Hur vet jag vilka levereatörer som ej är rötägg

Permalänk
Medlem

Hur vet jag vilka levereatörer som ej är rötägg

Ska få telia öppet fiber men jag undrar lite vilka leverantör man ska välja

https://anslutning.telia.se/tjanster

Många jag aldrig hört talas om.

Aardnet
Advania
Allente
Bahnhof
Boxer
Bredband 2
Dalakraft
Fastbit
Gotanet
Halebop
Internetbolaget
Internetport
Junet
Kaledjo
Net at once
Ownit
Surfia
Tele2
Telenor
Telia
Th1ng

Bahnhof - Ska varit bra förr men enligt rykte så erbjuder de ej publick ip utan det kostar extra .

Telia - Vill nog helst undvika då jag har riktigt dåliga erfarheter av de men var i och för sig på ADSL-tiden tidigt 2000-tal

Tele2- har blandat in de från comhem så det är riktigta varningklockero har haft deras coxaialnät och aldrig mera denna skit.

Vet heller inte om jag kan välja alla eller vad de har för priser....

Har ni några erfarenheter?

Permalänk

Har kört telia villa fiber de senaste ~6 åren och kan faktiskt inte klaga, de har varit riktigt bra. De gånger man haft strul har de varit otroligt hjälpsamma och problemen har alltid lösts inom god tid.

Permalänk
Medlem

@jan-banan nja det där stämmer inte riktigt.

Telia, Tele2 och Telenor är ganska bra, dessutom stora bolag men du får betala mer med dessa leverantörer. Då pratar jag om ordinarie pris. Tele2 (Comhem) och koax du pratar om kan du glömma, det är ett separat system och nät som inte kommer påverka dig om du kör via fiberkabel och fibernät. Det kan hända att större system havererar eller blir fel men då kan det påverka alla, det i sig är dock inte pga koax kablar eller dessa TV-nät som finns runt om i landet.

Bredband2 samt Ownit ska vara OK vad jag kan se på olika trådar i olika forum.

Dalakraft kör nog via samma nät som Daladatorer (finns inte med i din lista) och dom kör via Sol-ix nät som drivs av lidero networks. Fördelen är att dom alltid haft låga priset och jag tror inte dom kör med CGNAT, antar dom inte har brist på IP-adresser kanske.

Många bolag i stadsnät är mer eller mindre återförsäljare och använder andra företags fibernät (stadsnät) osv. Lite som vi bara har tre (eller var det fyra) mobilmast operatörer i landet men många fler bolag som säljer tjänster.

Zitius nätet ägs av Telia numera, tror jag. Finns på flera platser i landet. Sedan har vi IP-Only som bytt namn som också har flera fibernät.

Itux (Falun), vet jag inte vem det tillhör eller driftar
Open Universe, vet jag inte vem det tillhör eller driftar

Antar det finns flera fibernät ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@jan-banan nja det där stämmer inte riktigt.

Telia, Tele2 och Telenor är ganska bra, dessutom stora bolag men du får betala mer med dessa leverantörer. Då pratar jag om ordinarie pris. Tele2 (Comhem) och koax du pratar om kan du glömma, det är ett separat system och nät som inte kommer påverka dig om du kör via fiberkabel och fibernät. Det kan hända att större system havererar eller blir fel men då kan det påverka alla, det i sig är dock inte pga koax kablar eller dessa TV-nät som finns runt om i landet.

Jag vet att det är ett helt annat när men det är fortfarande samma företag och samma support som jag upplever som nötter. Var med i en förening som ade dessa och värre skit får man leta efter vad det gäller support. Så de är jag ganska klara med om de inte skulle ha ett extremt bra erbjudande.

Skrivet av DennisOlof:

Bredband2 samt Ownit ska vara OK vad jag kan se på olika trådar i olika forum.

Dalakraft kör nog via samma nät som Daladatorer (finns inte med i din lista) och dom kör via Sol-ix nät som drivs av lidero networks. Fördelen är att dom alltid haft låga priset och jag tror inte dom kör med CGNAT, antar dom inte har brist på IP-adresser kanske.

Ja, tack värt att kolla upp dessa. Pga att man inte kan kolla exakt sin egen adress med telia (innan det installerats) så vet jag inte exakt erbjudanden.

Skrivet av DennisOlof:

Många bolag i stadsnät är mer eller mindre återförsäljare och använder andra företags fibernät (stadsnät) osv. Lite som vi bara har tre (eller var det fyra) mobilmast operatörer i landet men många fler bolag som säljer tjänster.

Zitius nätet ägs av Telia numera, tror jag. Finns på flera platser i landet. Sedan har vi IP-Only som bytt namn som också har flera fibernät.

Itux (Falun), vet jag inte vem det tillhör eller driftar
Open Universe, vet jag inte vem det tillhör eller driftar

Antar det finns flera fibernät ?

Ja, ok det låter rimligt för vet inte om de där skulle ha system i hela landet.

Tyvärr verkar ju inte många komma med någon tekniskt information utan det är mest dynga om flera tv-kanaler och antiviruslöning och annat skit.

Permalänk

Haft bredband 2 i typ5-6 år nu och generellt fungerat bra. Haft kanske 4 tillfällen det legat nere men har för mig att iaf 2 av fallen berodde det på ip-onlys nät och ingen de kunde rå för mer än att felanmäla åt mig till ip-only.

