Vinylskivorna petar CD efter 35 år på tronen

Permalänk
Medlem

Antar att det är mest nostalgiker som lyssnar på skivor oavsett formatet och vinyl är mera nostalgiskt än CD så jag kan förstå varför. Rent tekniskt är CD överlägset men gissar att nostalgin är själva grejen. Dock om man ska vara nostalgisk köper man väl inte nya skivor? Man lyssnar väl på sin gamla skivsamling? Förstår inte riktigt dem som köper ny musik på vinyl. Men kanske är det också nostalgiskt att gå och köpa skivan. Vet inte.

Själv är jag ingen stor musiklyssnare. Har avinstallerat spotify eftersom jag aldrig använder det. Det räcker att söka upp lite gammal musik på youtube eller bara sätta på bilradion några minuter så är jag nöjd. Blir trött i huvudet att lyssna på musik längre än en liten stund. Jag tycker om tystnad (det vill säga lyssna på min tinnitus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Antar att det är mest nostalgiker som lyssnar på skivor oavsett formatet och vinyl är mera nostalgiskt än CD så jag kan förstå varför. Rent tekniskt är CD överlägset men gissar att nostalgin är själva grejen. Dock om man ska vara nostalgisk köper man väl inte nya skivor? Man lyssnar väl på sin gamla skivsamling? Förstår inte riktigt dem som köper ny musik på vinyl. Men kanske är det också nostalgiskt att gå och köpa skivan. Vet inte.

Själv är jag ingen stor musiklyssnare. Har avinstallerat spotify eftersom jag aldrig använder det. Det räcker att söka upp lite gammal musik på youtube eller bara sätta på bilradion några minuter så är jag nöjd. Blir trött i huvudet att lyssna på musik längre än en liten stund. Jag tycker om tystnad (det vill säga lyssna på min tinnitus).

Det är mest hipsters i lägre vuxen ålder om jag förstått det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Haha, förvisso sant men också så löjligt. Knappast bättre på att behålla den där perfekta informationen över tid, om den nu ens blir nära perfekt från början.. för att sen dessutom spelas upp perfekt också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Det finns matematiska bevis på att så länge samplefrekvensen är dubbelt så hög som högsta frekvensen du behöver så kan ljudvågorna återskapas perfekt inom det frekvensbandet

Säger inte att det kanske inte upplevs lika och man kanske föredrar det analoga ändå, men rent signaltekniskt räcker CD extremt långt.

En vinyl som spelats mer än ett fåtal gånger med vanlig nål har absolut börjat degradras, det händer inte med CD heller. Och vinyl har stora begränsningar rent fysiskt hur mycket nålen kan accelerera som också begränsas av spårvidd och annat. Vinyl är verkligen inte felfritt

Permalänk
Medlem

Tycker inte dom låter så bra, är ju hela tiden något irriterande knaster, även på välskötta med fina skivor...

Permalänk
Medlem

Det som gör vinylskivan bra är bruset, knastret och känslan att ta ut en skiva ur ett riktigt trevligt fodral och sedan lägga på skivspelaren, kanske torka rent och pilla med pickupen ... Det som gör vinylskivan "dålig" är svindyra spelare och nålar som ändå inte passar just min pressade skiva och som sedan ändå måste bytas så småningom ... och för att inte tala om slitaget på skivan ...!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Lyssnat på vinyl sedan 2007. När jag var liten lyssnade jag även på föräldrarnas skivor. Jag har säkerligen upp emot 400 vinylskivor, lycka till att ”slita ut” dessa haha.

Vinyl är kung, det är inbjudande med sin stora artwork och lämpar sig bra när man får gäster.
Ang ljudkvaliten så är det skitsnack att det knastrar och har sig, då har man en dålig rigg eller skitiga skivor. Självklart är det inget felfritt system och defekta skivor finns med högt brus från dålig pressning.

