Skrivet av Chippen2188:
Tycker också Nios batteribytarstationer är superhäftiga. Det går snabbare än att ladda, ingen tvekan om saken, frågan är om folk anser att det är värt 1800kr/mån för 75kWh eller 3000kr/mån för 100 kWh.
Ja, det är för dyrt och det känns som om de inte riktigt har tänkt färdigt över hur det ska fungera i alla lägen. Om du köper en bil med batteri och knappt byter det utan laddar hemma för vardagen, sen på semestern så kör du ett byte, och får ett batteri som har sämre kapacitet då det har använts av ett gäng taxibilar innan, ska man bara ta det då? Man har laddat sitt batteri varsamt och nyttjar USP för ens bil en gång och får då ett batteri som bara håller säg 80% av det man hade innan. Så försöker man byta igen för att få ett bättre, men det kan man ju inte veta så det kanske är lika dåligt. 100 kWh batteriet kan man "köpa loss" för 240 000, 75 kWh "bara" 130 000, så hur kul blir det om man byter sitt 240K-batteri och får ett med samma kapacitet som 130K-batteriet?
3000 i månaden ger två "gratis" batteribyten, vilket ger en kostnad på 15 kronor per kWh, så billigare att bara köra fossilt, och snabbare "påfyllnad".
Citat:
Dom har redan 2 storlekar i dessa stationer eftersom dom säljer just 2 storlekar på batteriet. Man pratar om att det ska komma ett 150kWh också så då skulle det bli 3 storlekar.
Två storlekar i kapacitet, men bara en fysisk storlek. Skulle Nio lansera en bil i storleken "Polo" så misstänker jag att det inte hade fått plats exempelvis. Däremot skulle de säkert kunna trycka in fyra sådana i en dragbil exempelvis, men den hade förstås krävt helt andra bytes-stationer.
Citat:
Batterierna laddar så snabbt som det behövs, har man 6st 100 kWh ser man till att det sista är fullladdat när det behövs osv så att det blir ett rullande schema. Finns det färdigladdade batterier så behöver det ju inte laddas så snabbt heller. Man måste också beställa batteri i bilens infotainment innan så stationen vet alltid hur många bilar som är på gång.
Jo det har absolut sina fördelar. Men vad jag läst så får man ett batteri laddat till 90%, inte 100, jag antar för att minska risken för slitage om någon byter batteri innan de parkerar bilen liksom.
Citat:
Det är klart det finns flera fördelar med batteribyte. Lyfta ur vid en olycka, byte vid kraftig degradering eller många års användande, ”tanka” för oss som bor i lägenhet, åka med litet batteri i vardagen och sen byta till det större när man ska åka längre. Hänger ju dock på att det finns stationer nära till hands också.
Jo frågan är om de fördelarna väger upp nackdelarna. Att kunna ta loss batteriet hyfsat enkelt vid en olycka är ju en stor fördel från några perspektiv, men ur ägarens kanske det inte är så viktigt, inte så viktigt att det är värt en massa mer pengar i alla fall. Billigare försäkring skulle ju kunna kompensera något, om det nu är så att det innebär mindre risk för att de behöver ersätta hela bilen, men jag vet inte om den risken är så stor att den minskningen skulle innebära någon större påverkan på premien. Möjligheten till byte vid degradering kan nog stilla en del oro, men i praktiken verkar ju batterierna hålla rätt bra över tid. Kostnaden lär också vara ett hinder, vem vill lägga 240K på en tio år gammal bil för att få ett fräscht batteri liksom?
Däremot gillar jag verkligen tanken på att kunna ha ett mindre batteri i vardagen och utöka det när man ska åka långt. Men jag vet inte om detta är den bästa lösningen ändå. Det har ju kommit lite andra lösningar, exempelvis det där batteripaketet ("reservdunken") i form av typ en "ölkärra", som de tänkte lägenhetsboende skulle kunna ladda hemma och ta med till bilen för vardagsladdning, och förstås ha som extra reservdunk i bilen vid långresor. Men det var väl typ 10 kWh och på gränsen till att vara portabelt så jag vet inte om det räcker riktigt. En tanke som nog många har haft, inklusive jag, är någon form av (hyrbar) batterikärra man tar med som vilket släp som helst, med en kabel inkopplad bara. Dock kan det nog vara svårt att få ekonomi i en sådan tjänst då man kommer att ha väldigt mycket att göra under semesterveckor men inte så mycket resten av tiden. Å andra sidan skulle man kanske kunna använda dessa batterier för att stabilisera elnätet och så, om man fick betalt för det.
Citat:
Håller med @snajk också om att en standard behövs i sådant fall. Nu har Nio börjat och jag vet inte om dom bjuder in andra tillverkare att använda samma standard men det hoppas jag, för annat vore bara urdumt.
Som jag ser det finns det tre sätt detta kan sluta. Antingen blir det en jättehit, och då kommer fler tillverkare att köra på liknande lösningar, och även om inte Nios är öppen för andra så lär det i alla fall bli någon eller några grupperingar där man kommer överens om en standard. Eller så blir det Nios nisch, så att de som vill ha möjligheten till att byta batteri helt enkelt får skaffa en Nio. Eller så blir det inget av det alls, Nio kanske klarar sig ändå och landar i "vanliga" elbilar med fast batteri, eller så gör de slut på alla pengar de har på att bygga stationer utan att det finns tillräckligt med bilar för att de ska gå runt. Mest troligt är det senare i mina ögon.
Edit: Jag har jobbat en del med truckar och där har man ju bytt batterier i ganska många år. Det är inte en helt automatisk operation men lätt hanterad av en person i alla fall. Även på det området, där det finns maskiner för byte och en standard och en ganska tydlig RIO på det för den som betalar, så är det inte så värst vanligt ändå. Och det lär minska ju mer moderna batterier truckarna får då de håller längre och kan laddas snabbare. Även om man kör treskift så får man rätt mycket laddning bara genom att ladda på raster exempelvis, och är det automatiska truckar så kan de ju passa på att ladda lite sporadiskt under dagen under dippar i orderingången och liknande. Att få till en smart strategi för en flotta automatiska truckar som förväntas jobba dygnet runt är inte helt enkelt dock, men det är ju något helt annat än att hantera en bil förstås.