Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tack! Verkar finnas moduler med liknande specs garanterade för Mellanox, dock lite dyrt. Är ganska ny på det här med fiber, bara kommit så långt att jag har ett par fiberanslutna enheter i hemnätverket. Hittar väldigt dåligt med info om Mellanox ens stänger ute andra tillverkare, och har inget att testa med. Alla SFP+ moduler jag har är "Mellanox-kompatibla", vilket ju låter som att det finns moduler som inte är det...

Har alltså som backup-plan att beställa en kompatibel modul om Bahnhofs visar sig inte fungera. Men hoppas fortfarande att någon i Sthlmstrakten kan tänka sig låta mig komma över och testa ifall mitt Mellanox-kort funkar med deras 10G Bahnhof

Vilka mellanox kort har du? Inte testat min inkommande sfp+ men andra jag har hemma funkar i minna connectX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vilka mellanox kort har du? Inte testat min inkommande sfp+ men andra jag har hemma funkar i minna connectX3

Har just ConnectX-3. En med två portar och några med en. Den med två portar ska sitta i pfSensen, för den har bara en PCIe slot, och den är "CX3 Pro", resten är icke-pro, men det ska väl inte göra nån skillnad.

Vi försöker få kontakt med Bahnhof efter helgen igen för att beställa, de skulle ha ringt tillbaka innan jul men verkar ha glömt. Men säg till sen om det funkar =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedemike:

Funkar inte det kanske jag får köpa Ubiquitis egen SFP+-modul till RJ45 och koppla ihop den med Huwairroutern den vägen och se om de funkar bättre. Men jag är pessimist och börjar fundera på om det kan vara något fel på just min UDMP eftersom det funkar för er. Tveksamt om Ubiquiti kommer att lyssna på mig så länge jag använder Bahnhofs modul dock.

En liten uppdatering. Jag fick det aldrig att fungera med Bahnhof-modulen rakt in i UDMPn. Men när jag skaffade Ubiquitis RJ45-modul (uf-rj45-10g) och kopplade den mellan UDMP och Huawei-routern så fungerade det direkt. Verkar vara nåt kompabilitetsproblem med andra ord.

Det var inga problem att sätta routern i bryggläge så jag tänker nöja mig med den setupen. Är iofs fortfarande lite nyfiken på vad som skiljer sig åt i min setup jämfört med er andra som fick det att fungera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedemike:

En liten uppdatering. Jag fick det aldrig att fungera med Bahnhof-modulen rakt in i UDMPn. Men när jag skaffade Ubiquitis RJ45-modul (uf-rj45-10g) och kopplade den mellan UDMP och Huawei-routern så fungerade det direkt. Verkar vara nåt kompabilitetsproblem med andra ord.

Det var inga problem att sätta routern i bryggläge så jag tänker nöja mig med den setupen. Är iofs fortfarande lite nyfiken på vad som skiljer sig åt i min setup jämfört med er andra som fick det att fungera...

Jag verkar ha exakt samma problem som @swedenmike. Ingen annan som stött på detta? Funkar med bahnhof sfpn direkt in i Dream Machine men får dåliga hastigheter upp. Om jag kör Bahnhof routern i bryggläge med RJ45 modul så ser det mycket bättre ut.

Jag hade föredragit att skippa bahnhof routern och är enormt nyfiken på vad det kan bero på.....

Any tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ufo666:

Jag verkar ha exakt samma problem som @swedenmike. Ingen annan som stött på detta? Funkar med bahnhof sfpn direkt in i Dream Machine men får dåliga hastigheter upp. Om jag kör Bahnhof routern i bryggläge med RJ45 modul så ser det mycket bättre ut.

Jag hade föredragit att skippa bahnhof routern och är enormt nyfiken på vad det kan bero på.....

Any tips?

En uppdatering från mig. Det funkar fortfarande inte. Ubiquiti svarade att de inte kunde gå i god för kompabilitet med moduler de inte tillverkat själva. Har testar att koppla om ett par gånger då changelogs för UDMP-firmwaren nämnt kompabilitetsfixar. Funderade ett tag på att skaffa en annan optisk modul men för det första fattade jag inte vilken jag skulle köpa och sen orkade aldrig efter att jag hängt upp Bahnhof-routern på väggen och trafiken ändå funkar som jag vill.

Men om du skulle testa och det funkar får du gärna skriva en rad här. Jag är fortfarande lite störd på att ha en router i onödan i skåpet.

Permalänk

Lite tips

Skrivet av swedemike:

En liten uppdatering...

Skrivet av ufo666:

Jag verkar ha exakt samma problem..

Lite tips från en med Bahnhof erfarenhet. Sent men kanske användbart.

Se till att rätt enhet får IP adressen. Första enheten måste ha en NAT funktion då man blir tilldelad 1 IP adress som förnyas som normalt. Den adressen tilldelas den enhet som Bahnhof satt. Så om man har en enhet som man kopplar flera andra enheter till, och den första inte har NAT, så kommer det bara att funka på en av enheterna. Möjligen bara första om den tar IP adress och inte bara "skickar vidare" den.
Justeringar kan man göra på dhcp.bahnhof.se (lokal hemsida som bara funkar när man är kopplad till dem) eller med deras kundtjänst.

Bahnhof vill vanligen att man använder deras utrustning då det som vi märkt funkar bättre, men de tillåter såklart att man använder egen. Det bör egentligen inte vara problem om man kör Bahnhofs SFP in i egen utrustning så länge den enheten är aktiverad hos Bahnhof. Men om problem dyker upp så har de inte möjlighet att hjälpa då de vill att man kopplar in deras utrustning och det fungerar. (Har man fortfarande problem är de mycket hjälpsamma dock)

Jag hade nog kopplat SFPn i min egen utrustning och sedan loggat in i den utrustningens gränssnitt för att se vilken IP den erhåller. Har för mig att 10.15.x.x, 10.16.x.x, och typ 10.21.x.x är deras konfigurations IP adresser. Finns säkert att hitta mer info om det på annat håll, alternativt deras chatt via minasidor. Använder den hela tiden den är så sjukt härlig vid snabba frågor om kompabilitet eller dylikt. Så koppla så och kolla din IP, får du en konfigurations IP så kontakta kundtjänst, uppge enhetens MAC och be dem aktivera enheten. Brukar ta typ 20min o en omstart.
Om du får en vanlig IP adress (sök på den på ripe.net om du är osäker) så kolla så att enheten har NAT aktiverat. Annars blire problem. Och det är såklart viktigt att du länkar med korrekt hastighet.
Får du ingen IP eller någonting helt annat så kolla med deras kundtjänst om de kan se att allt är korrekt. De kommer vilja att du kopplar in deras utrustning men du kan ju i alla fall se om de får någon kontakt med utrustningen över huvud taget så du vet om det är konfigurationsfel eller ingen länk lixom.
Och sist men inte minst, Bahnhof har inställningar så de kan brygga Huawei 10Gig routern. Man behöver bara höra av sig till dem. Men den nya 10Gig routern (vet inte namn) ska tydligen inte gå att brygga.

Hoppas det är till hjälp. Kan svara mer men kommer nog vara seg. Skapade kontot precis bara för att dela med mig av denna info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedemike:

En uppdatering från mig. Det funkar fortfarande inte. Ubiquiti svarade att de inte kunde gå i god för kompabilitet med moduler de inte tillverkat själva. Har testar att koppla om ett par gånger då changelogs för UDMP-firmwaren nämnt kompabilitetsfixar. Funderade ett tag på att skaffa en annan optisk modul men för det första fattade jag inte vilken jag skulle köpa och sen orkade aldrig efter att jag hängt upp Bahnhof-routern på väggen och trafiken ändå funkar som jag vill.

Men om du skulle testa och det funkar får du gärna skriva en rad här. Jag är fortfarande lite störd på att ha en router i onödan i skåpet.

Lite sent kanske men här är lite info.
Jag hade samma problem med bra nerladdning på några gigabit medan uppladdning var mellan 1 och 7 megabit.
Denna 10 Gbps Bidirectional Single-Mode Optical Module fixade det.

Så ja det verkar vara problem med kompatibilitet. Sen är jag långt ifrån expert och det kan vara att det finns bättre moduler.

Lite tips till andra som kanske stöter på denna tråden.

• Gör det enkelt för dig och sno WAN-mac från routern du får. Det är enkelt att blanda ihop LAN-mac med WAN-mac, så välj rätt! Med det gjort så blir det enklare att aktivera tjänsten hos Bahnhof.

• Skapa alltid ett lokalt admin-konto för din UDM, annars så måste du alltid ha internet för att komma in och felsöka.

• Det går att använda sin Android med en usb-dongel (går säkert också med Iphone men jag har ingen) som har nätverksuttag för att dela internet med din UDM Pro om det skulle krisa. Inställningen hos mig heter "Ethernet-internetdelning" på min Sony.

Hoppas det hjälper någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparbanken:

Jag hade samma problem med bra nerladdning på några gigabit medan uppladdning var mellan 1 och 7 megabit.
Denna 10 Gbps Bidirectional Single-Mode Optical Module fixade det.

Tack! Skaffade samma nu när jag fått det bekräftat att det var kompabiliteten. Fungerar för mig också. Får ca 5000 Mbps i bägge riktningarna nu, tänker att det får en vara nöjd med.

Egentligen ganska meningslöst köp av dyra moduler eftersom jag hade löst det med RJ45-modulen, men vad gör en inte för att bli av med ISP-routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedemike:

Tack! Skaffade samma nu när jag fått det bekräftat att det var kompabiliteten. Fungerar för mig också. Får ca 5000 Mbps i bägge riktningarna nu, tänker att det får en vara nöjd med.

Egentligen ganska meningslöst köp av dyra moduler eftersom jag hade löst det med RJ45-modulen, men vad gör en inte för att bli av med ISP-routern.

@swedemike & @sparbanken - har samma setup och får det inte att fungera med Bahnhofs SFP+ modul som kom med Zyxel-routern. Verkar inte gå att köpa mindre än 2-pack från Ubiquiti, inte så att någon av er sitter med en extramodul från era 2-pack som ni vill sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tutantomtom:

@swedemike & @sparbanken - har samma setup och får det inte att fungera med Bahnhofs SFP+ modul som kom med Zyxel-routern. Verkar inte gå att köpa mindre än 2-pack från Ubiquiti, inte så att någon av er sitter med en extramodul från era 2-pack som ni vill sälja?

Är du i Malmö så kan du få mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tutantomtom:

Modulerna är varandras "spegelbilder" när det gäller frekvens av ljus de sänder och tar emot. Så det är bara den ena - (åtminstone i mitt fall) den blå - som funkar som ersättning för Bahnhof-modulen.

I teorin skulle du väl kunna använda Bahnhof-modulen tillsammans med den andra modulen du får i paketet till att koppla ihop några apparater som har bättre kompabilitet - men annars får man leva med att den samlar damm.

Eller så har jag fattat det i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparbanken:

Är du i Malmö så kan du få mitt.

Tack, misstänker att @swedemike har rätt, låter tyvärr rimligt och en förklaring till varför de säljs i tvåpack...

Skrivet av swedemike:

Modulerna är varandras "spegelbilder" när det gäller frekvens av ljus de sänder och tar emot. Så det är bara den ena - (åtminstone i mitt fall) den blå - som funkar som ersättning för Bahnhof-modulen.

I teorin skulle du väl kunna använda Bahnhof-modulen tillsammans med den andra modulen du får i paketet till att koppla ihop några apparater som har bättre kompabilitet - men annars får man leva med att den samlar damm.

Eller så har jag fattat det i alla fall...

Får leta runt lite och se om jag kan hitta en billigare lösning, annars blir nog valet att betala 2tkr för en modul eller köra Zyxeln med RJ45 modul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det var plug and play

@LeonHart - misstänker att din SFP+ modul kom med Bahnhofs Huawei router och inte den Zyxel som dom numera skickar ut till 10G kunder? Har du möjlighet att ta en bild på din SFP+ modul? Tänker att jag kan kolla med Bahnhof om dom har fler liggande.
Förutsatt att den fortfarande lirar fint både upp & ner med UDM Pro?

Grazie!