Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://alltomelbil.se/kungalv-och-mariestad-pa-tur-nar-nio-o...

Det här med batteribyte tycker jag är väldigt intressant. Skulle kännas mycket tryggare att köpa en beggad elbil där jag vet att batteriet byts ut så enkelt. Men det kanske kräver någon dyr prenumeration efter ett par år. Att bara kunna byta en gång per år är intressant även om det skulle bli till en viss kostnad.

Det är ungefär som att ha motorbytesstationer på en ICE-bil. Alltså inte direkt avgörande.
Tanken med bytet är räckvidd, inte slitage/degradering av batteri. Du får ju heller inte ett nytt batteri vid bytet.
Vitsen med batteribyte är idag relativt liten. DC-laddningen är så snabb så skillnaden mellan batteribyte och laddning ör i minuter liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ungefär som att ha motorbytesstationer på en ICE-bil. Alltså inte direkt avgörande.
Tanken med bytet är räckvidd, inte slitage/degradering av batteri. Du får ju heller inte ett nytt batteri vid bytet.
Vitsen med batteribyte är idag relativt liten. DC-laddningen är så snabb så skillnaden mellan batteribyte och laddning ör i minuter liten.

Motorbyte på en ICE-bil till en motsvarande besiktad variant hade varit ett gigantiskt plus i mina ögon
Är det så att man får alltid får ett batteri med motsvarande slitage? Isf måste dom hade ett väldigt stort antal batterier på varje station. DC-laddnigen är fortfarande långsammare, sen går det att diskutera om det spelar roll om det tar 5, 15 eller 25 minuter men ibland har man bråttom. Jag hade inte valt en bensinpumpstation som tar 20 minuter på sig att fylla tanken.

En annan fördel som nämns är att kunna byta till nyare batteriteknik eftersom det lanseras eller annan kapacitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Det är ungefär som att ha motorbytesstationer på en ICE-bil. Alltså inte direkt avgörande.
Tanken med bytet är räckvidd, inte slitage/degradering av batteri. Du får ju heller inte ett nytt batteri vid bytet.
Vitsen med batteribyte är idag relativt liten. DC-laddningen är så snabb så skillnaden mellan batteribyte och laddning ör i minuter liten.

Det finns väl mer än en tanke med batteribytena. Dels att slippa ladda förstås, vilket nog inte är en jättefördel med tanke på att det ändå tar några minuter minst vilket inte är så himla mycket snabbare än att snabbladda (men för många bilar kan man nog spara i alla fall 20-30 minuter), och risken för kö lär väl vara större än på en laddare, beroende på hur det går förstås. Men det handlar ju inte bara om att slippa snabbladdning på långresa och liknande utan också om att kunna ersätta hemmaladdning för de som inte har möjlighet till det. Att åka och snabbladda varje gång man behöver ladda är inte så bra för batteriet, men att stanna på en kaffe medan batteriet byts då och då på vägen till jobbet kanske passar för en del. Och batterierna laddas ju mycket mer försiktigt i dessa stationer än vid snabbladdning. Kostnaden är ett problem dock, men jag vet inte hur stort riktigt då priserna verkar vara lite oklara.

Det stora problemet är dock att det inte är en standard, utanför den tillverkaren förstås. Om de lyckas ta en hyfsad del av marknaden så kanske det kan bli affär av det, men det är ju inte alls så säkert. Skulle det bli en succé, vilket jag verkligen inte tror att det kommer att bli, så hade nog andra tillverkare försökt sig på något liknande, men vart slutar det liksom? Hur många bytes-stationer dedikerade till en tillverkare har vi plats för? Vad händer om denna tillverkare vill bygga en mindre bil som inte har plats för detta batteri? Kommer de att ha två storlekar i stationen? Större bilar går ju att lösa med att ha flera batterier i en bil, men automatiken/mekaniken lär bli rätt avancerad förstås.

Permalänk
Medlem

Tycker också Nios batteribytarstationer är superhäftiga. Det går snabbare än att ladda, ingen tvekan om saken, frågan är om folk anser att det är värt 1800kr/mån för 75kWh eller 3000kr/mån för 100 kWh.

Dom har redan 2 storlekar i dessa stationer eftersom dom säljer just 2 storlekar på batteriet. Man pratar om att det ska komma ett 150kWh också så då skulle det bli 3 storlekar.

Batterierna laddar så snabbt som det behövs, har man 6st 100 kWh ser man till att det sista är fullladdat när det behövs osv så att det blir ett rullande schema. Finns det färdigladdade batterier så behöver det ju inte laddas så snabbt heller. Man måste också beställa batteri i bilens infotainment innan så stationen vet alltid hur många bilar som är på gång.

