Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Tesla 3 hade varit så mycket bättre om bagaget var model S hatchback:-(

Model Y?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Har du fått den ännu ?

https://www.topspeed.com/5-ways-the-ford-mustang-mach-e-gt-is...

Vi får väl göra en egen jämförelse MP-Jan och se om den stämmer ?

Maj/juni, ser det ut som i dagsläget.

Det oj: as en del över räckvidden på EV6 GT (ffa. i publikationer från USA) men den förefaller att ha ungefär samma räckvidd som C40: n idag (32-40mil) med en betydligt snabbare laddning. Det är verkligen ett icke problem, för mig. Vad ett större batteripack skulle kunna ge mig, som jag vill ha mer än räckvidd, är möjligheten att ta ut full kraft längre. Optimal kraft uppnås endast vid SoC >70%. Det är inget ovanligt eller avvikande med det. Så brukar det vara med befintlig batteriteknik (och som vanligt är Tesla bättre här än konkurrenterna).

En sak är iaf. säker: Kian är snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ioniq 5 finns inte som alternativ. Förmånsbil och kostnaderna är i princip lika. XC40 och Polestar 2 var dyrast men dom väljs bort.
Har sammanfattat de tre bästa alternativen enligt nedan;

Volvo X40, WV ID.4, Polestar 2 och Skoda Enyaq bör väljas bort.
Kia EV6, Tesla Model 3 och BMW i4 är de bättre valen.

Kia EV6
+ 4WD
+ Bra overall
+ Bäst utrymme, störst.
+ Ändå någorlunda traditionell
+ Bra grundutrustning
- Sämst infotainment av alla tre val

Tesla Model 3
+ 4WD alternativ?
+ Bäst effektivitet
+ Funktionerna kring infotainment/appen
+- Modern minimalism både utsida och interiör, touchskärm
+- Sportbil (kul sommar mindre kul vinter)
- Högre buller/stötig fjädring
- Sämre byggkvalité än Kia och BMW

BMW i4
+ Bäst komfort
+ Bäst körglädje
+ Bäst byggkvalité
+- Modern men ändå traditionell infotainment/interiör
+- Sportbil (kul sommar mindre kul vinter)
- Endast 2WD/Bakhjulsdrift? Läskigt på vinter.

Alla har för och nackdelar. Vad som menas med fördel "bra infotainment" får man nog definera själv ganska mycket. Tesla är väldigt bra på vissa saker i infotainment och kass på andra. Mycket av mjukvaran i Tesla är i betastadie/ändras kontinuerligt. Detta inkluderar ALL mjukvara, t.ex. regnsensor, farthållare, filhållning, infotainment osv. Så du kommer antagligen behöva uppdatera bilen ganska ofta (själv, via wifi) och det är ett lotteri ifall den blir bättre eller sämre.

Viktigaste är att provköra alla du har tittat på.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Maj/juni, ser det ut som i dagsläget.

Det oj: as en del över räckvidden på EV6 GT (ffa. i publikationer från USA) men den förefaller att ha ungefär samma räckvidd som C40: n idag (32-40mil) med en betydligt snabbare laddning. Det är verkligen ett icke problem, för mig. Vad ett större batteripack skulle kunna ge mig, som jag vill ha mer än räckvidd, är möjligheten att ta ut full kraft längre. Optimal kraft uppnås endast vid SoC >70%. Det är inget ovanligt eller avvikande med det. Så brukar det vara med befintlig batteriteknik (och som vanligt är Tesla bättre här än konkurrenterna).

En sak är iaf. säker: Kian är snyggare

Samma med min mach e gt. Den börjar tappa effekt från runt 60-70% med men jag har ju 5 sek spärren med, den är rätt trist.

Permalänk
Medlem

Jag hade en ny ladd-upplevelse idag. DC-laddaren jag använde tappade uppkopplingen och startade om, så min session avslutades. Dock fortsatte bilen laddas, med det lilla problemet att jag inte kunde avsluta.

Jag trodde bilen bestämde över laddförfarandet, men vad jag än försökte gick det inte. Inte heller den digitala stoppknappen på laddaren fungerade. Appen var nere för dagen (även det fick jag veta av kundtjänst under mitt första samtal ), så jag startade laddningen med ett fysiskt kort och var således tvungen att även avsluta med kortet. Fast eftersom min session var bortglömd, fick jag inte avsluta laddningen med kortet heller.

