Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Vilken elbil är vettigast att välja? Förmånsvärdet är ungefär lika skiljer som max 1000:-
Det finns inga särskilda behov och ingen stor familj som ska in i bilen.
Säkerligen grundutförande på alla bilar.

Kia EV6
Volvo XC40
WV ID.4
Polestar 2
Skoda Enyaq
BMW i4
Tesla Model 3

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vilken elbil är vettigast att välja? Förmånsvärdet är ungefär lika skiljer som max 1000:-

Kia EV6
Volvo XC40
WV ID.4
Polestar 2
Skoda Enyaq
BMW i4
Tesla Model 3

Inga särskilda behov? Ta Teslan då.
Bästa valet av resten är Kian.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vad gör den till det bästa valet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag skulle hålla mig borta från Volvon då den i grunden är en ICE, köpa elbil som baserar sig på en bensin/dieselbil känns bara fel.

Jag har kört EV6 och M3, gillar dom båda två.
EV6 är mer en traditionell bil, inte så mycket nytänk. Knappar och rattar för diverse saker som ac volym osv.
Ointuitivt infotainment som de allt som oftast är i traditionella bilar.

Teslan är åt andra hållet väldigt minimalistisk, jag har inget emot den designen, vissa har det.
Den stora grejen som får mig att vilja ha en Tesla är hela deras tänk kring mjukvara, finns ingen annan som är i närheten.
Och nörd som jag är är det något av det absolut viktigaste i en vardagsbil för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Bäst infotainment, bäst app, tänk Apple där man verkligen tänkt igenom användarupplevelsen så allt bara ska funka väldigt bra.

De stora nackdelarna med Tesla är väl buller och stötig fjädring, I alla fall på Model 3/Y som saknar luftfjädring. Kvalitetskänsla och byggkvalitet är väl en bit efter tyskarna men där bättrar dom sig.

Jag hade valt EV6 eller Ioniq 5 själv om jag skulle köpa en bil för egna pengar utan behov av utrymme till familj eller så. Mjukare fjädring, fenomenal laddningshastighet och V2L.

Frågan är väl vad som är viktigt för dig i en bil? Prestanda och rolig körning? Komfort och buller? Premium-känsla? Räckvidd och laddhastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kia EV6
Volvo XC40
WV ID.4
Polestar 2
Skoda Enyaq
BMW i4
Tesla Model 3

Jag tycker att av dem så är Teslan bästa modern elbilen (räckvidd, laddhastighet, infotainment), och bästa bilen är i4 (komfort, byggkvalitet, körglädje). Polestar är också helt okej tycker jag som är lite bekvämare än Teslan men har lite roligare infotainment än BMWn osv. Jag tröttnade på avsaknaden av komfort och byggkvalitet hos Tesla efter 5 år så jag gick till BMW istället.

Resten är för mig mellanmjölk som jag ärligt tycker är rätt tråkiga då de inte utmärker sig på något men är väl inte katastrof på något heller. Hade personligen inte köpt dem faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kia EV6
Volvo XC40
WV ID.4
Polestar 2
Skoda Enyaq
BMW i4
Tesla Model 3

Har en bas Kia.. bästa bilen jag ägt och man får med all utrustning man faktiskt behöver redan i bas förutom 4wd och 360 kamera antar jag. Men du har sensorer bak och fram och kamera så inget jätteproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Svårt att uttala mig om det. Kanske? Jag upplever iofs oftast inte att min bländar av för sent. Snarare så bländar den av för ALLT. Gatlyktor på närliggande vägar, trafikskyltar som är lite väl glansiga… sen möter man en lastbil och så glömmer den att blända av helt.

Har ofta råkat ut för att min bländar av tidigt och då bländar även mötande bil/lastbil av. Då tycker Teslan om att slå på heljuset igen och då blir det inget bra, då mötande blir irriterade och undrar vad man håller på med.
Sitter alltid med handen redo att blända av manuellt om Teslan hittar på dumheter. Inte kul att få en helljuskyss av lastbil som har femtioelva extraljus.
Den har blivit betydligt bättre och det är sällan man måste köra manuellt.

Vindrutetorkarna har blivit sämre, ska testa att byta blad och se om dom tar bort smutsen bättre. Nu blir det en hinna kvar längst uppe och nere, fast man öser på med spolarvätska.
Torkarna går numera inte att stänga av när man kör med farthållare eller autopilot, vilket resulterar i ett väldans viftande många gånger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lidodido:

6k per år är mer än vad en helförsäkring (dvs när vagnskadegarantin gått ut) till en Enyaq iv80x kostar bara för att ge lite perspektiv.

Teslor är som du säger inte egentligen särskilt dyra att försäkra, om man ser till det segment de tillhör. Kruxet är att de tillhör ett segment som är dyrt att försäkra.

Då beror det ju på vad man är ute efter. Vill man ha en pendlar/familjekärra och har tittat på dieslar på 150-200hk så skulle man ju verkligen tänka efter innan man skaffade en M340i eller en S4 just för att de blir dyrare att äga, men eftersom Model 3 LR inte har nån direkt sportprofilering så tänker man inte på det som en A4-utmanare direkt.

Nu sparar man ju på service jämfört med de bilarna, men har man suttit och spanat efter en Golf eller en V60 med Svensson-motor och börjar kolla på Tesla så ska man vara medveten om att man kikar i ett helt annat segment, och får ta med det i sina kalkyler. Sen vinner man ju prestanda och så, men frågan är om det var det man var ute efter.

Det var precis det jag försökte få fram, vi är helt ense här. 🙂👍🏼

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Skrivet av Hench:

Jag skulle hålla mig borta från Volvon då den i grunden är en ICE, köpa elbil som baserar sig på en bensin/dieselbil känns bara fel.

Jag har kört EV6 och M3, gillar dom båda två.
EV6 är mer en traditionell bil, inte så mycket nytänk. Knappar och rattar för diverse saker som ac volym osv.
Ointuitivt infotainment som de allt som oftast är i traditionella bilar.

Teslan är åt andra hållet väldigt minimalistisk, jag har inget emot den designen, vissa har det.
Den stora grejen som får mig att vilja ha en Tesla är hela deras tänk kring mjukvara, finns ingen annan som är i närheten.
Och nörd som jag är är det något av det absolut viktigaste i en vardagsbil för mig.

Skrivet av Lidodido:

Bäst infotainment, bäst app, tänk Apple där man verkligen tänkt igenom användarupplevelsen så allt bara ska funka väldigt bra.

De stora nackdelarna med Tesla är väl buller och stötig fjädring, I alla fall på Model 3/Y som saknar luftfjädring. Kvalitetskänsla och byggkvalitet är väl en bit efter tyskarna men där bättrar dom sig.

Jag hade valt EV6 eller Ioniq 5 själv om jag skulle köpa en bil för egna pengar utan behov av utrymme till familj eller så. Mjukare fjädring, fenomenal laddningshastighet och V2L.

Frågan är väl vad som är viktigt för dig i en bil? Prestanda och rolig körning? Komfort och buller? Premium-känsla? Räckvidd och laddhastighet?

Skrivet av Aktsu:

Jag tycker att av dem så är Teslan bästa modern elbilen (räckvidd, laddhastighet, infotainment), och bästa bilen är i4 (komfort, byggkvalitet, körglädje). Polestar är också helt okej tycker jag som är lite bekvämare än Teslan men har lite roligare infotainment än BMWn osv. Jag tröttnade på avsaknaden av komfort och byggkvalitet hos Tesla efter 5 år så jag gick till BMW istället.

Resten är för mig mellanmjölk som jag ärligt tycker är rätt tråkiga då de inte utmärker sig på något men är väl inte katastrof på något heller. Hade personligen inte köpt dem faktiskt.

Skrivet av Alrik:

Har en bas Kia.. bästa bilen jag ägt och man får med all utrustning man faktiskt behöver redan i bas förutom 4wd och 360 kamera antar jag. Men du har sensorer bak och fram och kamera så inget jätteproblem.