Det är klart det finns flera fördelar med batteribyte. Lyfta ur vid en olycka, byte vid kraftig degradering eller många års användande, ”tanka” för oss som bor i lägenhet, åka med litet batteri i vardagen och sen byta till det större när man ska åka längre. Hänger ju dock på att det finns stationer nära till hands också.

Håller med @snajk också om att en standard behövs i sådant fall. Nu har Nio börjat och jag vet inte om dom bjuder in andra tillverkare att använda samma standard men det hoppas jag, för annat vore bara urdumt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Motorbyte på en ICE-bil till en motsvarande besiktad variant hade varit ett gigantiskt plus i mina ögon
Är det så att man får alltid får ett batteri med motsvarande slitage? Isf måste dom hade ett väldigt stort antal batterier på varje station. DC-laddnigen är fortfarande långsammare, sen går det att diskutera om det spelar roll om det tar 5, 15 eller 25 minuter men ibland har man bråttom. Jag hade inte valt en bensinpumpstation som tar 20 minuter på sig att fylla tanken.

En annan fördel som nämns är att kunna byta till nyare batteriteknik eftersom det lanseras eller annan kapacitet.

Då är det ju i princip bara att ringa och beställa en Nio ju. EL7 kostar 839kkr +batteri.
Någon ska ju betala kalaset.
Och sedan måste du alltid köra tomt batteriet vid Varberg för där ligger batteristationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Då är det ju i princip bara att ringa och beställa en Nio ju. EL7 kostar 839kkr +batteri.
Någon ska ju betala kalaset.
Och sedan måste du alltid köra tomt batteriet vid Varberg för där ligger batteristationen.

Som jag skrev tycker jag att konceptet är intressant, det betyder inte att jag springer och köper första bästa som dyker upp. Som skrivs ovan hoppas jag att det leder till nu någon form av standard för att det ska vara hållbart.

På samma sätt hade jag gärna sett att infotainment öppnas mer. Typ att bilarna säljs utan och sen kan jag slänga i en iPad vilket det ser ut som att dom flesta har nu, fast med mjukvara och hårdvara som är skit. En iPad med CAN-bus interface är en bättre upplevelse än vad som finns i alla moderna bilar i mina ögon (se elbilsbjörn hur han håller koll på batteriet t ex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tycker också Nios batteribytarstationer är superhäftiga. Det går snabbare än att ladda, ingen tvekan om saken, frågan är om folk anser att det är värt 1800kr/mån för 75kWh eller 3000kr/mån för 100 kWh.

Det går ju egentligen bara snabbare om stationerna finns utplacerat optimalt och man inte tänkte stanna på sin resa, det verkar ju ta kring 6 minuter från att man kommer till stationen tills man kan lämna den om det är noll kö. Så hade man tänkt stanna på resan kan man börja uträtta det man stannade först efter 6 minuter.

För mina normala långresor så hade det gått långsammare A till B med batteribytet då jag i princip aldrig behöver sitta och vänta på laddningen så batteribytet skulle hamna utöver vanligt stopp. Min i4a är inte direkt en av de snabbast laddande bilarna heller men den klarar sig bra ändå trots att jag inte gillar långa stopp. Önskar NIO satsade mer på vettigare laddhastighet än batteribytena även om de är häftiga, är lite halvsugen på att testa en men laddhastigheterna på de bilarna imponerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det går ju egentligen bara snabbare om stationerna finns utplacerat optimalt och man inte tänkte stanna på sin resa, det verkar ju ta kring 6 minuter från att man kommer till stationen tills man kan lämna den om det är noll kö. Så hade man tänkt stanna på resan kan man börja uträtta det man stannade först efter 6 minuter.

För mina normala långresor så hade det gått långsammare A till B med batteribytet då jag i princip aldrig behöver sitta och vänta på laddningen så batteribytet skulle hamna utöver vanligt stopp. Min i4a är inte direkt en av de snabbast laddande bilarna heller men den klarar sig bra ändå trots att jag inte gillar långa stopp. Önskar NIO satsade mer på vettigare laddhastighet än batteribytena även om de är häftiga, är lite halvsugen på att testa en men laddhastigheterna på de bilarna imponerar inte.

Ja, alltså, vi diskuterar konceptet att byta batteri, jag tänkte det var rätt tydligt att man då jämför en sträcka där båda möjligheter finns…

Men om vi ska spinna vidare på laddningen hos Nio så är den katastrof. Hade ET7 stod i ett varmgarage en hel dag, åker hem på motorväg 45min med batteriförvärmningen påslagen och kommer fram till Ionity med 16%. Kommer upp i 102 kW som mest, 130 kW är max. Bilarna är verkligen gjorda för batteribyte, det är den enda fokus man har!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Björns upplevelse av ET7 är mycket intressant. Han får alla tänkbara problem.

Ca. 8min in får han problem vid batteribytet. Se övriga videon för fulla upplevelsen av Björns eskapader med Nio ET7 (premium-tysk-dräparen!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, alltså, vi diskuterar konceptet att byta batteri, jag tänkte det var rätt tydligt att man då jämför en sträcka där båda möjligheter finns…

Ja, men även om det skulle finnas lika många bytesstationer som det finns laddplatser så menar jag att det ändå går snabbare med laddning för de allra flestas resor. Och i takt med att laddhastigheten ökar så kommer det bara bli fler och fler där laddningen vinner tidsmässigt.

Sedan är det ju så att det kommer nog alltid finnas mindre valmöjlighet med bytesstationer än det kommer finnas laddare just eftersom det är så pass mycket mer kostsamt. Så man kommer nog inte få ett optimalt utnyttjande utan ibland tvingas byta batteriet med 35% kvar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men även om det skulle finnas lika många bytesstationer som det finns laddplatser så menar jag att det ändå går snabbare med laddning för de allra flestas resor. Och i takt med att laddhastigheten ökar så kommer det bara bli fler och fler där laddningen vinner tidsmässigt.

Sedan är det ju så att det kommer nog alltid finnas mindre valmöjlighet med bytesstationer än det kommer finnas laddare just eftersom det är så pass mycket mer kostsamt. Så man kommer nog inte få ett optimalt utnyttjande utan ibland tvingas byta batteriet med 35% kvar och liknande.

Fast det baseras ju på att man ska även göra annat också. Idag finns det ingen elbil som kan gå 10-90% på 6min, då är batteribyte snabbare utan tvekan och det var det jag pratade. Att sen lägga till variabler som att man vill ta en paus eller äta lunch är en annan sak, det har inget med själva batteribytet att göra som koncept. Som skrevs ovan finns det andra fördelar med batteribyte än att det bara går snabbare att ”tanka”.

Kag tror inte heller det kommer bli en stor hit med batteribyte men jag tycker det är ett intressant koncept som är roligt att diskutera. Tyvärr hamnar man oftast bara i diskussionen om vad som går snabbast på en långresa..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast det baseras ju på att man ska även göra annat också. Idag finns det ingen elbil som kan gå 10-90% på 6min, då är batteribyte snabbare utan tvekan och det var det jag pratade. Att sen lägga till variabler som att man vill ta en paus eller äta lunch är en annan sak, det har inget med själva batteribytet att göra som koncept. Som skrevs ovan finns det andra fördelar med batteribyte än att det bara går snabbare att ”tanka”.

Kag tror inte heller det kommer bli en stor hit med batteribyte men jag tycker det är ett intressant koncept som är roligt att diskutera. Tyvärr hamnar man oftast bara i diskussionen om vad som går snabbast på en långresa..

I dagsläget finns det inte tillräckligt med litium för att göra alla bilar till elbilar i världen med allt annat som också kräver litium. Litium tekniken kommer från 1973 så något nytt behövs.
Det absolut modernaste batteriet lanserades 2021 men finns enbart till industrier och lämpar sig inte till mycket annat än backup och stationära batterier. Det bygger på vatten, luft och järn och är således billigt och lätt tillgängligt materialmässigt.

Jag hoppas på natrium batterier i framtiden. Enda anledningen till att elbilar fungerar idag är elmotorers effektivitet.

Litium batterier = 0.72(i bästa fall) Mj/kg
Bensin = 46.9 Mj/kg
Kärnkraft (u-235) = 88000000 Mj/kg

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fråga gällande Model 3 laddkabel med stickkontakt.

Jag hamnar eventuellt i en situation där jag måste köpa en bil tidigare än vad jag räknat med. Hade tänkt vänta med att köpa med model 3 LR tills jag flyttat till nytt hus och installerat en laddare i garaget men nu ser det ut som att jag mest troligt "måste" köpa bil till påsk och tills dess har jag inte hunnit flytta.

I nuvarande garaget har jag bara två stickkontakter. Som socionom har jag noll koll på allt som har med kw, faser, spänning osv att göra. Det mesta kontakten driver i dagsläget är mazdans motor/kupévärmare.

