Permalänk
Skrivet av DasIch:

Heh, detta åldrades verkligen som mjölk. GPT-4 tycks kunna göra exakt detta.

Jå, fast den gör ju det för att det finns träningsdata om folk som skrivit om "hur det känns att gå/bada/Z i snö/X/Y" (typ Quora) och liknande. Att GPT-4 skulle ha uppnått någon slags "emergent förnimmelseförmåga" som den skulle resonerat utifrån för att den uppnått delvis "mänsklig omvärldsförståelse" är än så länge enbart önsketänkande.

Än så länge är det människans starka förbluffande känsla av "Self-agency" i icke-levande objekt: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-agency som gör att många människor upplever GPT-4 som "mer än bara en avancerad chattbot".

Det är vår förmåga av att uppleva "Self-agency" hos (icke-)levande som gör att vi kan skapa pararelationer med spelkaraktärer och så vidare!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk

Titta gärna på video

Skrivet av ronz:

Kanske dags för vår värld att dra ut nätverkskablarna snart.

Jag beskriver det i video 2 även om vi hade kunnat dra ut dem så är det försent för detta nu, då du kan köra Ai som chat gpt lokalt.

Permalänk

Ville ha tillgång till Bing så snabbt som möjligt.

Skrivet av anon347081:

Jag gillar din skrivbordslayout när det kommer till menyn, du har den centralt i Windows 10 antar jag? Hur gör man det på sin Windows 10 Home?

Jag kör windows 11 professional. Jag har nyligen formaterat alla mina datorer så att jag har full fokus på Ai. har tex Chat-gpt som startsida. Och Bing i sökfältet.

Permalänk
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Jå, fast den gör ju det för att det finns träningsdata om folk som skrivit om "hur det känns att gå/bada/Z i snö/X/Y" (typ Quora) och liknande. Att GPT-4 skulle ha uppnått någon slags "emergent förnimmelseförmåga" som den skulle resonerat utifrån för att den uppnått delvis "mänsklig omvärldsförståelse" är än så länge enbart önsketänkande.

Än så länge är det människans starka förbluffande känsla av "Self-agency" i icke-levande objekt: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-agency som gör att många människor upplever GPT-4 som "mer än bara en avancerad chattbot".

Det är vår förmåga av att uppleva "Self-agency" hos (icke-)levande som gör att vi kan skapa pararelationer med spelkaraktärer och så vidare!

Mvh,
WKL.

Det stämmer det du säger att det är lite anden i flaskan syndromet som människor, känner/tänker på när det kommer till AGI känslan.
Men snälla förminska inte! vad som är möjligt med den kraft/kunskap som Ai erbjuder i dagsläget till gemene man!

Permalänk
Inaktiv

Tror ni AI kommer ta över författarjobb och programmeringsjobb i framtiden? Tänkte om alla som har utbildat sig eller vill utbilda sig till yrkerna ska kanske tänka om ? För det verkar nu vanligt att alla har AI som verktyg, men tänk om den faktiskt lyckas tänka emotionellt så att den kan skriva emotionella historier osv?

Permalänk

För de som vill veta mera. Detta är en Podd med Chefer som pratar om fenomenet.

https://pca.st/djuydvms

Bästa podden jag har lyssnat på.

Permalänk
Skrivet av anon347081:

Tror ni AI kommer ta över författarjobb och programmeringsjobb i framtiden? Tänkte om alla som har utbildat sig eller vill utbilda sig till yrkerna ska kanske tänka om ? För det verkar nu vanligt att alla har AI som verktyg, men tänk om den faktiskt lyckas tänka emotionellt så att den kan skriva emotionella historier osv?

Ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jojomondag:

Så du tror att AI kommer ta över programmerings och författarjobb helt och hållet i framtiden från människor?

EDIT: Definiera gärna varför den gör ju inte alltid rätt heller har jag märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Jå, fast den gör ju det för att det finns träningsdata om folk som skrivit om "hur det känns att gå/bada/Z i snö/X/Y" (typ Quora) och liknande. Att GPT-4 skulle ha uppnått någon slags "emergent förnimmelseförmåga" som den skulle resonerat utifrån för att den uppnått delvis "mänsklig omvärldsförståelse" är än så länge enbart önsketänkande.

Än så länge är det människans starka förbluffande känsla av "Self-agency" i icke-levande objekt: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-agency som gör att många människor upplever GPT-4 som "mer än bara en avancerad chattbot".

Det är vår förmåga av att uppleva "Self-agency" hos (icke-)levande som gör att vi kan skapa pararelationer med spelkaraktärer och så vidare!

Mvh,
WKL.

Det är inte den enda data som använts till träning. GPT har bland annat tränats på programmeringskod, vilket ger viss logik och "resonerande".

Att GPT faktiskt inte kan veta hur det känns att trampa i snö är inte särskilt relevant för vad den faktiskt kan göra. Liksom, ja... det förblir ett dött ting, men kommer samtidigt allt närmare att imitera människors förmågor.

Permalänk
Skrivet av anon347081:

Så du tror att AI kommer ta över programmerings och författarjobb helt och hållet i framtiden från människor?

EDIT: Definiera gärna varför den gör ju inte alltid rätt heller har jag märkt.

Jag vill inte skapa oro, men samtidigt känner jag en viss frustration över hur många människor som verkar vara omedvetna över den gigantiska potential som Ai erbjuder på i princip samtliga områden i vårat samhälle, eller ignorerar de konsekvenser som detta medför.

Visst, artificiell intelligens (AI) är fortfarande i sin linda, och singulariteten är ännu inte här. AI kan göra misstag och är inte självmedveten. Men om man arbetar med AI i över 20 timmar kommer man snart att bli överväldigad av dess potential. Vi befinner oss just nu i början av en teknisk utveckling som kommer att accelerera i en häpnadsväckande takt. Detta har påpekats av många framstående personer, såsom Elon Musk och Stephen Hawking, även om man kanske inte alltid håller med om deras åsikter.

Det är viktigt att poängtera att jag inte är helt negativt inställd till denna utveckling. Som programmerings lärare ser jag att AI kommer att skapa många nya jobb möjligheter och erbjuda fantastiska möjligheter inom en rad olika områden. Men vi måste vara medvetna om och förberedda för de förändringar och utmaningar som ligger framför oss.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är inte den enda data som använts till träning. GPT har bland annat tränats på programmeringskod, vilket ger viss logik och "resonerande".

Att GPT faktiskt inte kan veta hur det känns att trampa i snö är inte särskilt relevant för vad den faktiskt kan göra. Liksom, ja... det förblir ett dött ting, men kommer samtidigt allt närmare att imitera människors förmågor.

Det är relevant om man vill hävda saker kring dess "level of sentienceness". Ordet "veta" (kanske "kunskap" du syftar på?) är fundamentalt i epistemologi: https://en.wikipedia.org/wiki/Epistemology och är inte så "uppenbart" som det först kan te sig.

Jag är nyfiken på hur den med tiden ska kunna "imitera" mänskliga psykologiska processer som "magkänsla" och andra komplexa känslor!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Men snälla förminska inte! vad som är möjligt med den kraft/kunskap som Ai erbjuder i dagsläget till gemene man!

Det kanske är du som förstorar det hela lite.

Siter som Lynda (LinkedIn) och Pluralsight har funnits i 15-20 år, och information/svar har under samma period varit en "Googling" bort, och och verktyg som Houdini och Photoshop är idag tillgängliga för alla.

Vi har inte blivit nämnvärt intelligentare (om alls), och det är inte så att var och varannan människa vare sig vill eller kan använda dom där verktygen.

Är det så att AI kommer ersätta alla Hötorgs-konstnärer? (för det är ju vad som skapas)
Det är möjligt, men jag ser det inte som speciellt revolutionerande.

Skrivet av jojomondag:

Kanske kan Ain bygga en viral video där Putin ångrar sig och ber om ursäkt och ber sina trupper retirera?

Eller så berättar AI'n för oss varför Putins invasion av Ukraina är fullständigt logisk och kanske till och med rättfärdigad,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jojomondag:

Jag vill inte skapa oro, men samtidigt känner jag en viss frustration över hur många människor som verkar vara omedvetna över den gigantiska potential som Ai erbjuder på i princip samtliga områden i vårat samhälle, eller ignorerar de konsekvenser som detta medför.

Visst, artificiell intelligens (AI) är fortfarande i sin linda, och singulariteten är ännu inte här. AI kan göra misstag och är inte självmedveten. Men om man arbetar med AI i över 20 timmar kommer man snart att bli överväldigad av dess potential. Vi befinner oss just nu i början av en teknisk utveckling som kommer att accelerera i en häpnadsväckande takt. Detta har påpekats av många framstående personer, såsom Elon Musk och Stephen Hawking, även om man kanske inte alltid håller med om deras åsikter.

Det är viktigt att poängtera att jag inte är helt negativt inställd till denna utveckling. Som programmerings lärare ser jag att AI kommer att skapa många nya jobb möjligheter och erbjuda fantastiska möjligheter inom en rad olika områden. Men vi måste vara medvetna om och förberedda för de förändringar och utmaningar som ligger framför oss.

Själv har jag svårt att tro att erfarna/nyutbildade programmerare eller författare skulle tas över helt och hållet av AI. Detta eftersom AI saknar förståelse för känslor, vilket då gör att den inte kan skapa emotionella berättelser, det kommer säkert också göras studier på vem som skriver bäst manus/bok/novell mellan en AI och erfaren författare, vilket då i mina ögon gör att författaren vinner då den är mer kopplad till verkligheten. Risken att programmeringsyrken kommer tas över utav AI, där tror jag att den kommer kunna göra enklare/basic saker. Men jag tror den kommer förbli ett verktyg bara ihop med programmerare när det kommer till avancerad kod och förbättring av deras egna kod.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det kanske är du som förstorar det hela lite.

Siter som Lynda (LinkedIn) och Pluralsight har funnits i 15-20 år, och information/svar har under samma period varit en "Googling" bort, och och verktyg som Houdini och Photoshop är idag tillgängliga för alla.

Vi har inte blivit nämnvärt intelligentare (om alls), och det är inte så att var och varannan människa vare sig vill eller kan använda dom där verktygen.

Är det så att AI kommer ersätta alla Hötorgs-konstnärer? (för det är ju vad som skapas)
Det är möjligt, men jag ser det inte som speciellt revolutionerande.

Eller så berättar AI'n för oss varför Putins invasion av Ukraina är fullständigt logisk och kanske till och med rättfärdigad,

Vi får väl se men jag är inte ute efter att ha "rätt" jag vill starta en diskussion runt omkring detta så tack för att du är med!

Permalänk
Skrivet av anon347081:

Själv har jag svårt att tro att erfarna/nyutbildade programmerare eller författare skulle tas över helt och hållet av AI. Detta eftersom AI saknar förståelse för känslor, vilket då gör att den inte kan skapa emotionella berättelser, det kommer säkert också göras studier på vem som skriver bäst manus/bok/novell mellan en AI och erfaren författare, vilket då i mina ögon gör att författaren vinner då den är mer kopplad till verkligheten. Risken att programmeringsyrken kommer tas över utav AI, där tror jag att den kommer kunna göra enklare/basic saker. Men jag tror den kommer förbli ett verktyg bara ihop med programmerare när det kommer till avancerad kod och förbättring av deras egna kod.

Angående studie tävling är denna rätt intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=N709ZrxoIP0

Jag tror inte heller att Ai kommer att ta över helt och hållet, men jag tror att vi står inför en massiv förändring som vi är väldigt oförberedda på! Och jag tror att det kommer komma en rejäl käftsmäll för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

There could be several reasons why some people might not be fully aware of the capabilities of AI language models like me:

Exposure: Not everyone has had the opportunity to interact with or learn about AI language models. They might not be aware of the advancements made in the field or the various applications of AI technology.

Knowledge gap: Artificial intelligence and its applications are continuously evolving, and it can be difficult for the general public to stay up-to-date with the latest developments. Some people might not have access to information about AI or might not have the technical background to understand its capabilities.

Skepticism: Some people might be skeptical about the effectiveness and potential benefits of AI technology, especially given past experiences with less sophisticated AI systems or concerns about automation and job displacement.

Misconceptions: There might be misconceptions or misunderstandings about AI technology, which can lead to a lack of awareness about its true capabilities. This can be fueled by inaccurate or sensationalized media portrayals of AI.

Privacy and ethical concerns: Some individuals might be hesitant to engage with AI systems due to concerns about data privacy, surveillance, or ethical implications.

As more people have positive experiences with AI systems like ChatGPT, awareness of their capabilities will likely continue to grow. It's essential for developers, researchers, and users to promote responsible use and transparent communication about the potential benefits and limitations of AI technology.

De där punkterna i all ära men man kan skriva exakt samma lista fast inverterad. Egentligen, om man verkligen tittar på det där svaret så är det ganska innehållslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Det är relevant om man vill hävda saker kring dess "level of sentienceness". Ordet "veta" (kanske "kunskap" du syftar på?) är fundamentalt i epistemologi: https://en.wikipedia.org/wiki/Epistemology och är inte så "uppenbart" som det först kan te sig.

Jag är nyfiken på hur den med tiden ska kunna "imitera" mänskliga psykologiska processer som "magkänsla" och andra komplexa känslor!

Mvh,
WKL.

Det kan förvisso vara en intressant filosofisk fråga. I grunden handlar den frågan om vad som är liv.

För AI;ns faktiska förmåga att göra saker är det dock inte så viktigt. Det är inte heller viktigt att kunna imitera alla mänskliga processer och göra allt så som människor gör det.

Som det ser ut nu är det lite som när människor förr i tiden försökte flyga, och därför imiterade fåglar. Kanske en viktig del i utvecklingsprocessen, men flygplan har visat sig vara mycket bättre än att sätta vingattrapper på armarna och flaxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Jämför AI med tjänstehundar (tull, knark, kadaver…)
Funkar jättebra till sitt syfte & blir onekligen bättre från nybörjare till i tjänst, har inte förstånd till begränsning av arbetstimmar & behöver med tiden allt mindre motivation.
En människa kan direkt urskilja en trägaffel i en pall med träskedar, inte så lätt för en dator… ej heller det ologiska i en bild där en ryttare på häst hoppar över ett 20m hinder. Där maskiner alltid är bättre än människor är monotona sysslor… en person kanske kan titta i 2 timmar på övervakningsfilm sen tappar vi fokus, Kina är långt framme (skrämmande?) när det gäller övervakning, ansiktsigenkänning/betalning/registrering.
Tal/översättning är ett annat område som har blivit exeptionellt bättre, med all data som sparas/analyseras.
Eftersom experterna inte vet vad medvetande är/fungerar är jag inte speciellt orolig för ett ev. Skynet… men kommer kanske en dag då datorn frågar ”varför”, då har vi problem.
Stephen Hawking svarade på frågan varför vi inte fått intelligent besök från nån annan värld, risken med så många generationers utveckling är att vi eliminerar oss själva… ligger i naturen med intelligens.
Sen kan man undra om Homo sapiens sapiens funnits i 100k år vafan sysslade dom med de första 98-99k åren??

För en månad sen hade jag hållit med dig….

Från https://cdn.openai.com/papers/gpt-4.pdf
Orkar inte klippa in bilden på telefonen men kolla appendixet för att se den.

Citat:

User Can you explain this meme?

GPT-4 This meme is a joke that combines two unrelated things: pictures of the earth from space and chicken nuggets.
The text of the meme suggests that the image below is a beautiful picture of the earth from space. However, the image is actually of chicken nuggets arranged to vaguely resemble a map of the world.
The humor in this meme comes from the unexpected juxtaposition of the text and the image. The text sets up an expectation of a majestic image of the earth, but the image is actually something mundane and silly.

Rekommenderar den rapporten för alla som är intresserade.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Du som har koll. Kan man få access till GPT-4 där man kan jobba med den för att programmera mer avancerade saker? Det är lätt att få den att skriva korta Javaprogram eller specifika funktioner, men jag hade velat få den att skapa större saker, tusentals rader kod, funktioner, klasser osv... det går inte i gratisversionen eller via Bing.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jojomondag:

Angående studie tävling är denna rätt intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=N709ZrxoIP0

Jag tror inte heller att Ai kommer att ta över helt och hållet, men jag tror att vi står inför en massiv förändring som vi är väldigt oförberedda på! Och jag tror att det kommer komma en rejäl käftsmäll för många.

Jo där håller jag med. Arkitektik är byggt på regler tror jag när det kommer till uppbyggnad, men bra om en människa(utbildad arkitekt) kontrollerar och beräknar AI's jobb så det inte lutar för mycket med mera någonstans osv.

Permalänk
Medlem

SkyNet

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Min känsla efter att ha pillat med ChatGPT lite är att den kommer att reducera tid som vi lägger på vissa områden, men inte helt eliminera jobbet. Vi lär nog se andra arbetsområden dyka upp som en konsekvens av detta också.
Som vid alla revolutioner så kommer det innebära förändring, ser inget negativt med det dock, man måste bara vara beredd på att följa med förändringen.

Det här är något som har skett återkommande de senaste århundradena i olika områden, nu sker det igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskaren:

Min känsla efter att ha pillat med ChatGPT lite är att den kommer att reducera tid som vi lägger på vissa områden, men inte helt eliminera jobbet. Vi lär nog se andra arbetsområden dyka upp som en konsekvens av detta också.
Som vid alla revolutioner så kommer det innebära förändring, ser inget negativt med det dock, man måste bara vara beredd på att följa med förändringen.

Det här är något som har skett återkommande de senaste århundradena i olika områden, nu sker det igen.

Frågan är hur långt AI kommer sträcka sig in i samhället och förändra också. Disney+ och alla andra kundsupports skulle ju kunna byta ut sina chattar till AI, vad pratar man om där när det kommer till jobbmängden? 1-2 miljarder i hela världen om jag får gissa. Om inte AI chatten kan hantera ärendet i kundsupporten måste det ju finnas en människa som tar över, så säg att 25% av 1-2 miljader blir kanske kvar då. Sen är det ju programmering, AI bygger upp koden som programmeraren sen får kontrollera och justera, då AI inte alltid kommer göra 100% korrekt tror jag.

Då kanske det behövs lite mindre programmerare, vad kan det finnas i världen 10 miljader programmerare som har jobb just nu? Låt oss säga att ungefär 10% försvinner, då det behövs de som planerar med mera och kontrollerar koden. Det är lite av mitt tänk, en sänkning kommer göras men AI tar inte över helt och hållet. Tror Drive-in med mera kommer sköta sig själva också på donken och Max när det kommer till beställning, människorna får bara plocka ihop efter beställningen.

EDIT: Jag har även svårt att se en AI får tillåtelse att göra ett helt spel själv, exempelvis som Grand Theft Auto 6. Någon måste alltid kontrollera koden, design på karaktärer med mera. AI blir bara ett verktyg som förenklar arbetet tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347081:

Jag gillar din skrivbordslayout när det kommer till menyn, du har den centralt i Windows 10 antar jag? Hur gör man det på sin Windows 10 Home?

Genom att uppgraderas till Windows 11

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347081:

Frågan är hur långt AI kommer sträcka sig in i samhället och förändra också. Disney+ och alla andra kundsupports skulle ju kunna byta ut sina chattar till AI, vad pratar man om där när det kommer till jobbmängden? 1-2 miljarder i hela världen om jag får gissa. Om inte AI chatten kan hantera ärendet i kundsupporten måste det ju finnas en människa som tar över, så säg att 25% av 1-2 miljader blir kanske kvar då. Sen är det ju programmering, AI bygger upp koden som programmeraren sen får kontrollera och justera, då AI inte alltid kommer göra 100% korrekt tror jag.

Då kanske det behövs lite mindre programmerare, vad kan det finnas i världen 10 miljader programmerare som har jobb just nu? Låt oss säga att ungefär 10% försvinner, då det behövs de som planerar med mera och kontrollerar koden. Det är lite av mitt tänk, en sänkning kommer göras men AI tar inte över helt och hållet. Tror Drive-in med mera kommer sköta sig själva också på donken och Max när det kommer till beställning, människorna får bara plocka ihop efter beställningen.

EDIT: Jag har även svårt att se en AI får tillåtelse att göra ett helt spel själv, exempelvis som Grand Theft Auto 6. Någon måste alltid kontrollera koden, design på karaktärer med mera. AI blir bara ett verktyg som förenklar arbetet tror jag.

10 miljarder programmerare och 1-2 miljarder medarbetare inom kundsupport. Det låter onekligen som att de här jobben kan vara i fara redan nu.

Men ja, kundsupport är på väg att AIseras (tm) snart, vad jag hört från branschen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av anon347081:

Frågan är hur långt AI kommer sträcka sig in i samhället och förändra också. Disney+ och alla andra kundsupports skulle ju kunna byta ut sina chattar till AI, vad pratar man om där när det kommer till jobbmängden? 1-2 miljarder i hela världen om jag får gissa. Om inte AI chatten kan hantera ärendet i kundsupporten måste det ju finnas en människa som tar över, så säg att 25% av 1-2 miljader blir kanske kvar då. Sen är det ju programmering, AI bygger upp koden som programmeraren sen får kontrollera och justera, då AI inte alltid kommer göra 100% korrekt tror jag.

Då kanske det behövs lite mindre programmerare, vad kan det finnas i världen 10 miljader programmerare som har jobb just nu? Låt oss säga att ungefär 10% försvinner, då det behövs de som planerar med mera och kontrollerar koden. Det är lite av mitt tänk, en sänkning kommer göras men AI tar inte över helt och hållet. Tror Drive-in med mera kommer sköta sig själva också på donken och Max när det kommer till beställning, människorna får bara plocka ihop efter beställningen.

EDIT: Jag har även svårt att se en AI får tillåtelse att göra ett helt spel själv, exempelvis som Grand Theft Auto 6. Någon måste alltid kontrollera koden, design på karaktärer med mera. AI blir bara ett verktyg som förenklar arbetet tror jag.

Jag hoppas du menar miljoner nu och inte miljarder?

Det finns nämligen bara ca 8 miljarder människor just nu: https://www.worldometers.info/world-population/

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk

Jag tror man skall använda rätt verktyg för jobbet.

Skrivet av Hulle:

Du som har koll. Kan man få access till GPT-4 där man kan jobba med den för att programmera mer avancerade saker? Det är lätt att få den att skriva korta Javaprogram eller specifika funktioner, men jag hade velat få den att skapa större saker, tusentals rader kod, funktioner, klasser osv... det går inte i gratisversionen eller via Bing.

/hulle.

Jag vet inte jag delar ju upp all min kod i funktioner eller klasser och objekt sen jobbar jag sällan med all kod samtidigt på det sättet. Och om jag gör det som du pratar om använder jag personligen GithubCopilot.

Github copilot-X släppts för 20 timmar sedan och vad den kan vet jag inte ännu men det lär säkert vara bra.

https://www.youtube.com/watch?v=4RfD5JiXt3A&ab_channel=GitHub

Mvh/Josef

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

10 miljarder programmerare och 1-2 miljarder medarbetare inom kundsupport. Det låter onekligen som att de här jobben kan vara i fara redan nu.

Men ja, kundsupport är på väg att AIseras (tm) snart, vad jag hört från branschen.

/hulle.

Yes.

Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Jag hoppas du menar miljoner nu och inte miljarder?

Det finns nämligen bara ca 8 miljarder människor just nu: https://www.worldometers.info/world-population/

Mvh,
WKL.

Oj, fel av mig hade inte koll. Ja miljoner.

Permalänk

Utveckling går snabbt fastna inte för mycket vid nuet.

Skrivet av anon347081:

Jo där håller jag med. Arkitektik är byggt på regler tror jag när det kommer till uppbyggnad, men bra om en människa(utbildad arkitekt) kontrollerar och beräknar AI's jobb så det inte lutar för mycket med mera någonstans osv.

Vi är precis i början av kurvan av ai allt vi pratar om här kommer snart vara irrelevant.
https://www.forbes.com/sites/louiscolumbus/2018/01/12/10-char...

Permalänk

Det kommer gå snabbt.

Skrivet av daskaren:

Min känsla efter att ha pillat med ChatGPT lite är att den kommer att reducera tid som vi lägger på vissa områden, men inte helt eliminera jobbet. Vi lär nog se andra arbetsområden dyka upp som en konsekvens av detta också.
Som vid alla revolutioner så kommer det innebära förändring, ser inget negativt med det dock, man måste bara vara beredd på att följa med förändringen.

Det här är något som har skett återkommande de senaste århundradena i olika områden, nu sker det igen.

Skillnaden denna gången är med vilken hastighet det kommer att ske och hur många olika områden som kommer bli påverkade samtidigt.