Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Bra presterat av Hyper 212 EVO! Jag toppade på 82 grader (visserligen endast kombo strike 2) med min Noctua NH-D15S. Kanske skulle behållit Hyper 212 EVO.

Har du uppgraderat GPU också eller kör du 5700 XT som i sign?

Ganska kallt i lägenheten också, men jag är riktigt nöjd med prestandan hittills. Sitter fortfarande på 5700xt så cpun har ju inte fått sträcka på benen ordentligt än tyvärr. Men letar aktivt efter ersättare. Kommer bli en tråkig vår/sommar om jag inte sväljer min stolthet och skaffar nått nytt överprisat runt 10k. Alternativt om jag kan göra ett mellansteg och köpa ett begagnat kort runt 5k att hållas med närmsta året.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Bra presterat av Hyper 212 EVO! Jag toppade på 82 grader (visserligen endast kombo strike 2) med min Noctua NH-D15S. Kanske skulle behållit Hyper 212 EVO.

Har du uppgraderat GPU också eller kör du 5700 XT som i sign?

Kör också en sån. går inte över 80 grader just, det händer väl när nåt laddar på alla kärnor samtidigt.

Fast konsensus verkar vara att köper man dyr CPU ska man minsann köpa dyr kylning, nåt annat är fel.

Man rullar ögonen och stänger öronen för vad folk tror behövs hit och dit.
Inget behov för ny kylare här i vart fall.

Var lite som när rtx 4000 serien släpptes och den skulle bli såååå strömtörstig i alla led för arkitekturen var ju sååå ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ganska kallt i lägenheten också, men jag är riktigt nöjd med prestandan hittills. Sitter fortfarande på 5700xt så cpun har ju inte fått sträcka på benen ordentligt än tyvärr. Men letar aktivt efter ersättare. Kommer bli en tråkig vår/sommar om jag inte sväljer min stolthet och skaffar nått nytt överprisat runt 10k. Alternativt om jag kan göra ett mellansteg och köpa ett begagnat kort runt 5k att hållas med närmsta året.

Med dagens elpriser har jag sett till att det är rätt kallt i huset också! Jag sitter också på ett 5700 XT och det är ju en rätt rejäl flaskhals, men precis som du vill jag inte punga ut närmare 10 k för ett grafikkort.

Skrivet av Rotten:

Kör också en sån. går inte över 80 grader just, det händer väl när nåt laddar på alla kärnor samtidigt.

Fast konsensus verkar vara att köper man dyr CPU ska man minsann köpa dyr kylning, nåt annat är fel.

Man rullar ögonen och stänger öronen för vad folk tror behövs hit och dit.
Inget behov för ny kylare här i vart fall.

Var lite som när rtx 4000 serien släpptes och den skulle bli såååå strömtörstig i alla led för arkitekturen var ju sååå ny.

Nu är det ju kul att köpa ny teknik som tur är. Och Noctuan är åtminstone tystare jmf med min tidigare.

Permalänk
Medlem

Nu kör min 5800x3D med PB02 tuner som några av redan känner igen.
Jag använder -10 curve offset för alla Core med bra effekt
Jag spelar på 4k fick ser en temperatur drop från 65 grader till 55-58 grader med nästan liknande prestanda
Spel som Anno 1800 maxat på 4K (4080) vid 105 -115 fps. Något högre utan -10 curve offset men ingenting markant
Doom Eternal på "psycho graphics at 4K" 115 till 130 fps, temps 55 grader!!

Spiderman Remasterd kör som smör @ 4K med CPU temps 50 till 58 grader
Har testat Cinebench och Prime95. Ingen probs hittills. Prime95 en timme stabilitets test, temperaturen nådde 83 grader
Mitt system är costum fullt vattenkylt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

tänk på att ni får ett spel på köpet som ni kan kränga, samt att ni kan även kränga er 3700x

så totalkostnaden blir inte så farlig om ni frågar mig.

Kunde inte hålla mig längre, slant med fingret och råkade beställa en. Helt av misstag..! Nu får jag bara hoppas jag har tillräckligt hög version på min bios för de är något av de värsta jag vet att fixa..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kunde inte hålla mig längre, slant med fingret och råkade beställa en. Helt av misstag..! Nu får jag bara hoppas jag har tillräckligt hög version på min bios för de är något av de värsta jag vet att fixa..

Grattis! Bios är ganska enkelt, skulle rekommendera att fixa det innan du sätter nya i. Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Grattis! Bios är ganska enkelt, skulle rekommendera att fixa det innan du sätter nya i. Vad har du för moderkort?