Jag ringde kundtjänst och medan jag väntade i telefonkö nåddes 100% och laddningen avslutades. Dom sa att när detta inträffar ska man i första hand ringa, alternativt trycka nödstopp om man har bråttom, men se till att återställa nödstoppet när man fått ur laddaren. Att trycka nödstopp kan i värsta fall sänka hela laddaren, vilket kräver mer än bara en omstart. Så ge kundtjänst en chans först!

Laddstationens kundtjänst berättade även att bilen ska fortsätta laddas även om något går fel. Kanske för kundens bästa, men jag är osäker på vad jag tycker om det. Enligt mitt digitala kvitto har jag bara fått betala för laddningen innan avbrottet. Återstår att se om dom rättar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Alla har för och nackdelar. Vad som menas med fördel "bra infotainment" får man nog definera själv ganska mycket. Tesla är väldigt bra på vissa saker i infotainment och kass på andra. Mycket av mjukvaran i Tesla är i betastadie/ändras kontinuerligt. Detta inkluderar ALL mjukvara, t.ex. regnsensor, farthållare, filhållning, infotainment osv. Så du kommer antagligen behöva uppdatera bilen ganska ofta (själv, via wifi) och det är ett lotteri ifall den blir bättre eller sämre.

Viktigaste är att provköra alla du har tittat på.

Tyvärr är det ju så att mycket som Tesla ändrar är till det sämre. Snabbladdar du för ofta så händer detta t.ex.: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=708330&sid=0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag hade en ny ladd-upplevelse idag. DC-laddaren jag använde tappade uppkopplingen och startade om, så min session avslutades. Dock fortsatte bilen laddas, med det lilla problemet att jag inte kunde avsluta.

Jag trodde bilen bestämde över laddförfarandet, men vad jag än försökte gick det inte. Inte heller den digitala stoppknappen på laddaren fungerade. Appen var nere för dagen (även det fick jag veta av kundtjänst under mitt första samtal ), så jag startade laddningen med ett fysiskt kort och var således tvungen att även avsluta med kortet. Fast eftersom min session var bortglömd, fick jag inte avsluta laddningen med kortet heller.

Jag ringde kundtjänst och medan jag väntade i telefonkö nåddes 100% och laddningen avslutades. Dom sa att när detta inträffar ska man i första hand ringa, alternativt trycka nödstopp om man har bråttom, men se till att återställa nödstoppet när man fått ur laddaren. Att trycka nödstopp kan i värsta fall sänka hela laddaren, vilket kräver mer än bara en omstart. Så ge kundtjänst en chans först!

Laddstationens kundtjänst berättade även att bilen ska fortsätta laddas även om något går fel. Kanske för kundens bästa, men jag är osäker på vad jag tycker om det. Enligt mitt digitala kvitto har jag bara fått betala för laddningen innan avbrottet. Återstår att se om dom rättar till det.

Jag har också varit med om det, men då gick jag in i bilen och ändrade maxladdningen över DC på tex 70% så nådde den det strax efter och jag kunde koppla ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har också varit med om det, men då gick jag in i bilen och ändrade maxladdningen över DC på tex 70% så nådde den det strax efter och jag kunde koppla ur.

Jag försökte avsluta laddningen på alla möjliga sätt från bilens håll. Fysiska knappar och i bilens app, men jag lyckades inte. Att ställa om maxladdningen borde ju vara samma sak som att avsluta på annat vis eller varför funkade det?

Edit: EV6

Modell
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag försökte avsluta laddningen på alla möjliga sätt från bilens håll. Fysiska knappar och i bilens app, men jag lyckades inte. Att ställa om maxladdningen borde ju vara samma sak som att avsluta på annat vis eller varför funkade det?

Edit: EV6

Samma bil för mig. Det var egentligen det sista jag provade och ställa ner maxnivån. Inget annat fungerade

Permalänk
Medlem

Dagens minst sagt bedrövliga förbrukning.
Motorvägspendling Göteborg och söder ut, 10km/h på farthållare över hastighetsbegränsningen.

Kom till laddaren med 4 mil kvar enligt bilen. Solsken och 5 grader ute… ID4 GTX
Körd i ECO läge, förvärmning av bilen och 21 grader i kupén.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tyvärr är det ju så att mycket som Tesla ändrar är till det sämre. Snabbladdar du för ofta så händer detta t.ex.: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=708330&sid=0...

