Permalänk
Medlem

Större pendlarbil >10mil/dag

Då var det dags att börja pendla i höst när jag börjar jobba, och behöver därför lite tips och råd vad gäller en lämplig bil för mina behov. Jag lägger även in en omröstning gällande bensin, diesel eller hybrid, tyvärr har jag inte möjlighet att ladda elbil hemma. Inte heller har jag kapaciteten att lägga ut handpenningen på en sådan bil ändå, därför går dom bort.

Mina behov:

  • Tyst kupé

  • Bekväm

  • Kombi

  • Ca 150 000:-

Pendlingen består av 10% grusväg, 30% 80-väg och 60% motorväg, en bit över 10 mil om dagen och uppskattar nog närmare 4000 mil om året. Blir mycket resande under semestrarna runtom i Sverige med mycket packning och sällskap, därav behovet av en kombi, gärna storlek större (Outback 09a har funkat okej som en jämförelse). Sköter även det mesta själv gällande reparationer och service, därför skulle jag uppskatta en modell där man kan göra sådant själv och inte måste förlita sig på att lämna in bilen varje år för t.ex. oljebyte.

Jag har snöat in mig något på Mercedes C- & E-klass, ca 2009-2013, men även tittat modeller som Toyota Avensis, Auris Touring samt Honda Civic Tourer som är lite mer det förnuftiga (men tråkiga) valet.

Men vad har ni som pendlar mycket för tips? Någon speciell modell (eller märke) som går bort direkt?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Volvo V60? Diesel

Men ja för så lång pendling så hadde jag valt en bilmärke som är lite mer av "premium" bilmärken , för det är i isolering och buller nivå som det märks mest mellan de lite billigare och lite dyrare modellerna.

Sedan bara ut och provkör en massa olika märken och modeller, och sedan köp en som du tycker om utvändigt MEN framförallt invändigt då det är där du tillbringar tiden när du kör ju

Edit: om du vill ha en längre "provtid" så kan du ju tästa att hyra några olika bilar också.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd

V60 är rätt liten, speciellt den äldre modellen som är vad du kan få för de pengarna. C-klass hör ju till samma storleksklass men är ändå en del större. Golf kombi är typ lika stor och är väl det vanliga valet liksom.

Annars är eller var ju V70 och Passat de mest sålda bilarna och där får man lite mer plats. Diesel är ju givet för de sträckorna när inte elbil är ett alternativ. E-klass och liknande ger ju lite mer premiumkänsla men de är dyrare så det blir ju en äldre bil för pengarna liksom, eller en som gått långt. Auris hade jag inte velat köra så långt med varje dag då den är rätt bullrig, och stor är den inte. Men alternativ som är billigare och där du därmed kan få något nyare är ju kanske Kia Ceed kombi, Hyundai i40. Jag gillar inte Ford men många verkar gilla Focus kombi.

Vill man ha något lite roligare så kan det vara värt att kolla på Bmw 3-serie kombi eller GT, kanske Audi A5 sportback, inte upphetsande men Coupe och förvånansvärt stort bagage.

Permalänk
Medlem

BMW 520D/530D kombi är väldigt nice. Både komfort och körmässigt. Rätt snål också, min drar 0.66l. Har själv en 520D fast sedan och är definitivt mer än nöjd

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Lite bökigt kring rekommendationer när tyst kupé och komfort ligger i fokus. Om t.ex. en Passat enligt dig klarat det kravet eller inte? Urvalet blir ganska tight. En BMW 5-serie kan vara något, hade nog tagit en sådan framför en Mercedes (då mercan garanterat har gått längre för att landa i samma prisklass).

Jag tror du får åka på lite provturer och utgå därifrån.