Tack för svar.
Volvo XC40 och WV ID.4 går bort.
Räckvidd är ganska viktigt och då är BMW i4 och Tesla Model 3 bäst.
Önskar även mer traditionella/fysiska knappar och inte bara touch. Hur är det i KIAn?
Är BMWn endast bakhjulsdriven? Det står 2WD
Lutar åt dessa tre atm;

Kia EV6
BMW i4
Tesla Model 3

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ronz:

Tack för svar.
Önskar även mer traditionella/fysiska knappar och inte bara touch. Hur är det i KIAn?
Lutar åt dessa tre atm;

Kia EV6
BMW i4
Tesla Model 3

Valde Ioniq 5 då den passade oss.
Skjutbart baksäte och hyfsad mängd "riktiga" knappar.
Självklart rätt lik EV6:an med bra laddhastighet och vettig dragvikt (med B96 förstås).
Saknar skidlucka i baksätet samt torkare bakruta, men inte direkt en dealbreaker för oss.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tack för svar.
Lutar åt dessa tre atm;

Kia EV6
BMW i4
Tesla Model 3

BMW:n finns som bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, så det beror på variant, men det är likadant med de andra två du räknar upp att det finns minst en variant som är bakhjulsdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

BMW:n finns som bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, så det beror på variant, men det är likadant med de andra två du räknar upp att det finns minst en variant som är bakhjulsdriven.

Tror det enda alternativ att välja är 2WD alltså bakhjulsdrift. På BMW'n alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kia EV6
Volvo XC40
WV ID.4
Polestar 2
Skoda Enyaq
BMW i4
Tesla Model 3

Beror på hur stor bil behöver men jag skulla ha valt i antigen.

Model 3
BMW i4
Kia EV6

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Beror på hur stor bil behöver men jag skulla ha valt i antigen.

Model 3
BMW i4
Kia EV6

Jo som jag skrev ovan står det mellan dom tre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jo som jag skrev ovan står det mellan dom tre

Jo men jag menade mer att dessa 3 borde du provköra först men jag rekommenderar dig att prova alla modeler du skriv upp och sedan välja den du gillar mest.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kia EV6
Volvo XC40
WV ID.4
Polestar 2
Skoda Enyaq
BMW i4
Tesla Model 3

Tycker Model 3 är bäst pound for pound av de du listat. Disclaimer: kör Tesla själv, se tidigare inlägg.

Har du funderat på Hyundai Ioniq 5? Vet ej förmånsvärde men har själv spanat lite på den också mycket mtp utrymme/hatchback. Nu blev det Model S Plaid som nog kommer bli svår att byta från 😎 men ska försöka vara pragmatisk och får se om jag behåller den. Pris/behov avgör och annat kan komma att bli intressant som känns mer värt.

Ioniq 5 också byggd som EV från början, bara Tesla och Kia i din lista i övrigt som är det. Det innebär effektivitet, längre hjulbas och mer space då fronten inte är planerad för en icemotor.

Permalänk
Avstängd

i4 är väldigt trevlig, sina fossilrötter till trots. Lite trängre i kupén än Model 3 förstås, men den duger och bättre på kvalitetskänsla, ljudisolering och så. Tesla har ju sänkt priserna så för ett privatköp så är det svårt att motivera att lägga rätt mycket mer på en BMW kanske, men om det är förmånsbil med typ samma kostnader så hade jag nog övervägt det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Tycker Model 3 är bäst pound for pound av de du listat. Disclaimer: kör Tesla själv, se tidigare inlägg.

Har du funderat på Hyundai Ioniq 5? Vet ej förmånsvärde men har själv spanat lite på den också mycket mtp utrymme/hatchback. Nu blev det Model S Plaid som nog kommer bli svår att byta från 😎 men ska försöka vara pragmatisk och får se om jag behåller den. Pris/behov avgör och annat kan komma att bli intressant som känns mer värt.

Ioniq 5 också byggd som EV från början, bara Tesla och Kia i din lista i övrigt som är det. Det innebär effektivitet, längre hjulbas och mer space då fronten inte är planerad för en icemotor.