Det passar inte alla i denna digitala ålder.
Tyvärr köper jag inte lika mycket vinyl längre, det har blivit svindyrt tyvärr så man blir mer selektiv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Snusfri

Har wishlistat en drös med vinyler på Discog som jag planerar införskaffa dels som "inredning" dels för att jag gillar artisten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har wishlistat en drös med vinyler på Discog som jag planerar införskaffa dels som "inredning" dels för att jag gillar artisten.

Ja usch, sidor som Discogs har verkligen förstört marknaden om man ska börja lyssna idag, allt har blivit snordyrt iom att det finns försäljningshistorik.

Men även nya plattor är svindyra, kan ligga upp mot 600kr för en dubbel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag som icke intresserad tyckte att det lät klart bättre på vinyl än Spotify - vilket kanske inte säger så mycket.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. 1. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation,

Det där är fel på så många plan, men misstänker du inte är intresserad av att veta varför.
Skulle du vilja veta så är du välkommen att hojta här eller i PM.

Citat:

2. medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Detta är också helt fel enligt Nyquist-Shannon teoremet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Lyssnat på vinyl sedan 2007. När jag var liten lyssnade jag även på föräldrarnas skivor. Jag har säkerligen upp emot 400 vinylskivor, lycka till att ”slita ut” dessa haha.

Vinyl är kung, det är inbjudande med sin stora artwork och lämpar sig bra när man får gäster.
Ang ljudkvaliten så är det skitsnack att det knastrar och har sig, då har man en dålig rigg eller skitiga skivor. Självklart är det inget felfritt system och defekta skivor finns med högt brus från dålig pressning.

Det passar inte alla i denna digitala ålder.
Tyvärr köper jag inte lika mycket vinyl längre, det har blivit svindyrt tyvärr så man blir mer selektiv.

Stämmer det verkligen? Jag har fått lyssna på lite finare modeller på ljudbutiker och jag har aldrig varit med om en enda demonstration som HELT saknar brus / knaster... Man kan få bort det mesta, men inte allt.

Sen så är det väl det som vissa tycker om såklart, det är ju ett intresse och för många även nostalgi! Respekterar det fullt ut. Det är en charmig teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du tog orden ur mun på mig. Ungefär som att analogt foto hade mer information i bilden än digitalt. Jag kan dock inte undvika att bli sjukt arg över att dessa myter överlever hos så många. Som "micron värmer inifrån" eller "man får kramp om man badar inom en timme efter att man ätit".

Nu vill jag inte göra dig ännu argare. Men enligt Wikipedia så motsvarar en mellanformat analog film 128 megapixel. Med storformat är det tusental. Jag läste för några år sedan om en värsting till Hasselblad som användes för typ byggnadsstora banderoller, och det fanns iaf då ingen digital kamera "som hade mer information". Jag är ingen expert på området, och tar tacksamt emot all rage du har att bjuda på. #popcorn

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu vill jag inte göra dig ännu argare. Men enligt Wikipedia så motsvarar en mellanformat analog film 128 megapixel. Med storformat är det tusental. Jag läste för några år sedan om en värsting till Hasselblad som användes för typ byggnadsstora banderoller, och det fanns iaf då ingen digital kamera "som hade mer information". Jag är ingen expert på området, och tar tacksamt emot all rage du har att bjuda på. #popcorn

Det har ju med storleken på silverkristallerna att göra. Absolut är analog film som är använd, förberedd, fotograferad med rätt inställningar och framkallad rätt extremt bra

Men en digital kamera kan ’stackas’ för att skapa dynamik som en analog bara kunde drömma om, moderna tekniker som stitching och live view där du kan se bilden som den blev tagen och göra ändringar

Sett till en chansartad tagning, singulärt foto, så kan absolut analogt vinna, men helt ärligt tror jag den typen av foto är extremt sällsynt

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu vill jag inte göra dig ännu argare. Men enligt Wikipedia så motsvarar en mellanformat analog film 128 megapixel. Med storformat är det tusental. Jag läste för några år sedan om en värsting till Hasselblad som användes för typ byggnadsstora banderoller, och det fanns iaf då ingen digital kamera "som hade mer information". Jag är ingen expert på området, och tar tacksamt emot all rage du har att bjuda på. #popcorn

Nu stod det iofs 83-125MP, vilket relativt tillgängliga mediumformatkameror matchar (typ) idag. Men kritiserar inte slutsatsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Kör också en del CD i bilen. Kan koppla in mobil men bara via 3,5mm vilket de flesta inte har längre.