Frågan är vad ofta är... Snabbladdar själv flera gånger i veckan, ibland flera ggr om dagen och har inte märkt av någon skillnad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Enligt en TT-notis förbjuds Easee-laddboxarna av Elsäkerhetsverket (apropå tidigare diskussion om tillsynen i tråden) och tillverkaren blir skyldig att på ett eller annat sätt åtgärda redan installerade. Tyvärr kan jag f.n. inte nå verkets hemsida. Om det är en slump eller om alla ägare har startat en medveten eller omedveten överbelastningsattack förtäljer inte historien.

ordändelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Enligt en TT-notis förbjuds Easee-laddboxarna av Elsäkerhetsverket (apropå tidigare diskussion om tillsynen i tråden) och tillverkaren blir skyldig att på ett eller annat sätt åtgärda redan installerade. Tyvärr kan jag f.n. inte nå verkets hemsida. Om det är en slump eller om alla ägare har startat en medvetet eller omedveten överbelastningsattack förtäljer inte historien.

Enligt Allt om elbil har Easee ännu inte kommenterat beslutet men man måste nu ta tillbaka boxarna från sina leverantörer. Hur dom ska fixa det hos privatkunder lär Easee konmunicera rätt snart gissar jag på.

https://alltomelbil.se/elsakerhetsverket-ger-tva-laddboxar-fr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Enligt en TT-notis förbjuds Easee-laddboxarna av Elsäkerhetsverket (apropå tidigare diskussion om tillsynen i tråden) och tillverkaren blir skyldig att på ett eller annat sätt åtgärda redan installerade. Tyvärr kan jag f.n. inte nå verkets hemsida. Om det är en slump eller om alla ägare har startat en medveten eller omedveten överbelastningsattack förtäljer inte historien.

Skrivet av Chippen2188:

Enligt Allt om elbil har Easee ännu inte kommenterat beslutet men man måste nu ta tillbaka boxarna från sina leverantörer. Hur dom ska fixa det hos privatkunder lär Easee konmunicera rätt snart gissar jag på.

https://alltomelbil.se/elsakerhetsverket-ger-tva-laddboxar-fr...

Det var som fan. Trodde faktiskt inte det skulle gå så långt.

Jaja bara dom inte återkallar laddboxen, dom kommer få slita den ur mina händer om så är fallet. Är alldeles för nöjd med hur den fungerar ihop med Tibber.

Undra vad åtgärden blir från Easee.

Edit;
Från Aftonbladet:
"För vidare frågor ska man kontakta tillverkaren eller återförsäljaren där man köpt boxen.

Per Samuelsson, avdelningschef på Elsäkerhetsverket, säger att man inte behöver plocka ner sin box om man har en.

– Vi ser inte att det är en omedelbar fara. Men man måste ändå åtgärda de installationer som finns med ett kompletterande skydd, säger han."

Tacka fan för det.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Dagens minst sagt bedrövliga förbrukning.
Motorvägspendling Göteborg och söder ut, 10km/h på farthållare över hastighetsbegränsningen.

Kom till laddaren med 4 mil kvar enligt bilen. Solsken och 5 grader ute… ID4 GTX
Körd i ECO läge, förvärmning av bilen och 21 grader i kupén.

https://i.ibb.co/dbq2QjC/8-B08-E768-06-FE-46-E9-8936-B214-FC1932-CF.jpg

Jag låg på 21.8kwh nu när jag kom fram till kund efter att ha kört 8 mil landsväg rätt så "hårt" då jag kom iväg sent.
Inte haft min ID4 så länge men känns som man kan räkna med 21-24 nu på vintern? Inte uppfattat det som "dåligt" men jag kan ha kass koll också

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Översättning: hjälp, det här blir dyrt!

Permalänk
Medlem

Läst lite mer om det hela nu och man blir lite konfunderad över Elsäkerhetsverket.
Känns som att det är dom som borde se över sina standarder, och inte Easee som ska anpassa sig.

Elsäkerhetsverket säger ju dessutom själva att dom inte ser någon risk i att använda laddboxen. Om nu felet vore så farligt då borde dom ju återkalla samtliga boxar och inte kommunicera ut att befintliga boxar kan användas som vanligt.

Känns lite mellanstadie över hela grejen, att dom ska ha rätt bara för att ha rätt.

//Mvh gubbsur

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av isbjoern:

Läst lite mer om det hela nu och man blir lite konfunderad över Elsäkerhetsverket.
Känns som att det är dom som borde se över sina standarder, och inte Easee som ska anpassa sig.

Elsäkerhetsverket säger ju dessutom själva att dom inte ser någon risk i att använda laddboxen. Om nu felet vore så farligt då borde dom ju återkalla samtliga boxar och inte kommunicera ut att befintliga boxar kan användas som vanligt.

Känns lite mellanstadie över hela grejen, att dom ska ha rätt bara för att ha rätt.

