Tvinga mataffärer att publicera prislistor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smkr:

I dagsläget är det nog svårt för en regering att tvinga livsmedelsbutikerna att presentera sina priser enligt en viss standard, det som gör det svårt är politiska principer tror jag. Dock så skulle ju branschen själv kunna göra det, det finns ju liknande system inom andra branscher för att tillhandahålla produktinformation som även inkluderar "jämförpris".

Ett problem kan vara att det skulle slå hårt mot de (mindre) butiker som inte implementerar denna standard av någon anledning.

Men tanken är kanske bra ändå. Det skulle ju behövas att produkterna delades in i olika varugrupper med standardiserade prisenheter så det blir lätt att jämföra priser mellan olika produkter oberoende av primärförpackningens innehållsmängd.

Jag tror snarare tvärtom, butiker upplever att de vinner på att inte publicera sin prisinformation på nätet. Det är till liten eller ingen nytta alls för butiken, utan är bara till nytta för konsumenten. Därför kommer inte branschen göra detta självmant, i alla fall inte för matvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

men du kan inte veta hur prisläget ser ut där.

Tror det kvittar om matkassen kostar 1050,06 kr på Maxi Skiftinge eller 1026,40 kr på Willys Smeden. Konkurrens finns, jämförelser görs, webbsidor och appar för att jämföra finns och att jämföra i e-handeln eller reklamblad är enkelt.

Finns ju också gott om tillfällen då man köper varor som helt enkelt inte finns på Willys eller Lidl. Val av butik har ju i princip ingenting med hur du planerar att göra heller. Att bara ha en app med en matsedel och sedan få välja inköp har du ju redan när vi talar om näthandel, det betyder ju inte att du anpassar dig för vad som är på erbjudande/kampanj om du går den vägen. Vill du har vara dumsnål finns massor med resurser.

Tre handlare/kedjor har dessutom 90 % av marknaden så det känns som fel ställe att koncentrera sig på om man inte heter matpriskollen som tjänar pengar på att folk jämför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilken politisk princip skulle det vara mot? Att kräva att butiker lägger korten på bordet angående priser är inte samma sak som att t.ex. tvinga dem att sätta priser på ett visst sätt.

Hur prisinformation ska lämnas regleras redan enligt lag.

Att tvinga butikerna till att lista priserna externt utan någon saklig grund tror jag är det svåra att driva igenom politiskt.

Att priset ska framgå vid försäljning ser jag inte som något konstigt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror snarare tvärtom, butiker upplever att de vinner på att inte publicera sin prisinformation på nätet. Det är till liten eller ingen nytta alls för butiken, utan är bara till nytta för konsumenten. Därför kommer inte branschen göra detta självmant, i alla fall inte för matvaror.

Det jag syftade på var de små butikerna som jag tror skulle genomgå ytterligare ett stålbad liknande det när många butiker flyttade till köpcentren för ca 20 år sedan. Det har kanske inte så mycket med ämnet att göra utan det var bara en reflektion.

Nej jag tror inte heller att de kommer göra det självmant, och jag tror också att det är väldigt svårt för kunden att initiera kravet vilket då skulle kunna motivera politikerna att faktiskt tvinga fram det, vilket jag skrev tidigare blir det svåra.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smkr:

Att tvinga butikerna till att lista priserna externt utan någon saklig grund tror jag är det svåra att driva igenom politiskt.

Att priset ska framgå vid försäljning ser jag inte som något konstigt.

Det finns visst saklig grund, den har jag beskrivit i mitt första inlägg. Men för att sammanfatta så är ändamålet att främja god prisinformation till konsumenter. (Det råkar också vara §1 i Prisinformationslagen )

Sedan kan du tycka att det är en dålig idé, absolut, men det är inte samma sak som att det inte finns någon saklig grund. Då får du gärna argumentera mot det, sakligt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tydligen inte så butiker vill marknadsföra sig. Lidl marknadsför sig t.ex. som lågprisbutik, men kan inte vara med i de flesta prisjämförelser för att samma/jämförbara varor inte finns – men de presenterar ju inte någon konkurrerande matkasse.

Varför jag menar att det inte spelar så stor roll är för att de dyraste butikerna ofta ingår i samma kedja som de billigaste, samma inköpskanaler och i stort sett samma priser hos alla leverantörerna. Det är närbutikerna som hamnar högt i prisjämförelserna.

Byter du varor och recept kan du ju spara 1000 kr varje månad (från snittet) som ensamstående utan problem, men det betyder inte att inte dessa priser också går upp med 10-20 % som resten av marknaden och då höjer Riksbanken räntorna som gör det ännu dyrare att producera mat.

Ja det är klart. Det kanske skulle gå att lista märkesvara typ Kellogs cornflakes och valfritt egna alternativ typ Coop cornflakes för sig. Men det kan säkert råda kvalitetsskillnader mellan de egna alternativen. Kör man på valfri cornflakes 500 gram så blir det bara budgetalternativ och priset på jämförskassen blir ett ”frånpris”. Många vill kanske byta upp sig till Kellogs och då har man ingen aning kostnaden för det.

Det är inte lätt men på något sätt skulle jag vilja se samma goda möjligt att jämföra dagligvaror som vi är vana med sällanköpsvaror.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Ja det är klart. Det kanske skulle gå att lista märkesvara typ Kellogs cornflakes och valfritt egna alternativ typ Coop cornflakes för sig. Men det kan säkert råda kvalitetsskillnader mellan de egna alternativen. Kör man på valfri cornflakes 500 gram så blir det bara budgetalternativ och priset på jämförskassen blir ett ”frånpris”. Många vill kanske byta upp sig till Kellogs och då har man ingen aning kostnaden för det.

Det är inte lätt men på något sätt skulle jag vilja se samma goda möjligt att jämföra dagligvaror som vi är vana med sällanköpsvaror.

Kolla in matpriskollen och matspar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Ja det är klart. Det kanske skulle gå att lista märkesvara typ Kellogs cornflakes och valfritt egna alternativ typ Coop cornflakes för sig. Men det kan säkert råda kvalitetsskillnader mellan de egna alternativen. Kör man på valfri cornflakes 500 gram så blir det bara budgetalternativ och priset på jämförskassen blir ett ”frånpris”. Många vill kanske byta upp sig till Kellogs och då har man ingen aning kostnaden för det.

Det är inte lätt men på något sätt skulle jag vilja se samma goda möjligt att jämföra dagligvaror som vi är vana med sällanköpsvaror.

Alla varor som säljs i Sverige har en EAN-kod (undantaget vissa varor som säljs på lösvikt, men de har en PLU-kod). Om butikskedjorna var tvungna att publicera en CSV-fil med EAN/PLU-kod och pris publikt på internet så hade det inte tagit många sekunder innan det dök upp jämförelsesiter med alla upptänkliga möjligheter att gruppera och jämföra produkter.

stavning
Permalänk
Medlem

Om nu regeringen skulle tvinga just mataffärer publicera sina pris öppet skulle snart drevet gå mot någon annan handel vid en annan tidpunkt... är nog inget vi vill in i.

Matpriserna stiger men det beror på underliggande orsaker. Jämfört med Norge, som vi så ofta vill jämföra oss med av någon anledning, så är elpriset inprisat ~5 ggr högre än i Sverige. Norska regeringen la mer eller mindre ett tak vilket får stort genomslag.
10 "kalorier" el / bränsle ger en kalorie på matbordet, på ett ungefär.

El betalas i många led, allt från mjölkroboten och kylningen hos bonden till kyldisken i butiken. Högt elpris höjer även priset på gödsel, bönder har minimerat eller skippat detta senaste åren pga kostnaden vilket leder till mindre tillgång på marknaden.

"Värdet" på kronan spelar också stor roll då vi importerar eller betalar mycket av varorna i EUR eller USD. Det är även billigt att köpa in mat från Sverige från utlandet pga detta och jag gissar de flesta hellre tar emot detta än en valuta som ständigt faller i värde.

För att se lite hur marginalerna är nu jämfört med tidigare, de är alltså sjunkande så det är inte i mataffären i sig som pengarna springer iväg:

ICA: Ica Gruppens rörelsemarginal sjönk under fjärde kvartalet 2022 till 3,9 procent, jämfört med 4,0 procent under fjärde kvartalet 2021.

Axfood: Den justerade rörelsemarginalen kryper ned från 3,8 till 3,7 procent i kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Om nu regeringen skulle tvinga just mataffärer publicera sina pris öppet skulle snart drevet gå mot någon annan handel vid en annan tidpunkt... är nog inget vi vill in i.

Varför inte? Mer transparens verkar bara bra för oss som konsumenter.

Permalänk

Blir bara att alla varor får en uniks sku från tillverkaren så att corn-flakes hos willys har en ean och hos ica en annan. Som med tv-apparater som byter ett tecken för olika elektronik-kedjor.

Däremot finns färdiga apier hos de flesta då huvudkoncernen hämtar in och skjuter ut statistik till sina datalager. Tror de flesta franchise-företagen hämtar och skickar till hq också (eller iaf dom som jag jobbat med när jag byggde datalager åt några av de stora. Dock var det en av de störe som fortfarande jobbade med filer internt för bara något år sedan, hade sql skicka ut csv med filer till ett fileshare som sedan läste vidare... men de har så många processer överallt i kedjorna så if it aint broken...)

Så att få data är det minsta problemet. Skulle vara dom små enskilda butikerna som inte är med i kedjor som får jobba med att slaska data till någon digital tratt. Men dom skulle ju ändå bli de första att få kasta in handduken.

Men känns inte detta som ett övergrepp på den fria marknaden? Det är ju inte så att dom döljer priserna, dom är ju där. Men att tvinga fram för jämförelser, känns lite sådär....även om syftet är gott.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Blir bara att alla varor får en uniks sku från tillverkaren så att corn-flakes hos willys har en ean och hos ica en annan.

Det tror jag inte riktigt, eftersom ean koden får tillverkarna av EU. Tror inte att EU vill ha flera koder för samma produkt, skulle förstöra syftet med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Blir bara att alla varor får en uniks sku från tillverkaren så att corn-flakes hos willys har en ean och hos ica en annan. Som med tv-apparater som byter ett tecken för olika elektronik-kedjor.

Däremot finns färdiga apier hos de flesta då huvudkoncernen hämtar in och skjuter ut statistik till sina datalager. Tror de flesta franchise-företagen hämtar och skickar till hq också (eller iaf dom som jag jobbat med när jag byggde datalager åt några av de stora. Dock var det en av de störe som fortfarande jobbade med filer internt för bara något år sedan, hade sql skicka ut csv med filer till ett fileshare som sedan läste vidare... men de har så många processer överallt i kedjorna så if it aint broken...)

Så att få data är det minsta problemet. Skulle vara dom små enskilda butikerna som inte är med i kedjor som får jobba med att slaska data till någon digital tratt. Men dom skulle ju ändå bli de första att få kasta in handduken.

Men känns inte detta som ett övergrepp på den fria marknaden? Det är ju inte så att dom döljer priserna, dom är ju där. Men att tvinga fram för jämförelser, känns lite sådär....även om syftet är gott.

Alla varor som ska säljas till konsumenter har redan ett unikt EAN-nummer (eller PLU-nummer om de säljs på lösvikt). För att kassan ska kunna fungera så måste butikens kassasystem ha en koppling mellan EAN-numret och priset. Det enda som skulle behövas är att den databasen publicerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Högt elpris höjer även priset på gödsel, bönder har minimerat eller skippat detta senaste åren pga kostnaden vilket leder till mindre tillgång på marknaden.

Hållet med allt i ditt inlägg förutom detta, har du några källor på det?

Handelsgödseln stack iväg i pris förra våren, pga. bristen på naturgas i Europa till följd av Rysslands eskalering av anfallskriget mot Ukraina, vilket gjorde det besvärligt för de lantbrukare som inte redan köpt gödsel för 2022. Dock har jag inte hårt nån som blev helt utan, och definitivt inte att folk lät bli att köpa pga. priserna.

Spannmålen hängde med handelsgödseln upp, likaså mjölkpriset och kycklingpriserna. Hittills har grisbönder, köttdjursbönder och äggproducenter varit de som blivit mest lidande.

2023 ser ut att bli ett skakigt år, då många beställt gödsel långt i förväg för att inte hamna i knipa ifall gasen skulle ta slut, vilket visat sig vara ett sämre val än att vänta då gas- och gödselpriserna sjunkit kraftigt under de senaste månaderna.

