Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tack! Verkar finnas moduler med liknande specs garanterade för Mellanox, dock lite dyrt. Är ganska ny på det här med fiber, bara kommit så långt att jag har ett par fiberanslutna enheter i hemnätverket. Hittar väldigt dåligt med info om Mellanox ens stänger ute andra tillverkare, och har inget att testa med. Alla SFP+ moduler jag har är "Mellanox-kompatibla", vilket ju låter som att det finns moduler som inte är det...

Har alltså som backup-plan att beställa en kompatibel modul om Bahnhofs visar sig inte fungera. Men hoppas fortfarande att någon i Sthlmstrakten kan tänka sig låta mig komma över och testa ifall mitt Mellanox-kort funkar med deras 10G Bahnhof

Vilka mellanox kort har du? Inte testat min inkommande sfp+ men andra jag har hemma funkar i minna connectX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vilka mellanox kort har du? Inte testat min inkommande sfp+ men andra jag har hemma funkar i minna connectX3

Har just ConnectX-3. En med två portar och några med en. Den med två portar ska sitta i pfSensen, för den har bara en PCIe slot, och den är "CX3 Pro", resten är icke-pro, men det ska väl inte göra nån skillnad.

Vi försöker få kontakt med Bahnhof efter helgen igen för att beställa, de skulle ha ringt tillbaka innan jul men verkar ha glömt. Men säg till sen om det funkar =).

Permalänk
Skrivet av swedemike:

Funkar inte det kanske jag får köpa Ubiquitis egen SFP+-modul till RJ45 och koppla ihop den med Huwairroutern den vägen och se om de funkar bättre. Men jag är pessimist och börjar fundera på om det kan vara något fel på just min UDMP eftersom det funkar för er. Tveksamt om Ubiquiti kommer att lyssna på mig så länge jag använder Bahnhofs modul dock.

En liten uppdatering. Jag fick det aldrig att fungera med Bahnhof-modulen rakt in i UDMPn. Men när jag skaffade Ubiquitis RJ45-modul (uf-rj45-10g) och kopplade den mellan UDMP och Huawei-routern så fungerade det direkt. Verkar vara nåt kompabilitetsproblem med andra ord.

Det var inga problem att sätta routern i bryggläge så jag tänker nöja mig med den setupen. Är iofs fortfarande lite nyfiken på vad som skiljer sig åt i min setup jämfört med er andra som fick det att fungera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedemike:

En liten uppdatering. Jag fick det aldrig att fungera med Bahnhof-modulen rakt in i UDMPn. Men när jag skaffade Ubiquitis RJ45-modul (uf-rj45-10g) och kopplade den mellan UDMP och Huawei-routern så fungerade det direkt. Verkar vara nåt kompabilitetsproblem med andra ord.

Det var inga problem att sätta routern i bryggläge så jag tänker nöja mig med den setupen. Är iofs fortfarande lite nyfiken på vad som skiljer sig åt i min setup jämfört med er andra som fick det att fungera...

Jag verkar ha exakt samma problem som @swedenmike. Ingen annan som stött på detta? Funkar med bahnhof sfpn direkt in i Dream Machine men får dåliga hastigheter upp. Om jag kör Bahnhof routern i bryggläge med RJ45 modul så ser det mycket bättre ut.

Jag hade föredragit att skippa bahnhof routern och är enormt nyfiken på vad det kan bero på.....

Any tips?

Permalänk
Skrivet av ufo666:

Jag verkar ha exakt samma problem som @swedenmike. Ingen annan som stött på detta? Funkar med bahnhof sfpn direkt in i Dream Machine men får dåliga hastigheter upp. Om jag kör Bahnhof routern i bryggläge med RJ45 modul så ser det mycket bättre ut.

Jag hade föredragit att skippa bahnhof routern och är enormt nyfiken på vad det kan bero på.....

Any tips?

En uppdatering från mig. Det funkar fortfarande inte. Ubiquiti svarade att de inte kunde gå i god för kompabilitet med moduler de inte tillverkat själva. Har testar att koppla om ett par gånger då changelogs för UDMP-firmwaren nämnt kompabilitetsfixar. Funderade ett tag på att skaffa en annan optisk modul men för det första fattade jag inte vilken jag skulle köpa och sen orkade aldrig efter att jag hängt upp Bahnhof-routern på väggen och trafiken ändå funkar som jag vill.

Men om du skulle testa och det funkar får du gärna skriva en rad här. Jag är fortfarande lite störd på att ha en router i onödan i skåpet.

Permalänk

Lite tips

Skrivet av swedemike:

En liten uppdatering...

Skrivet av ufo666:

Jag verkar ha exakt samma problem..

Lite tips från en med Bahnhof erfarenhet. Sent men kanske användbart.

Se till att rätt enhet får IP adressen. Första enheten måste ha en NAT funktion då man blir tilldelad 1 IP adress som förnyas som normalt. Den adressen tilldelas den enhet som Bahnhof satt. Så om man har en enhet som man kopplar flera andra enheter till, och den första inte har NAT, så kommer det bara att funka på en av enheterna. Möjligen bara första om den tar IP adress och inte bara "skickar vidare" den.
Justeringar kan man göra på dhcp.bahnhof.se (lokal hemsida som bara funkar när man är kopplad till dem) eller med deras kundtjänst.

Bahnhof vill vanligen att man använder deras utrustning då det som vi märkt funkar bättre, men de tillåter såklart att man använder egen. Det bör egentligen inte vara problem om man kör Bahnhofs SFP in i egen utrustning så länge den enheten är aktiverad hos Bahnhof. Men om problem dyker upp så har de inte möjlighet att hjälpa då de vill att man kopplar in deras utrustning och det fungerar. (Har man fortfarande problem är de mycket hjälpsamma dock)

Jag hade nog kopplat SFPn i min egen utrustning och sedan loggat in i den utrustningens gränssnitt för att se vilken IP den erhåller. Har för mig att 10.15.x.x, 10.16.x.x, och typ 10.21.x.x är deras konfigurations IP adresser. Finns säkert att hitta mer info om det på annat håll, alternativt deras chatt via minasidor. Använder den hela tiden den är så sjukt härlig vid snabba frågor om kompabilitet eller dylikt. Så koppla så och kolla din IP, får du en konfigurations IP så kontakta kundtjänst, uppge enhetens MAC och be dem aktivera enheten. Brukar ta typ 20min o en omstart.
Om du får en vanlig IP adress (sök på den på ripe.net om du är osäker) så kolla så att enheten har NAT aktiverat. Annars blire problem. Och det är såklart viktigt att du länkar med korrekt hastighet.
Får du ingen IP eller någonting helt annat så kolla med deras kundtjänst om de kan se att allt är korrekt. De kommer vilja att du kopplar in deras utrustning men du kan ju i alla fall se om de får någon kontakt med utrustningen över huvud taget så du vet om det är konfigurationsfel eller ingen länk lixom.
Och sist men inte minst, Bahnhof har inställningar så de kan brygga Huawei 10Gig routern. Man behöver bara höra av sig till dem. Men den nya 10Gig routern (vet inte namn) ska tydligen inte gå att brygga.

Hoppas det är till hjälp. Kan svara mer men kommer nog vara seg. Skapade kontot precis bara för att dela med mig av denna info.

Permalänk
Skrivet av swedemike:

En uppdatering från mig. Det funkar fortfarande inte. Ubiquiti svarade att de inte kunde gå i god för kompabilitet med moduler de inte tillverkat själva. Har testar att koppla om ett par gånger då changelogs för UDMP-firmwaren nämnt kompabilitetsfixar. Funderade ett tag på att skaffa en annan optisk modul men för det första fattade jag inte vilken jag skulle köpa och sen orkade aldrig efter att jag hängt upp Bahnhof-routern på väggen och trafiken ändå funkar som jag vill.

Men om du skulle testa och det funkar får du gärna skriva en rad här. Jag är fortfarande lite störd på att ha en router i onödan i skåpet.

Lite sent kanske men här är lite info.
Jag hade samma problem med bra nerladdning på några gigabit medan uppladdning var mellan 1 och 7 megabit.
Denna 10 Gbps Bidirectional Single-Mode Optical Module fixade det.

Så ja det verkar vara problem med kompatibilitet. Sen är jag långt ifrån expert och det kan vara att det finns bättre moduler.

Lite tips till andra som kanske stöter på denna tråden.

• Gör det enkelt för dig och sno WAN-mac från routern du får. Det är enkelt att blanda ihop LAN-mac med WAN-mac, så välj rätt! Med det gjort så blir det enklare att aktivera tjänsten hos Bahnhof.

• Skapa alltid ett lokalt admin-konto för din UDM, annars så måste du alltid ha internet för att komma in och felsöka.

• Det går att använda sin Android med en usb-dongel (går säkert också med Iphone men jag har ingen) som har nätverksuttag för att dela internet med din UDM Pro om det skulle krisa. Inställningen hos mig heter "Ethernet-internetdelning" på min Sony.

Hoppas det hjälper någon!

Permalänk
Skrivet av Sparbanken:

Jag hade samma problem med bra nerladdning på några gigabit medan uppladdning var mellan 1 och 7 megabit.
Denna 10 Gbps Bidirectional Single-Mode Optical Module fixade det.

Tack! Skaffade samma nu när jag fått det bekräftat att det var kompabiliteten. Fungerar för mig också. Får ca 5000 Mbps i bägge riktningarna nu, tänker att det får en vara nöjd med.

Egentligen ganska meningslöst köp av dyra moduler eftersom jag hade löst det med RJ45-modulen, men vad gör en inte för att bli av med ISP-routern.

Permalänk
Skrivet av swedemike:

Tack! Skaffade samma nu när jag fått det bekräftat att det var kompabiliteten. Fungerar för mig också. Får ca 5000 Mbps i bägge riktningarna nu, tänker att det får en vara nöjd med.

Egentligen ganska meningslöst köp av dyra moduler eftersom jag hade löst det med RJ45-modulen, men vad gör en inte för att bli av med ISP-routern.

@swedemike & @sparbanken - har samma setup och får det inte att fungera med Bahnhofs SFP+ modul som kom med Zyxel-routern. Verkar inte gå att köpa mindre än 2-pack från Ubiquiti, inte så att någon av er sitter med en extramodul från era 2-pack som ni vill sälja?

Permalänk
Skrivet av tutantomtom:

@swedemike & @sparbanken - har samma setup och får det inte att fungera med Bahnhofs SFP+ modul som kom med Zyxel-routern. Verkar inte gå att köpa mindre än 2-pack från Ubiquiti, inte så att någon av er sitter med en extramodul från era 2-pack som ni vill sälja?

Är du i Malmö så kan du få mitt.

Permalänk
Skrivet av tutantomtom:

Modulerna är varandras "spegelbilder" när det gäller frekvens av ljus de sänder och tar emot. Så det är bara den ena - (åtminstone i mitt fall) den blå - som funkar som ersättning för Bahnhof-modulen.

I teorin skulle du väl kunna använda Bahnhof-modulen tillsammans med den andra modulen du får i paketet till att koppla ihop några apparater som har bättre kompabilitet - men annars får man leva med att den samlar damm.

Eller så har jag fattat det i alla fall...

Permalänk
Skrivet av Sparbanken:

Är du i Malmö så kan du få mitt.

Tack, misstänker att @swedemike har rätt, låter tyvärr rimligt och en förklaring till varför de säljs i tvåpack...

Skrivet av swedemike:

Modulerna är varandras "spegelbilder" när det gäller frekvens av ljus de sänder och tar emot. Så det är bara den ena - (åtminstone i mitt fall) den blå - som funkar som ersättning för Bahnhof-modulen.

I teorin skulle du väl kunna använda Bahnhof-modulen tillsammans med den andra modulen du får i paketet till att koppla ihop några apparater som har bättre kompabilitet - men annars får man leva med att den samlar damm.

Eller så har jag fattat det i alla fall...

Får leta runt lite och se om jag kan hitta en billigare lösning, annars blir nog valet att betala 2tkr för en modul eller köra Zyxeln med RJ45 modul.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Det var plug and play

@LeonHart - misstänker att din SFP+ modul kom med Bahnhofs Huawei router och inte den Zyxel som dom numera skickar ut till 10G kunder? Har du möjlighet att ta en bild på din SFP+ modul? Tänker att jag kan kolla med Bahnhof om dom har fler liggande.
Förutsatt att den fortfarande lirar fint både upp & ner med UDM Pro?

Grazie!

Permalänk

Snart dags för uppgradering till 10Gbps här också!

Har hört av mig till supporten angående vilken SFP+ modul som är lämplig att använda till DMP, inväntar svar.

Det som stod på en bild tidigare här i tråden på någon som fått det att fungera var SFP+ BIDI T1270/R1330nm 20km

Alltså,

BIDI = bidirectional, dvs. en fiber för att både skicka och ta emot. Två olika våglängder för Tx /Rx.
T1270nm = Våglängden för transmit. 1270 nanometer.
R1330nm = Våglängden för att ta emot. 1330 nanometer.
20km = maximala avståndet för länk.

Uppdaterar hur det går, om någon har tips på en sådan modul så mottages det gärna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem
Skrivet av christianmaximilian:

Har hört av mig till supporten angående vilken SFP+ modul som är lämplig att använda till DMP, inväntar svar.

Det som stod på en bild tidigare här i tråden på någon som fått det att fungera var SFP+ BIDI T1270/R1330nm 20km

Alltså,

BIDI = bidirectional, dvs. en fiber för att både skicka och ta emot. Två olika våglängder för Tx /Rx.

Uppdaterar hur det går, om någon har tips på en sådan modul så mottages det gärna.

Unifi har ju en själv (UACC-OM-SM-10G-S-2). Om den du får från bahnhof inte funka.
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/uacc-om-sm-10g-s
Eller från https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm... unifi kodad

Permalänk
Medlem

Alltså,

SFP+ BIDI T1270/R1330nm 20km står det på min. Använder den dock inte då mitt Intel nic inte vill använda nått annat än Intel brandade(Kör opnsense). Köpte min Intel kompatibla från fs.com.

För dream machine pro kan du ju använda den de skickar med. Fungerade iaf med min när jag hade en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tutantomtom:

@LeonHart - misstänker att din SFP+ modul kom med Bahnhofs Huawei router och inte den Zyxel som dom numera skickar ut till 10G kunder? Har du möjlighet att ta en bild på din SFP+ modul? Tänker att jag kan kolla med Bahnhof om dom har fler liggande.
Förutsatt att den fortfarande lirar fint både upp & ner med UDM Pro?

Grazie!

Den jag fick med Zyxel-routern funkar alldeles utmärkt i ett Intel X520 och pfSense.. 🤷

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

SFP+ BIDI T1270/R1330nm 20km står det på min. Använder den dock inte då mitt Intel nic inte vill använda nått annat än Intel brandade(Kör opnsense). Köpte min Intel kompatibla från fs.com.

Det går att stänga av det låset genom en flagga i Linux (misstänker att något liknande kan finnas i drivrutinen för BSD också) eller genom att patcha firmware på kortet för att ändra standardvärdet från låst till upplåst.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det går att stänga av det låset genom en flagga i Linux (misstänker att något liknande kan finnas i drivrutinen för BSD också) eller genom att patcha firmware på kortet för att ändra standardvärdet från låst till upplåst.

Jo jag vet men lyckades ej få det att fungera i Linux med mitt kort. Så brydde mig aldrig om att kolla upp för BSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Jo jag vet men lyckades ej få det att fungera i Linux med mitt kort. Så brydde mig aldrig om att kolla upp för BSD.

Mm, jag förstår.

Mindes förövrigt fel. Det är en bit i EEPROM man ändrar för att låsa upp detta permanent, inte patchning av firmware.

https://forums.servethehome.com/index.php?threads/patching-in...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Fick en SFP+ modul från Bahnhof och pluggade in den + fiber. Den lös upp och fick länk. I backend på Dream Machine Pro står det 10G länk och Bahnhof som ISP. Dock ingen IP? Inte ens konfigurationsip. Märkligt.

Det som står på Bahnhofmodulen är

SFP-10G2733-20D

10G SFP+ T1270 / R1330nm 20KM DDM

Även beställt en ubiquity-kodad från Direktronik (133-4307), tack för länken @varget.

Fortsätter uppdatera löpande, om någon har tips mottages det gärna

Uppdatering:

Tänkte att det kanske var problem med kompabiliteten mellan Bahnhofs nya SFP+ modul och DMP så satte in den i den gamla Planet mediakonverteraren som en long shot. Det fungerade inte.

Uppdatering 2:

Ringde Bahnhof och de skickade ut en tekniker på morgonen för att kolla att allt stod rätt till. Tydligen var det något fel på bas-stationen som de åtgärdade. Nu fungerar allt som det ska med Bahnhofs SFP+ modul direkt in i DMP.

Får följande hastigheter med Bahnhofs SFP+ modul : 5.26 Gbps ner, 7.55 Gbps upp.

Kommer testa med Direktronik-modulen senare och uppdaterar vilka hastigheter som fås då.

Uppdatering 3:

Bytt till direktronik-modulen, samma prestanda som med bahnhofs egna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

Permalänk

Vilka hastigheter får ni på era linor? Här är det ~5Gbps ner, ~7Gbps upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varierar kraftigt men i stil med dig just nu
https://www.speedtest.net/my-result/d/3dc0e241-6eec-4685-a560...

om du skickar pm kan jag ge traceroute så ser du om vi sitter på samma nod

Permalänk

Ligger just nu på följande när jag kör speedtest via deras linuxklient:

Download: 8790.30 Mbps (data used: 4.0 GB)
Upload: 9006.02 Mbps (data used: 4.1 GB)

Använder Bahnhofs egna server med id 34024 hos Speedtest.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog en god idé att använda speedtest.nets klienter istället för webbsidan, om ni inte redan gör det.

Kan tänka mig att resultatet även påverkas en hel del av ledig kapacitet på test-servern ni kör mot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är nu äntligen inne på att bygga en pfsense burk, men mitt problem är att ingen av de dual 10G kort jag har i bra att ha lådan tycker om sfp+:n jag fick till min huawei gw. Nån som har förslag på vad för sfp jag bör köpa eller vad för nätverkskort jag bör köpa?

Har ett par Broadcom BMC57810 samt ett Mellanox Connectx-3 som inte funkar med sfp+:n. är öppen för förslag

Permalänk

Jag är hur nöjd som helst med min 10G uppkoppling från Bahnhof. Allt fungerar precis som tänkt och vad jag hoppats på.

Däremot så börjar jag bli mindre tveksam över Zyxel routern. Det verkar som att Zyxel är extremt dåliga på att uppgradera firmware vilket gör att den kör massa gammal mjukvara. Osäkert!

Då jag personligen, så långt det går, föredrar att köra allt i ett så var ju denna Zyxel smidig. Men vad finns det för ersättare? Någon som har några tips?

I portväg behöver jag ju alltså då minst 1 SFP+ port för inkommande fiber och 1 10G port så jag kan koppla vidare nätverket mot min 10G Switch.

Permalänk

I Bahnhof Q3 rapport så går man offensivt mot stadsnäten för deras relationsavgift. Möjligen kommer Bahnhof börja erbjuda 1G 10G via byte av fiberdosa och få kunder direkt under sitt svartnät. Men vad för nackdelar finns det med Bahnhof bara en ISP lösning jämfört med öppna stadsnät och Telia? Blir trött på IPOnly men när jag ringde Bahnhof om deras nya 1G tjänst flera år sedan blev det nej, nätet ägs av IPOnly.

*Utvecklingen i stadsnät är däremot något trögare. Jag tror att de öppna stadsnät som höjt avgifterna har skjutit sig i foten. Det går inte att i det oändliga fortsätta att höja priserna. Jag har skrivit om det här tidigare. Man kan sammanfatta läget med att grodor inte överlever i kokande vatten, även om man höjer temperaturen lite i taget - VD Jon Karlung*

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga i tråden, antagligen någon som vet.

Hur är det med denna 10Gbit tjänst från Bahnhof, jag förstår man kan få den om man är ansluten till deras nät men hur är det egentligen med alla "stadsnät" i Sverige ? Jag antar att man numera kan räkna med att det så gott som alltid finns 1Gbit som maxfart att beställa eftersom vi haft gigabit nätverkskort eller portar (utrustning osv) under lång tid. Men utrustning för 10Gbit tycks det vara sämre med.

Även äldre medialådor (omvandlare) etc har haft Gigabitportar sedan lång tid tillbaka och de nät där man inte hade denna möjlighet har säkerligen uppgraderats vid det här laget. Det står inte så mycket om vart tjänsten finns på deras hemsida eller hur man kan skaffa den ?

Jag antar att stadsnäten kommer uppgradera sina media-omvandlare den dagen dessa dosor är tillräckligt billiga. Det tycks vara så att media-konverterare som klarar 10G/5G/2.5G/1G/100M kostar runt 3400kr jämfört med en som maximalt klarar gigabit ligger runt 1000kr. Det skiljer såklart i pris, tillverkare osv men det tycks vara så att det kostar fortfarande en hel del om man vill ha de högre hastigheterna. Då antar jag det är ganska dyrt att byta ut alla omvandlare i ett stadsnät om efterfrågan inte finns, men man borde som kund kunna betala för detta för att kunna skaffa högre hastigheter ?

När kommer stadsnäten börjar erbjuda denna möjlighet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Då jag personligen, så långt det går, föredrar att köra allt i ett så var ju denna Zyxel smidig. Men vad finns det för ersättare? Någon som har några tips?

