Intels nya Xeon når 1 880 watt

Permalänk
Melding Plague

Intels nya Xeon når 1 880 watt

Intels senaste uppsättning proffsprocessorer fortsätter locka överklockare i jakt på nya världsrekord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ändå 33W per kärna, där uppe har väl x86 varit sedan länge vid peak belastning

Coolt att det går att kyla så mycket utan för många hotspots som går utanför spec

Permalänk
Medlem

När kommer vi komma till den punkt där var och en behöver en liten modulär reaktor (SMR) för att kunna driva en processor samt lika stor mängd kylning som används när vi skickar raketer upp i rymden?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

"Flög spänningsmätaren upp till 1 881 watt".
Nja effektmätaren kanske gjorde det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag är just nu 3,5 år in i en itrelaterad utbildning och bokstavligen allt vi har gjort har varit enkeltrådat. Det finns absolut kurser som fokuserar på concurrency och hög prestanda, men det är inget vi blivit guidade till.

Det känns som ett viktigare och viktigare område år efter år. Jag hade i dagsläget kunnat utnyttja lite under en procent av den processorn.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan man hyra ut datorkraften kostnadsneutralt borde man kunna värma en villa nära inpå gratis med ett par sådana här processorer!

Permalänk
Medlem

Jevvlar! Då blir det inte ens ett skämt längre att komponenter nuförtiden drar så mycket ström att man bör se till att ha egen säkring till uttaget man har datorn i. Hoppas prestandan matchar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

"Flög spänningsmätaren upp till 1 881 watt".
Nja effektmätaren kanske gjorde det.

Jo, det är svåra saker det här med volten, ampären och vatten. Man måste ju ha högstadieexamen för att begripa

Vill minnas att det var ganska kul när man var liten att överklocka. Extra njutningsfullt var det när det efter några veckor visade sig att hårddiskkontrollern inte fungerade riktigt 100 och hade skrivit sönder en del filer både här och där. Speciellt om man hade VIA chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Kan man hyra ut datorkraften kostnadsneutralt borde man kunna värma en villa nära inpå gratis med ett par sådana här processorer!

Problemet är väl att hitta en källa som kan kyla samt avleda värmen. I detta fall använder dom flytande kväve som är -197°C. Detta kyler snarare ner bostaden än värma.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Problemet är väl att hitta en källa som kan kyla samt avleda värmen. I detta fall använder dom flytande kväve som är -197°C. Detta kyler snarare ner bostaden än värma.

Ja det är klart, så liten yta med så hög effekt. Löser man det problemet och kan koppla på det på elementkretsen så har man uppvärmningen fixad. Det blir nog ändå en avancerad lösning för att klara kylningen.

Permalänk

Det här börjar mer och mer likna coal rolling

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är just nu 3,5 år in i en itrelaterad utbildning och bokstavligen allt vi har gjort har varit enkeltrådat. Det finns absolut kurser som fokuserar på concurrency och hög prestanda, men det är inget vi blivit guidade till.

Det känns som ett viktigare och viktigare område år efter år. Jag hade i dagsläget kunnat utnyttja lite under en procent av den processorn.

Något jag har lärt mig efter min IT-relaterade utbildning är att mer eller mindre alla skolor är 10 år minst efter i sina utbildningar. Finns vissa undantag som är oerhört aktuella och fräsha men majoriteten pular fortfaranre runt med MySQL och PHP av den stora anledningen att det är enkelt att börja med och lägger en grund.

För att inte tala om att den stora tröga majoriteten av företag använder just oerhört utdaterade språk och metoder idag...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Ja det är klart, så liten yta med så hög effekt. Löser man det problemet och kan koppla på det på elementkretsen så har man uppvärmningen fixad. Det blir nog ändå en avancerad lösning för att klara kylningen.

Industri kylning till torn där du har en dator o skärm inkapslade tillsammans med 400v och drivenheter till maskiner. Har en på jobbet som har 850 W kyl kapacitet, finns upp till 20 kW. Är princip en AC kopplad till en enorm kylfläns och fläktar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen på hur mycket effekt man kan skicka in i en CPU? Vad klarar varje pinne att hantera innan den blir bränd?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jevvlar! Då blir det inte ens ett skämt längre att komponenter nuförtiden drar så mycket ström att man bör se till att ha egen säkring till uttaget man har datorn i. Hoppas prestandan matchar

Har dragit säkringar när jag kört Folding@Home på 5 datorer inklusive GPU, det är ju inte normal användning men det var det i början av Covid IMO

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För att inte tala om att den stora tröga majoriteten av företag använder just oerhört utdaterade språk och metoder idag...

Om nu den stora majoriteten använder nåt är den väl inte utdaterad tänker jag?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Vilket monster till att prestera. Intel levererar grym prestanda det kan ingen ta ifrån dom. Grattis Intel

Skulle vara kul att se max prestanda med vatten kylning. Tror de sista 5% i prestanda kostar över 1000W.

Det tråkiga är att det inte går att komma med på HOF i 3D mark som hobby OC när CPUn som du behöver framöver kostar en större förmögenhet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Om nu den stora majoriteten använder nåt är den väl inte utdaterad tänker jag?

Jag skulle väl säga att en Pentium 3 rullandes Windows Server 2003 och en MySQL 1.203 någonstans i en industrihall är utdaterad oavsett om den fungerar eller inte.

Edit*
Poängen är alltså att man försöker uppdatera och använda modernare metoder men att det tar så satans lång tid att göra det.
Eftersom målet är att uppdatera så bör således det som inte hunnits uppdateras och kör mjukvara från 80-talet vara utdaterat...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är just nu 3,5 år in i en itrelaterad utbildning och bokstavligen allt vi har gjort har varit enkeltrådat. Det finns absolut kurser som fokuserar på concurrency och hög prestanda, men det är inget vi blivit guidade till.

