MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

nej? kravet är 50kw, minst 175kg samt 595cc, och när det kommer till 600cc hojar så är det snarare just 595cc väldigt många åker dit på snarare än 50kw.

Vadå nej... Jag har ju redigerat mitt inlägg och struckit KG, samt förklarat min rättning,
så vad protesterar du emot?

Det är förövrigt vanligast att folk missar på effektkravet, snarare än kubik och vikt om man frågar uppkörningsledarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så ha tur på facebook och hitta typ en XJ600, bandit, Honda CB eller japanare med 600cc eller mer. Sen skulle jag inte kolla mig allt för blind om man hamnar just på 600cc med att man ev inte kan köra upp med den, kostar inte så mycket mer att bara låna hoj från körskolan och det underlättar uppkörningen otroligt mycket också!

Jag håller med, det viktigaste är sittställningen samt hojens vikt skulle jag säga. Leta efter något där du sitter mer upprätt och där hojen inte väger långt norr om 200 kg. Exempelvis Yamaha MT 07/08/09, BMW F800GS, KTM 790 Duke m.fl.

Tänk dock på att ju mer effekt, desto snabbare spårar det ur om något väl händer. Och ju tyngre, desto fler gånger kommer du att tappa den och repa lacken och bryta av sittpinnar/backspeglar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vadå nej... Jag har ju redigerat mitt inlägg och struckit KG, samt förklarat min rättning,
så vad protesterar du emot?

Det är förövrigt vanligast att folk missar på effektkravet, snarare än kubik och vikt om man frågar uppkörningsledarna.

Är inte detta något som i sånt fall beror på att dom tror att det är en bra idé att köra upp med en custom hoj? Min cbx600e klarade enligt trafikverket kw och vikt men fall på 587cc eller vad den nu låg på enligt dom.

Har själv två bekanta som åkte dit på just cc och fick låna av körskolan istället, men är inte omöjligt att det va mer vanligt på äldre hojar ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag håller med, det viktigaste är sittställningen samt hojens vikt skulle jag säga. Leta efter något där du sitter mer upprätt och där hojen inte väger långt norr om 200 kg. Exempelvis Yamaha MT 07/08/09, BMW F800GS, KTM 790 Duke m.fl.

Tänk dock på att ju mer effekt, desto snabbare spårar det ur om något väl händer. Och ju tyngre, desto fler gånger kommer du att tappa den och repa lacken och bryta av sittpinnar/backspeglar osv.

Skulle dock säga att även att gå ner kan helt klart va värt det, och speciellt med en budget mellan 15 000kr och 20 000kr så kommer man aldrig få en körbar modell av dom du nämner.

Men för övrigt så är det dom tre stora, Sv650, er-6n och Honda cb600 som är standard hojarna att börja med. Lyckas man få tag på en av dom så kan det även va värt med en som kräver en del arbete innan det går att ta ut den på vägen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är inte detta något som i sånt fall beror på att dom tror att det är en bra idé att köra upp med en custom hoj? Min cbx600e klarade enligt trafikverket kw och vikt men fall på 587cc eller vad den nu låg på enligt dom.

Har själv två bekanta som åkte dit på just cc och fick låna av körskolan istället, men är inte omöjligt att det va mer vanligt på äldre hojar ^^

Na.. När jag var närvarande för att jag skjutsat brorsan till en uppkörning så var det en "klassisk" susuki alt yamaha från ~80-90talet med hela 47kW, så han blev nekad pga. 3kW för lite effekt. Var något liknande vid min egen uppkörning för en i "gruppen", minns dock inte vilken typ av hoj vedebörande körde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle dock säga att även att gå ner kan helt klart va värt det, och speciellt med en budget mellan 15 000kr och 20 000kr så kommer man aldrig få en körbar modell av dom du nämner.

Men för övrigt så är det dom tre stora, Sv650, er-6n och Honda cb600 som är standard hojarna att börja med. Lyckas man få tag på en av dom så kan det även va värt med en som kräver en del arbete innan det går att ta ut den på vägen

Det där är dem tre holy grail av nybörjarhojar iaf. Smidiga och enkla att köra om de är i ok skick.

Man kan även för under 30k få tag på vissa 900-1200cc men de är tunga och saknar ABS i den prisklassen. Men är man lång så kan det vara ett alternativ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle dock säga att även att gå ner kan helt klart va värt det, och speciellt med en budget mellan 15 000kr och 20 000kr så kommer man aldrig få en körbar modell av dom du nämner.

Men för övrigt så är det dom tre stora, Sv650, er-6n och Honda cb600 som är standard hojarna att börja med. Lyckas man få tag på en av dom så kan det även va värt med en som kräver en del arbete innan det går att ta ut den på vägen

Nej det är sant, det har blivit dyrare ser det ut som och för under 20k får man nog ev. meka lite själv (och så får man nog inte ABS). Kan man meka kan det ju vara kul och ett sätt att lära känna hojen, men som ensam nybörjare är det en risk då man ev. kommer att spendera mer tid förvirrad med en skiftnyckel i handen och helgerna på Youtube än på vägen (alternativt att lämna in den på verkstad, men då kommer man snabbt upp i utläggen).

Jag lärde mig köra på en XJ6:a (för att tillägga till de tre stora du nämnde). Bra första hoj, men ser nu på blocket att även en 12 år gammal är lite väl saftig i pris...

https://www.blocket.se/annons/halland/yamaha_xj6_diversion_ab...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det där är dem tre holy grail av nybörjarhojar iaf. Smidiga och enkla att köra om de är i ok skick.

Man kan även för under 30k få tag på vissa 900-1200cc men de är tunga och saknar ABS i den prisklassen. Men är man lång så kan det vara ett alternativ.

Ja asså i dagens läge är nog 30k för något med ABS extremt att få tag i oavsätt. Min andra hoj va en SV1000S som jag tog bort cliponsen på och satt dit ett ordentligt styre och va helt utan ABS och då tog jag kortet i början på september och köpte SV'n våren efter. Så skulle inte hänga upp mig på ABS speciellt inte om man har en tajt budget.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja asså i dagens läge är nog 30k för något med ABS extremt att få tag i oavsätt. Min andra hoj va en SV1000S som jag tog bort cliponsen på och satt dit ett ordentligt styre och va helt utan ABS och då tog jag kortet i början på september och köpte SV'n våren efter. Så skulle inte hänga upp mig på ABS speciellt inte om man har en tajt budget.

Ja men nej precis. Jag tog körkort med körskolans hoj, privat körde jag en 40hk enstonkare på 600 kubik utan ABS som jag lånade av en väns morsa.
Nu har jag en Bandit 1200 från 97 utan ABS. Behövs inte men jag saknar ABS när något händer... Fått bromsa ett par gånger och känt att det blev lite hårt, och då får man ju anpassa sig med ett extra steg när man inte har ABS än när man har det. Likadant om man kör hoj med automat (Honda DCT / eller el).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är tung mc jag tänker ta. Har åldern inne och ser ingen mening med att ta ett "mindre" körkort när jag ändå håller på.

Så 15-20k är alltså att glömma. Jag är 180 lång, 90kg vältränad kille, så tror att dom flesta hojar skulle passa rent storleksmässigt. Tackar för alla tips, ska hålla lite utkik på blocket nu under våren.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja men nej precis. Jag tog körkort med körskolans hoj, privat körde jag en 40hk enstonkare på 600 kubik utan ABS som jag lånade av en väns morsa.
Nu har jag en Bandit 1200 från 97 utan ABS. Behövs inte men jag saknar ABS när något händer... Fått bromsa ett par gånger och känt att det blev lite hårt, och då får man ju anpassa sig med ett extra steg när man inte har ABS än när man har det. Likadant om man kör hoj med automat (Honda DCT / eller el).

Kör man custom, chopper eller något annat liknande är nog ABS är inte superviktigt, ta man det lugnt, håller avstånd och underlaget är bra så ska det mycket till med sådana hojar att du behöver aktivera ABS. Dock inget jag skulle välja bort om det finns tillgängligt och nyare hojar är det väl standard.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Det är tung mc jag tänker ta. Har åldern inne och ser ingen mening med att ta ett "mindre" körkort när jag ändå håller på.

Så 15-20k är alltså att glömma. Jag är 180 lång, 90kg vältränad kille, så tror att dom flesta hojar skulle passa rent storleksmässigt. Tackar för alla tips, ska hålla lite utkik på blocket nu under våren.

När det gäller själva övningskörningsbiten och därefter uppkörningen tror jag att det kan vara bra att se själva A-kortet som ett före och ett efter. Under före-tiden gäller det att öva upp körtekniken, känna sig trygg med att manövrera hojen i lägre hastigheten, lära sig motstyrningen och i största allmänhet bli trygg på sadeln. Under den här tiden kan det vara bra att prioritera en hoj som passar in på dessa egenskaperna. Jag övningskörde en del med körskolans BMW F750GS och även om det inte är en hoj jag skulle köpa var den väldigt lämplig att lära sig tillräckligt mycket inför uppkörningen.
Ett körkort kostar en hel del och det kan vara bra att börja med något billigt för privat övningskörning. Jag skaffade en billig BMW F650st från 1997 (köpte den runt 2020) och insåg snabbt att jag verkligen gillade hojkörningen vilket gjorde att jag med A-kortet i hand kunde skaffa en annan hoj.
Med körkortet i hamn finns det många vägar att ta. Bland mina vänner kör några dualsport, några custom och några äventyrshojar. För min del lockar inte hastigheten utan för mig är det äventyren jag är ute efter.

Tänker lite såhär kring MC-kortet. Inför är det viktigt att lära sig tekniken och med kortet i hand börjar en få lära sig att köra hoj på egen hand och då är det viktigare med en hoj där en vill ut och köra än en som underlättar tekniken

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk

Hämtade hem den här idag, nu är det bara att vänta på lite värme och torra vägar. Blir nog en trevlig uppgradering från min ER6-N.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Hämtade hem den här idag, nu är det bara att vänta på lite värme och torra vägar. Blir nog en trevlig uppgradering från min ER6-N.

<Uppladdad bildlänk>

Snygg! Vilken modell är detta? Varför valde du just denna?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Snygg! Vilken modell är detta? Varför valde du just denna?

Det är en Z900. Valde den för utseende, effekt, pris och sitthöjd. Och att jag varit väldigt nöjd med min er6 och min far har varit väldigt nöjd med sin z1000sx.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Det är en Z900. Valde den för utseende, effekt, pris och sitthöjd. Och att jag varit väldigt nöjd med min er6 och min far har varit väldigt nöjd med sin z1000sx.

Det är en fantastisk hoj. Otroligt synd att jag inte satt bra på den, annars hade jag också haft en sådan.
Nu hoppas vi på en snabb vår!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är en fantastisk hoj. Otroligt synd att jag inte satt bra på den, annars hade jag också haft en sådan.
Nu hoppas vi på en snabb vår!

Ja absolut våren kan inte komma fort nog nu

Men det finns lite garage pill att ägna sig åt under tiden bara jag får hem alla grejer jag beställt.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Nu kliar det i hela kroppen. Vill ha lite mer värme och mindre grus på vägarna Nuuu.

Har beställt nytt custom säte från UK till hojen och en paketbox på 30L plus monteringskit för lite att få lite mer praktisk möjlighet när man ska nånstans. Detta kombinerat med två mjuka sidväskor sedan tidigare ger mig lite mer möjlighet till sommaren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har ett bekymmer med min hjälm. Jag kan bara köra cirka 30 minuter, sen trycker hjälmen jättehårt mot pannan och jag måste stanna och ta av mig den alternativt trycka fram den med handen bak på hjälmen när jag kör så att pannan blir "fri" en stund.

Någon som varit med om samma fenomen? Är hjälmen fel storlek eller kanske bara dålig kvalité?

Den här hjälmen är det jag har, som synes är det inte den dyraste och bästa:
AGV K-3 SV

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag har ett bekymmer med min hjälm. Jag kan bara köra cirka 30 minuter, sen trycker hjälmen jättehårt mot pannan och jag måste stanna och ta av mig den alternativt trycka fram den med handen bak på hjälmen när jag kör så att pannan blir "fri" en stund.

Någon som varit med om samma fenomen? Är hjälmen fel storlek eller kanske bara dålig kvalité?

Den här hjälmen är det jag har, som synes är det inte den dyraste och bästa:
AGV K-3 SV

Högst troligt är det fel form på hjälmen i förhållande till ditt huvud.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kör man custom, chopper eller något annat liknande är nog ABS är inte superviktigt, ta man det lugnt, håller avstånd och underlaget är bra så ska det mycket till med sådana hojar att du behöver aktivera ABS. Dock inget jag skulle välja bort om det finns tillgängligt och nyare hojar är det väl standard.

