Tröskelstöd för robotdammsugare

Permalänk
Medlem

Tröskelstöd för robotdammsugare

Har bestämt mig för att satsa på en robotdammsugare, men bor i en sekelskiftslägenhet med höga trösklar. Vissa trösklar är liksom i två lager, där första nivån är ca. 2cm och sedan ett till steg på ytterligare ca. 2cm. Det är en hyresrätt så att byta ut eller slipa ner dem är inte aktuellt, utan jag behöver lägga något över för att hjälpa den kommande roboten.

Googlat en del och sett tips om att lägga skrivbordsunderlägg över trösklarna, men vill gärna ha tips på en elegantare lösning, om det finns en sådan? Plus om det är något som dessutom är diskret och smälter in så gått det går.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Finns väl olika typer av tröskelramper och nivålister. Elegantast vore väl nivålist i samma träslag/färg som trösklarna, men totalt 4cm är ju mycket eftersom det inte får bli för brant. Sen kanske du inte kan börja spika/skruva/limma i en hyresrätt, men tycker att det borde gå att få till det hyfsat med dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Har bestämt mig för att satsa på en robotdammsugare, men bor i en sekelskiftslägenhet med höga trösklar. Vissa trösklar är liksom i två lager, där första nivån är ca. 2cm och sedan ett till steg på ytterligare ca. 2cm. Det är en hyresrätt så att byta ut eller slipa ner dem är inte aktuellt, utan jag behöver lägga något över för att hjälpa den kommande roboten.

Googlat en del och sett tips om att lägga skrivbordsunderlägg över trösklarna, men vill gärna ha tips på en elegantare lösning, om det finns en sådan? Plus om det är något som dessutom är diskret och smälter in så gått det går.

det du vill ha är tröskel ramp, vi satte det på klubben och fungera utmärkt även med dammsugare när dom moppar, vanlig nivålist vill du inte använda, dammsugare fastnar sjutton på dom jämnt. vi körde på Alu varianten med brons, men dom finns massa olika färger och mönster, dock är dom inte gratis. https://www.globustt.se/produkter/tackplatar-och-troskelramp/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Har bestämt mig för att satsa på en robotdammsugare, men bor i en sekelskiftslägenhet med höga trösklar. Vissa trösklar är liksom i två lager, där första nivån är ca. 2cm och sedan ett till steg på ytterligare ca. 2cm. Det är en hyresrätt så att byta ut eller slipa ner dem är inte aktuellt, utan jag behöver lägga något över för att hjälpa den kommande roboten.

Googlat en del och sett tips om att lägga skrivbordsunderlägg över trösklarna, men vill gärna ha tips på en elegantare lösning, om det finns en sådan? Plus om det är något som dessutom är diskret och smälter in så gått det går.

Jag har en sådan här till en hög tröskel

https://www.rehabshop.se/hjalpmedel/ramp/troskelramp

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

1cm fyrkantstav i matchande färg så tror jag inte en roborock kommer käfta

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och även min nya dammsugare fastnar kanske 2/10 gånger. Då fastnar den mitt på tröskeln så att inget hjul når golvet. Dessutom låter det förjävligt när dammsugaren krockar och slår sig upp för att till slut lyckas ta sig över tröskeln snett.

https://imgur.io/a/oQFvnQU

Jag provade att sätta dit en rundad typ trekantslist från båda håll men det gjorde varken till eller från.

Det måste väl finnas någon relativt kort sak att lägga dit? Inte vill jag ha en lång ramp in till badrummet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har samma problem och även min nya dammsugare fastnar kanske 2/10 gånger. Då fastnar den mitt på tröskeln så att inget hjul når golvet. Dessutom låter det förjävligt när dammsugaren krockar och slår sig upp för att till slut lyckas ta sig över tröskeln snett.

https://imgur.io/a/oQFvnQU

Jag provade att sätta dit en rundad typ trekantslist från båda håll men det gjorde varken till eller från.

Det måste väl finnas någon relativt kort sak att lägga dit? Inte vill jag ha en lång ramp in till badrummet.

du kan byta tröskeln till en tröskel platta från typ byggmax, vill du inte byta tröskeln så är det enda andra sättet jag vet att lägga typ en 4-5cm bred "planka" som är 10mm tjock framför, då klättrar dom in. görs av tex en tröskleplatta du kapar längst med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har en sådan här till en hög tröskel

https://www.rehabshop.se/hjalpmedel/ramp/troskelramp

en låg modell? när vi testade dom så fastnade roboten på själva gummit precis som dom fastnar på nivåskillnadslist, våra var dock rätt tjocka då trösklarna var höga.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

en låg modell? när vi testade dom så fastnade roboten på själva gummit precis som dom fastnar på nivåskillnadslist, våra var dock rätt tjocka då trösklarna var höga.

Den som är 20mm tjock köpte jag. Osäker på längd dock. Troligen 150mm. Dammsugaren har aldrig fastnat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den som är 20mm tjock köpte jag. Osäker på längd dock. Troligen 150mm. Dammsugaren har aldrig fastnat.

ok nice, vilken dammsugare är det om man får fråga? tror vi hade likande tjocklek, dock kapade vi våra lite i bakkant så det kan vara att resningen blev för kraftig för våra dammsugare. t6 (s6) och ecosvac t8

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok nice, vilken dammsugare är det om man får fråga? tror vi hade likande tjocklek, dock kapade vi våra lite i bakkant så det kan vara att resningen blev för kraftig för våra dammsugare. t6 (s6) och ecosvac t8

S6 MaxV men fungerade även med S5

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken