Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag tycker mig märka att många av oss som är 40-50 jämför ingångslöner med vad de själva hade en gång i världen och inte tänker på utveckling i både löner och inflation. Civilingenjörerna rekommenderar 39500 som ingångslön i år har jag för mig.

Jag tror jag för egen del hade 27500 i ingångslön 2001 som 24-åring. Det motsvarar väl 45000 idag enbart inflationsjusterat ( https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra... ). 2001 var man ju mest glad för att få ett jobb med tanke på hur IT-branschen mådde då, men med tanke på bananskalen man halkade på därefter så gick det rätt ok...

Ha, jag hade 19500 som ingångslön på mitt första "riktiga" jobb och det var 2008. Men jag är inte ingenjör heller.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Någon som kastat in en friskvårdstimme i veckan som löneökning? Blir ändå 2,5% "ökning" (39/40=97,5) och man kan göra annat på sin fritid istället för att stressträna innan jobbet som jag gör idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Någon som kastat in en friskvårdstimme i veckan som löneökning? Blir ändå 2,5% "ökning" (39/40=97,5) och man kan göra annat på sin fritid istället för att stressträna innan jobbet som jag gör idag.

Om den används, vi hade regel om friskvårdstimme att den ej fick ligga i anslutning till passets början eller slut. Dvs man kan inte dra en timme tidigare på fredag för att träna. Utan man fick åka till jobbet, stämpla in, åka till gym, byta om, träna, ducha och åka tillbaka. Tyvärr hinner man inte träna så mycket då. Så det blev oftast att man struntade i den timmen och tränade efter jobbet som vanligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Försvarsmakten har 3h obligatorisk friskvård, där man även följer upp din träning, hjälper dig sätta och nå mål mm. Mycket bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Försvarsmakten har 3h obligatorisk friskvård, där man även följer upp din träning, hjälper dig sätta och nå mål mm. Mycket bra!

Tillägg med att man även får träningskläder vart annat år, träningsoverall vart femte år, samt 1200kr i träningskobidrag var annat år.

Mycket förmånligt skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av whalle:

Är extrapassen och helgerna medräknade i dina 26000? Eller hur mycket extra har du på helger?

Sorry för sent svar men jajamen, extrapass är inräknade. Helger har alla (ska ha iaf) inom handels 100% OB på lördagar efter kl 12.00 och söndagar 100% OB hela dagen. Landar alltså på ca 300kr/timmen på söndagar vilket visar sig på lönespecen, särskilt vid 10h-pass.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Ny i tråden och tyckte det var lite dåligt med jurister så får väl bidra lite

Yrke: Skattejurist
Lön: 55 000
Plats: Stockholm
Ålder: 29
Förmåner: 5000 Friskvård + 6 veckors semester(i utbyte att vi inte har någon övertidsersättning), bonus 0-6 månadslöner baserat på debiterade timmar
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: Juristexamen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Om den används, vi hade regel om friskvårdstimme att den ej fick ligga i anslutning till passets början eller slut. Dvs man kan inte dra en timme tidigare på fredag för att träna. Utan man fick åka till jobbet, stämpla in, åka till gym, byta om, träna, ducha och åka tillbaka. Tyvärr hinner man inte träna så mycket då. Så det blev oftast att man struntade i den timmen och tränade efter jobbet som vanligt.

Riktigt korkat att sätta så begränsande regler, man kan ju nästan tro att dom inte ville att ni skulle använda den. Fick ni ta i samband med rast då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Riktigt korkat att sätta så begränsande regler, man kan ju nästan tro att dom inte ville att ni skulle använda den. Fick ni ta i samband med rast då?

Vid rast, ja.
Anledningen till regeln var för att det missbrukas av några till att ta en timme ledigt utan att träna. Antingen sovmorgon eller dra en timme tidigare, gärna på fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Vid rast, ja.
Anledningen till regeln var för att det missbrukas av några till att ta en timme ledigt utan att träna. Antingen sovmorgon eller dra en timme tidigare, gärna på fredag.

Spelar det någon roll egentligen vad varje individ gör med sin timme? Tycker det är löjligt av arbetsgivaren att försöka styra på det sättet. Det drabbar ju enbart en själv om man väljer att äta chips i soffan en timme tidigare på fredag än att faktiskt träna.

Oavsett vad så gör det ju att man mår bättre också av att kunna gå tidigare på en fredag för att spendera den extra timmen med familjen istället för att träna, bidrar ju till välmående hur eller hur.

Det är också svårt att definiera träning, kan ju räknas som träning att springa fram och tillbaka mellan soffan och kylen 5 gånger.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Spelar det någon roll egentligen vad varje individ gör med sin timme? Tycker det är löjligt av arbetsgivaren att försöka styra på det sättet. Det drabbar ju enbart en själv om man väljer att äta chips i soffan en timme tidigare på fredag än att faktiskt träna.

Oavsett vad så gör det ju att man mår bättre också av att kunna gå tidigare på en fredag för att spendera den extra timmen med familjen istället för att träna, bidrar ju till välmående hur eller hur.

Det är också svårt att definiera träning, kan ju räknas som träning att springa fram och tillbaka mellan soffan och kylen 5 gånger.

Fast det är inte ens egna timme, utan man får lön för den timmen, så att arbetsgivaren äger din tid och det finns ramar och regler vad man får göra under den timmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Fast det är inte ens egna timme, utan man får lön för den timmen, så att arbetsgivaren äger din tid och det finns ramar och regler vad man får göra under den timmen.

Aldrig sagt att dom inte har rätt att sätta ramar och regler. Tycker ändå inte att det är rätt tänkt av arbetsgivaren. Aldrig hört att det är så strikt tidigare men men alla arbetsgivare är väl olika.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Fast det är inte ens egna timme, utan man får lön för den timmen, så att arbetsgivaren äger din tid och det finns ramar och regler vad man får göra under den timmen.

Förutom att det är en halmgubbe så kan man fortfarande ha åsikter om sitt jobb även fast arbetsgivaren äger tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Vid rast, ja.
Anledningen till regeln var för att det missbrukas av några till att ta en timme ledigt utan att träna. Antingen sovmorgon eller dra en timme tidigare, gärna på fredag.

Mitt gamla jobb hade formellt en sån regel men jag krävde aldrig att personalen skulle följa den och det gjorde inte min chef heller.
Om du kan få ihop livspusslet bättre så att träning blir möjligt men du kanske inte gör det vid exakt den tidspunkten som friskvårdstimmen är så bör man ta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Vid rast, ja.
Anledningen till regeln var för att det missbrukas av några till att ta en timme ledigt utan att träna. Antingen sovmorgon eller dra en timme tidigare, gärna på fredag.

Vi har samma regel (inom samma "bransch") men det är ju enkelt löst genom att helt enkelt koppla upp remote på morgonen och svara på ett mail innan man går till gymmet. Så det drabbar ju inte allt för hårt om man faktiskt hade tänkt träna den timmen och inte bara ta sovmorgon.

Själv märker man ju att statens kaka är liten men garanterad och att man hade tjänat bättre i privat sektor i Stockholm.

Jag får 40500kr efter årets lönerevision och jobbar med systemadministration inom försvarssfären. 34 år gammal i Umeå.

Men man kan ju hopppas att ST bjussar lite mer nästa år med tanke på inflationen. Alltid lika kul att svara på deras frågor om hur man tycker att chefen har värderat ens input i lönesamtalet när lönesamtalet alltid går ut på att ta en kopp kaffe och konstatera att varken jag eller chefen har något att säga till om eftersom det i slutändan är ST som bestämmer vad lönen blir.

Permalänk
Medlem

Idag, 44900. Arbetar som anläggare men har flera certifikat för olika maskiner och utbildningar för att leda projekt ex.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Snart är det dags för lönesamtal för min del.

Tog examen förra sommaren så har jobbat aktivt som utvecklare i cirka 9 månader. Tjänar 37 500 i dagsläget. Har blivit varm i kläderna väldigt snabbt, får ofta beröm av både kollegor och chefer. Har nu blivit tilldelad en mer ledande roll där jag blivit lead för en av våra produkter. Vi är dock bara 3 personer just nu varav 2 är konsulter. Jag är inte produktägare, utan sköter kontakt med produktägare och hanterar jira-board, dvs skapar ärenden, estimerar osv, ser till att produkten rör sig enligt plan. Tiden som blir över utvecklar jag. Vet inte hur mycket sånt väger in när det är ett sånt litet team?

Dock kommer vi eventuellt få några stora kunder framöver till just den produkten, och isf kommer vi bli betydligt fler och jag kommer snarare agera lead+produktägare om det blir av. Det hinner dock inte bli bestämt innan lönesamtalet.

Vad är en rimlig löneökning? Har ju fortfarande väldigt lite erfarenhet, så känns fräckt att be om "för mycket". Dock bör de ju se mig som mer än "junior" i och med det ökade ansvaret.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Snart är det dags för lönesamtal för min del.

Tog examen förra sommaren så har jobbat aktivt som utvecklare i cirka 9 månader. Tjänar 37 500 i dagsläget. Har blivit varm i kläderna väldigt snabbt, får ofta beröm av både kollegor och chefer. Har nu blivit tilldelad en mer ledande roll där jag blivit lead för en av våra produkter. Vi är dock bara 3 personer just nu varav 2 är konsulter. Jag är inte produktägare, utan sköter kontakt med produktägare och hanterar jira-board, dvs skapar ärenden, estimerar osv, ser till att produkten rör sig enligt plan. Tiden som blir över utvecklar jag. Vet inte hur mycket sånt väger in när det är ett sånt litet team?

Dock kommer vi eventuellt få några stora kunder framöver till just den produkten, och isf kommer vi bli betydligt fler och jag kommer snarare agera lead+produktägare om det blir av. Det hinner dock inte bli bestämt innan lönesamtalet.

Vad är en rimlig löneökning? Har ju fortfarande väldigt lite erfarenhet, så känns fräckt att be om "för mycket". Dock bör de ju se mig som mer än "junior" i och med det ökade ansvaret.

Ta lönesamtalet som det är i din nuvarande roll. Om det blir aktuellt att bli produktägare så ska du be om ett lönesamtal som inte är en del utav revisionen utan som en del av en befordran.

Permalänk
Skrivet av kwame:

Snart är det dags för lönesamtal för min del.

Tog examen förra sommaren så har jobbat aktivt som utvecklare i cirka 9 månader. Tjänar 37 500 i dagsläget. Har blivit varm i kläderna väldigt snabbt, får ofta beröm av både kollegor och chefer. Har nu blivit tilldelad en mer ledande roll där jag blivit lead för en av våra produkter. Vi är dock bara 3 personer just nu varav 2 är konsulter. Jag är inte produktägare, utan sköter kontakt med produktägare och hanterar jira-board, dvs skapar ärenden, estimerar osv, ser till att produkten rör sig enligt plan. Tiden som blir över utvecklar jag. Vet inte hur mycket sånt väger in när det är ett sånt litet team?

Dock kommer vi eventuellt få några stora kunder framöver till just den produkten, och isf kommer vi bli betydligt fler och jag kommer snarare agera lead+produktägare om det blir av. Det hinner dock inte bli bestämt innan lönesamtalet.

Vad är en rimlig löneökning? Har ju fortfarande väldigt lite erfarenhet, så känns fräckt att be om "för mycket". Dock bör de ju se mig som mer än "junior" i och med det ökade ansvaret.

Låter som en vanlig utvecklarroll tycker jag. Det blir dock skillnad om man har ett reellt ansvar för leverans, jag antar att någon annan faktiskt har ansvaret här och skulle ryka istället för dig om något inte går som planerat enligt tid/ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Snart är det dags för lönesamtal för min del.

Tog examen förra sommaren så har jobbat aktivt som utvecklare i cirka 9 månader. Tjänar 37 500 i dagsläget. Har blivit varm i kläderna väldigt snabbt, får ofta beröm av både kollegor och chefer. Har nu blivit tilldelad en mer ledande roll där jag blivit lead för en av våra produkter. Vi är dock bara 3 personer just nu varav 2 är konsulter. Jag är inte produktägare, utan sköter kontakt med produktägare och hanterar jira-board, dvs skapar ärenden, estimerar osv, ser till att produkten rör sig enligt plan. Tiden som blir över utvecklar jag. Vet inte hur mycket sånt väger in när det är ett sånt litet team?

Dock kommer vi eventuellt få några stora kunder framöver till just den produkten, och isf kommer vi bli betydligt fler och jag kommer snarare agera lead+produktägare om det blir av. Det hinner dock inte bli bestämt innan lönesamtalet.

Vad är en rimlig löneökning? Har ju fortfarande väldigt lite erfarenhet, så känns fräckt att be om "för mycket". Dock bör de ju se mig som mer än "junior" i och med det ökade ansvaret.

Vet inte om man kan se någon som annat än junior efter bara 9 månader i yrket, tyvärr. Låter som en ganska vanlig utvecklarroll än så länge.
37500 efter 9 månader på jobbet tycker jag låter helt ok, man kan nog inte förvänta sig så mycket mer efter så pass kort tid.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vet inte om man kan se någon som annat än junior efter bara 9 månader i yrket, tyvärr. Låter som en ganska vanlig utvecklarroll än så länge.
37500 efter 9 månader på jobbet tycker jag låter helt ok, man kan nog inte förvänta sig så mycket mer efter så pass kort tid.

Kan definitivt vara icke-junior efter den tiden (var det själv).

Huruvida en är junior eller inte (oberoende av vad som eventuellt står på ett kontrakt) baseras normalt sett på vad man klarar av, och leder man mjukvaruprojekt på den nivån som beskrivs, låter det defintivt inte som en junior.

(Du säger ju själv att det låter som en vanlig utvecklarroll...)

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Det är få yrken där man anses vara en senior när man har 9 månaders yrkeserfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Kan definitivt vara icke-junior efter den tiden (var det själv).

Huruvida en är junior eller inte (oberoende av vad som eventuellt står på ett kontrakt) baseras normalt sett på vad man klarar av, och leder man mjukvaruprojekt på den nivån som beskrivs, låter det defintivt inte som en junior.

(Du säger ju själv att det låter som en vanlig utvecklarroll...)

Nja, Junior, Senior etc är baserat på din erfarenhet, kunskap, kunna best practice, sätt att leda och lösa problem etc etc. De kommer med åren i yrket... 9 månader så är man Junior även om man kan gå på egna ben

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är få yrken där man anses vara en senior när man har 9 månaders yrkeserfarenhet.

Icke-junior är ju inte nödvändigtvis detsamma som senior.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Icke-junior är ju inte nödvändigtvis detsamma som senior.

Absolut är det så. Jag läste kanske felaktigt in något i inlägget som inte nödvändigtvis stod där.

Min erfarenhet är dock att det är sällan någon har titeln junior utan att man går från "xxx" till "senior xxx" men det är nog olika från bransch till bransch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Absolut är det så. Jag läste kanske felaktigt in något i inlägget som inte nödvändigtvis stod där.

Min erfarenhet är dock att det är sällan någon har titeln junior utan att man går från "xxx" till "senior xxx" men det är nog olika från bransch till bransch.

Det kan nog vara olika, ja. På min arbetsplats har vi "junior manager" som sen blir manager, senior manager och sedan fyra olika typer av directors (dock inte junior).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inte haft inkomst på flera år. Man kan ju kalla det finansiellt oberoende. Men främst handlar det om att jag saknar utgifter. Jag har ett friköpt boende med total kostnad på 1800kr per månad (inkl. internet, hemförsäkring rubbet... visserligen en 1:a men jag behöver inte mer). Utöver detta har jag inga direkt andra utgifter förutom mat och transport. Jag konsumerar nämligen ytterst lite, och är glad för de små sakerna här i livet. Så jag landar på en månadsbudget på runt 5000kr totalt. När jag väl arbetar däremot är jag en frilansande systemutvecklare i egen regi och kan få allt ifrån 650kr/h till 1000kr/h. (som jag sedan betalar skatt, sociala avgifter etc. på)

Jag tycker personligen att livet är lite för skört och värdefullt för att spendera det på att arbeta bort stora delar av det med saker man inte tycker är kul, givande eller brinner för (för att sedan känna att man måste "unna sig själv" onödiga saker genom konsumtion. Det är en ond cykel det där). Man kan bli rik genom att helt enkelt sänka sina krav och ha tid till livet, och istället för att jaga pengar för att "köpa sig tid" kan man istället få det gratis genom att radikalt minska sina utgifter och konsumtion. Vad jag lärde mig på resan var att när jag väl hade massor av tid, kändes det inte längre belastande att laga mat, baka, träffa familj, vänner etc. Jag kunde helt plötsligt vara mycket mer närvarande, mindre stressad. Saker jag ofta inte hade ork till med ett traditionellt helttidsarbete.

När jag inte "arbetar" (i traditionell mening) sitter jag och utvecklar ett indiespel. Det känns betydligt mer givande än att slösa sin talang på att göra rika människor rikare.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Är det i April som man normalt ökar lönen efter det kollektivavtalen kommer fram till?
Den % baserade "årliga" ökningen som kan ligga på 1-4%

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det i April som man normalt ökar lönen efter det kollektivavtalen kommer fram till?
Den % baserade "årliga" ökningen som kan ligga på 1-4%

Avtalen brukar gälla från 1/4 ja, men jag har aldrig varit med om att förhandlingarna är klara då utan det blir retroaktivt senare.
1-4% är vanligt, men det kan vara andra summor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av HarreBarre:

Då var det dags för mitt första inlägg i denna tråd, efter att jag precis skrivit på för mitt första jobb inom IT.

Tidigare jobb innan jag började studera.
Yrke: Maskinoperatör inom läkemedelsbranschen
Utbildning: ingen
Lön: 25k innan skatt.
Erfarenhet: ca 2 år

Nya jobbet som jag startar i juni efter jag avslutat mina studier:
Yrke: Systemutvecklare inom .Net
Stad: Stockholm
Utbildning: YH Systemutveckling .Net
Lön: 38k innan skatt.
Förmåner: 30 dagars semester, samt tillgång till gym m.m på jobbet.
Erfarenhet: 0, (6 månaders praktik)
Ålder: 24

Allt som allt väldigt glad över att jag lyckats få jobb efter studierna, sen blev ju även lönen en liten bonus!

Dags för en uppdatering, då jag precis haft mitt första lönesamtal.

Bytte jobb april 2022 till konsultfirma i samma stad som jag bor i.
Gick då in på 40 000 med 25 semesterdagar. Men får istället betald övertid vilket jag inte hade innan.

Efter lönesamtal mars 2023:
Lön: 42 000 innan skatt.
Förmåner: 28 dagars semester, 3000 friskvård.
Erfarenhet: ca 2år
Ålder: 26
Yrke: Systemutvecklare (Fullstack)

Jag skulle troligtvis kunna tjänat lite mer om jag fortsatt jobba i Stockholm. Men jag trivs väldigt bra där jag jobbar nu. Bara att kunna cykla till jobbet och slippa tåget är värt mycket!