Det finns lösningar på det problemet, som också låter dig prata i telefon när du kör om det är intressant. Till exempel denna. Jag vet inte om just den är bra eller så dock, men den hör inte till de billigaste. Jag gick igenom ett antal till gamla bilar utan BT och de funkade för det mesta bra med hyfsat ljud och även ok mikrofon, även om de kostade typ 5 dollar från Aliexpress, tills byggkvaliteten brast och de föll i bitar efter något år typ. Det finns också lösningar för ännu äldre bilstereos, men det var ett glapp där ett tag när många modeller inte hade varken kassett, 3,5mm eller BT för musik, men ändå inbyggd "fast" stereo. Då blir det mer komplicerat, eller sämre, FM-sändare låter alltid skit exempelvis, men ofta kan man koppla in sig på en CD-växlaringång eller liknande och få bra ljud och funktionalitet, men dyrt och inte sällan jobbigt att installera.

Citat:

Lyssnar dock lite på CD i gammal hederlig CD läsare kopplad till receiver hemma. Mozart tex Tycker kvaliten är bättre än tex youtube.

Men det är verkligen inte ofta. Några gånger om året.

99% av tiden är det youtube Music på mobilen som gäller eller radion i bilen för man inte orkar sätta i ny skiva eller fixa en gammal iPod eller nått att koppla in.

Har LP spelare och skivor. Lyssnade rätt mycket på det runt 2007-2010 men tycker det tar plats så inte använt det på länge. De bästa skivorna har problem med att de är repiga med åren också. Är från 70 80 talet de flesta. Bara köpt en ny skiva som inte är ärvd eller köpt på loppis och det är Nightwish Limited Edition skiva från 2007 när jag köpte spelaren.

Jag köpte rätt mycket vinyl på nittiotalet. Ville man ha de bästa singlarna inom vissa genrer snabbast så var det vad som fanns.

Skrivet av superapan:

Nu vill jag inte göra dig ännu argare. Men enligt Wikipedia så motsvarar en mellanformat analog film 128 megapixel. Med storformat är det tusental. Jag läste för några år sedan om en värsting till Hasselblad som användes för typ byggnadsstora banderoller, och det fanns iaf då ingen digital kamera "som hade mer information". Jag är ingen expert på området, och tar tacksamt emot all rage du har att bjuda på. #popcorn

I teorin är väl det viktiga här. Optiken sätter begränsningen mer än sensorn nuförtiden och även om det fanns undantag så var sällan optiken direkt super på gamla fullformatskameror eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Stämmer det verkligen? Jag har fått lyssna på lite finare modeller på ljudbutiker och jag har aldrig varit med om en enda demonstration som HELT saknar brus / knaster... Man kan få bort det mesta, men inte allt.

Sen så är det väl det som vissa tycker om såklart, det är ju ett intresse och för många även nostalgi! Respekterar det fullt ut. Det är en charmig teknik.

Helt tyst blir det aldrig, när det inte spelas någon musik och nålen ligger på skivan.
Lyssnar man uteslutande på klassisk musik med partier som är praktiskt taget tysta bör man kanske köra helt digitalt istället.
Att du skulle märka av något knaster som stör när pop/rock/jazz osv osv spelas skulle jag säga är skitsnack ja.

Edit* Men jag skulle då också säga att du får spela ganska högt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag som icke intresserad tyckte att det lät klart bättre på vinyl än Spotify - vilket kanske inte säger så mycket.

