Krönika: Att äga, eller inte äga en TV

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Att äga, eller inte äga en TV

Fram tills nu har "wittwang" varit övertygad om att han inte behöver en TV, men en dum "lifestyle"-detalj väcker liv i Hamlet-parafrasen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig har inte TV’n varit synonymt med traditionella tv - kanaler i snart 15 år. Däremot spenderar jag 90% av min tid på youtube och övriga streamingtjänster framför den.

Permalänk
Medlem

Jag valde bort teven för 12 år sedan. Främst för att slippa dåtidens tevelicens från Radiotjänst och för att sluta slösa bort min fritid på slötittande. Har sedan dess sett på intressanta filmer och teve-serier genom internet. Fram tills November 2021 hade jag en 27 tums full hd skärm att titta på. Numera är det en 32 tums 4K skärm som gäller för spel, filmer och serier på Disney Plus. Och jag är helt nöjd.

Rätta stavfel och grammatiska fel.
Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

TV är väl bara en av många funktioner en skärm/monitor har.
Personligen är det bara direktsänd TV som är intressant.
Film & Serier är bäst utan reklam mitt i, och som man kan pausa när man vill.

Ordinarie tablå som "husdrömmar" eller "alla mot alla" ignorerar jag fullständigt.

När TV fortfarande var analog, var det dock ett bra komplement, när internet var nere.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vet inte om jag ska ge guldstjärna eller rött kort för ordvitsen.

Permalänk
Medlem

Om killen i bilden är så ung som har verkar att vara, är jag faktisk ganska stolt över honom (skulle även säga, wish it was my son, damn I'd be proud of you!).

Du har vuxit upp med vad jag skulle kalla hälsosamma värderingar, du vill ut och ha skoj med dina vänner och du ser inget värde i att samlas foran en stor teve där hemma - kort sagd - I like you!

Men världen är INTE svar vitt, det finns olika människor med olika behov, jag t.ex. en "ung" gammal man kring mid åldrande 50+'are som älskar att sitta bakom sin 75" skärm uppkopplat till datorn. Jag brukade sitta och spela vid en desktop med du vet... senaste 34" Rog 100Hz Asus skärm några 5+ år sen, men så upptäckte jag att det går skitbra att koppla upp datorn på en 75" skärm och det ser alldeles fantastisk ut, skarpt o fint, och idag har vi "lightspeed" tech som ger ohört bra koppling med mus och trådlös tangentbord till gaming (som det ALDRIG har varit förut, har alltid funnits lagg, eller nåt "gläpp" nånstans,). men inte längre, nu är det ren lyx.

Jag har även arbetat så här bakom min skärm, jag upplevde reducerat mus-arm (har inga problemen med handled eller mus skador som jag hade tidigare, och nu har jag gjord det här i 5+ år), så även det har givit mig mindre problemen, jag stressar synet mindre då jag inte behöver glasögon med en så stor skärm och får även tränat synet istället för att använda glasögon på en liten skärm.

Och nu till trådens riktiga ämne - TV tittande? Vad är just TEVE tittande som vi känner det? Det har ju absolut intet med skärmens storlek eller vart vi sitter nånstans, det handlar om vi tittar på typ. gammalmedia marksänt Teve såsom för i tiden, eller kabel teve eller nån slags "reklam baserad men betalat" typ forcerat teve man måste tvingas titta på olika planerade tider - det gör väl ingen längre eller hur? kanske dom allra äldsta i samhället vilket inte gillar datorer eller ny teknik? Men dom läser ju fortfarande pappers baserade tidningar, och den reklam gjord av papper vi ständig får stoppad i postlådan som 90 procent av oss bara lossar direkt i soptunnan 10 sekunder senare eller hur?

Jag tittar sort sett bara på Youtube 90% av mitt "teve" tittande, annars är det väl nån Disney+ serie eller liknande när jag känner för det.

Annars kan jag se mig enig i det du skriver - Gammalmedia är död - länge leva Gammalmedia! RIP!

Permalänk
Medlem

"TV" är en fysisk bildskärm. "TV" har inte varit synonymt med TV-kanaler på 10-15 år imo. Jag har inte haft TV-kanaler på 10+ år eller använt på ännu längre. Streaming / lokal media är allt idag. Ungefär som ovan skrev men med egen erfarenhet.
Men jag vill ha en relativt bra bild och dugligt ljud så jag kör en Samsung Q80R 65" och en Samsung Q960a limpa. Nästa byte blir TV till OLED och 77" eller högre. Om ca 5 år. Riktigt härligt med ombyte från en datorstol att kunna lägga sig i soffan och mysa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Med TV som skärm till Apple TV och Steamingtjänster konsumerar jag den mesta rörliga media tillsammans med fru eller barn.

Innan dessa fanns i min värld såg jag all rörlig media genom datorn.

Jag reser en hel del i jobbet med hotellnätter som följd,
då använder jag telefon eller iPad för att kika på film / serier.

Har inte använt linjär-tv på minst 15 år

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte grejen med Samsungs The Frame. Visst, det är både en TV och en tavla. Men ska man då hänga den i tavel- eller tv-höjd?

Permalänk
Medlem

Har en TV på andra våning, tror det nu är 3-månader sedan den var igång. Under den så står en S2-DVB/T2-DVB mottagare...

Så vill du inte vara som jag är, så skaffar du

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

I år blir det 20 år sedan jag gjorde mig av med linjär-TVn.

Man får reda på allt man behöver veta och mycket mer även utan TV, och merparten av det som sänds är hjärndött tidsfördriv som man egentligen inte är intresserad av men som konsumeras ändå eftersom det finns en hel ingenjörskonst bakom att göra engagerande TV-program som handlar om 'ingenting'.

Permalänk
Medlem

I år blir det också 20 år sedan jag haft Linjär tv hemma ( dvs dagen jag flyttade hemifrån ), Med det sagt så har jag haft tv alla dessa år, men de har aldrig varit kopplade för att se något marksänt, de är kopplade till mina konsoler/dator och tja sedan 5-6 år tillbaka par streaming tjänster.

Med det sagt så får jag TV genom min ISP oavsätt jag vill ha det eller ej samt huset jag bor i har kablar o.s.v. dragna exakt överallt och klart, men inte ids att dra kabeln den sista metern från väggen till Tv'n och kommer inte göra det heller framöver.

Saknar inget och bara skönt att inte behöva bestämma sin tid och vad man vill se efter något program som någon annan satt upp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Aldrig ägt en TV i mitt liv förens förr-förra året, men likväl har vi inga 'linjära' kanaler... Bara en chromecast.

Frugan som använder den till 98% av tiden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

När jag började flytta hemifrån så var TV inget för mig. Bökig att ta med sig dessutom, och med många andrahands-kontrakt var det verkligen inte värt.

Nu när man har förstahandskontrakt och en mer permanent bostad så blev det att jag tog över morfars gamla TV. Men användes nästan bara till OG xbox och N64. Sällsynt ens film. När den började lägga av så bestämde jag mig för att köpa en OLED, och det föll på LGs "stora gaming-skärm". Då jag avskytt allt som har med "smart" Tv att göra. Kopplad till dator för Youtube och spel, eller Nvidia shield när det är dags för film-mys med katten. Är samtidigt redo ifall jag skaffar mig en ny konsol i framtiden.

Efter de bakade in Tv-lisensen i skatten såg jag inget större negativt med att inte ha en Tv. Även om den inte används varje dag.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Linjärtv är det bara hemma hos min far, men även han har börjat byta

Min skärm spelar mest barnprogram, ofta mer som bakgrundsljud än faktiskt tittande, medans lek mer vanliga leksaker sker i närheten

Sjukt nice med fredagsmys med Babben eller Luuk dock, även om det inte blir så ofta

2016-2021 hade jag bara min 15.6” laptop
Skyller på och tackar mediamarkt för uppgraderingen dock

Permalänk
Medlem

jag tycker det är jäkligt trevligt att bara kunna slänga sig i soffan efter en lång dag på jobbet och bara slö titta på "frusna vägar" eller någon stollig mäklare i usa som plonkar runt i något hus någonstans, det är riktigt trevligt.

99% av vanlig "tv" är rent skräp men efter jobbet har jag ingen ork för någonting så att bara kunna bli matad med skräp tv har sina fördelar också.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

För drygt en vecka sedan så skaffade jag min första tv sedan jag flyttade hemifrån, mest för att kunna ha en större OLED att konsumera streamad media från datorn istället för att bara sitta framför datorn (och troligtvis bli distraherad av annat) som jag gjort i alla år tidigare. Känns lite annorlunda, men det har sina för- och nackdelar.

Ska testa spela på skärmen snart också när jag fixat en längre HDMI-kabel, då jag ändå har en gamepad att använda till det.

Det jag har märkt är att jag behöver köpa en mer bekväm soffa.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden - när Radiotjänst i Kiruna AB ringde - då hade man absolut, verkligen ingen TV. Man hade enbart fax och personsökare. De lät jävligt skeptiska men vad skulle de göra?

Kan tillägga att jag inte haft en TV inkopplad i ett uttag sen jag flyttade hemifrån. Visst - det satt en TV-mottagare i den så jag var väl formellt betalningsskyldig. Men vad gjorde man inte som student för att ha råd med några extra öl på nationen?

Permalänk
Avstängd

Har en 55-tummare, perfekt avstånd, använder som spelskärm, kollar på sport, filmer, serier. Har tusentals saker på mina hårddiskar som jag inte haft tid att titta på, allt smidigt katalogiserat.

Permalänk

Klart det måste finnas en tv men det klart. Jag slängde ju ut den inspelningsbara boxen för drygt ett år sen. När som kommit ner lite i pris så blir det en Philips 88”, 75” hamnar då i sovrummet istället.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Känns som folk pratar om olika saker, för en del är TV lika med skärmen som står uppställd på hemmets altare, för andra är det signalen, om det kommer via antenn/kabel, för andra är det den linjära tablån. Lite som med smarttelefoner och att man jämför det med dåtidens dumma telefoner kontra nutidens datorer.

Ontopic så glor jag på linjär-TV as we speak, precis sett Bingolotto och nu Lets Dance, på en riktig(?) TV via ComHem-appen på Apple TV.

Permalänk
Snusfri

Har en Samsung Q6F 65" QLED som används enbart ibland för att kolla på film/tv-serier via min Nvidia Shield Pro.
Detta händer väl kanske 1-2 gånger i månaden, resten av tiden är det min LG OLED C2 42" som är kopplad till datorn som används.

När det kommer till "linjär tv" så är det inget jag haft inkopplat eller sett på sedan 2007 då jag har noll intresse av det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med.

Skulle det vara någon form av moraliskt ställningstagande att konsumera media via en 27 tums skärm och hörlurar sittandes på en stol kontra att sitta i en soffa och titta på en 50+ tummare istället?

Ska alla i hushållet sitta med lurar och glo på varsin skärm? Låter lite osocialt tycker jag.

Permalänk
Skrivmaskin

Intressant att läsa alla inspel på vad en TV är och inte är! För min del är det nog egentligen inte innehållet som är det som gör TV:n till just det, utan snarare den helhet som blir aktiviteten att kväll efter kväll "slå sig ned ihop i soffan och glo på TV". Jag förstår verkligen de positiva sidorna med att vid sidan av möjligheten till en samlingspunkt för underhållning dessutom ha den som en jättelik skärm – även om det inte är på skrivbordet! Nu är den stora frågan om det blev lättare eller svårare

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också "legat efter" med TV. Flyttade hemifrån 2011 och skaffade TV slutet av 2022.
Jag undvek det delvis för att jag inbillade mig att en 27" IPS med kontolsstol dög när jag väl kollade på något, men det ledde förstås till att jag kollade mindre av bekvämlighetsskäl också.
Till viss del var det även i mitt fall "by design" att inte vilja spendera tid vid TV:n, men sedan dess har jag insett att jag behöver lite dötid där man enbart sitter och passivt följer något.

Har tidigare försökt göra så mycket som möjligt med min tid och har mer hobbies än tid, men det blir för stressigt att bara försöka göra något nyttigt från att man vaknar tills att man ska sova. Att "slösa" tid på 1-2 avsnitt av en serie per kväll kanske 3-4 dagar i veckan, eller en film här och var gör nog mer gott än skada för måendet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Skulle inte klara mig utan tv. Kollar väldigt sällan på streaming utan mest gammeldags tv som Uppdrag granskning, Draknästet, Dokument utifrån m.m. Partiledardebatterna i riksdagen är en favorit också men kan bara ses vid ledighet eller sjukdom.

Permalänk
Medlem

Har för mig det var runt 2003-2004 som våran TV åkte ut. Trötta på alla dåliga program, men framför allt all reklam.
Köpte en projektor efter ett tag och streamar de filmer vi vill se. Har inte sett tillbaka eller saknat TV-tablån sedan dess...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Sedan man övergav 4:3 formatet har det bara gått utför. Det är allt jag har att säga.

Permalänk
Medlem

Jag behövde inte en TV tills jag skaffade barn. Föräldrar förstår varför.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

För mig har inte TV’n varit synonymt med traditionella tv - kanaler i snart 15 år. Däremot spenderar jag 90% av min tid på youtube och övriga streamingtjänster framför den.

Samma här, HTPC for the win!

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>