Olyckor brukar sällan hända när man kör i relativt låg hastighet med gott avstånd till allt man kan krocka med och med ett bra underlag.

Sällan kör man på flygfält dock.

Oftast är det en bil som inte ser dig och kör ut framför dig, jordbruksmaskiner som lämnat en fin hög grus/jord i en skymd kurva på landsväg eller dylika scenarion där förhållandena väldigt snabbt och oförberett ändrar sig.

ABS hjälper dig otroligt dagen du verkligen behöver det. Det är lagkrav sedan 2016 på nyförsäljning för allt över 125cc.

Menar inte att argumentera här, bara att påvisa vikten av en säkerhetsfunktion.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag har ett bekymmer med min hjälm. Jag kan bara köra cirka 30 minuter, sen trycker hjälmen jättehårt mot pannan och jag måste stanna och ta av mig den alternativt trycka fram den med handen bak på hjälmen när jag kör så att pannan blir "fri" en stund.

Någon som varit med om samma fenomen? Är hjälmen fel storlek eller kanske bara dålig kvalité?

Den här hjälmen är det jag har, som synes är det inte den dyraste och bästa:
AGV K-3 SV

Kan vara så att hjälmen inte är gjord för din huvudform.
Ofta kan vissa modeller/märken vara för olika huvudformer. T.ex skulle jag säga att HJC generellt är för lite smalare/avlånga huvuden tänk äggform. Medans Nolan är generellt för folk med mer runda huvuden tänk tennisboll.

Jag köpte en HJC hjälm när jag skulle ta MCkortet, efter ca 1h så tröck den så in åt helvete mycket ganska exakt där ev "djävulshorn" borde sitta... Var ett riktigt helvete fram tills jag var till frissan och efter det så hade jag inga problem med hjälmen mer! Och då gick jag inte från kalufs till snaggat, utan jag gjorde min vanliga klippning bara kapade bort ~3cm kanske.
Med detta ville jag bara ha sagt att det är förmodligen oerhört lite som skiljer förmodligen, jag har kvar min HJC hjälm men ser till att ha en klippning gjord innan MC-säsongen börjar xD

Annars kolla och prova andra märken, kan vara så att AGV inte har en form som passar ditt huvud.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Högst troligt är det fel form på hjälmen i förhållande till ditt huvud.

Skrivet av Lehto:

Kan vara så att hjälmen inte är gjord för din huvudform.
Ofta kan vissa modeller/märken vara för olika huvudformer. T.ex skulle jag säga att HJC generellt är för lite smalare/avlånga huvuden tänk äggform. Medans Nolan är generellt för folk med mer runda huvuden tänk tennisboll.

Jag köpte en HJC hjälm när jag skulle ta MCkortet, efter ca 1h så tröck den så in åt helvete mycket ganska exakt där ev "djävulshorn" borde sitta... Var ett riktigt helvete fram tills jag var till frissan och efter det så hade jag inga problem med hjälmen mer! Och då gick jag inte från kalufs till snaggat, utan jag gjorde min vanliga klippning bara kapade bort ~3cm kanske.
Med detta ville jag bara ha sagt att det är förmodligen oerhört lite som skiljer förmodligen, jag har kvar min HJC hjälm men ser till att ha en klippning gjord innan MC-säsongen börjar xD

Annars kolla och prova andra märken, kan vara så att AGV inte har en form som passar ditt huvud.

Tack för svar
Och så är det nog, jag har ett långsmalt huvud men har ingen frisyr (snaggad). Och precis som du skriver Lehto så trycker det där "djävulshornen" sitter och det gör enormt ont

Som sagt är det en billig hjälm jag köpte på nätet så provade den inte innan, blir en vända till MC-shopen och prova ut en ny och fråga experterna där.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Tack för svar
Och så är det nog, jag har ett långsmalt huvud men har ingen frisyr (snaggad). Och precis som du skriver Lehto så trycker det där "djävulshornen" sitter och det gör enormt ont

Som sagt är det en billig hjälm jag köpte på nätet så provade den inte innan, blir en vända till MC-shopen och prova ut en ny och fråga experterna där.

Ja men precis, gör så. Just hjälmen är svår att chansa på.
Prova i butik, jämför priser. Köp där det är smidigast eller ger dig bäst bang for the buck. Vissa butiker kan matcha lite lägre pris men såklart inte allt. De har ju marginaler. En hjälm har man ju i ca 5-7 år. Efter ca 5 år börjar den tappa skyddsförmåga. Så ca X antal kronor för en hjälm på 5 år är inte mycket per år egentligen.