Tyckt de funkat bra hittills.

Skippa deras dns dock och kör typ google dns eller 1.1.1.1 deras egen dns är ganska ostabil.

Bredband 2 har dock börjat köra cg nat men va inget problem att få vanligt ip utan extra betalning för mig iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Drar du slutsatser utifrån en upplevelse du hade för 20 år sedan?

Permalänk
Medlem

@jan-banan aha OK, då förstår jag varför du INTE vill ha med Tele2 att göra.

Det är helt OK, jag har själv aldrig använt någon support eller haft problem med bolag för kabel-TV eller SMATV. Jag kanske haft turen på min sida då.

Är det du själv som ska skaffa anslutning eller är det någon kollektivt ? Det är ofta en fördel med gruppanslutningar för BRF, samfällighet. Man får bättre priser för det börjar bli ganska dyrt tycker jag med uppkoppling. Jag önskade att jag själv kunde skaffa en billigare uppkoppling men det går inte pga det är IP-Onlys fibernät här. Inleed är ganska bra också, i alla fall prismässigt. Osäker på om dom kör på lidero networks fibernät, jag tror det men vet inte.

Permalänk
Medlem

Har hört bra om Ownit.
Kör själv Telia, dock med deras Black Friday-erbjudande, 500/500 för 299kr i månaden i ett år.
Skulle inte köra Telia med deras ordinarie pris.

Permalänk
Medlem

Har Ownit fungerar kanon.

Permalänk
Medlem

Senaste tre åren har jag haft Bahnhof, Telia och nu Ownit. Alla tre har fungerat lika bra, men Ownit är billigast för mig och erbjuder publik IP utan extra kostnad.

Telia brukar ha bra erbjudanden för nya kunder, men dessa gäller bara under ett år. Gillar man att prata i telefon, så går det säkert att snacka sig till samma avtal kommande år, men eftersom jag hatar telefoner, så lyckades jag inte med det och valde därför Ownit när Telia-avtalet löpte ut.

Aldrig haft med supporten att göra hos någon av dessa, så kan inte uttala mig om den.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Finns redan femtielva trådar i ämnet, testa söken.

Smaken är som baken. Alla har olika upplevelser/bemötande. Det spelar stor roll hur ditt "stadsnät" ser ut, går inte säga något generellt som gäller över hela Sverige.

Som ett exempel så har jag haft bredband sedan 1998 (StjärnTV kabelmodem 0,5Mbit), fiber sen 2001. Jag har mao hunnit gå igenom dom flesta operatörer som finns.
Av alla jag haft dom senaste 24 åren så har Telia varit bäst på alla sätt. Bäst hastighet, bäst ping, bäst uptime, bäst support. Men sen finns det ju likamånga personer jag stöter på som säger att Telia varit det sämsta dom haft.

Permalänk
Medlem

Droppar denna här! Sedan får man förstås använda sunt förnuft när man tolkar listan.
https://www.bredbandsval.se/blogg/svenskt-kvalitetsindex-ski-slaepper-sin-rapport-foer-bredbandsbranschen

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat din lista med leverantörer.

Men fundera på att välja en lokal leverantör även om den är en tjuga dyrare i månaden.
Ofta får du bättre och mer personlig service samtidigt som du stödjer ett lokalt företag.

Om vi alla skippar lokala företag så kommer vi till slut inte ha några sådana.
Naturligtvis måste det lokala företaget ha bra varor/tjänster och jag själv kan tänka mig att betala några tjugor extra (dvs inte 2000 kr extra för en TV som jag kan köpa hos en stor elektronik kedja billigare).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@jan-banan nja det där stämmer inte riktigt.

Telia, Tele2 och Telenor är ganska bra, dessutom stora bolag men du får betala mer med dessa leverantörer. Då pratar jag om ordinarie pris. Tele2 (Comhem) och koax du pratar om kan du glömma, det är ett separat system och nät som inte kommer påverka dig om du kör via fiberkabel och fibernät. Det kan hända att större system havererar eller blir fel men då kan det påverka alla, det i sig är dock inte pga koax kablar eller dessa TV-nät som finns runt om i landet.

Bredband2 samt Ownit ska vara OK vad jag kan se på olika trådar i olika forum.

Dalakraft kör nog via samma nät som Daladatorer (finns inte med i din lista) och dom kör via Sol-ix nät som drivs av lidero networks. Fördelen är att dom alltid haft låga priset och jag tror inte dom kör med CGNAT, antar dom inte har brist på IP-adresser kanske.

Många bolag i stadsnät är mer eller mindre återförsäljare och använder andra företags fibernät (stadsnät) osv. Lite som vi bara har tre (eller var det fyra) mobilmast operatörer i landet men många fler bolag som säljer tjänster.

Zitius nätet ägs av Telia numera, tror jag. Finns på flera platser i landet. Sedan har vi IP-Only som bytt namn som också har flera fibernät.

Itux (Falun), vet jag inte vem det tillhör eller driftar
Open Universe, vet jag inte vem det tillhör eller driftar

Antar det finns flera fibernät ?

Open Universe driftas av GlobalConnect (IP-Only) och Telenor för tillfället