Kan jag använda teslans stickkontaktkabel i garaget, om så bara för att förvärma batteriet och kupén? Vi har fortf minusgrader som dippar nedåt minus 20 häromdan.

Jag förstår att just den kabeln inte är optimal att använda men om jag laddar batteriet på en lokal tesla supercharger kanske den ändå kan fylla ett syfte nattetid/på morgonen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Tycker också Nios batteribytarstationer är superhäftiga. Det går snabbare än att ladda, ingen tvekan om saken, frågan är om folk anser att det är värt 1800kr/mån för 75kWh eller 3000kr/mån för 100 kWh.

Ja, det är för dyrt och det känns som om de inte riktigt har tänkt färdigt över hur det ska fungera i alla lägen. Om du köper en bil med batteri och knappt byter det utan laddar hemma för vardagen, sen på semestern så kör du ett byte, och får ett batteri som har sämre kapacitet då det har använts av ett gäng taxibilar innan, ska man bara ta det då? Man har laddat sitt batteri varsamt och nyttjar USP för ens bil en gång och får då ett batteri som bara håller säg 80% av det man hade innan. Så försöker man byta igen för att få ett bättre, men det kan man ju inte veta så det kanske är lika dåligt. 100 kWh batteriet kan man "köpa loss" för 240 000, 75 kWh "bara" 130 000, så hur kul blir det om man byter sitt 240K-batteri och får ett med samma kapacitet som 130K-batteriet?

3000 i månaden ger två "gratis" batteribyten, vilket ger en kostnad på 15 kronor per kWh, så billigare att bara köra fossilt, och snabbare "påfyllnad".

Citat:

Dom har redan 2 storlekar i dessa stationer eftersom dom säljer just 2 storlekar på batteriet. Man pratar om att det ska komma ett 150kWh också så då skulle det bli 3 storlekar.

Två storlekar i kapacitet, men bara en fysisk storlek. Skulle Nio lansera en bil i storleken "Polo" så misstänker jag att det inte hade fått plats exempelvis. Däremot skulle de säkert kunna trycka in fyra sådana i en dragbil exempelvis, men den hade förstås krävt helt andra bytes-stationer.

Citat:

Batterierna laddar så snabbt som det behövs, har man 6st 100 kWh ser man till att det sista är fullladdat när det behövs osv så att det blir ett rullande schema. Finns det färdigladdade batterier så behöver det ju inte laddas så snabbt heller. Man måste också beställa batteri i bilens infotainment innan så stationen vet alltid hur många bilar som är på gång.

Jo det har absolut sina fördelar. Men vad jag läst så får man ett batteri laddat till 90%, inte 100, jag antar för att minska risken för slitage om någon byter batteri innan de parkerar bilen liksom.

Citat:

Det är klart det finns flera fördelar med batteribyte. Lyfta ur vid en olycka, byte vid kraftig degradering eller många års användande, ”tanka” för oss som bor i lägenhet, åka med litet batteri i vardagen och sen byta till det större när man ska åka längre. Hänger ju dock på att det finns stationer nära till hands också.

Jo frågan är om de fördelarna väger upp nackdelarna. Att kunna ta loss batteriet hyfsat enkelt vid en olycka är ju en stor fördel från några perspektiv, men ur ägarens kanske det inte är så viktigt, inte så viktigt att det är värt en massa mer pengar i alla fall. Billigare försäkring skulle ju kunna kompensera något, om det nu är så att det innebär mindre risk för att de behöver ersätta hela bilen, men jag vet inte om den risken är så stor att den minskningen skulle innebära någon större påverkan på premien. Möjligheten till byte vid degradering kan nog stilla en del oro, men i praktiken verkar ju batterierna hålla rätt bra över tid. Kostnaden lär också vara ett hinder, vem vill lägga 240K på en tio år gammal bil för att få ett fräscht batteri liksom?

Däremot gillar jag verkligen tanken på att kunna ha ett mindre batteri i vardagen och utöka det när man ska åka långt. Men jag vet inte om detta är den bästa lösningen ändå. Det har ju kommit lite andra lösningar, exempelvis det där batteripaketet ("reservdunken") i form av typ en "ölkärra", som de tänkte lägenhetsboende skulle kunna ladda hemma och ta med till bilen för vardagsladdning, och förstås ha som extra reservdunk i bilen vid långresor. Men det var väl typ 10 kWh och på gränsen till att vara portabelt så jag vet inte om det räcker riktigt. En tanke som nog många har haft, inklusive jag, är någon form av (hyrbar) batterikärra man tar med som vilket släp som helst, med en kabel inkopplad bara. Dock kan det nog vara svårt att få ekonomi i en sådan tjänst då man kommer att ha väldigt mycket att göra under semesterveckor men inte så mycket resten av tiden. Å andra sidan skulle man kanske kunna använda dessa batterier för att stabilisera elnätet och så, om man fick betalt för det.

Citat:

Håller med @snajk också om att en standard behövs i sådant fall. Nu har Nio börjat och jag vet inte om dom bjuder in andra tillverkare att använda samma standard men det hoppas jag, för annat vore bara urdumt.

Som jag ser det finns det tre sätt detta kan sluta. Antingen blir det en jättehit, och då kommer fler tillverkare att köra på liknande lösningar, och även om inte Nios är öppen för andra så lär det i alla fall bli någon eller några grupperingar där man kommer överens om en standard. Eller så blir det Nios nisch, så att de som vill ha möjligheten till att byta batteri helt enkelt får skaffa en Nio. Eller så blir det inget av det alls, Nio kanske klarar sig ändå och landar i "vanliga" elbilar med fast batteri, eller så gör de slut på alla pengar de har på att bygga stationer utan att det finns tillräckligt med bilar för att de ska gå runt. Mest troligt är det senare i mina ögon.

Edit: Jag har jobbat en del med truckar och där har man ju bytt batterier i ganska många år. Det är inte en helt automatisk operation men lätt hanterad av en person i alla fall. Även på det området, där det finns maskiner för byte och en standard och en ganska tydlig RIO på det för den som betalar, så är det inte så värst vanligt ändå. Och det lär minska ju mer moderna batterier truckarna får då de håller längre och kan laddas snabbare. Även om man kör treskift så får man rätt mycket laddning bara genom att ladda på raster exempelvis, och är det automatiska truckar så kan de ju passa på att ladda lite sporadiskt under dagen under dippar i orderingången och liknande. Att få till en smart strategi för en flotta automatiska truckar som förväntas jobba dygnet runt är inte helt enkelt dock, men det är ju något helt annat än att hantera en bil förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast det baseras ju på att man ska även göra annat också. Idag finns det ingen elbil som kan gå 10-90% på 6min, då är batteribyte snabbare utan tvekan och det var det jag pratade. Att sen lägga till variabler som att man vill ta en paus eller äta lunch är en annan sak, det har inget med själva batteribytet att göra som koncept. Som skrevs ovan finns det andra fördelar med batteribyte än att det bara går snabbare att ”tanka”.

Kag tror inte heller det kommer bli en stor hit med batteribyte men jag tycker det är ett intressant koncept som är roligt att diskutera. Tyvärr hamnar man oftast bara i diskussionen om vad som går snabbast på en långresa..

Ja det är ju såklart coolt och bör diskuteras men det intressanta är ju vad som praktiskt går snabbast för användaren. För att “batteribyte på 6 minuter” ska vara relevant från första början så pratar vi i de flesta fall om långresor, tror ingen hellre åker och byter batteri än att ladda hemma över natten oavsett om det tar längre tid eller inte. Det är ju som sagt en stor fördel med elbilen från första början och varför många kan byta från fossilbil och faktiskt läggre mindre tid på att fylla upp bilen, att de allra flesta faktiskt gör annat medan bilen laddas (både hemma och på resa).

Så ja du har ju helt rätt i att det är snabbare att byta batteri än att ladda, men jag menar att det bara är relevant för en liten del av användarna och jag har svårt att se att den lösningen får genomslagskraft då det garanterat kommer vara dyrare och kommer göra så att stoppen faktiskt blir längre för normalbilisten eftersom man inte gör något annat samtidigt som bilen får nytt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fråga gällande Model 3 laddkabel med stickkontakt.

Jag hamnar eventuellt i en situation där jag måste köpa en bil tidigare än vad jag räknat med. Hade tänkt vänta med att köpa med model 3 LR tills jag flyttat till nytt hus och installerat en laddare i garaget men nu ser det ut som att jag mest troligt "måste" köpa bil till påsk och tills dess har jag inte hunnit flytta.

I nuvarande garaget har jag bara två stickkontakter. Som socionom har jag noll koll på allt som har med kw, faser, spänning osv att göra. Det mesta kontakten driver i dagsläget är mazdans motor/kupévärmare.

Kan jag använda teslans stickkontaktkabel i garaget, om så bara för att förvärma batteriet och kupén? Vi har fortf minusgrader som dippar nedåt minus 20 häromdan.

Jag förstår att just den kabeln inte är optimal att använda men om jag laddar batteriet på en lokal tesla supercharger kanske den ändå kan fylla ett syfte nattetid/på morgonen?

