Kryptofokuserade Signature Bank stängs

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har svårt att tro att 50% av Alectas tillgångar är borta.

Nu finns inte 2022 ute vad jag sett, men så här såg det ut 2021:
https://www.alecta.se/globalassets/dokument/finansiella-rappo...

Det är knappast så att Alecta välter av detta och de har betydligt fler innehav än det som är noterat. De hade mer enbart i bl a Investor eller Microsoft än de här tre aktuella nischbankerna tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Nu faller kryptocirkusen som ett korthus. Synd om dom som investerat hus och hem i eländet

Hur då menar du? Kursen upp 7% idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

"...En orsak kan vara rädsla för en så kallad bank run, där kunder i massor plockar ut sina pengar samtidigt..." <-- ur artikeln.

Kanske god tid att testa våra nyliberala finanser i landet lagom för att se vad som händer om någon miljon personer tar ut allt sitt på Swedbank/Nordea/SEB m.fl. , enligt våra direktörer och flesta politiker är finanserna i sverige mer eller mindre guld och gröna skogar - "vi är redo".

Dock nice att stor-krypto just nu iaf verkar hålla emot, en liten antydan att det är ett separat system även om det ofta följer dollarn. Och antagligen kommer krascha om det blir någon kris.

Detta löser fria marknaden lätt! (ironi). Snart kommer samma käftar att gapa högt efter bidrag, eller vad man väljer att kalla det när allmosa delas ut till folk utanför betongblocken för sina kassa investeringar och tilltro i vissa banker/bolag.

Kör man "Fractional Reserve Banking" så måste ju det här hända liksom. De som hatar kontanter kommer ju råka illa ut först om deras bank plötsligt stoppar uttagen. Det är ingen hemligt att om alla tar ut sina pengar samtidigt så finns det ingen bank som är immun mot detta. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket pengar. Man kan ju lösa detta genom att Riksbanken i panik "trycker upp" ett par triljoner SEK och kör kvantitativa lättnader.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tauri85:

Nu faller kryptocirkusen som ett korthus. Synd om dom som investerat hus och hem i eländet

Va den är upp

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hoppas lite på finanskris ändå så räntorna kan sänkas.

Räntorna sänks inte per automatik om det blir finanskris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bränner man sig själv i rumpan får man snällt sitta på blåsorna sedan. Vi har levt i en meme-ekonomi de senaste åren och nu kom verkligheten ikapp. Jag tycker inte synd om dem

Man kan inte både gnälla på att staten inte ska lägga sig i och sedan räkna med att de gör det när stackars banken som byggt sin verksamhet kring en seglivad dagslända som Krypto går under. Hoppas detta också skadar förtroendet för Krypto rejält. Det vore en trevlig bonus.

Finns det fortfarande agg mot krypto? Det finns ju hur mycket grafikkort som helst att köpa fast det är svindyrt istället. Hela 2022 har ju varit skakigt för krypto. Först Luna i Maj, sen FTX i slutet av förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bränner man sig själv i rumpan får man snällt sitta på blåsorna sedan. Vi har levt i en meme-ekonomi de senaste åren och nu kom verkligheten ikapp. Jag tycker inte synd om dem

Man kan inte både gnälla på att staten inte ska lägga sig i och sedan räkna med att de gör det när stackars banken som byggt sin verksamhet kring en seglivad dagslända som Krypto går under. Hoppas detta också skadar förtroendet för Krypto rejält. Det vore en trevlig bonus.

Vad har du emot krypto då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bränner man sig själv i rumpan får man snällt sitta på blåsorna sedan. Vi har levt i en meme-ekonomi de senaste åren och nu kom verkligheten ikapp. Jag tycker inte synd om dem

Man kan inte både gnälla på att staten inte ska lägga sig i och sedan räkna med att de gör det när stackars banken som byggt sin verksamhet kring en seglivad dagslända som Krypto går under. Hoppas detta också skadar förtroendet för Krypto rejält. Det vore en trevlig bonus.

Det är bara det att Alecta förlorade 12mdkr av våra pensionspengar på köpet... vi får tycka synd om oss själva i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Vad har du emot krypto då?