Jag var bergsäker på att jag ville ha en viss hjälm innan jag provade och insåg att nää det går inte.

Väldigt viktigt att tänka på är att de billigaste hjälmarna brukar bara ha ett skal för alla storlekar medan de lite dyrare brukar ha två eller tre. Då får man bättre passform också. Det brukar ändras runt 2-2500kr men enstaka modeller billigare har också. Min sambo köpte sin förra sommaren för 1600kr och den är riktigt jäkla bra för priset. Nästan i klass med min 5000kronare.
Kommer inte ihåg modell men tror det var en Caberg.
LS2 har en del bra budgethjälmar också. Saknar lite funktioner men fått bra betyg i den prisklassen.
https://www.flyingeagle.se/catalog/products/ls2-hjalm-ff353-r...

Tror det är denna.
https://www.flyingeagle.se/catalog/products/caberg-avalon-mc-...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om vi ändå snackar hjälm så är väl denna coolaste hjälmen ever!!

https://www.etsy.com/se-en/listing/1125865739/tie-fighter-pil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Om vi ändå snackar hjälm så är väl denna coolaste hjälmen ever!!

https://www.etsy.com/se-en/listing/1125865739/tie-fighter-pil...

Skulle dock inte vilja prova att nudda backen med den hjälmen på huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Olyckor brukar sällan hända när man kör i relativt låg hastighet med gott avstånd till allt man kan krocka med och med ett bra underlag.

Sällan kör man på flygfält dock.

Oftast är det en bil som inte ser dig och kör ut framför dig, jordbruksmaskiner som lämnat en fin hög grus/jord i en skymd kurva på landsväg eller dylika scenarion där förhållandena väldigt snabbt och oförberett ändrar sig.

ABS hjälper dig otroligt dagen du verkligen behöver det. Det är lagkrav sedan 2016 på nyförsäljning för allt över 125cc.

Menar inte att argumentera här, bara att påvisa vikten av en säkerhetsfunktion.

Som sagt inget jag väljer bort och har funktionen på mina hojar, har aldrig behövt aktivera systemet och hoppas ingen behöver göra det i en trafiksituation men ABS har inte alltid funnits och inneburit att förare tidigare behövt träna och hantera situationer där bromsarna låser sig och vissa gör det än i dag aktivt för att ta sig runt kurvor i terräng. Det betyder ju inte att man kommer reagera på rätt sätt i en nödsituation så nog är det bra att systemet är standard numera.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Om vi ändå snackar hjälm så är väl denna coolaste hjälmen ever!!

https://www.etsy.com/se-en/listing/1125865739/tie-fighter-pil...

Jo nu står det att hjälmen är DOT och ECE godkänd men ställer mig ytterst tveksam att detta stämmer, fast troligtvis rör det sig om en vanlig öppen hjälm under och sedan ett ytterligare skal, sen brukar det vara vissa copyright begränsningar på vad man får tillverka som liknar film prop och vad man får modifiera på en kruka men visst… den är cool 😎

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Som sagt inget jag väljer bort och har funktionen på mina hojar, har aldrig behövt aktivera systemet och hoppas ingen behöver göra det i en trafiksituation men ABS har inte alltid funnits och inneburit att förare tidigare behövt träna och hantera situationer där bromsarna låser sig och vissa gör det än i dag aktivt för att ta sig runt kurvor i terräng. Det betyder ju inte att man kommer reagera på rätt sätt i en nödsituation så nog är det bra att systemet är standard numera.

Jag lärde mig privat utan ABS, sen hade jag hoj med ABS (och körskola), köpte en hoj med ABS och nu har jag en utan. Jag har mycket hellre med ABS än utan men det går ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har kört hoj i många många år och kan säga att ABS räddat mig från några riktigt otäcka situationer minst en handfull gånger. Utan ABS hade jag varit med om minst ett par olyckor med tveksam utkomst. Självklart kan man tycka att man minsann skall kunna hantera en hoj utan ABS också, men när det är en så fundamental säkerhetsdetalj som kan vara skillnaden mellan liv och död så kan jag inte förstå varför man inte har det på sin absoluta kravlista.