samma topphastighet som tidigare, runt 24 knop.

Härligt, kul med uppdatering på hur det gått. Vad roligt att du blev nöjd med bytet.

Jag har precis sjösatt också men inte testat mer än lite snabbt vad ett steg ner i pitch (fortfarande alu) gjorde men visst blev den mycket kvickare upp i plan som förväntat. Har inte kollat toppfarten ännu dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Dum fråga, körde du med den gamla som referens? Alltså i år, så du inte bara kör på minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dum fråga, körde du med den gamla som referens? Alltså i år, så du inte bara kör på minne

Jag har kört den gamla propellern i tre år på rad. Så på minne kan ju diskuteras. Jag hade rätt god bild av bristerna med min äldre propeller. Framförallt vibrationer, men även hur lång tid det tog innan båten planade.

Visa signatur