Ja jag tänkte göra det innan jag plockar ut min 3700x och lägger den här på marknaden! Asus Strix X470-F har jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kunde inte hålla mig längre, slant med fingret och råkade beställa en. Helt av misstag..! Nu får jag bara hoppas jag har tillräckligt hög version på min bios för de är något av de värsta jag vet att fixa..

hehe najs, du kommer bli nöjd 😊

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Någon som kan skapa meme där kungen avvisar 7950x3d och omfamnar 5800x3d? ☺️

Permalänk
Medlem

Någon i tråden som testat BF2042 och 128 spelare med 5800x3d? Det är min weak spot för min trogne i5:a, halverar i princip FPSen när saker hettar till, varierar mellan 120 till 60 under samma match beroende på vad som händer.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sitter på en 5600X och klurar på om det kommer ge nån boost i 2K, 60fps. Kör ju mkt flight sim, och där äts både gpun i textuere och cpu för all objekt. Frågan är - värt med en rTX 3060Ti ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Sitter på en 5600X och klurar på om det kommer ge nån boost i 2K, 60fps. Kör ju mkt flight sim, och där äts både gpun i textuere och cpu för all objekt. Frågan är - värt med en rTX 3060Ti ?

Du kan kolla lite på hur din GPU användning ser ut, om den inte jobbar speciellt hårt just nu så kan du nog få bättre resultat med en 5800X3D. Men om din GPU däremot ligger på max användning oftast så kommer du nog inte se någon stor skillnad, dock påverkar olika grafik inställningar olika delar av datorn. Det finns inget simpelt svar dock då det finns väldigt många faktorer som kan påverka det, vilka settings du kör spelen i kan ha väldigt stor effekt exempelvis.

Något du inte kan lita på är % CPU användning som i task manager exempelvis, där är % GPU användning lite mer att lita på även om även det inte alltid ger dig all info man kanske velat ha. Sitter GPU på 99% användning hela tiden dock så är det rätt klart att det är begränsningen och inte din CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Betala inte de svenska ockerpriserna!

Ett tips till er som letar efter ett par hundralappar till 5800X3D är att kolla www.geizhals.de (prisjakt i Tyskland) brukar ofta vara 200-500 spänn billigare än svenska priser inklusive frakt. Nu fraktar inte alla till Sverige, men jag vet att CaseKing och mindfactory gör det.

Just nu är www.mindfactory.de billigast

https://geizhals.de/amd-ryzen-7-5800x3d-a2660252.html?hloc=at...

Bra att använda google translate och köpa på!

Förtydligade
Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Du kan kolla lite på hur din GPU användning ser ut, om den inte jobbar speciellt hårt just nu så kan du nog få bättre resultat med en 5800X3D. Men om din GPU däremot ligger på max användning oftast så kommer du nog inte se någon stor skillnad, dock påverkar olika grafik inställningar olika delar av datorn. Det finns inget simpelt svar dock då det finns väldigt många faktorer som kan påverka det, vilka settings du kör spelen i kan ha väldigt stor effekt exempelvis.

Något du inte kan lita på är % CPU användning som i task manager exempelvis, där är % GPU användning lite mer att lita på även om även det inte alltid ger dig all info man kanske velat ha. Sitter GPU på 99% användning hela tiden dock så är det rätt klart att det är begränsningen och inte din CPU.

Nej, speciellt inte med DX12 har jag märkt. Blir rena fantasisoffrorna i akthanteraren. Vare sig GPU eller CPU vekrar användas, intressnat nog. =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonckers89:

Betala inte de svenska ockerpriserna!

Ett tips till er som letar efter ett par hundralappar till 5800X3D är att kolla www.geizhals.de (prisjakt i Tyskland) brukar ofta vara 200-500 spänn billigare än svenska priser inklusive frakt. Nu fraktar inte alla till Sverige, men jag vet att CaseKing och mindfactory gör det.

Just nu är www.mindfactory.de billigast

https://geizhals.de/amd-ryzen-7-5800x3d-a2660252.html?hloc=at...

Bra att använda google translate och köpa på!

Bra pris, men Mindfactory vill inte skicka till Sverige.

Hoppas fortfarande på bra pris från vettig ÅF i Sverige. Får ta ledigt nästa Komplett Bonanza...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bonckers89:

Betala inte de svenska ockerpriserna!

Ett tips till er som letar efter ett par hundralappar till 5800X3D är att kolla www.geizhals.de (prisjakt i Tyskland) brukar ofta vara 200-500 spänn billigare än svenska priser inklusive frakt. Nu fraktar inte alla till Sverige, men jag vet att CaseKing och mindfactory gör det.

Just nu är www.mindfactory.de billigast

https://geizhals.de/amd-ryzen-7-5800x3d-a2660252.html?hloc=at...

Bra att använda google translate och köpa på!