Det känns som ett viktigare och viktigare område år efter år. Jag hade i dagsläget kunnat utnyttja lite under en procent av den processorn.

Brukar inte vara så djupgående fokus i skolan på avancerad applikationsutveckling. Är nog väldigt mycker mer vanligt när man kommer ut på jobb sen. Vi belastar våra cpuer rätt
hårt på jobbet 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle väl säga att en Pentium 3 rullandes Windows Server 2003 och en MySQL 1.203 någonstans i en industrihall är utdaterad oavsett om den fungerar eller inte.

Edit*
Poängen är alltså att man försöker uppdatera och använda modernare metoder men att det tar så satans lång tid att göra det.
Eftersom målet är att uppdatera så bör således det som inte hunnits uppdateras och kör mjukvara från 80-talet vara utdaterat...

Det är nog dock inte supervanligt. Kör man det så bryr man ju sig som företag inte ett skvatt om säkerhet heller.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är nog dock inte supervanligt. Kör man det så bryr man ju sig som företag inte ett skvatt om säkerhet heller.

Det däremot, är jävligt vanligt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det däremot, är jävligt vanligt...

Jo så är det säkert, och det är väldigt tragiskt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vart går gränsen på hur mycket effekt man kan skicka in i en CPU? Vad klarar varje pinne att hantera innan den blir bränd?

Bara att slänga i fler pinnar om det blir problem. De får hyffsat bra kylning i ena änden från CPUn, och PCB från andra. Guldpläterad koppar tål att vara ganska varm.

Jag undrar dock lite när det börjar bli ett problem för moderkortet. Vid 1800W måste de har passerat över 1000A in i CPUn, vilket inte är trivialt att få genom kopparlagren till CPU pinnarna. Kopparen på någorlunda standardkort är bara 0.35mm tjock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Problemet är väl att hitta en källa som kan kyla samt avleda värmen. I detta fall använder dom flytande kväve som är -197°C. Detta kyler snarare ner bostaden än värma.

Externa radiatorer var ju populärt ett tag så nog skulle det funka. Kanske ska skaffa mig en sån, har såna "uttag" på mitt chassi.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Externa radiatorer var ju populärt ett tag så nog skulle det funka. Kanske ska skaffa mig en sån, har såna "uttag" på mitt chassi.

Koppla dom på en mobil AC hemma på sommaren och hänga dom utanför fönstret på vintern?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Koppla dom på en mobil AC hemma på sommaren och hänga dom utanför fönstret på vintern?

Jo det hade man kunnat göra synd att AC är så dyrt bara men ekonomin är bättre nu så kanske blir en sån.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Något jag har lärt mig efter min IT-relaterade utbildning är att mer eller mindre alla skolor är 10 år minst efter i sina utbildningar. Finns vissa undantag som är oerhört aktuella och fräsha men majoriteten pular fortfaranre runt med MySQL och PHP av den stora anledningen att det är enkelt att börja med och lägger en grund.

För att inte tala om att den stora tröga majoriteten av företag använder just oerhört utdaterade språk och metoder idag...

Är det universitetsutbildningar så är det inte ens meningen att de skall vara helt aktuella. Inte så att det gör något om de är akuella, men syftet är inte att lära ut specifika programmeringsspråk eller program, utan att lära ut principerna bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är det universitetsutbildningar så är det inte ens meningen att de skall vara helt aktuella. Inte så att det gör något om de är akuella, men syftet är inte att lära ut specifika programmeringsspråk eller program, utan att lära ut principerna bakom.

Varför ska man fokusera på att lära ut FORTRAN eller BASIC istället för att utveckla utbildningen med tiden?
(Ja, jag vet att exemplet tar ut svängarna, men jag försöker påvisa en poäng )

Min poäng är att det finns ett oerhört stort värde i att utveckla kurser allteftersom tiden går - Bara för att PHP är ett bra språk att lära sig grunder och var jätteaktuellt 2008, så kanske det finns andra, mer aktuella språk och metoder som kan bidra med samma grundförståelse, men det krävs nog lite mod för att göra den förändringen.

Självklart beror detta oerhört på vad man pluggar eller var man gör det, så det är bara ett nålstick på något jag stört mig på

Edit*
Jag kom på mig själv att både Fortran och Basic har ett behov fortfarande inom vissa kretsar (Typ bank) där man ännu inte uppdaterat sina system och antagligen inte lär göra det inom 50 år heller, men hoppas du förstår vart jag kommer ifrån ändå...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför ska man fokusera på att lära ut FORTRAN eller BASIC istället för att utveckla utbildningen med tiden?
(Ja, jag vet att exemplet tar ut svängarna, men jag försöker påvisa en poäng )

Syftet är att lära ut programmering, inte programmeringsspråk. Programmeringsspråk kommer och går, och kan man ett par stycken går det snabbt att lära sig fler.

När jag läste på Datavetenskapligt Program för ett antal år sedan så var språket på de inledande programmeringskurserna Standard ML.
Ett av skälen till att välja just det som första språk var att nästan inga studenter hade stött på det tidigare, så det var inte så stor skillnad i förkunskaper. (Innan dess hade de Scheme som första språk.)
Ett annat, och viktigare, skäl till just de språken var nog att det tvingade studenterna att lära sig viktiga koncept som rekursion redan från början.

På civilingenjörsutbildningarna vet jag att de en gång i tiden (tidigt 90-tal) hade Pascal att börja med, som senare byttes ut mot C++, och idag tror jag det är Java eller C#.

Fortran förekom också, och förekommer säkert idag med, men då på senare kurser inriktade mot högprestandaberäkningar.