Tycker dennes hobby blev för dyrt.

Inflation är dock faktiskt orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Man är livrädd för en ny Lehmann Brothers. Staten absorberar hellre förlusten. Det är bara att trycka upp fler dollars.

Det gör de säkert om de måste, men det är inte fallet här. Från länken ovan:

Citat:

After receiving a recommendation from the boards of the FDIC and the Federal Reserve, and consulting with the President, Secretary Yellen approved actions enabling the FDIC to complete its resolution of Silicon Valley Bank, Santa Clara, California, in a manner that fully protects all depositors. Depositors will have access to all of their money starting Monday, March 13. No losses associated with the resolution of Silicon Valley Bank will be borne by the taxpayer.

We are also announcing a similar systemic risk exception for Signature Bank, New York, New York, which was closed today by its state chartering authority. All depositors of this institution will be made whole. As with the resolution of Silicon Valley Bank, no losses will be borne by the taxpayer.

Shareholders and certain unsecured debtholders will not be protected. Senior management has also been removed. Any losses to the Deposit Insurance Fund to support uninsured depositors will be recovered by a special assessment on banks, as required by law.

Fetstilen är min, men i övrigt är det ett direkt citat från amerikanska finansdepartementet. Man räknar med att det inte blir några förluster alls (dvs, man tar över tillgångar som täcker de utgifter man har till kontoinnehavare - det är bara det att de är tillgångar som man inte kan sälja tillräckligt fort) och om det blir förluster så täcks de av den fond som bankerna tvingas betala till specifikt för att täcka upp sånt här. De har inte kommit till punkten "trycka pengar" än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Finns det fortfarande agg mot krypto? Det finns ju hur mycket grafikkort som helst att köpa fast det är svindyrt istället. Hela 2022 har ju varit skakigt för krypto. Först Luna i Maj, sen FTX i slutet av förra året.

Ja det var varit lite skakigt minst sagt, men ändå imponerande att värdet håller sig så bra trots alla skakigheter

Sedan inte att förglömma kriget i Ukraina, allmänt andra stökigheter såsom energikris, inflation och lågkonjuktur förutom dessa skakigheter du nämnde ovan.

Måste säga att det är anmärkningsvärt vad folk verkar hata krypto på detta forumet. Som ändå är lite mer inne inom tech. När jag läser inlägg så uppfattar jag nästan att SweC-medlemarna är mer kritiska än gemene svensson, men kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Att skylla misskötta banker på kryptovalutor säger mer om den egna kunskapen än om hur verkligheten är beskaffad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Måste säga att det är anmärkningsvärt vad folk verkar hata krypto på detta forumet. Som ändå är lite mer inne inom tech. När jag läser inlägg så uppfattar jag nästan att SweC-medlemarna är mer kritiska än gemene svensson, men kan ha fel.

Jag tror "att vara lite mer inne inom tech" bara leder till starkare åsikter i frågan, inte positivitet.
Andra parametrar än teknikförståelse avgör sedan om man anser att det är en jättebra eller förkastlig idé.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu finns inte 2022 ute vad jag sett, men så här såg det ut 2021:
https://www.alecta.se/globalassets/dokument/finansiella-rappo...

Det är knappast så att Alecta välter av detta och de har betydligt fler innehav än det som är noterat. De hade mer enbart i bl a Investor eller Microsoft än de här tre aktuella nischbankerna tillsammans.

Precis. Därav min fråga varför personen som jag svarade trodde att 50% av tjänstepensionen hade försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lust att utveckla detta? Har någon tvingat dig lägga din tjänstepension i kryptobanker?

Kan man ens välja kryptobanker för att lägga in sin tjänstepension i?

Skrivet av joakim99:

Precis. Därav min fråga varför personen som jag svarade trodde att 50% av tjänstepensionen hade försvunnit.

Det är nog mer jobbigt för folk som valt rysslandfonder förra året och hann inte gå ur innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Finns det fortfarande agg mot krypto? Det finns ju hur mycket grafikkort som helst att köpa fast det är svindyrt istället. Hela 2022 har ju varit skakigt för krypto. Först Luna i Maj, sen FTX i slutet av förra året.