Det blir väldigt många parametar som spelar in i det fallet. Är det över huvud taget samma källa? Vilken kvalisort har man valt att lyssna på via Spotify och hur ser deras originalfil ut? Det är inte alls konstigt om man tycker en vinylskiva med bra dynamik låter bättre än ett komprimerat och dynamiklöst spår via Spotify, men spåret på Spotify skulle kunna låta betydligt bättre än det gör om det bara vore ljudtekniker med i soppan som haft lite intresse för ljudkvalitet istället för att bara dra upp loudness till 11.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fick en sån här av frugan i födelsedagspresent för två veckor sedan: https://www.sony.se/electronics/ljud-komponenter/ps-lx310bt.

Gillade inte riktigt hur den kopplade mot vår BT-högtalare så fick rusa iväg och köpa ett par audio pro a28 men efter det har jag suttit och skrollat discogs i timmar. Beställde också lite nypress av kraftwerk på ginza. Fantastiskt roligt faktiskt, och mysigt att sätta på en skiva och sätta sig att lyssna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

https://youtu.be/5KHSz9Gi-II

Denna snubben är ett geni. Han menar på att vinylen förvisso har bra kvalitet, men att bandaren har ännu bättre. Varför vinylen vann slaget var pga kostnaden av skivan, och att du enklare kan byta låt på en skiva. Men vill man ha bäst kvalitet så räcker det inte att ha en vinylspelare 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Helt tyst blir det aldrig, när det inte spelas någon musik och nålen ligger på skivan.
Lyssnar man uteslutande på klassisk musik med partier som är praktiskt taget tysta bör man kanske köra helt digitalt istället.
Att du skulle märka av något knaster som stör när pop/rock/jazz osv osv spelas skulle jag säga är skitsnack ja.

Edit* Men jag skulle då också säga att du får spela ganska högt.

Intressant!
Med risk för att gå off-topic, på tiden man spelade in LPs, hur fasen sparade man masters?
Idag finns ju även jättegamla låtar helt knasterfria online (Tidal lossless etc) Var det på kasettband?

Lite svårt att googla mig fram, men visst är det sjukt intressant?

Permalänk

Gillar alla format/"uppspelningsmetoder" utom CD och streamingtjänster. Formaten i "närmast till hjärtat"-ordning:

1. Vinyl
2. Kassettband
3. Mp3-spelare
4. Uppspelning på datorn utifrån mp3:or från hårddisk eller på Youtube

I "hur jag faktiskt lyssnar"-ordning (ledsen smiley):

1. Uppspelning på datorn utifrån mp3:or från hårddisk eller på Youtube
2. Mp3-spelare
3. Vinyl
4. Kassettband

Det jag inte gillar med CD är att det saknar både charm och några särskilda funktionella fördelar. Det känns som att äga en CD är lika ihåligt som att ha musiken i fråga nerladdad. Vinylskivor är roligare att äga och titta på, utöver den braiga ljudkvalitén.

Älskar mp3-spelare eftersom de, tillsammans med LR20-batteridrivna bergsprängare, fortfarande är kungen av flerdagarsfestivaler där man inte direkt sysslar med eluttag.

Det dåliga med streamingtjänster är att utbudet är oerhört skralt jämfört med Youtube. Hittar kanske bara 5 % av det jag (som ett fan av obskyr tidig 80-tals-heavy metal) söker på. Och så känslan av att man är utlämnad till interwebbens nycker i alla lägen, som onlinekrav i ett spel.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation

Med en begränsad ljudbild. Vinyl är bland annat begränsat av att du inte kan ha för branta "backar och dalar" i tryckningen. Annars kan det i sig själv skapa hack/knaster. Vilket måste tas i beaktande vid mixningen av musiken.

Så ja, vinyl kan återskapa musiken "bättre". Så länge musiken till en början är begränsad till vad vinyl kan återskapa!