Beroende på skicket på den stickkontakt du har i garaget så ska det inte vara några problem.
I början så hade jag ett vanligt uttag uppe i stugan som jag fick köra med.

Det tar tid, särskilt om det är kallt ute. Kanske till och med knappt laddar.
Men det viktiga där är att du kopplar in direkt när du kommit hem efter en körning och börjar ladda direkt medans batteriet är någorlunda varmt.

Jag använde bara denna stickkontakt på sommaren så då var det inga problem, men från kanske 10% - 70% tog mellan 8-16h att ladda upp. Gjorde inte mig något då när jag väl kommit till stugan så står bilen 2-6 dagar utan att användas

Nu finns det dock en riktig laddare där uppe och i vintras var det inga problem att ladda i full hastighet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Beroende på skicket på den stickkontakt du har i garaget så ska det inte vara några problem.
I början så hade jag ett vanligt uttag uppe i stugan som jag fick köra med.

Det tar tid, särskilt om det är kallt ute. Kanske till och med knappt laddar.
Men det viktiga där är att du kopplar in direkt när du kommit hem efter en körning och börjar ladda direkt medans batteriet är någorlunda varmt.

Jag använde bara denna stickkontakt på sommaren så då var det inga problem, men från kanske 10% - 70% tog mellan 8-16h att ladda upp. Gjorde inte mig något då när jag väl kommit till stugan så står bilen 2-6 dagar utan att användas

Nu finns det dock en riktig laddare där uppe och i vintras var det inga problem att ladda i full hastighet.

Tack för svaret Jag tänker ju inte att den ska användas främst för laddning av batteriet utan mest att den, i perioden jag inte har tillgång på hemmaladdare, kunde användas för att värma batteri/kupé - men det kanske inte fungerar så?

Jag kan toppa upp batteriet på jobbet där vi har riktiga laddare (betalstationer, vilket bara får fungera i den här förhoppningsvis korta perioden även om det blir en extrakostnad) och så tänkte jag kolla upp om då stickkontakten kunde användas i garaget för att bilen och batteriet skulle hålla lagom värme tills jag ska iväg på morgonen.

Bör jag kolla med en elektriker först kanske? Huset/garaget är byggt -76 men vi uppgraderade säkringsskåpet 2017 men vet liksom inte vad det är för standard/säkerhet jag har på kontakterna ute i garaget. Vill ju inte plugga in i något som kan medföra risk, typ

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fråga gällande Model 3 laddkabel med stickkontakt.

Jag hamnar eventuellt i en situation där jag måste köpa en bil tidigare än vad jag räknat med. Hade tänkt vänta med att köpa med model 3 LR tills jag flyttat till nytt hus och installerat en laddare i garaget men nu ser det ut som att jag mest troligt "måste" köpa bil till påsk och tills dess har jag inte hunnit flytta.

I nuvarande garaget har jag bara två stickkontakter. Som socionom har jag noll koll på allt som har med kw, faser, spänning osv att göra. Det mesta kontakten driver i dagsläget är mazdans motor/kupévärmare.

Kan jag använda teslans stickkontaktkabel i garaget, om så bara för att förvärma batteriet och kupén? Vi har fortf minusgrader som dippar nedåt minus 20 häromdan.

Jag förstår att just den kabeln inte är optimal att använda men om jag laddar batteriet på en lokal tesla supercharger kanske den ändå kan fylla ett syfte nattetid/på morgonen?

Om du bor i bostadsrätt så kan det vara förbjudet att använda dessa kontakter för elbilsladdning. Det är ganska vanligt i bostadsrättsföreningar idag. Att du hävdar att enbart förvärmning sker tror jag styrelsen kommer strunta i. Det bästa är att du kollar med styrelsen eller hyresägaren om det är okej, dom har bäst koll på vad uttaget kan användas till, hur gammalt det är och om det funnits tidigare incidenter vid denna typ av laddning.

Men går gör det absolut

Skrivet av Aktsu:

Ja det är ju såklart coolt och bör diskuteras men det intressanta är ju vad som praktiskt går snabbast för användaren. För att “batteribyte på 6 minuter” ska vara relevant från första början så pratar vi i de flesta fall om långresor, tror ingen hellre åker och byter batteri än att ladda hemma över natten oavsett om det tar längre tid eller inte. Det är ju som sagt en stor fördel med elbilen från första början och varför många kan byta från fossilbil och faktiskt läggre mindre tid på att fylla upp bilen, att de allra flesta faktiskt gör annat medan bilen laddas (både hemma och på resa).

Så ja du har ju helt rätt i att det är snabbare att byta batteri än att ladda, men jag menar att det bara är relevant för en liten del av användarna och jag har svårt att se att den lösningen får genomslagskraft då det garanterat kommer vara dyrare och kommer göra så att stoppen faktiskt blir längre för normalbilisten eftersom man inte gör något annat samtidigt som bilen får nytt batteri.

Jag håller inte med, jag kan tycka att vad som går snabbast på en långresa är egentligen rätt ointressant för det handlar ändå om minuter ett par gånger om året max. Det som jag tycker är mer intressanta med batteribyte är övriga saker jag nämnt, att kunna bo utan laddare och ändå köra elbil enkelt och smärtfritt eller att kunna åka runt med mindre batterier i vardagen och sen hämta ut ett större när man behöver det. Det löser ju faktiska problem, en långresa med elbil är knappast ett problem i dagens läge. Att det är mycket fokus på det är väl för att BU 2.0 ska ha något att bråka om när dom kör sina tunga stenar på vintern.

Sen håller jag med om att jag tror lösningen kommer få svårt, det är försent och laddning har redan blivit normen för elbilar. Det finns nog en anledning till varför Nio valt att bara satsa på dyra premiumbilar i miljonklassen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om du bor i bostadsrätt så kan det vara förbjudet att använda dessa kontakter för elbilsladdning. Det är ganska vanligt i bostadsrättsföreningar idag. Att du hävdar att enbart förvärmning sker tror jag styrelsen kommer strunta i. Det bästa är att du kollar med styrelsen eller hyresägaren om det är okej, dom har bäst koll på vad uttaget kan användas till, hur gammalt det är och om det funnits tidigare incidenter vid denna typ av laddning.

Men går gör det absolut

Jag håller inte med, jag kan tycka att vad som går snabbast på en långresa är egentligen rätt ointressant för det handlar ändå om minuter ett par gånger om året max. Det som jag tycker är mer intressanta med batteribyte är övriga saker jag nämnt, att kunna bo utan laddare och ändå köra elbil enkelt och smärtfritt eller att kunna åka runt med mindre batterier i vardagen och sen hämta ut ett större när man behöver det. Det löser ju faktiska problem, en långresa med elbil är knappast ett problem i dagens läge. Att det är mycket fokus på det är väl för att BU 2.0 ska ha något att bråka om när dom kör sina tunga stenar på vintern.

Sen håller jag med om att jag tror lösningen kommer få svårt, det är försent och laddning har redan blivit normen för elbilar. Det finns nog en anledning till varför Nio valt att bara satsa på dyra premiumbilar i miljonklassen.

Bor i egen villa

Slänger upp två bilder från proppskåpet, kanske det säger något om garagekontakternas kapacitet?

Rad 12 är garaget.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Bor i egen villa

Slänger upp två bilder från proppskåpet, kanske det säger något om garagekontakternas kapacitet?

Rad 12 är garaget.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Sorry missförstod Utan att vara elektriker eller ha någon större kunskap så skulle jag vara mindre orolig då. 2017 hade ni elektriker som såg över hela elen och uttaget är till för motorvärmare, som kan dra mycket under korta perioder, precis som förvärmning av bilen. Jag hade kopplat in bilen där och använt det till förvärmning av bilen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Sorry missförstod Utan att vara elektriker eller ha någon större kunskap så skulle jag vara mindre orolig då. 2017 hade ni elektriker som såg över hela elen och uttaget är till för motorvärmare, som kan dra mycket under korta perioder, precis som förvärmning av bilen. Jag hade kopplat in bilen där och använt det till förvärmning av bilen

Väldigt dum fråga, men man kan säga till teslan att den bara ska utnyttja stickkontakten till förvärmning av kupé/batteri och inte laddning?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Väldigt dum fråga, men man kan säga till teslan att den bara ska utnyttja stickkontakten till förvärmning av kupé/batteri och inte laddning?

Nej, men du kan ställa ner hur många amp som bilen ska ladda med.

Har 16A, men laddar med 8A normalt, inställt i bilen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nej, men du kan ställa ner hur många amp som bilen ska ladda med.

Har 16A, men laddar med 8A normalt, inställt i bilen.

Aah, ok. Ser ju på schemat o proppskåpet att jag har 10A dit ut så det låter som ett vettigt förslag. Tack

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Aah, ok. Ser ju på schemat o proppskåpet att jag har 10A dit ut så det låter som ett vettigt förslag. Tack

C10 säkringar har du dvs tröga 10A. Du kan med sådana ha höga "toppar" tex när du startar en borrmaskin eller en dammsugare men dom klarar det inte länge innan dom löser ut. Vill du veta mer får du googla på startström
Kolla vad bilen drar. 2300 watt klarar en sådan säkring med 230 volt. Jag personligen skulle inte utsätta en vanlig shucko för mer än kanske 1500 watt om det är något som ska stå på obevakat en längre tid(tex laddning). Tryck in en värmefläkt på 2000 watt och känn sedan på kontakten efter 10 min. Dom kan bli rätt varma.
Byta uttag får man såvitt jag vet göra själv så det skulle jag göra direkt. Ett gammalt slitet shucko uttag kan innebära brand ganska omgående om det vill sig illa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

C10 säkringar har du dvs tröga 10A. Du kan med sådana ha höga "toppar" tex när du startar en borrmaskin eller en dammsugare men dom klarar det inte länge innan dom löser ut. Vill du veta mer får du googla på startström
Kolla vad bilen drar. 2300 watt klarar en sådan säkring med 230 volt. Jag personligen skulle inte utsätta en vanlig shucko för mer än kanske 1500 watt om det är något som ska stå på obevakat en längre tid(tex laddning). Tryck in en värmefläkt på 2000 watt och känn sedan på kontakten efter 10 min. Dom kan bli rätt varma.
Byta uttag får man såvitt jag vet göra själv så det skulle jag göra direkt. Ett gammalt slitet shucko uttag kan innebära brand ganska omgående om det vill sig illa.

Stort tack för den infon!! Känner att jag får ringa och ta hit en elektriker nösta vecka *tumme upp*

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Stort tack för den infon!! Känner att jag får ringa och ta hit en elektriker nösta vecka *tumme upp*

Många här är livrädda för att ladda med Shucko av någon anledning. Ställ ner laddeffekten till 7-8A så är det lugnt, då kan du ladda och leva livet fram till du flyttar.

Permalänk
Skrivet av Julkatten:

Hur har ni som saknar smidig laddmöjlighet hemma löst det med elbilsägandet? Jag har blivit erbjuden förmånsbil där (nästan) alla val är renodlade elbilar. Bor i radhus utan laddmöjlighet. Samfälligheten har diskuterat detta men det saknas kapacitet i området så det lär aldrig bli av. Det finns laddare ca 10 min promenad bort vid en stor parkering som ägs av ett hyresbolag, 22kW, 3:- per kWh (enl. ChargeFinder).

Lutar annars åt att plocka ut en hybrid men hade varit trevligt med el.

Hade själv ingen möjlighet att ladda hemma i 6 mån efter jag hämtat Niron. 10m promenad bort laddades i P-hus över natten aldrig mer än 1gång per vecka.

Du kan räkna själv hur ofta det skulle behövas. Specifika siffror som exempel är mina egna.

Körsträcka per år:
1200mil

Räckvidd enligt https://ev-database.org/ (stämmer extremt bra för min del):
380km

Säg att man typiskt inte vill gå under 20% på batteriet för att ha lite marginal för oförutsedda körningar:

380 * 0.8 = 304 km tillgänglig räckvidd.

Hur ofta behöver man ladda per år:

120000 / 304 = 39.5 ggr/år (20% till 100%)

Så i mitt fall behövde jag inte ladda varje vecka ens.

Om du inte vill gå, kombinera med att jogga en runda hem eller köp en elsparkcykel o lägg i bagagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Stort tack för den infon!! Känner att jag får ringa och ta hit en elektriker nösta vecka *tumme upp*

Höll på att glömma att säga att känner du dig det minsta osäker är det såklart bäst att ta dit en elektriker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Många här är livrädda för att ladda med Shucko av någon anledning. Ställ ner laddeffekten till 7-8A så är det lugnt, då kan du ladda och leva livet fram till du flyttar.

Har man sett shucko bränder så förstår man...hade 2 truckar på jobbet där 2 äldre shucko kontakter började brinna...äldre shucko kan börja glappa så det blir gnistbildning vilket är en vanlig orsak till brand. det krävs inte många ampere för att det ska börja gnistra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har man sett shucko bränder så förstår man...hade 2 truckar på jobbet där 2 äldre shucko kontakter började brinna...äldre shucko kan börja glappa så det blir gnistbildning vilket är en vanlig orsak till brand. det krävs inte många ampere för att det ska börja gnistra.

Förslagsvis bör man kanske inte använda uttag som glappar oberoende vad man stoppar in där. Så det handlar nog om idiotin att använda trasiga uttag.