Så hårt sitter inte 200 spänn så att man behöver juxa på med google translate och förvärra garantiärenden etc. genom att köpa utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Så hårt sitter inte 200 spänn så att man behöver juxa på med google translate och förvärra garantiärenden etc. genom att köpa utomlands.

Ba att handla på Lidl en vecka o köpa från Sverige istället!

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Så hårt sitter inte 200 spänn så att man behöver juxa på med google translate och förvärra garantiärenden etc. genom att köpa utomlands.

Reichelt.de har en fullt fungerande engelsk sida €1 dyrare än mindfactory som för tillfället inte skickar till Sverige av någon anledning... ska du köpa en hel dator sparar man säkert 1500kr och det är en väsentlig skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bonckers89:

Reichelt.de har en fullt fungerande engelsk sida €1 dyrare än mindfactory som för tillfället inte skickar till Sverige av någon anledning... ska du köpa en hel dator sparar man säkert 1500kr och det är en väsentlig skillnad.

Tur att var och en får välja själv men personligen tycker jag inte att det är värt det med längre leveranstid, försvårad kommunikation vid eventuell reklamation och garanti.

Edit. Det kvittar ju egentligen hur bra det ser ut om de inte sänder till Sverige som du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Nej, speciellt inte med DX12 har jag märkt. Blir rena fantasisoffrorna i akthanteraren. Vare sig GPU eller CPU vekrar användas, intressnat nog. =P

Om du ser både CPU och GPU användas väldigt lite så är begränsningen oftast single thread CPU prestanda eller minne/cache begränsning i någon form (men inte alltid, bara vanligast)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Grattis alla som klickade hem en 5800x3D för fantastiskt bra pris som vi andra lyckades med under black friday streamen! -20talets bästa prestanda per krona! Prollen tog slut på 5 sekunder hos Inet.. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Grattis alla som klickade hem en 5800x3D för fantastiskt bra pris som vi andra lyckades med under black friday streamen! -20talets bästa prestanda per krona! Prollen tog slut på 5 sekunder hos Inet.. haha

Dröjer nog inte länge tills standardpriset är bättre än så! Jag håller ut ett tag till!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Grattis alla som klickade hem en 5800x3D för fantastiskt bra pris som vi andra lyckades med under black friday streamen! -20talets bästa prestanda per krona! Prollen tog slut på 5 sekunder hos Inet.. haha

Ja jag hann inte xD

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Grattis alla som klickade hem en 5800x3D för fantastiskt bra pris som vi andra lyckades med under black friday streamen! -20talets bästa prestanda per krona! Prollen tog slut på 5 sekunder hos Inet.. haha

Hann få tag på en, drog direkt till betalning men såg efteråt att de tog slut riktigt snabbt!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Grattis alla som klickade hem en 5800x3D för fantastiskt bra pris som vi andra lyckades med under black friday streamen! -20talets bästa prestanda per krona! Prollen tog slut på 5 sekunder hos Inet.. haha

Jag hann slå till på en och B550-moderkortet! Rent spontanköp. Hoppas jag märker ett lyft från nuvarande setup haha!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Grattis alla som klickade hem en 5800x3D för fantastiskt bra pris som vi andra lyckades med under black friday streamen! -20talets bästa prestanda per krona! Prollen tog slut på 5 sekunder hos Inet.. haha

Den + ett 3080 direkt när det släpptes för 7999:-

Permalänk
Medlem

Tror jag förbrukade min tur för resten av året, vet inte vad klockan var men den var efter kl 19, svor högt att jag glömt bort streamen, går direkt till erbjudandena och ser att det är 49/50 5800x3d kvar, funderade även i några sekunder om jag verkligen skulle ha en eftersom nästan ingen köpt. Det blev ett köp 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Tror jag förbrukade min tur för resten av året, vet inte vad klockan var men den var efter kl 19, svor högt att jag glömt bort streamen, går direkt till erbjudandena och ser att det är 49/50 5800x3d kvar, funderade även i några sekunder om jag verkligen skulle ha en eftersom nästan ingen köpt. Det blev ett köp 😂

Brorsan velade också när det stog 49 kvar. 10 sekunder senare var alla borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Tror jag förbrukade min tur för resten av året, vet inte vad klockan var men den var efter kl 19, svor högt att jag glömt bort streamen, går direkt till erbjudandena och ser att det är 49/50 5800x3d kvar, funderade även i några sekunder om jag verkligen skulle ha en eftersom nästan ingen köpt. Det blev ett köp 😂

Jag uppdaterade sidan och såg erbjudande innan dom ens announcade.. typ 30 sekunder innan. När jag lagt min order och refreshade så såg jag 49/50.. så antar jag fick första

Hade lite tur där.