Permalänk
Medlem

Dags för ny speldator 40-45k

Hej alla kunniga!

Det har blivit dags för mig att köpa en ny dator efter mer än 7 år, och jag har sparat ihop en del pengar för att kunna ta i rejält den här gången.
Jag har helt tappat kollen på vad nytt som har kommit och vad som är bra och prisvärt.

Planen är att använda den mest till spel, men även en del programmering och lite Unreal Engine och andra program. Kommer också köpa nytt VR-headset när det väl kommer något nytt fräsigt sådant! (Min gamla HTC Vive har rätt grötig bild...)

För tillfället har jag bara en sketen 1080p skärm, men jag kommer med största sannolikhet att köpa en ny om någon månad. Kanske någon oled eller 4K? Men det blir ett senare problem.

Vill gärna att datorn ska vara så tyst som möjligt, men det är ju alltid en avvägning antar jag.

Jag har ett eget "förslag" som jag slängde ihop, fast jag har ju egentligen ingen koll nuförtiden. Så här är några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på:

Minneshastighet och moderkort.
Vad är en vettig hastighet på minnen egentligen? Och det känns som att max-hastighet som stöds av många moderkort är 5200 MHz eller liknande.
Medan många minnen är mycket snabbare. Hur hänger det ihop?

Kylning
Vad ska man ha för kylning som är bra? Vattenkylning verkar ju trevligt, men jag har ingen koll på sådant. Och bör man köpa extra fläktar till chassit? Det jag har i förslaget är helt och hållet ett skott i mörkret.

Chassi
Det som jag valde i mitt förslag är samma chassi som jag har för min nuvarande dator (Ska ge bort den gamla datorn så jag behåller inget därifrån).
Men finns det någon som är bättre kanske? Och jag vet inte riktigt hur den står sig när det kommer till usb-portar och luftflöde och sådant.

Processor
Tänker att jag nog vill köra AMD, om inte Intel är bättre på något sätt? Just nu valde jag 7900X, men det känns kanske som att den kommande 7800x3d är mycket bättre?
Är det värt att vänta på skulle ni säga? Eller är processorn jag har i kundvagnen tillräckligt bra?

Grafikkort
Vilken variant av 4090 ska man ta egentligen? Känns som att det finns hur många varianter som helst och jag är lite lost... Det finns ju någon med vattenkylning men jag tyckte priset där var aningens för saftigt.

Min budget är på ca 40-45k och jag beställer gärna allt från Inet i och med att jag inte orkar bygga datorn själv den här gången (Inet gör alltid bättre kabeldragning och det är sjukt smidigt)
Om det finns någon god anledning så kanske jag kan gå aningens högre i budgeten men det finns ju gränser.
Bonuspoäng om allt finns i lager! Vore nice att ha datorn till påsk. Men om inte så kanske man kan vänta på den bättre processorn.

Edit: Uppdaterade minnena till några kompatibla med amd expo
https://www.inet.se/kundvagn/visa/kBkSARn_O30LMuxErEa3J_FOyT4/linus-preliminart

Alla tips är välkomna!
Stort tack på förhand!

/Linus

Permalänk
Medlem

Moderkortet stöder upp till 6400 MHz minne, allt du behöver göra är att välja ett kit som har AMD Expo stöd och slå på det i BIOS.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Moderkortet stöder upp till 6400 MHz minne, allt du behöver göra är att välja ett kit som har AMD Expo stöd och slå på det i BIOS.

Ah nice! Det visste jag inte. Då är minnen med 6400 MHz att föredra med andra ord. Tackar!

Permalänk
Medlem

Varför inte beställa ett RTX 4090 FE-kort via Proshop och få det någon tusenlapp billigare?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1367473/dasasd

(Obs, råkade ta en dyrare variant av chassit än i ditt förslag.)
Ett exempel. Jag personligen föredrar intel/nvidia framför AMD i regel, men det är mest beroende på vad man är ute efter.
Om du föredrar att köra AMD hade jag nog tagit ett 7800X3D när det kommer istället för 7900X3D som i förslaget.
Lär förmodligen vara en vettig avvägning om du i huvudsak ska spela och inte arbetar med cpu-tunga program.
Jag personligen hade också satsat på ett "billigt" RTX 4080 eller 7900XTX, beroende på om du är ute efter raytracing, DLSS och dylikt.
Rent prestandamässigt så är nog 7900XTX mer prisvärt än både 4080/4090 i aspekten FPS per krona.

Jag personligen hade i alla fall sparat in de där ca 10000kr på att inte ha den absolut dyraste cpun/gpun som existerar mer eller mindre, och i stället uppgraderat maskinen om 2-3 år om jag upplevde ett behov av det. Men det är jag.
Hade jag varit i din sits och känt att jag kunde vänta tills i höst med att köpa nytt så hade jag inväntat och sett vad nästa intel-generation har att komma med. Men lättare sagt än gjort när man velat byta ut sin speldator bra länge.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Varför inte beställa ett RTX 4090 FE-kort via Proshop och få det någon tusenlapp billigare?

