Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MSI fimpar moderkort med DDR4

Permalänk
Melding Plague

MSI fimpar moderkort med DDR4

Företaget slutar tillverka flera moderkort med stöd för DDR4, i synnerhet i de högre prisklasserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag valde DDR4 för mitt AM4 bygge ...

Kommer troligtvis inte göra något LGA 1700-bygge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Jag valde DDR4 för mitt AM4 bygge ...

Ja det är svårt att välja nått annat om det ska fungera.
Det är väl egentligen ganska logiskt att man nu börjar fasa ut ddr4 och att sluta göra dyra moderkort med det är också logiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I takt med att det kommit ut flera billigare DDR5 moderkort alternativ och att DDR5 fortsätter sjunka i pris samtidigt som mera högpresterande DDR5 kit börjar leta sig ut på marknaden så visst förstår man beslutet.

I den stunden då jag satt och funderade om jag skulle välja DDR5 eller DDR4 var situationen lite annorlunda men idag hade jag troligtvis valt DDR5 också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Testpilot

Jag förstår beslutet ur ett ekonomiskt företagsperspektiv, däremot som konsument är det inte roliga nyheter.

Anser att det är alldeles för tidigt, speciellt givet den enorma installationsbas som finns idag på AM4-sockeln kontra AM5. Det är mycket vanligare att ett moderkort dör kontra en processor, detta oberoende om det handlar om olycka, slitage eller undermålig kvalité på komponenter likt kondensatorer.

DDR4 är långt ifrån dött heller. Igen, givet den stora installationsbas som sitter på AM4 är DDR4 gångbart en lång tid framöver för många kunder. Desto mer när begagnatmarknaden fylls upp i takt med folk som tar klivet till nyare plattform som AM5 och DDR5. Precis som moderkort dör RAM-stickor i större utsträckning än andra komponenter, sedan vill man kanske kräma det sista ur plattformen (DDR4) med en billig uppgradering (mer RAM eller RAM med högre hastighet) innan klivet tas till nästa generation.

Story-time:
Kommer ihåg när moderkortet till min i5 2500K dog, då hade Ivy Bridge (3000-serien) varit på marknaden ett tag. Det var omöjligt att få tag på ett nytt moderkort som inte var till ockerpriser (begagnat som nytt). Detta effektivt tvingade mig att uppgradera processorn också. Som tur var handlade det inte om generationsskifte på RAM-sidan denna gång..

Stavning är svårt när man är trött.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

DDR4 är långt ifrån dött heller. Igen, givet den stora installationsbas som sitter på AM4 är DDR4 gångbart en lång tid framöver för många kunder. Desto mer när begagnatmarknaden fylls upp i takt med folk som tar klivet till nyare plattform som AM5 och DDR5. Precis som moderkort dör RAM-stickor i större utsträckning än andra komponenter, sedan vill man kanske kräma det sista ur plattformen (DDR4) med en billig uppgradering (mer RAM eller RAM med högre hastighet) innan klivet tas till nästa generation.

Jag bara tog en snabbkoll på Webhallen.
De har 3st DDR3 kit i lager.
1st 8GB (2x4) DDR3 1600MHz
2st olika varianter på 16GB (2x8) DDR3 1600MHz

Nu är det bara ett ställe...
Poängen är att om man fortfarande kan köpa DDR3 minnen så kommer man troligtvis kunna köpa DDR4 minnen under ett antal år framöver om man redan har en plattform som använder DDR4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag förstår beslutet ur ett ekonomiskt företagsperspektiv, däremot som konsument är det inte roliga nyheter.

Anser att det är alldeles för tidigt, speciellt givet den enorma installationsbas som finns idag på AM4-sockeln kontra AM5. Det är mycket vanligare att ett moderkort dör kontra en processor, detta oberoende om det handlar om olycka, slitage eller undermålig kvalité på komponenter likt kondensatorer.

DDR4 är långt ifrån dött heller. Igen, givet den stora installationsbas som sitter på AM4 är DDR4 gångbart en lång tid framöver för många kunder. Desto mer när begagnatmarknaden fylls upp i takt med folk som tar klivet till nyare plattform som AM5 och DDR5. Precis som moderkort dör RAM-stickor i större utsträckning än andra komponenter, sedan vill man kanske kräma det sista ur plattformen (DDR4) med en billig uppgradering (mer RAM eller RAM med högre hastighet) innan klivet tas till nästa generation.

Story-time:
Kommer ihåg när moderkortet till min i5 2500K dog, då hade Ivy Bridge (3000-serien) varit på marknaden ett tag. Det var omöjligt att få tag på ett nytt moderkort som inte var till ockerpriser (begagnat som nytt). Detta effektivt tvingade mig att uppgradera processorn också. Som tur var handlade det inte om generationsskifte på RAM-sidan denna gång..

Förstår inte storytimen. (Eller, förstår principen men inte exemplet.) Alla nyproducerade styrkretsar och moderkort för 3000-serien fungerade ju med 2000-serien också? Körde själv en 2700K på Z77.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

"Uppgifterna har ännu inte bekräftats av MSI"
Detta kanske borde reflekteras i rubriken eller i början av artikeln istället för i slutet? Skön clickbait att dela på Facebook sen!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Teddis:

Förstår inte storytimen. (Eller, förstår principen men inte exemplet.) Alla nyproducerade styrkretsar och moderkort för 3000-serien fungerade ju med 2000-serien också? Körde själv en 2700K på Z77.

Du har helt rätt i sak där!

Exemplet i sig var inte det bästa, men något som låg nära till minnes för att illustrera konceptet/principten mer än något annat. Om vi leker med tanken att Z77 ej hade varit kompatibelt med Sandy Bridge, då hade jag varit på torra land. Det hade lika gärna kunna vara att jag satt på Ivy Bridge och Haswell var det nya fräscha.

Summan av kardemumman är i alla fall att börja fasa ut en ytterst populär sockel är inte bra för oss som slutkund, det gynnar bara tillverkarna som får möjlighet att sälja in konsumenten på en helt ny plattform, trots att den gamla är fullt duglig en överskådlig framtid.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande gott om DDR4 moderkort att välja emellan till raptor lake för de som vill ha det.

Många med DDR4 har också redan uppdaterat.

Ser inte problemet.