De generella gödslingsstrategierna har inte ändrats på senare år som du påstår, det har så länge jag minns funnits rekommendationer och krav från jordbruksverket att minimera övergödningen samtidigt som företagen vill maximera avkastningen. Alla seriösa jordbruksföretag markkarterar (mäter och dokumenterar jordens innehåll) och planerar sin gödsling för att nå önskad skörd efter åkerns potential.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hållet med allt i ditt inlägg förutom detta, har du några källor på det?

Min "källa" är ett företag som jag tidigare jobbade på som hade en del "gödselfabriker" i periferin och gick relativt dåligt. De skyllde på att jordbruken använde mindre. Givetvis hade även de verktyg till slutkonsumenten för att maximera effekten av gödslet och inte "övergöda" som du nämner.

Om detta var inkompetens eller sanning... vet man aldrig, men har litat på det. Borde finnas någon punkt där det blir svårt att betala för det och få någon avkastning. Lite som grafikkort med dagens priser

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det tror jag inte riktigt, eftersom ean koden får tillverkarna av EU. Tror inte att EU vill ha flera koder för samma produkt, skulle förstöra syftet med den.

Skulle ju inte vara samma produkt när sku skiljer sig.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Alla varor som ska säljas till konsumenter har redan ett unikt EAN-nummer (eller PLU-nummer om de säljs på lösvikt). För att kassan ska kunna fungera så måste butikens kassasystem ha en koppling mellan EAN-numret och priset. Det enda som skulle behövas är att den databasen publicerades.

Det har jag koll på, jobbat en hel del med det på den tekniska sidan. Men om dom gör unika sku för olika kedjor så blir det olika ean på "snarlik" produkt.
Om dom vill komma runt det vill säga.
Det är ju bara i förpackningen sätta olika produkt-id och ean beroende på tänkt köpare. Vilket görs i många branscher redan.

Men det är ju om dom vill komma runt det. Och sedan hur populärt det skulle vara är en annan sak, och merkostnader för ean-serier, även om dom återvinns som gamla telefonnummer.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Men känns inte detta som ett övergrepp på den fria marknaden? Det är ju inte så att dom döljer priserna, dom är ju där. Men att tvinga fram för jämförelser, känns lite sådär....även om syftet är gott.

Hur svårt är det för prisjämförelsetjänster att läsa av reklamblad, be ett par användare av deras tjänster att fota kvitton och skanna streckkoder? Näthandeln (för mat) skrapar de redan. Sedan finns det ju de årliga prisjämförelserna...

Och fortfarande så har de tre stora kedjorna 90 % av marknaden, samt låga marginaler och koll på konkurrenterna.

Om någon skapar en bra tjänst kommer butikerna frivilligt ansluta sig dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur svårt är det för prisjämförelsetjänster att läsa av reklamblad, be ett par användare av deras tjänster att fota kvitton och skanna streckkoder? Näthandeln (för mat) skrapar de redan. Sedan finns det ju de årliga prisjämförelserna...

Och fortfarande så har de tre stora kedjorna 90 % av marknaden, samt låga marginaler och koll på konkurrenterna.

Om någon skapar en bra tjänst kommer butikerna frivilligt ansluta sig dit.

Extremt omständigt att läsa av reklamblad för alla 32 000 butiker i Sverige. Reklambladet innehåller dessutom bara de priser som butikerna vill marknadsföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Extremt omständigt att läsa av reklamblad för alla 32 000 butiker i Sverige. Reklambladet innehåller dessutom bara de priser som butikerna vill marknadsföra.

Matpriskollen gör det på 3200 butiker. Någonstans måste du börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Matpriskollen gör det på 3200 butiker. Någonstans måste du börja.

Värdelös app. Ger bara information om de produkter som butiker väljer att marknadsföra. Helt oanvändbar för att göra prisjämförelser mellan butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Värdelös app. Ger bara information om de produkter som butiker väljer att marknadsföra. Helt oanvändbar för att göra prisjämförelser mellan butiker.

Precis.

Skrivet av Petterk:

Om någon skapar en bra tjänst kommer butikerna frivilligt ansluta sig dit.