Jag vill ju beställa allt från samma ställe (helst Inet) så att de kan bygga ihop datorn åt mig. Vad är det för skillnad på ett FE-kort och det jag har valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakana:

Jag vill ju beställa allt från samma ställe (helst Inet) så att de kan bygga ihop datorn åt mig. Vad är det för skillnad på ett FE-kort och det jag har valt?

Aha, då är jag med.
FE-versionen är ju Nvidias egna design, och något kompaktare kort.
Dessutom billigare. (Mitt kostade 21290kr för två veckor sen)

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

https://www.inet.se/datorbygge/b1367473/dasasdhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1367473/dasasd
(Obs, råkade ta en dyrare variant av chassit än i ditt förslag.)
Ett exempel. Jag personligen föredrar intel/nvidia framför AMD i regel, men det är mest beroende på vad man är ute efter.
Om du föredrar att köra AMD hade jag nog tagit ett 7800X3D när det kommer istället för 7900X3D som i förslaget.
Lär förmodligen vara en vettig avvägning om du i huvudsak ska spela och inte arbetar med cpu-tunga program.
Jag personligen hade också satsat på ett "billigt" RTX 4080 eller 7900XTX, beroende på om du är ute efter raytracing, DLSS och dylikt.
Rent prestandamässigt så är nog 7900XTX mer prisvärt än både 4080/4090 i aspekten FPS per krona.

Jag personligen hade i alla fall sparat in de där ca 10000kr på att inte ha den absolut dyraste cpun/gpun som existerar mer eller mindre, och i stället uppgraderat maskinen om 2-3 år om jag upplevde ett behov av det. Men det är jag.
Hade jag varit i din sits och känt att jag kunde vänta tills i höst med att köpa nytt så hade jag inväntat och sett vad nästa intel-generation har att komma med. Men lättare sagt än gjort när man velat byta ut sin speldator bra länge.

Hm, det tål att tänkas på!
Jag har egentligen ingen preferens när det kommer till intel eller amd. Har haft båda i olika omgångar och har alltid varit nöjd. (Min gamla AMD Opteron för många år sedan var trevlig exempelvis!)
Ja grafikkorten är ju verkligen inte billiga nuförtiden... 4090 kostar ungefär lika mycket som min gamla dator gjorde! Men nu har jag pengarna och jag är rätt sugen på just en 4090. Fast 4080 kanske skulle funka också, men jag vet inte om jag kanske skulle ångra mig i efterhand om jag snålar.

Processorn i min kundvagn var för övrigt 7900x och inte 7900x3D. Och då kanske det är mycket bättre med en 7800x3D?

Angående att vänta så har jag helt klart gjort det länge nog. Hade tänkt köpa nytt förra året, men det blev aldrig av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakana:

Jag vill ju beställa allt från samma ställe (helst Inet) så att de kan bygga ihop datorn åt mig. Vad är det för skillnad på ett FE-kort och det jag har valt?

Jag byggde min nuvarande dator via Inet, men beställde bara grafikkortet separat från annat håll.
Tips är att göra så och ta Founders Edition, om du Vill det.
Inet kommer förmodligen ringa dig och fråga om du tänkt köpa ett grafikkort och i så fall vilket. Så gjorde de till mig i alla fall.
Så de kan förbereda med kabeldragning mm så att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att få i grafikkortet.
Det tog mig typ två minuter att öppna chassit, få ur grafikkortet ur kartongen, på plats i datorn och stänga chassit igen.
Skitsmidigt!

Rekommenderas om du nu är sugen på Founders edition!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv

Nedan är mitt förslag men jag hade väntat på 7800X3D eftersom din budget tillåter.

https://www.inet.se/datorbygge/b1367484/asas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakana:

Hm, det tål att tänkas på!
Jag har egentligen ingen preferens när det kommer till intel eller amd. Har haft båda i olika omgångar och har alltid varit nöjd. (Min gamla AMD Opteron för många år sedan var trevlig exempelvis!)
Ja grafikkorten är ju verkligen inte billiga nuförtiden... 4090 kostar ungefär lika mycket som min gamla dator gjorde! Men nu har jag pengarna och jag är rätt sugen på just en 4090. Fast 4080 kanske skulle funka också, men jag vet inte om jag kanske skulle ångra mig i efterhand om jag snålar.

Processorn i min kundvagn var för övrigt 7900x och inte 7900x3D. Och då kanske det är mycket bättre med en 7800x3D?

Angående att vänta så har jag helt klart gjort det länge nog. Hade tänkt köpa nytt förra året, men det blev aldrig av!

Ja om du vill spela så är X3D-Cpus de som är bäst på marknaden i stort sett uteslutande som det verkar. Men de är också rätt dyra som bekant. Men ett 7800X3D kommer ge bättre spelprestanda än 7900X definitivt. Minns inte exakt, men 7800X3D släpps om ca två veckor bara tror jag. Jag hade väntat på det helt klart om jag skulle välja AMD.
Vad för grejer som är bäst för dig beror ju också lite på vad du vill spela och i vilken upplösning med mera.

Men jag personligen, även om jag hade spelat spel i 4k, hade nog satsat på ett 4080 eller 7900XTX (så billigt jag kunnat hitta). Och sen sålt det och uppgraderat grafikkortet om ett par år. De ger tillräckligt bra prestanda även i 4K. Bättre då att spara ca 8000kr till nytt grafikkort igen om 1-2 generationer. Så hade jag tänkt i alla fall!
Kan vara värt att kolla grafikkort begagnat också. Jag personligen hade tagit ett 7900XTX i dagsläget om det inte var för att jag har en skärm som stödjer G-sync och saker som DLSS/Ray tracing.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det börjar luta lite åt att faktiskt vänta på 7800X3D, även om det vore trevligare att få datorn så snart så möjligt.
Skulle du säga att kylaren du valt är bättre än de där vattenkylarna typ en sådan här? https://www.inet.se/produkt/5322983/arctic-liquid-freezer-ii-280
Antar att det beror på vilken processor man tar i slutändan? Men datorbyggaren klagar på din kylare tillsammans med 7900x i alla fall.

Skrivet av bobbish:

Ja om du vill spela så är X3D-Cpus de som är bäst på marknaden i stort sett uteslutande som det verkar. Men de är också rätt dyra som bekant. Men ett 7800X3D kommer ge bättre spelprestanda än 7900X definitivt. Minns inte exakt, men 7800X3D släpps om ca två veckor bara tror jag. Jag hade väntat på det helt klart om jag skulle välja AMD.
Vad för grejer som är bäst för dig beror ju också lite på vad du vill spela och i vilken upplösning med mera.

Men jag personligen, även om jag hade spelat spel i 4k, hade nog satsat på ett 4080 eller 7900XTX (så billigt jag kunnat hitta). Och sen sålt det och uppgraderat grafikkortet om ett par år. De ger tillräckligt bra prestanda även i 4K. Bättre då att spara ca 8000kr till nytt grafikkort igen om 1-2 generationer. Så hade jag tänkt i alla fall!
Kan vara värt att kolla grafikkort begagnat också. Jag personligen hade tagit ett 7900XTX i dagsläget om det inte var för att jag har en skärm som stödjer G-sync och saker som DLSS/Ray tracing.

Bästa vore ju om bygget kommer kunna driva VR i löjligt bra upplösning så småningom också. Jag antar att 7950X3D är bättre än 7800X3D? Fast rätt mycket dyrare...
Även om 4080 eller 7900XTX kanske är mer prisvärda så blir förmodligen ett 4090 ändå. Men jag har ju några veckor på mig att fundera om jag nu väntar på att 7800X3D ska släppas!

Svårt med alla besluten! Men ändå väldigt kul att planera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakana:

Det börjar luta lite åt att faktiskt vänta på 7800X3D, även om det vore trevligare att få datorn så snart så möjligt.
Skulle du säga att kylaren du valt är bättre än de där vattenkylarna typ en sådan här? https://www.inet.se/produkt/5322983/arctic-liquid-freezer-ii-280
Antar att det beror på vilken processor man tar i slutändan? Men datorbyggaren klagar på din kylare tillsammans med 7900x i alla fall.

Bästa vore ju om bygget kommer kunna driva VR i löjligt bra upplösning så småningom också. Jag antar att 7950X3D är bättre än 7800X3D? Fast rätt mycket dyrare...
Även om 4080 eller 7900XTX kanske är mer prisvärda så blir förmodligen ett 4090 ändå. Men jag har ju några veckor på mig att fundera om jag nu väntar på att 7800X3D ska släppas!

Svårt med alla besluten! Men ändå väldigt kul att planera!

En stor vattenkylare är definitivt mer kapabel än kylaren jag rekommenderade men personligen undviker jag AIO's, det är dock en smaksak (För spel fungerar nog båda alternativen utmärkt).

7800X3D blir antagligen likvärdig eller bättre än 7950X3D i spel eftersom den har alla kärnor på en CCD men vill du vara helt säker så är det bäst att invänta Sweclockers tester.

Edit. Kör du i 4K eller högre så blir nog skillnader mellan alla moderna CPU'er minimal i de allra flesta titlar, även med RTX4090 (Att ha den bästa spelprocessorn gynnar mest de som spelar väldigt tävlingsinriktat i 1080p eller 1440p low settings med ett starkt grafikkort).

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Edit. Kör du i 4K eller högre så blir nog skillnader mellan alla moderna CPU'er minimal i de allra flesta titlar, även med RTX4090 (Att ha den bästa spelprocessorn gynnar mest de som spelar väldigt tävlingsinriktat i 1080p eller 1440p low settings med ett starkt grafikkort).

Vill man använda ray tracing i 4K så vill man nog ha den bästa CPU:n. Jag får ganska rejäla stutters i Fortnite med 5800X3D.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q