Skrivet av snajk:

i4 är väldigt trevlig, sina fossilrötter till trots. Lite trängre i kupén än Model 3 förstås, men den duger och bättre på kvalitetskänsla, ljudisolering och så. Tesla har ju sänkt priserna så för ett privatköp så är det svårt att motivera att lägga rätt mycket mer på en BMW kanske, men om det är förmånsbil med typ samma kostnader så hade jag nog övervägt det i alla fall.

Ioniq 5 finns inte som alternativ. Förmånsbil och kostnaderna är i princip lika. XC40 och Polestar 2 var dyrast men dom väljs bort.
Har sammanfattat de tre bästa alternativen enligt nedan;

Volvo X40, WV ID.4, Polestar 2 och Skoda Enyaq bör väljas bort.
Kia EV6, Tesla Model 3 och BMW i4 är de bättre valen.

Kia EV6
+ 4WD
+ Bra overall
+ Bäst utrymme, störst.
+ Ändå någorlunda traditionell
+ Bra grundutrustning
- Sämst infotainment av alla tre val

Tesla Model 3
+ 4WD alternativ?
+ Bäst effektivitet
+ Funktionerna kring infotainment/appen
+- Modern minimalism både utsida och interiör, touchskärm
+- Sportbil (kul sommar mindre kul vinter)
- Högre buller/stötig fjädring
- Sämre byggkvalité än Kia och BMW

BMW i4
+ Bäst komfort
+ Bäst körglädje
+ Bäst byggkvalité
+- Modern men ändå traditionell infotainment/interiör
- Endast 2WD/Bakhjulsdrift? Läskigt på vinter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ioniq 5 finns inte som alternativ. Förmånsbil och kostnaderna är i princip lika. XC40 och Polestar 2 var dyrast men dom väljs bort.

Kia EV6
+ 4WD
+ Bra overall
+ Bäst utrymme, störst.
+ Bra grundutrustning

Tesla Model 3
+ 4WD alternativ?
+ Bäst effektivitet

BMW i4
+ Bäst komfort
+ Bäst körglädje
+ Bäst byggkvalité

Hade valt BMW i4, en alltigenom bättre bil än Model 3 tycker jag! Visst, inte lika snål men den har en interiör och en hatchback-baklucka. Infotainmentsystemet är inte bäst men fullt dugligt och har även Apple Carplay/Android Auto, något jag saknar enormt när jag kör Tesla.

Bäst är nog att provköra och få egen uppfattning.

Gällande RWD är ju både Kian, Teslan och BMWn det i grund och du behöver uppgradera för att få AWD på samtliga. Du ska inte tänka fossilbils-RWD heller, elbilarna är mycket bättre på RWD än bensin/dieselbilar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att BMW: skulle vara läskig tror jag inte. Det var inte ens vår 530i för 20 år sedan och antisladdsystemen är bättre nu än då, även om det förstås märktes i vilken ände den drev. Däremot var framkomligheten tydligt sämre än S70:n trots att Volvon bara hade TRACS (typ diffbroms med bromsarna under 40 km/h).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kia EV6
+ 4WD
+ Bra overall
+ Bäst utrymme, störst.
+ Bra grundutrustning

Tesla Model 3
+ 4WD alternativ?
+ Bäst effektivitet

BMW i4
+ Bäst komfort
+ Bäst körglädje
+ Bäst byggkvalité

Ok, synd att Ioniq 5 inte är aktuell.

Skulle rekommendera att du provkör. Det enda jag skulle sätta i4 som + på är bäst byggkvalitet. Tesla Model 3 är mycket roligare att köra, känns som en sportbil och ligger som en gocart på vägen och med 4wd också grym vinterbil.

Komfort är en smaksak men jag sitter bättre och gillar utrymmet i Model 3 som känns betydligt rymligare än i4. Pga den senares Ice-arv. Om komfort = ljudnivå och stötighet så kanske i4 delvis får rundan men det är inte heller någon lyxcruiser.