Datan har de för att börja. Vill de inte vill de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Min "källa" är ett företag som jag tidigare jobbade på som hade en del "gödselfabriker" i periferin och gick relativt dåligt. De skyllde på att jordbruken använde mindre. Givetvis hade även de verktyg till slutkonsumenten för att maximera effekten av gödslet och inte "övergöda" som du nämner.

Om detta var inkompetens eller sanning... vet man aldrig, men har litat på det. Borde finnas någon punkt där det blir svårt att betala för det och få någon avkastning. Lite som grafikkort med dagens priser

Intressant! Kul att diskutera med nån som har haft insyn på andra sidan av branchen 😃

Det kan definitivt tillfälligt gått sämre för vissa bolag, lantbruken väntade in i det sista på prissänkningar förra säsongen. Dessutom tror jag många sökte sig till lågprisgödsel istället för t.ex. Yara, lite samma fenomen som att Lidl ser uppsving i försäljningen när maten blir dyrare.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns redan om du vill att butiken plockar varorna och du hämtar/de levererar.

Butikerna har garanterat koll på vilken typ av produkter som ingår i prisjämförelser och de har koll på konkurrenternas priser. I praktiken finns det nog inget att vinna på att göra det lite mer officiellt.

Finns det? En oberoende part som listar alla butikers prdodukter med priser och sammanställer vad valda produkter skulle kostat i inköp i respektive butik? Jag vet då inte vilken tjänst det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Men känns inte detta som ett övergrepp på den fria marknaden? Det är ju inte så att dom döljer priserna, dom är ju där. Men att tvinga fram för jämförelser, känns lite sådär....även om syftet är gott.

Tvärtom!

"Den fria marknaden" är en ekonomisk modell, ett ideal. Ungefär som när en fysiklärare pratar om sfäriska kor är ett ideal på samma sätt. Det betyder inte att sfäriska kor är önskvärda, bara att det är en användbar modell som man kan använda när man räknar på saker.

Den fria marknaden är på samma sätt ett slags tankeexempel som bygger på att köpare och säljare tillsammans i samspel sätter priser. Om säljaren sätter priserna för högt så väljer köparen att köpa något annat, eller att köpa det någon annan stans. Det förutsätter också att köpare har god tillgång till information om vad saker kostar, och har goda möjligheter att jämföra dessa priser, för att dessa mekanismer för prissättning ska fungera.

Om vi trots detta tycker att en fri marknad är bra av ideologiska skäl, och att det är något vi vill sträva mot och skydda, så är transparent prisinformation ett sätt att ta oss närmare en marknad som i verkligheten är fri, snarare än som du skriver ett övergrepp. I verkligheten finns inga fria marknader, allt är manipulerat på ett eller annat sätt. Friktionen i att ta del om prisinformation är inget annat än ett marknadsmisslyckande.

Den som är för en fri marknad borde därför se det som deras uppgift att sträva efter att lägga sig i för att motverka eventuell manipulation och obalans, så att prismekanismerna kan fungera som de hade gjort i en ideal fri marknad med perfekt konkurrens, som bland annat förutsätter att alla aktörer på marknaden (köpare och säljare) vet allt om alla, bl.a. vad varor kostar på olika ställen.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra om det även stod inköpspris för butiken, även om det då kanske blir ramaskri då folk ser att deras favoritprodukt ligger på flera hundra procent i marginal. Har jobbat på en mataffär och då kunde man se marginalen direkt i dosan när man skannade en produkt, rätt bra marginal på en del varor kan jag säga. Bland annat "finare" mjöl typ Tipo 00 kan vara några kronor dyrare än vanligt vetemjöl i inköp men kosta 20 kronor mer för en påse.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fast den marginalen ska väl täcka hyra, löner, el, osv, så inte så att det blir direkt till vinst

Permalänk
Medlem

Livsmedelsföretagen ger sin syn på orsakerna, tycker den passar bra då bara ena sidan (vi konsumenter) ger vår syn på inflationen:

https://www.di.se/debatt/debatt-populistiskt-myggsilande-star...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m4gnify:

Det är lätt hänt att en e-ink etikett får slut på batteri efter ett tag, och då uppdateras dom ju inte längre.

Kör inte de på solceller från butiksbelysningen?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kör inte de på solceller från butiksbelysningen?

Inte dom jag sett iallafall. På dom är det något större knappcellsbatteri.