Sen att med identisk mixning så finns det inte någon som kan ta avgöra om det är vinyl eller digitalt i riktiga blind test är en anna femma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Gillar alla format/"uppspelningsmetoder" utom CD och streamingtjänster. Formaten i "närmast till hjärtat"-ordning:

1. Vinyl
2. Kassettband
3. Mp3-spelare
4. Uppspelning på datorn utifrån mp3:or från hårddisk eller på Youtube

I "hur jag faktiskt lyssnar"-ordning (ledsen smiley):

1. Uppspelning på datorn utifrån mp3:or från hårddisk eller på Youtube
2. Mp3-spelare
3. Vinyl
4. Kassettband

Det jag inte gillar med CD är att det saknar både charm och några särskilda funktionella fördelar. Det känns som att äga en CD är lika ihåligt som att ha musiken i fråga nerladdad. Vinylskivor är roligare att äga och titta på, utöver den braiga ljudkvalitén.

Älskar mp3-spelare eftersom de, tillsammans med LR20-batteridrivna bergsprängare, fortfarande är kungen av flerdagarsfestivaler där man inte direkt sysslar med eluttag.

Det dåliga med streamingtjänster är att utbudet är oerhört skralt jämfört med Youtube. Hittar kanske bara 5 % av det jag (som ett fan av obskyr tidig 80-tals-heavy metal) söker på. Och så känslan av att man är utlämnad till interwebbens nycker i alla lägen, som onlinekrav i ett spel.

Var 8-track någonsin en grej i Sverige? Hade den tekniken sämre kvalitet jämfört med kassettbanden? Sjukt intressant att det ändå försöktes göra lite olika standarder

Permalänk
Medlem

Har en samling på ca 200 vinyler, allt är arvegods. Däribland några "förstapressar" av Beatles från 60-talet. Lyssnar ibland, då för känslan och nostalgin, men 99% av tiden spenderas på spotify.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan man körde CD. Men konverterar mitt bibliotek sakta men säkert till flac.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Intressant!
Med risk för att gå off-topic, på tiden man spelade in LPs, hur fasen sparade man masters?
Idag finns ju även jättegamla låtar helt knasterfria online (Tidal lossless etc) Var det på kasettband?

Lite svårt att googla mig fram, men visst är det sjukt intressant?

”Stora kassettband” magnetband helt enkelt.
Därav att vissa gamla grejer som släppts på vinyl och rullband kan låta bättre än nysläppt digitalt/cd eftersom man ofta använder sig av gamla ”masters” på magnetband vid nysläpp om sådana finns kvar. Att det låter sämre i just dom fallen beror ofta på att banden är gamla och har degraderats mycket. Därför håller gamla pressar i väldigt bra skick också så högt värde för samlare.

Är inte jätteinsatt, men har snappat upp lite grann.
Ett helt nytt modernt släpp där man i många fall använder samma mix till alla format gör att man inte hör någon större skillnad, då kommer vi till brusnivå och sånna grejer istället, när vi jämför. Är det däremot sönderkomprimerat som mycket musik är idag så låter vinylen klart sämre, pga att nålen inte klarar av att spela av spåret perfekt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Gav bort hela min skivsamlig till grabben, 20 år senare bestämade jag för att försöka bygga upp den igen, gav upp vid ca 100 vinlyer, då jag insåg att man eller iaf jag, hade behov av minst 300, för att täcka upp min musiksmak.

Permalänk
Medlem

Har en del lp skivor. Som hårdrockare back in the day så skulle man ha allt med favoritbanden.

Är för bekväm för att lyssna på dem idag dock. Streamar allt. Men vissa av mina skivor hann jag faktiskt rippa för en sådär 15 år sen. Har kvar mp3 filerna. Eller så va det wma. Lyssnar inte på dem.

Hela audiofil prylen begriper jag mig inte på. Och då spelar jag själv musik och spelar in / mixar. Det är dåligt ljud tills det inte är dåligt mer. Sen allt över det är hårklyveri.

Fördelen med lp var förpackningen. Att titta inne i sleeven osv. ❤️

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Jag antar att du inte vet hur produktionen av en vinylskiva går till. Nu talar vi om att vid pressningen används mallen av en mall av en mall av en mall.. Hur mycket information tror du inte har förlorats genom alla dessa steg?