//Mvh gubbsur

Nej, sånt här är väldigt viktigt. Om man som företag listar i skrift att man följer en viss standard, så är det såklart viktigt att man som konsument kan lita på att de gör just det. Nu har Easee istället valt att säga -"visst, vi gör inte som det står i standarden. Men vi gör på ett annat sätt, vilket är lika bra".

Det hade de kunnat gjort också - om det inte var för det lilla faktum att de gått ut och skrivit överallt att de de facto följer standarden. Som så ofta med lagar och regler så kan man inte öppna för fri tolkning bland de reglerade på det viset.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Nej, sånt här är väldigt viktigt. Om man som företag listar i skrift att man följer en viss standard, så är det såklart viktigt att man som konsument kan lita på att de gör just det. Nu har Easee istället valt att säga -"visst, vi gör inte som det står i standarden. Men vi gör på ett annat sätt, vilket är lika bra".

Det hade de kunnat gjort också - om det inte var för det lilla faktum att de gått ut och skrivit överallt att de de facto följer standarden. Som så ofta med lagar och regler så kan man inte öppna för fri tolkning bland de reglerade på det viset.

Helt enig! En av anledningarna till att jag valde en Easee Home var att den, enligt ÅF och produktinfo från Easee själva, har inbyggd jordfelbrytare typ B. nu visar det sig att "nja, vi har väl inte det egentligen, men vi tycker vår lösning är bättre". Typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej, sånt här är väldigt viktigt. Om man som företag listar i skrift att man följer en viss standard, så är det såklart viktigt att man som konsument kan lita på att de gör just det. Nu har Easee istället valt att säga -"visst, vi gör inte som det står i standarden. Men vi gör på ett annat sätt, vilket är lika bra".

Det hade de kunnat gjort också - om det inte var för det lilla faktum att de gått ut och skrivit överallt att de de facto följer standarden. Som så ofta med lagar och regler så kan man inte öppna för fri tolkning bland de reglerade på det viset.

Absolut, jag köper det du skriver och att det såklart är viktigt. Men vart går gränsen för återkallelse i sådana fall? Här har ju Easee enligt elsäkerhetsverket ljugit och inte följt standard, ändå säger dom att man kan fortsätta ladda och att nuvarande boxar inte behöver återkallas utan åtgärdas framigenom.

Tycker det blir dubbla budskap, känns mer rimligt utifrån allt info som kommit att tvinga Easee att åtgärda boxar från och med nu, men att nuvarande installerade boxar ändå är okej då det är påvisat att det inte förefaller någon större risk.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Absolut, jag köper det du skriver och att det såklart är viktigt. Men vart går gränsen för återkallelse i sådana fall? Här har ju Easee enligt elsäkerhetsverket ljugit och inte följt standard, ändå säger dom att man kan fortsätta ladda och att nuvarande boxar inte behöver återkallas utan åtgärdas framigenom.

Tycker det blir dubbla budskap, känns mer rimligt utifrån allt info som kommit att tvinga Easee att åtgärda boxar från och med nu, men att nuvarande installerade boxar ändå är okej då det är påvisat att det inte förefaller någon större risk.

ESV säger väl varken bu eller bä?

”Kan jag fortsätta använda min laddbox tills tillverkaren åtgärdat produkten?”
ESV svar: ” i värsta fall kan produkten orsaka brand, strömgenomgång eller orsaka skada på anslutet fordon. Elsäkerhetsverket har inga snmälningar om incidenter för produkten”.

Dom hänvisar också till tillverkaren om åtgärdsplan, det är såklart inte rimligt att en myndighet bestämmer vad ett företag ska göra för åtgärd. Så jag håller nog inte med om att ESV ger tummen upp på det vis du menar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Tycker det blir dubbla budskap, känns mer rimligt utifrån allt info som kommit att tvinga Easee att åtgärda boxar från och med nu, men att nuvarande installerade boxar ändå är okej då det är påvisat att det inte förefaller någon större risk.

Fast det blir väl minst lika dubbelt att säga att Easee måste åtgärda boxar from nu, men att redan installerade är OK att fortsätta använda?

"Förefaller någon större risk"? Det är väl precis det som standarder och föreskrifter är till för? Att säkerställa INGEN risk vid korrekt utförd installation av en produkt som enligt tillverkare följer fastslagna standarder? Som ägare av en Easee Home kommer jag iaf inte nöja mig med "nja, det bör vara ok..."!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

ESV säger väl varken bu eller bä?

”Kan jag fortsätta använda min laddbox tills tillverkaren åtgärdat produkten?”
ESV svar: ” i värsta fall kan produkten orsaka brand, strömgenomgång eller orsaka skada på anslutet fordon. Elsäkerhetsverket har inga snmälningar om incidenter för produkten”.