Japp. Tycker fortfarande konceptet med låtsaspengar och tulpanspekulationsekonomi känns oerhört fånigt. Plus att priserna på grafikkort har ju ändå inte gått ner, och det är krypros fel att de ens hamnade där de gjorde. Så det finns fortfarande agg så det räcker och blir över

Skrivet av iRonNuke:

Vad har du emot krypto då?

Se ovan.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är bara det att Alecta förlorade 12mdkr av våra pensionspengar på köpet... vi får tycka synd om oss själva i stället.

Ja. De är idioter som har lekt med våra pengar i "hippa" branscher. Jag skulle bli förvånad om det inte blir frågan om någon form av ansvarsutkrävning snart. Jag hade aldrig lagt pengarna där om jag fått välja själv, men med så kallad "traditionell försäkring" som de har så är det ju svårt att välja. Hade hellre sett att de lagt pengarna i olja, porr, vapen, knark, eller något annat som ger garanterat hög avkastning med garanterat låg risk. Men det är väl lätt att få "bra" idéer när man leker med andras pengar och hackar sin frukost på en spegel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Finns det fortfarande agg mot krypto? Det finns ju hur mycket grafikkort som helst att köpa fast det är svindyrt istället. Hela 2022 har ju varit skakigt för krypto. Först Luna i Maj, sen FTX i slutet av förra året.

För problemen med Krypto är ju bara relaterat till grafikkort och har absolut inte enorma problem när det kommer till oseriösa aktörer, energiproblem, ekonomiska bubblor etc?

Mig personligen så är det bara slöseri med energi och nästan noll uppsida what so ever.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp. Tycker fortfarande konceptet med låtsaspengar och tulpanspekulationsekonomi känns oerhört fånigt. Plus att priserna på grafikkort har ju ändå inte gått ner, och det är krypros fel att de ens hamnade där de gjorde. Så det finns fortfarande agg så det räcker och blir över

Se ovan.

Ja. De är idioter som har lekt med våra pengar i "hippa" branscher. Jag skulle bli förvånad om det inte blir frågan om någon form av ansvarsutkrävning snart. Jag hade aldrig lagt pengarna där om jag fått välja själv, men med så kallad "traditionell försäkring" som de har så är det ju svårt att välja. Hade hellre sett att de lagt pengarna i olja, porr, vapen, knark, eller något annat som ger garanterat hög avkastning med garanterat låg risk. Men det är väl lätt att få "bra" idéer när man leker med andras pengar och hackar sin frukost på en spegel.

Om det något som är låtsas så är det Fiat-pengar. Staten kan ju trycka upp nya, närsomhelst helst. Ta Bitcoin tex. Du kan inte trycka upp fler Bitcoins bara för att du vill. Det blir ju mer som guld, begränsad mängd kan produceras varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Vad har du emot krypto då?

Han missade crypto tåget och är lite bitter över det... inget att se,bara att rulla vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För problemen med Krypto är ju bara relaterat till grafikkort och har absolut inte enorma problem när det kommer till oseriösa aktörer, energiproblem, ekonomiska bubblor etc?

Mig personligen så är det bara slöseri med energi och nästan noll uppsida what so ever.

Håller med om att 98% av cryptona som finns där ute är skräp..men det finns en hel del riktiga use case som fungerar väl.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av slipbit:

Om det något som är låtsas så är det Fiat-pengar. Staten kan ju trycka upp nya, närsomhelst helst. Ta Bitcoin tex. Du kan inte trycka upp fler Bitcoins bara för att du vill. Det blir ju mer som guld, begränsad mängd kan produceras varje gång.

Inom crypto världen hittar man på nya "grundämnen" istället och värderar dom till miljarder, på tal om saker som är på låtsas.

Permalänk
Medlem

Alecta jacta est.

Skrivet av joakim99:

Lust att utveckla detta? Har någon tvingat dig lägga din tjänstepension i kryptobanker?

Jag har en del kollektivavtalsstyrt hos Alecta som jag inte valt själv och så vitt jag vet kan jag inte påverka det heller (jag kollade just upp det: "Du kan själv välja hur pengarna placeras: Nej"). Så beroende på hur man ser det: ja, en viss del av min tjänstepension har jag indirekt och totalt omedvetet blivit tvingad att ha i kryptobanker.

Men som jag förstår det är Alectas sammanlagda förluster i princip bara en droppe i deras hav, så jag ligger inte vaken på nätterna.

Sveriges pensionssystem är komplext och krångligt, helt uppenbart utformat för att pensionsbolag och mellanhänder ska kunna roffa åt sig så mycket av ens pengar som möjligt via inlåsningar, avgifter, avgifter och åter avgifter (inte sällan dessutom dolda).

Ta bara en sån sak som att arbetsgivaren i praktiken brukar stå som ägare, och man måste få en underskrift av arbetsgivarens firmatecknare för att få göra en flytt (för att arbetsgivaren sannolikt har någon dold underliggande deal som de på något vis tjänar på eller har anna nytta av).

En djävla djungel av ekonomiskt fulspel.

Glöm aldrig att en "pensionsrådgivare" är en säljare. Samma sak gäller din eventuella "personliga bankman".

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bränner man sig själv i rumpan får man snällt sitta på blåsorna sedan. Vi har levt i en meme-ekonomi de senaste åren och nu kom verkligheten ikapp. Jag tycker inte synd om dem

Man kan inte både gnälla på att staten inte ska lägga sig i och sedan räkna med att de gör det när stackars banken som byggt sin verksamhet kring en seglivad dagslända som Krypto går under. Hoppas detta också skadar förtroendet för Krypto rejält. Det vore en trevlig bonus.

https://99bitcoins.com/bitcoin-obituaries/

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Inom crypto världen hittar man på nya "grundämnen" istället och värderar dom till miljarder, på tal om saker som är på låtsas.

Men värderingen är ju vad folk tycker. Jag menar, 100 SEK är ju bara värt pappret om ingen stat backar upp värdet

Permalänk
Medlem

Detta har ingenting med krypto att göra. Det är fiat och dess fraktionella reserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Detta har ingenting med krypto att göra. Det är fiat och dess fraktionella reserver.

Intressant att folk här försöker kasta skit på krypto så fort det bara går. Å andra sidan så är rubriken aningen svår. Har folk missat att Riksbanken har gjort en förlust på 81 miljarder pga obligationerna.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...

Permalänk
Medlem

Mycket bra, krypto har ju noll värde ändå, bara lite virtuella ettor och nollor.

Man ska investera i guld och silver om något. Där pratar vi värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Han missade crypto tåget och är lite bitter över det... inget att se,bara att rulla vidare.

Bitter? Jag är snarare strålande glad att det senaste halvåret kommit nyhet efter nyhet som dels sänker förtroendet för Krypto bland de som aldrig hakade på pyramidspelet och dels pekar på en allmänt växande skepsis. Det är lätt att vara positiv till något när det går bra än att hålla sig objektiv. Men jag har lyckats att inte syltas in i eländet och nu är det nog snart borta. Ge det 5-6 år till så är nog hela skiten bara en pinsam parentes i historien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Mycket bra, krypto har ju noll värde ändå, bara lite virtuella ettor och nollor.

Exakt, dina pengar hos svensk storbank som ligger i någon databas backas ju faktiskt av fysiska ettor och nollor.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bitter? Jag är snarare strålande glad att det senaste halvåret kommit nyhet efter nyhet som dels sänker förtroendet för Krypto bland de som aldrig hakade på pyramidspelet och dels pekar på en allmänt växande skepsis. Det är lätt att vara positiv till något när det går bra än att hålla sig objektiv. Men jag har lyckats att inte syltas in i eländet och nu är det nog snart borta. Ge det 5-6 år till så är nog hela skiten bara en pinsam parentes i historien.

Meanwhile: BTC +17.46% senaste 24 timmarna
Det är fiat bankerna som tappar förtroende.