Volkswagen Passat
BMW 5xx
Mercedes-Benz C/E

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

5-serie F10/F11 är ju rätt trevlig och verkar inte kosta direkt mer än en Passat, vilket jag inte väntade mig. Jag hade mycket hellre tagit en sådan. Tänk dock på att försäkringen lär vara rätt mycket dyrare för BMW än Passat. F07 är riktigt trevlig också, men de är dyrare så då räcker pengarna bara till en "långmilare". Men jämför försäkringen, skiljer det typ 700 i månaden så är det en ganska stor skillnad på totalen liksom.

Permalänk
Medlem

Skulle kolla på en diselbil mellan 2013-2018. Dessa räknades som "miljöbil" dessa år. Audi A6 skulle jag föreslå.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/audi_a6_avant_2_0_tdi_...

Permalänk
Medlem

Är det något jag missat? Varför säger majoriteten diesel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Är det något jag missat? Varför säger majoriteten diesel?

För att en diesel drar mindre än en bensinare, och är dyrare i skatt, så kör man långt så lönar det sig och kör man kort så gör det kanske inte det. TS kör rätt långt. Jag föredrar absolut bensin, men jämför jag min förra bil med min nuvarande som har typ samma kraft, båda AWD, Automat och så, så drar nuvarande dieseln 0,7 i snitt medan bensinaren, som var typ sju år nyare dessutom, låg över litern.

Permalänk
Medlem

Sålde min 2012 Bmw 520d för en V90 2018 och ångrar det alla dar i veckan.
Bmw:n hade bättre komfort, lägre bullernivå, gick snålare.
Sitter i detta nu och kikar på att det skall komma ut nån vettig 520d 2018-2021 och kommer då definitivt återgå till Bmw.

Pendlar själv 8mil/dag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag föredrar en bensinare men väljer självklart det som är mest ekonomiskt. Jag jämför några olika modeller (BMW, Mercedes, Audi) i bensin, respektive diesel och dess förbrukning på denna sida: https://vadkostarbilresan.se/
Det som står ut är att jag kan se en ungefärlig besparing på 500:-/mån med den snålaste dieselbilen, medans en bensinare med mindre motor närmar sig samma resekostnad som en snål diesel.

Hur tror ni det blir i framtiden, är det verkligen värt att köpa en diesel 2023? Tänker då framförallt på introduktionen av miljözoner och osäkerheten kring drivmedelspriserna (som vi fick smaka på i somras).

Skrivet av Mega-Dark:

Men ja för så lång pendling så hadde jag valt en bilmärke som är lite mer av "premium" bilmärken , för det är i isolering och buller nivå som det märks mest mellan de lite billigare och lite dyrare modellerna.

Sedan bara ut och provkör en massa olika märken och modeller, och sedan köp en som du tycker om utvändigt MEN framförallt invändigt då det är där du tillbringar tiden när du kör ju

Ja, det är lite därför jag lutar åt såna bilmärken, även om det finns både billigare bilar i inköp och underhåll så handlar det trots allt om drygt 2h bilresa per dag. Då vill man ju helst sitta i något som gör resan lite trevligare.

Skrivet av Tanari:

BMW 520D/530D kombi är väldigt nice. Både komfort och körmässigt. Rätt snål också, min drar 0.66l. Har själv en 520D fast sedan och är definitivt mer än nöjd

Tack! F11orna hade helt flugit under min radar, sköter du någon service själv, i så fall hur upplever du att det är att jobba med bilen? Du har ingen insikt i 530i?

Skrivet av simonw:

Lite bökigt kring rekommendationer när tyst kupé och komfort ligger i fokus. Om t.ex. en Passat enligt dig klarat det kravet eller inte? Urvalet blir ganska tight. En BMW 5-serie kan vara något, hade nog tagit en sådan framför en Mercedes (då mercan garanterat har gått längre för att landa i samma prisklass).

Jag tror du får åka på lite provturer och utgå därifrån.

Volkswagen Passat
BMW 5xx
Mercedes-Benz C/E

Ja, det är ju alltid svårt att säga 'vad man står ut med', därför jag gärna tar tips från er här som kanske har erfarenhet i att pendla i både sämre och bättre bilar. Provturer står på schemat, dessvärre är det mycket annat att stå i så det får bli närmare sommaren. Men min tanke med tråden är att jag kan bocka av diverse bilmodeller och kanske få tips om någon som jag har missat (som BMW F11).

Skrivet av Bjokih82:

Sålde min 2012 Bmw 520d för en V90 2018 och ångrar det alla dar i veckan.
Bmw:n hade bättre komfort, lägre bullernivå, gick snålare.
Sitter i detta nu och kikar på att det skall komma ut nån vettig 520d 2018-2021 och kommer då definitivt återgå till Bmw.

Pendlar själv 8mil/dag.

Tråkigt att höra, meckade du något själv på din 520d? (om det nu behövdes dvs )

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Nej, inte 530i men 530d testade jag innan jag köpte 520d. Visst, den är ju roligare att köra men den drar mycket mer bränsle också. Låg på 1.2l/milen i stadskörning vill jag minnas. Dessutom blir försäkring + skatt dyrare. Min kostar 1240 kr om året i skatt t ex (Euro 6), en 530 ligger nog på ca 2.5-3k.

Men rent generellt sett så är en bil roligare ju mer hästkrafter den har, det går inte komma undan. Sen kan man ju fråga sig hur nödvändigt det är... Jag är nöjd med min F11 på 190 hk, har redan blivit utskälld av en mc-polis pga fortkörning så jag behöver tydligen inte större motorvolym

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Haft en Toyota Avensis(2007, bensin), den tar dig från A till B. Okej komfort, reglagen satt på "okej" ställen dock var ljudnivån inte den bästa om du inte lyssnade på radion eller musik. Med dubbdäck var den hemsk.

Men den var billig i drift och bränslesnål.

Blev en BMW320d kombi efter den. Mkt bättre komfort, och alla reglage satt på rätt ställen!
Minns inte årsmodellen, men det var förra generationen som var lite kortare än dagens. MKT trevlig bil.

Byte den till en BMW320d GT. Härlig komfort med sköna stolar och reglagen sitter fortfarande på rätt ställen. Ingen kombi, men den rymmer en hel del last och framför allt trevligt med den stora luckan att kunna lyfta in och ur saker. Enda jag inte gillar är längden, om man ska fickparkera inne i stan. Annars är den underbar att köra längre sträckor.

Går oxå i tankarna att skaffa en ny bil, men är lite tveksam till "bränslevalet" och därmed avvaktar jag.

Permalänk
Medlem

För 150 lax kan du hitta en BMW 528 F11 årsmodell 2011 med radsexan. Den är oerhört mycket trevligare än de turboladdade fyrorna de bytte till 2012. De drar marginellt mer i stadstrafik men på landsväg får du i stort sett samma förbrukning.

Permalänk
Medlem

En doldis: Kia Optima GT. Skön att åka i, har relativt mycket lull-lull, driftsäker, massor av benutrymme där bak, och ändå en skapligt stor skuff.

Kia verkar mest köras av pensionärer (och andra som tar det luugnt), så just denna modell på 245 hk och lågt insteg är en udda fågel och aningen svårsåld. Så har du lite tur, kan du hitta ett exemplar som du får ner priset på.

Permalänk
Medlem

Jag pendlade förr i en Mercedes C220 Cdi (2011), och kan inte annat än att rekommendera den. Bekväm, rimligt tyst, går att köra riktigt snålt, och framförallt konstuerad för att vara extremt smidig att laga på de flesta punkter (allt är lättåtkomligt).

När jag köpte var dessa också billigare än motsvarande volvo v60, som jämförelsevis känns som en mycket enklare bil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exydia:

Tack för alla svar! Jag föredrar en bensinare men väljer självklart det som är mest ekonomiskt. Jag jämför några olika modeller (BMW, Mercedes, Audi) i bensin, respektive diesel och dess förbrukning på denna sida: https://vadkostarbilresan.se/
Det som står ut är att jag kan se en ungefärlig besparing på 500:-/mån med den snålaste dieselbilen, medans en bensinare med mindre motor närmar sig samma resekostnad som en snål diesel.