BMW vinner självklart på kvalitet/kvalitetskänsla. That's it enligt mig. i4 också bra med hatchback lastmässigt men enligt din info inte avgörande.

Teslas totalt överlägsna helhetsupplevelse med infotainment, laddning osv är också svårt att jämföra med andra som känns flera år efter. Men det problemet kommer du inte ha förrän du vant dig

EV6 har jag inte kört, endast suttit i. Känns som det smarta, förnufta och rimliga valet samt väldigt prisvärd. Men ingen direkt körglädje osv.
edit: Kom också på efter jag skrivit att välrenommerade MKBHD tycker performance-versionen av EV6 brister kraftigt i räckvidd https://www.youtube.com/watch?v=gDD0H4aE5u0

mer info
Permalänk
Medlem

Har man en EV6 GT ska man tydligen köra den så här.https://www.youtube.com/watch?v=KdeIo5y0hVE

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Förlåt men jag fnissade lite med tanke på vad du skrev om bästa bilen du ägt.
Om jag hade skrivit den meningen hade den konkurerat med: Opel Corsa -99, en SAAB 93 -01, Fiat Tipo -19
Hade inte varit svårt att vinna den tävlingen så att säga.

Fö. håller jag med om att det är en mycket trevlig bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Har man en EV6 GT ska man tydligen köra den så här.https://www.youtube.com/watch?v=KdeIo5y0hVE

Kommentarer:
Sevärd video. EV6: an körs tydligen kort efter han kört Mach-E GT: n (i någon mån uppdaterad variant) på samma vägsträcka.
Visste inte att Kyle var en så pass kompetent förare.
Fästmön verkar ha varit med förr. Min fru hade svurit och slagit mig om jag hade hållit på sådär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://www.youtube.com/watch?v=KdeIo5y0hVE

Kommentarer:
Sevärd video. EV6: an körs tydligen kort efter han kört Mach-E GT: n (i någon mån uppdaterad variant) på samma vägsträcka.
Visste inte att Kyle var en så pass kompetent förare.
Fästmön verkar ha varit med förr. Min fru hade svurit och slagit mig om jag hade hållit på sådär.

Du verkar ha köpt en rolig bil
Håller med om att ha verkar kunna hantera bilen väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du verkar ha köpt en rolig bil
Håller med om att ha verkar kunna hantera bilen väldigt bra.

Hehe, jo 😁 Har alltid lutat mer åt passionerade bilval (det måste ju kännas något!) men man kan ju inte helt ignorera kraven på det förnuftiga. Ingenjörerna verkar också ha gjort ett gediget jobb med komponenterna. Inga märkliga, påtagliga begränsningar i antal snabbladdningar per dygn eller begränsningar när man "överbelastar" drivlinan.

" "
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

BMW i4
+ Bäst komfort
+ Bäst körglädje
+ Bäst byggkvalité

BMW i4 40: 2WD
BMW i4 M50: 4WD

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Hehe, jo 😁 Har alltid lutat mer åt passionerade bilval (det måste ju kännas något!) men man kan ju inte helt ignorera kraven på det förnuftiga. Ingenjörerna verkar också ha gjort ett gediget jobb med komponenterna. Inga märkliga, påtagliga begränsningar i antal snabbladdningar per dygn eller begränsningar när man "överbelastar" drivlinan.

Har du fått den ännu ?

https://www.topspeed.com/5-ways-the-ford-mustang-mach-e-gt-is...

Vi får väl göra en egen jämförelse MP-Jan och se om den stämmer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kia EV6
Volvo XC40
WV ID.4
Polestar 2
Skoda Enyaq
BMW i4
Tesla Model 3

Tesla 3 är roligare att köra än kian enligt mig. Båda har sådär bakre säten i höjd. Bagage på kian är bäst.

Hur blir det med drivmedlet? Teslan har ju fördelen med billigare pris hos superchargers.

Bmw vet ej men ser väldigt fin ut på bilderna. Gillar hatchback.

Tesla 3 hade varit så mycket bättre om bagaget var model S hatchback:-(

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78