I portväg behöver jag ju alltså då minst 1 SFP+ port för inkommande fiber och 1 10G port så jag kan koppla vidare nätverket mot min 10G Switch.

Det finns inte så många "allt i ett"-lösningar som klarar att faktiskt routa 10 Gbit/s full duplex (dvs. totalt 20 Gbit/s) såvitt jag vet. Många av de som köper den internethastigheten är nog nästan uteslutande entusiaster som ändå gärna kör egna prylar där dessa funktioner separeras ut.

Skrivet av WeAreASmallCompany:

I Bahnhof Q3 rapport så går man offensivt mot stadsnäten för deras relationsavgift. Möjligen kommer Bahnhof börja erbjuda 1G 10G via byte av fiberdosa och få kunder direkt under sitt svartnät. Men vad för nackdelar finns det med Bahnhof bara en ISP lösning jämfört med öppna stadsnät och Telia? Blir trött på IPOnly men när jag ringde Bahnhof om deras nya 1G tjänst flera år sedan blev det nej, nätet ägs av IPOnly.

*Utvecklingen i stadsnät är däremot något trögare. Jag tror att de öppna stadsnät som höjt avgifterna har skjutit sig i foten. Det går inte att i det oändliga fortsätta att höja priserna. Jag har skrivit om det här tidigare. Man kan sammanfatta läget med att grodor inte överlever i kokande vatten, även om man höjer temperaturen lite i taget - VD Jon Karlung*

Nackdelen är att du blir bunden till just en ISP och att det därmed kostar mer om du ska byta eftersom någon måste komma ut och koppla om. I övrigt lär det bara vara fördelar, så länge det är en vettig ISP. Personligen tycker jag att Bahnhof verkar lägga mer energi på marknadsföring numera än på faktisk kundnytta, men de verkar sköta sig bättre för kunder som har deras 10G-tjänst låter det som. Kan tänka mig att det är lättare för deras support att faktiskt göra något när problem uppstår när stadsnätet inte sitter där som en bromskloss.

Prismässigt borde det kunna bli betydligt billigare utan stadsnät, baserat på priserna Bahnhof och andra offererar till bostadsrättsföreningar. Under hundralappen för 1000/1000 verkar vara hyfsat standard i Stockholm, medan det som enskild kund i stadsnäten kostar 4-6 gånger mer.

Skrivet av DennisOlof:

Tänkte fråga i tråden, antagligen någon som vet.

Hur är det med denna 10Gbit tjänst från Bahnhof, jag förstår man kan få den om man är ansluten till deras nät men hur är det egentligen med alla "stadsnät" i Sverige ? Jag antar att man numera kan räkna med att det så gott som alltid finns 1Gbit som maxfart att beställa eftersom vi haft gigabit nätverkskort eller portar (utrustning osv) under lång tid. Men utrustning för 10Gbit tycks det vara sämre med.

Även äldre medialådor (omvandlare) etc har haft Gigabitportar sedan lång tid tillbaka och de nät där man inte hade denna möjlighet har säkerligen uppgraderats vid det här laget. Det står inte så mycket om vart tjänsten finns på deras hemsida eller hur man kan skaffa den ?

Jag antar att stadsnäten kommer uppgradera sina media-omvandlare den dagen dessa dosor är tillräckligt billiga. Det tycks vara så att media-konverterare som klarar 10G/5G/2.5G/1G/100M kostar runt 3400kr jämfört med en som maximalt klarar gigabit ligger runt 1000kr. Det skiljer såklart i pris, tillverkare osv men det tycks vara så att det kostar fortfarande en hel del om man vill ha de högre hastigheterna. Då antar jag det är ganska dyrt att byta ut alla omvandlare i ett stadsnät om efterfrågan inte finns, men man borde som kund kunna betala för detta för att kunna skaffa högre hastigheter ?

När kommer stadsnäten börjar erbjuda denna möjlighet ?

Nje, som du säger verkar tyvärr stadsnäten inte vara så villiga att byta ut sin utrustning för att möjliggöra högre hastigheter. Samtidigt är ju tyvärr 10GBASE-T inte någon populär standard på enterprise-sidan och fram tills väldigt nyligen var det ont om prisvärd hårdvara på konsumentsidan också (fortfarande dyrt, men betydligt billigare än innan), så det sätter nog också stopp.

Visa signatur