Hur tror ni det blir i framtiden, är det verkligen värt att köpa en diesel 2023? Tänker då framförallt på introduktionen av miljözoner och osäkerheten kring drivmedelspriserna (som vi fick smaka på i somras).
Ja, det är lite därför jag lutar åt såna bilmärken, även om det finns både billigare bilar i inköp och underhåll så handlar det trots allt om drygt 2h bilresa per dag. Då vill man ju helst sitta i något som gör resan lite trevligare.
Tack! F11orna hade helt flugit under min radar, sköter du någon service själv, i så fall hur upplever du att det är att jobba med bilen? Du har ingen insikt i 530i?
Ja, det är ju alltid svårt att säga 'vad man står ut med', därför jag gärna tar tips från er här som kanske har erfarenhet i att pendla i både sämre och bättre bilar. Provturer står på schemat, dessvärre är det mycket annat att stå i så det får bli närmare sommaren. Men min tanke med tråden är att jag kan bocka av diverse bilmodeller och kanske få tips om någon som jag har missat (som BMW F11).

Tråkigt att höra, meckade du något själv på din 520d? (om det nu behövdes dvs )

BMW F11 är riktigt trevlig, har haft min i ett par år nu och är grymt nöjd. Betydligt tystare och bekvämare än min tidigare F31. Går billigt (520d), ligger otroligt bra på vägen och har överlag rätt låga driftkostnader. Något som är viktigt för mig vad det gäller BMW i allmänhet är att sportsätena är väldigt mycket bekvämare är standard-sätet. Som tur är så är det ett av de absolut vanligaste tillvalen

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Här kommer ett förslag som du förmodligen inte kommer att gilla.
Volvo V70/S80 D4 eller D5 från 2013. Riktigt bekväma bilar med föredömligt tyst kupé kombinerat med stora lastutrymmen. En i grunden enkel konstruktion som är billig att underhålla och serva. Varenda verkstad kan Volvo och de är relativt enkla att skruva på själv. 2013 är sista året för den femcylindriga motorn, det är svårt att hitta något som är mer driftsäkert. Finns gott om exemplar med fyrhjulsdrift om det är något du vill ha.
Nackdelen är att de är osmidiga i stadsmiljö samt att det inte finns mycket till körglädje. Förbrukningen är inte ledande i sin klass men när det kommer till lite äldre bilar så är driftsäkerheten viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

En doldis: Kia Optima GT. Skön att åka i, har relativt mycket lull-lull, driftsäker, massor av benutrymme där bak, och ändå en skapligt stor skuff.

Kia verkar mest köras av pensionärer (och andra som tar det luugnt), så just denna modell på 245 hk och lågt insteg är en udda fågel och aningen svårsåld. Så har du lite tur, kan du hitta ett exemplar som du får ner priset på.

Har provkört Kia Sportage ~2013 och har nog aldrig suttit så illa i någon annan bil, så det ska mycket till att jag sätter mig i en Kia igen. Men tack för tipset! Jag får titta närmare på den.

Skrivet av YungGoBo:

Här kommer ett förslag som du förmodligen inte kommer att gilla.
Volvo V70/S80 D4 eller D5 från 2013. Riktigt bekväma bilar med föredömligt tyst kupé kombinerat med stora lastutrymmen. En i grunden enkel konstruktion som är billig att underhålla och serva. Varenda verkstad kan Volvo och de är relativt enkla att skruva på själv. 2013 är sista året för den femcylindriga motorn, det är svårt att hitta något som är mer driftsäkert. Finns gott om exemplar med fyrhjulsdrift om det är något du vill ha.
Nackdelen är att de är osmidiga i stadsmiljö samt att det inte finns mycket till körglädje. Förbrukningen är inte ledande i sin klass men när det kommer till lite äldre bilar så är driftsäkerheten viktigare.

Jag har faktiskt tittat lite på både V70 och XC70, och fyrhjulsdrift är inte helt fel när man bor ute på landet. Precis som du skriver så är också driftsäkerheten viktig, eftersom bilen kommer behöva uthärda drygt 4000mil/år så vill jag inte behöva spendera all tid i garaget.

Något som kanske är värt att nämna är att jag inte är ute efter 'körglädje', tiden är förbi där jag gasar på i kurvor och leker Formel 1 förare. Idag är jag bara ute efter att åka bekvämt och köper mycket hellre en bil som är skön att glida i, framför att ta kurvor med känsla.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Här kommer ett förslag som du förmodligen inte kommer att gilla.
Volvo V70/S80 D4 eller D5 från 2013. Riktigt bekväma bilar med föredömligt tyst kupé kombinerat med stora lastutrymmen. En i grunden enkel konstruktion som är billig att underhålla och serva. Varenda verkstad kan Volvo och de är relativt enkla att skruva på själv. 2013 är sista året för den femcylindriga motorn, det är svårt att hitta något som är mer driftsäkert. Finns gott om exemplar med fyrhjulsdrift om det är något du vill ha.
Nackdelen är att de är osmidiga i stadsmiljö samt att det inte finns mycket till körglädje. Förbrukningen är inte ledande i sin klass men när det kommer till lite äldre bilar så är driftsäkerheten viktigare.

2013 är INTE sista året med 5 cyl diesel i V70, den gick få ända till sista årsmodellen 2016, D4 awd är det, är den fwd är det 4 cyl VEA motorn. 163/181hk har jag för mig de fanns som. Men med optimering får du samma krut som stora D5an då det är en 2,4D.

Skrivet av Exydia:

Har provkört Kia Sportage ~2013 och har nog aldrig suttit så illa i någon annan bil, så det ska mycket till att jag sätter mig i en Kia igen. Men tack för tipset! Jag får titta närmare på den.
Jag har faktiskt tittat lite på både V70 och XC70, och fyrhjulsdrift är inte helt fel när man bor ute på landet. Precis som du skriver så är också driftsäkerheten viktig, eftersom bilen kommer behöva uthärda drygt 4000mil/år så vill jag inte behöva spendera all tid i garaget.

Något som kanske är värt att nämna är att jag inte är ute efter 'körglädje', tiden är förbi där jag gasar på i kurvor och leker Formel 1 förare. Idag är jag bara ute efter att åka bekvämt och köper mycket hellre en bil som är skön att glida i, framför att ta kurvor med känsla.

Kör själv en V70 D3 2012 (2l 5 cyl 163hk) med manuell låda och är väldigt nöjd med bilen. Blandad körning brukar den ligga under 0.6l milen. Åker väldigt skönt och tyst är den även med dubbdäck. Har väl inte haft några större problem med den, ena oket hängde sig handbromsen på... och ett nytt ok är snordyrt!!! pga elektrisk handbroms, men bättre beggat är överkomligt.

Sett flertalet som ägt dessa V70's sälja och köpa nyare V60/90 och många går faktiskt tillbaka till en sån V70 igen.

Permalänk
Medlem

Jag kan ikke rekommendera Volvo / Audi eller Volkswagen de har mycket problem och är inte billiga att äga / köra.
Då är som många säger BMW bättre eller kanske en Lexus.
Annars lite tråkigare kanske men Toyota / Mazda / Honda gör pålitliga bra bilar som är billiga att äga/köra.

Om du har tid så läs gärna:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Då var det dags att börja pendla i höst när jag börjar jobba, och behöver därför lite tips och råd vad gäller en lämplig bil för mina behov. Jag lägger även in en omröstning gällande bensin, diesel eller hybrid, tyvärr har jag inte möjlighet att ladda elbil hemma. Inte heller har jag kapaciteten att lägga ut handpenningen på en sådan bil ändå, därför går dom bort.

Mina behov:

  • Tyst kupé

  • Bekväm

  • Kombi

  • Ca 150 000:-

Pendlingen består av 10% grusväg, 30% 80-väg och 60% motorväg, en bit över 10 mil om dagen och uppskattar nog närmare 4000 mil om året. Blir mycket resande under semestrarna runtom i Sverige med mycket packning och sällskap, därav behovet av en kombi, gärna storlek större (Outback 09a har funkat okej som en jämförelse). Sköter även det mesta själv gällande reparationer och service, därför skulle jag uppskatta en modell där man kan göra sådant själv och inte måste förlita sig på att lämna in bilen varje år för t.ex. oljebyte.

Jag har snöat in mig något på Mercedes C- & E-klass, ca 2009-2013, men även tittat modeller som Toyota Avensis, Auris Touring samt Honda Civic Tourer som är lite mer det förnuftiga (men tråkiga) valet.

Men vad har ni som pendlar mycket för tips? Någon speciell modell (eller märke) som går bort direkt?

Du pratar en del om att reparera själv, kör på en Volvo V70/XC70 5-cylindrig diesel motor med automat och AWD.
Väldigt lätt att meka med, reservdelar finns det mängder av ifrån t.e.x JB (Jönköpingsbildemontering) och stötter man på patrull är det oftast lättare att kunna få hjälp, då varje liten ort har en Volvo verkstad eller att folk är kunnga på just Volvo. Motorerna samt växellådorna är väldigt bra och krånglar inprincip aldrig och gör den 5-cylindriga dieseln det så har den två grejer som krånglar, en T-MAP givare som sitter vid intercoolern som det brukar bli kortslutning i som tänder motorlampan och bilen hamnar i limphome, den givaren ligger på 1495:- på en Volvo original verkstad och man ska vara noga med att byta generatorremmen på dem motorerna för den slits hårt av någon anledning.

Arbetat som Volvotekniker i ett antal år och även Mercedes.

Ska du ha en E-klass så rekommenderar jag att gå för 2014-2016 för då kom facelift för W212 karossen och mycket små problem försvann och kvaliteten gick överlag upp yterligare på den karossen. Men det är dyra reservdelar, en hel del behövs göras på verkstad som t.e.x byta utav växellådsolja som ska göras underifrån. Kända problem, kablage i stötfångare bak för parkingsensorer samt radar bak, luftbälgarna bak, ledlamporna bak, AdBlue systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

2013 är INTE sista året med 5 cyl diesel i V70, den gick få ända till sista årsmodellen 2016, D4 awd är det, är den fwd är det 4 cyl VEA motorn. 163/181hk har jag för mig de fanns som. Men med optimering får du samma krut som stora D5an då det är en 2,4D.

Hel rätt, fel av mig. Femman hängde med ett litet tag till. Jag har själv kollat på att köp en 2016 men aldrig intresserat mig för awd-modeller.
Jag har en 2.4D från 2010 som jag har varit väldigt nöjd med. Blandad förbrukning ligger på 0,65 men det går att komma lägre. Den har nästan varit löjligt driftsäker och felfri. 27k på mätaren och det enda som strulat de senaste sex åren (10k mil) har varit en termostat som behövde bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag kan ikke rekommendera Volvo / Audi eller Volkswagen de har mycket problem och är inte billiga att äga / köra.
Då är som många säger BMW bättre eller kanske en Lexus.
Annars lite tråkigare kanske men Toyota / Mazda / Honda gör pålitliga bra bilar som är billiga att äga/köra.

Om du har tid så läs gärna:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Artikeln behandlar bilar som max är fem år gamla vilket inte är inom ts budget.
Att Volvo brukar hamna lågt i undersökningar som dessa är pga av det usla infotainment-systemet. Det är illa och inget man ska acceptera när man hostat upp vansinnigt mycket pengar för en ny Volvo. Dock påverkar infotainment-systemet inte driftsäkerheten, du blir inte stående vid vägkanten pga den sega displayen.

Permalänk
Medlem

Har en auris touring hybrid 2015 köptes för 175 000kr med 4000 mil om jag inte minns fel som jag kört typ 10 000 mil de tre år jag haft den. Pendlar 5,5 mil enkel väg.
Den drar på min väg till jobbet och hem 0,42 sommar / 0,46-0,51 vinter beroende på förhållanden (om jag kan lita på bilens dator).

Jag är väldigt nöjd med det köpet, men det är ju inte en rolig eller lyxig bil. Ljudnivån är inte heller en stark punkt för bilen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Skoda Octavia eller Seat Leon kombi är fantastiska, har haft båda modellerna och varit väldigt nöjd med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tack för alla svar! Jag föredrar en bensinare men väljer självklart det som är mest ekonomiskt. Jag jämför några olika modeller (BMW, Mercedes, Audi) i bensin, respektive diesel och dess förbrukning på denna sida: https://vadkostarbilresan.se/
Det som står ut är att jag kan se en ungefärlig besparing på 500:-/mån med den snålaste dieselbilen, medans en bensinare med mindre motor närmar sig samma resekostnad som en snål diesel.

Hur tror ni det blir i framtiden, är det verkligen värt att köpa en diesel 2023? Tänker då framförallt på introduktionen av miljözoner och osäkerheten kring drivmedelspriserna (som vi fick smaka på i somras).
Ja, det är lite därför jag lutar åt såna bilmärken, även om det finns både billigare bilar i inköp och underhåll så handlar det trots allt om drygt 2h bilresa per dag. Då vill man ju helst sitta i något som gör resan lite trevligare.
Tack! F11orna hade helt flugit under min radar, sköter du någon service själv, i så fall hur upplever du att det är att jobba med bilen? Du har ingen insikt i 530i?
Ja, det är ju alltid svårt att säga 'vad man står ut med', därför jag gärna tar tips från er här som kanske har erfarenhet i att pendla i både sämre och bättre bilar. Provturer står på schemat, dessvärre är det mycket annat att stå i så det får bli närmare sommaren. Men min tanke med tråden är att jag kan bocka av diverse bilmodeller och kanske få tips om någon som jag har missat (som BMW F11).

Tråkigt att höra, meckade du något själv på din 520d? (om det nu behövdes dvs )

Nä meckade inte not själv i bilen men hamnade på att byta båda luftbälgarna baktill samt kompressorn.

Nu är det kanske lite svårt att jämföra, med dagens inflation, men upplever att årliga servicen på V90:n är betydligt dyrare än vad det var på bmw:n.
Räkna inte med att ligga under minst 5000kr/år med v90 med årlig service.
Ska inom kort in med v90n på årlig service samt byte kamrem samt att jag då även byter vattenpumpen.
Mekonomen ska ha 11´500:-, Bilkompaniet lämnade en offert på 19´000:-.

Permalänk
Föredetting

Kastar in ett wildcard: Jaguar XF Sportback 2.2D. Vet inte mycket om motorn, men modellen är banne mig bekväm att sitta och piska långfärd med.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Kastar in ett wildcard: Jaguar XF Sportback 2.2D. Vet inte mycket om motorn, men modellen är banne mig bekväm att sitta och piska långfärd med.

Ja, de är verkligen ett giltigt wildcard! Har kör 3.0 DS mer än 2.2 D men det är fantastiska bilar! Skulle jag byta min F11 idag hade jag definitivt tittat noga på XF Sportback, den här dök upp hos min lokala handlare nyligen och jag jobbar hårt på att övertala mig själv at jag absolut inte behöver byta bil

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Om du ska titta på BMW x20D modeller så skippa N47-motorn, mycket problem med kamkedja osv på den. B47 från 2016 och uppåt rekommenderas, driftsäker och relativt snål. Vi har en 320D GT -16 i familjen med 12.000 mil hittils utan problem, vi fick EGR bytt som "förebyggande service", men annars inget. Drar 0.5-0.6 på motorväg, beroende på hastiget.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i