Testpilot: LG Ultragear 45GR95QE – bred spelskärm som imponerar

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG Ultragear 45GR95QE – bred spelskärm som imponerar

Från biografen till skrivbordet via vardagsrummet. Här kommer en ultrabred skärm med OLED-panel för gamers, som inte går av för hackor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kontrasten mellan skärm & tangentbord är slående.
Hur många nits kan det vara på tangentbordet? 1-3?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur många nits kan det vara på tangentbordet? 1-3?

Svaret kallas Lightroom, därav lite märkliga ljusförhållanden på bilderna Men det enda i mån av belysning som finns på en Model M är väl dioderna för Caps lock etc.

Som alltid, bara att skriva i tråden om ni har frågor.

Permalänk
Medlem

Denna känns verkligen som en kandidat för den ’ultimata skärmen’, dock är nog krökningen lite för grov för de flesta

Permalänk
Medlem

Denna men med högre upplösning och ett pris som inte är som två stycken av LGs 42/48” apparater så hade den varit högintressant.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert

@medbor: Även om jag inte störde sig på böjningen direkt är jag rädd för att det är vad som orsakar vinjetteringen, vilket är vad som får mig att tveka på ett inköp. Men annars är det en riktigt fenomenal skärm att lira datorspel på.

Permalänk
Medlem

Med tanke på krökningen hade det varit coolt att se en helt inneslutande simrig med dessa, man behöver ’bara’ 5 stycken för att göra ett helt varv

Permalänk
Medlem

Håller med medbor om att just krökningen låter lite för grov. Har 400R på min 3440x1440 ultrawide IPS idag och tycker det är på gränsen till för mycket. Men kul att utvecklingen kring OLED i rent PC-skärmformat går framåt snabbt.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
99:e percentilen

Farfar Olle, som var datortekniker hos IBM redan på 50-talet, lärde [@Nissling] mycket under uppväxten och blev en förebild.

Är det från honom du fått ditt fina tangentbord också? Använder du det till vardags eller ställde du fram det under fotograferingen som en kul grej? Själv tycker jag att det är alltför stort för att fungera särskilt bra i praktiken om jag samtidigt ska kunna använda musen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert

@liten_lemmel: 400R låter riktigt krökt så jag antar att det bara är en typo. Annars vill jag väldigt gärna veta vad det är för modell och tillverkare.

@Alling: Nej jag köpte tangentbordet på Tradera för ett gäng år sedan. Har dock kvar farfars tangentbord från ICL som han jobbade hos från 70-talet fram ca 1995.

Model M är det enda tangentbordet jag använder till vardags. Otroligt bra tryckkänsla i tangenterna, rejäl vikt och lagom stort för mig som gillar mycket yta. Har testat mekaniska tangentbord men det fungerar aldrig lika bra för mig. Enda nackdelen är att den inte passar särskilt bra med macOS då Windows-knappar (motsv CMD) inte finns.

Permalänk
Medlem

84 ppi på närmare avstånd är ju inte idealiskt.

Permalänk
Medlem

3 440 × 1 440 på 44 tum är ju horribelt!
Jag förväntade mig en med 2160 på höjden och sedan bredden justerad till 2.37:1 vilket då blir 5 120.

Så i princip som jag har nu: 49" - 5120x1440 men med mer höjd - hade kunnat funka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Denna känns verkligen som en kandidat för den ’ultimata skärmen’, dock är nog krökningen lite för grov för de flesta

Kanske för spel men 84 ppi är väl det som hindrar det från bli en ultimat skärm för allround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kanske för spel men 84 ppi är väl det som hindrar det från bli en ultimat skärm för allround.

84PPI = 100PPI om den är på 19% längre avstånd

Men såklart är det inte högupplöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

84PPI = 100PPI om den är på 19% längre avstånd

Men såklart är det inte högupplöst

Så klart, men den är å andra sidan bara lika hög som en 34" och lika bred som 2x24" så det känns ändå som en skärm man vill ha ganska nära.

Edit: men storleken känns optimal. Har en 49" 32:9 som är som 2x27 och det känns för brett och får lågt för min del, framförallt höjden hade gärna fått vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@liten_lemmel: 400R låter riktigt krökt så jag antar att det bara är en typo. Annars vill jag väldigt gärna veta vad det är för modell och tillverkare.

Det är denna från LG jag har: https://www.lg.com/us/monitors/lg-34GK950F-B-gaming-monitor
Hittar just nu ingen info om antal grader den är välvd men överlag har jag varit helnöjd sedan köpet, ett antal månader efter dess lansering i Sverige. Enda negativa med mitt ex är en del backlight bleed i hörnen som blir distraherande i mörka scener.

Uppdaterade skärmens firmware strax efter inköp då den sänkte responstiden avsevärt enligt HUB mfl.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Förbeställde precis skärmen på LG hemsida med studentrabbat på 15% så blev det runt 18000 kr istället, vilket enligt mig är priset den borde ha. Hoppas inte kötiden är för lång och man får den tills mitten av april iallafall.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Hur upplevs pixeltätheten? Tänker att det är en relativt låg upplösning för en så pass stor skärm (hade gärna sett en LG OLED på 34").

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Det är denna från LG jag har: https://www.lg.com/us/monitors/lg-34GK950F-B-gaming-monitor
Hittar just nu ingen info om antal grader den är välvd men överlag har jag varit helnöjd sedan köpet, ett antal månader efter dess lansering i Sverige. Enda negativa med mitt ex är en del backlight bleed i hörnen som blir distraherande i mörka scener.

Uppdaterade skärmens firmware strax efter inköp då den sänkte responstiden avsevärt enligt HUB mfl.

Mena du inte typ 1400R ?
Tror inte det finns någon skärm alls som är 400R... (ju lägre tal , desto mer böjd är den).
Däremot läste jag att din skärm har HDR 400 vilket är en helt annan sak

EDIT: Googlade på din skärm nu och läste att den har 1900R i curvature.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Det är denna från LG jag har: https://www.lg.com/us/monitors/lg-34GK950F-B-gaming-monitor
Hittar just nu ingen info om antal grader den är välvd men överlag har jag varit helnöjd sedan köpet, ett antal månader efter dess lansering i Sverige. Enda negativa med mitt ex är en del backlight bleed i hörnen som blir distraherande i mörka scener.

Uppdaterade skärmens firmware strax efter inköp då den sänkte responstiden avsevärt enligt HUB mfl.

1900R på den skärmen. Har en likadan men G-sync varianten.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Har sett flertalet reviews på denna skärm, då jag är högst intresserad. PPI'n på 84 är ju helt klart begränsande. Men när man börjar räkna lite på det så känns det inte så lågt ändå?

Min Sony AG9 4K har med sina 65" en PPI på 67.
En LG OLED C2 på 55" har en PPI på 80

Vad tänker ni om detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Spännande, är själv helnöjd nybörjare med 42" oled på skrivbordet som har PPI på 105. Vill nog inte gå lägre.
Här kan man räkna PPI: https://www.calculatorsoup.com/calculators/technology/ppi-cal...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har sett flertalet reviews på denna skärm, då jag är högst intresserad. PPI'n på 84 är ju helt klart begränsande. Men när man börjar räkna lite på det så känns det inte så lågt ändå?

Min Sony AG9 4K har med sina 65" en PPI på 67.
En LG OLED C2 på 55" har en PPI på 80

Vad tänker ni om detta?

Det är ju tv apparater avsedda att titta på från längre avstånd.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att ersätta min nuvarande setup med två skärmar med en större skärm men upplösningen som man kan få på en skärm är i dagsläget det som hindrar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är ju tv apparater avsedda att titta på från längre avstånd.

Sant. Men jag sitter väldigt nära min, eftersom jag har haft den som datorskärm i många år. Osäker på exakt avstånd, men max 2 meter, så antar att det inte blir märkbart då kanske

Dessutom använder ju många idag LG's 48" som datorskärm. Men där är det minsann ingen som klagar på låg PPI (92 DPI)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är ju tv apparater avsedda att titta på från längre avstånd.

Skrivet av joakim99:

Jag har funderat på att ersätta min nuvarande setup med två skärmar med en större skärm men upplösningen som man kan få på en skärm är i dagsläget det som hindrar mig.

Skrivet av YamahaDGX630:

Sant. Men jag sitter väldigt nära min, eftersom jag har haft den som datorskärm i många år. Osäker på exakt avstånd, men max 2 meter, så antar att det inte blir märkbart då kanske

Dessutom använder ju många idag LG's 48" som datorskärm. Men där är det minsann ingen som klagar på låg PPI (92 DPI)

Jag sitter ca 40-50 cm från min LG OLED 4k 42" C2.

Jag vill ha maximal yta, med många små detaljer när jag arbetar.

Jag tittar aldrig på film på den eller använder den som tv. Spelar spel någon gång i veckan. Jag har suttit framför den sedan kl sju i morse. Dotpitchen ligger på 0,24 mm. Det räcker på den skärmen, och är bättre än de 0,28 mm jag hade på min 1440p 32" och allt annat innan dess.

Jag är extremt nöjd.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Huga, 84 PPI är i paritet med 27" 1920x1080. Man behöver inte direkt förstoringsglas för att urskilja pixlarna med den pixeltätheten. Men om man bara använder skärmen till spel så funkar det säkert bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Sant. Men jag sitter väldigt nära min, eftersom jag har haft den som datorskärm i många år. Osäker på exakt avstånd, men max 2 meter, så antar att det inte blir märkbart då kanske

Dessutom använder ju många idag LG's 48" som datorskärm. Men där är det minsann ingen som klagar på låg PPI (92 DPI)

Vilket är ca 10% mer och motsvarar 1080p på en 24". Samtidigt är en 48" 16:9 ca 33% högre än en 45" 21:9, 59 cm mot 44 cm, så man sitter antagligen lite längre ifrån vilket bidrar ytterligare.

Upplösningen är säkert perfekt för spel men för egen del skulle det bli för lågupplöst för jobb.

Permalänk
Medlem

Vart anser majoriteten att gränsen för låg PPI går vid? Är 84 PPI katastrof, eller är det enbart de petiga som anser det som en dealbreaker?

Jag menar, jag sitter i skrivande stund på 1080p på 27" IPS och använder utan konstigheter?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@liten_lemmel: 400R låter riktigt krökt så jag antar att det bara är en typo. Annars vill jag väldigt gärna veta vad det är för modell och tillverkare.

@Alling: Nej jag köpte tangentbordet på Tradera för ett gäng år sedan. Har dock kvar farfars tangentbord från ICL som han jobbade hos från 70-talet fram ca 1995.

Model M är det enda tangentbordet jag använder till vardags. Otroligt bra tryckkänsla i tangenterna, rejäl vikt och lagom stort för mig som gillar mycket yta. Har testat mekaniska tangentbord men det fungerar aldrig lika bra för mig. Enda nackdelen är att den inte passar särskilt bra med macOS då Windows-knappar (motsv CMD) inte finns.

Aldrig förstått detta med att tangentborden tar upp för mycket plats!?
Jag har kört Model M hela mitt liv och man håller väl inte musen så långt innåt att den skulle slå i ett full size tangentbord? Det måste ju göra jätteont i axlarna att vinkla armarna mot mitten sådär.

Beror väl helt på hur bred-axlad man är kanske.