Dom hänvisar också till tillverkaren om åtgärdsplan, det är såklart inte rimligt att en myndighet bestämmer vad ett företag ska göra för åtgärd. Så jag håller nog inte med om att ESV ger tummen upp på det vis du menar.

Direkt citat från ansvarig chef på ESV;
"Per Samuelsson, avdelningschef på Elsäkerhetsverket, säger att man inte behöver plocka ner sin box om man har en.
– Vi ser inte att det är en omedelbar fara. Men man måste ändå åtgärda de installationer som finns med ett kompletterande skydd, säger han."
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPd3J1/laddbox-far-forsa...

Så dom säger bä, rätt uttryckligen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Fast det blir väl minst lika dubbelt att säga att Easee måste åtgärda boxar from nu, men att redan installerade är OK att fortsätta använda?

"Förefaller någon större risk"? Det är väl precis det som standarder och föreskrifter är till för? Att säkerställa INGEN risk vid korrekt utförd installation av en produkt som enligt tillverkare följer fastslagna standarder? Som ägare av en Easee Home kommer jag iaf inte nöja mig med "nja, det bör vara ok..."!

Det är exakt det jag menar, att det som elsäk har kommunicerat ut blir lika dubbelt som det jag skrev. Det enda rätta är att antingen inte klaga, eller klaga fullt ut och återkalla alla boxar.

Som det förefaller nu så ger elsäk i mina ögon ett väldigt oseriöst intryck.

"Som ägare av en Easee Home kommer jag iaf inte nöja mig med "nja, det bör vara ok..."!" - Det är ju exakt det som elsäk säger? "Nja, det bör vara okej men dom har inte följt standard så de får inte säljas mer, men alla ni som har en box kan fortsätta använda dom så länge för det bör typ vara lugnt, räcker att Easee åtgärdar detta framöver någongång."

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

"Som ägare av en Easee Home kommer jag iaf inte nöja mig med "nja, det bör vara ok..."!" - Det är ju exakt det som elsäk säger? "Nja, det bör vara okej men dom har inte följt standard så de får inte säljas mer, men alla ni som har en box kan fortsätta använda dom så länge för det bör typ vara lugnt, räcker att Easee åtgärdar detta framöver någongång."

Ja, det är i princip det som ESV säger fram till man preciserat ytterligare hur redan installerade boxar ska hanteras (är tveksam till din personliga tolkning kring "framöver någongång"). Ditt dubbla budskap skulle dock innebära att jag som ägare av en redan installerad box skulle fortsätta använda den utan vidare åtgärd. Såvida jag inte missförstår dig...

Permalänk
Medlem

Kia EV9 https://alltomelbil.se/designpremiar-for-sjusitsiga-elbilen-k...

Tycker det ser bättre ut än EX90 vid en första anblick. Får se vad specifikationerna blir. Priset blir förhoppningsvis lägre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Enligt en TT-notis förbjuds Easee-laddboxarna av Elsäkerhetsverket (apropå tidigare diskussion om tillsynen i tråden) och tillverkaren blir skyldig att på ett eller annat sätt åtgärda redan installerade. Tyvärr kan jag f.n. inte nå verkets hemsida. Om det är en slump eller om alla ägare har startat en medveten eller omedveten överbelastningsattack förtäljer inte historien.

För mig var det ganska självklart, det har dryftats som sagt tidigare här i tråden. Man kan inte CE-märka sin produkt (acceptera att följa en harmoniserad standard, och sätta en produkt på marknaden) och sedan strunta i att följa de standarder man förbundit sig att följa. Om det är av ovett eller att man medvetet rundar standarder spelar i princip ingen roll, utfallet blir detsamma.
Jag hade inte velat vara kvalitetsansvarig på Easee just nu, förutom återkallanden så kommer man få "lite" svåra frågor vid den revision som kommer gällande de certifikat som är knutet till deras CE-märkning.

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte har en easee installerad 🙄😬
Hejja Zappi v2 👍

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Kia EV9 https://alltomelbil.se/designpremiar-for-sjusitsiga-elbilen-k...

Tycker det ser bättre ut än EX90 vid en första anblick. Får se vad specifikationerna blir. Priset blir förhoppningsvis lägre..

Såg mycket fin ut. Gillar dock inte att de infört en massa "touch" överallt (ett plus för att de iaf har haptisk feedback på dem). Inget fel på fysiska knappar (en av sakerna som jag gillar med min Niro EV). Kommer nog bli en dyr historia i sverige däremot.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz