Permalänk
Medlem

Detta kommer spåra, väldigt snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Ha, så cheeky. De såg till att 'AGI' var tydligt utskrivet i skatteexemplet.

Även om detta givetvis var ett fejkat demo så antar jag att det i verkligheten har liknande kapacitet. Otroligt häftigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

vem vet.

Skrivet av medbor:

Detta kommer spåra, väldigt snart

Ja ser inte hur detta kan fortsätta nej. Men är ju coolt att kunna allt. men alla kan ju allt. och det är ju bra. eller jag vet inte....

Permalänk

Vem vet vem vet

Spelade in en ny video runt omkring Ai kanske intressant för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Samtidigt är det fortfarande "bara" smal AI. Som bekant finns det massor av AI-lösningar som kan berätta vad en bild föreställer: röd stuga med flagga i vinterlandskap. Men eftersom AI:n fortfarande saknar vår förståelse av världen kan den inte berätta vilket håll det blåser, hur kallt det är eller hur det låter när du sätter ner dina fötter i snön.

Heh, detta åldrades verkligen som mjölk. GPT-4 tycks kunna göra exakt detta.

Permalänk
Medlem

Tips för om man vill ha bredare chatt-ruta I ChatGPT.
Markera div tag:en som syns i animationen och därefter justera css värdet för dess bredd.

Ctrl+Shift+C är genväg till att markera html tags i Firefox

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Grejen med AI och mer konstnärliga saker är att det konkurrerar med människor på ett område där människor är väldigt bra, jämfört med maskiner: Kreativitet.

Aiva som är en musikgenerator gör exempelvis klassisk- och filmmusik väldigt bra ändå. Det används bland annat i filmer, serier med mera.

800 kr m månad för att ladda ner 300 st. Du kan generera betydligt fler, men väljer 300 att ladda ner och använda. Då får du även stems, alltså alla enskilda element separat i en zip fil.

Jag kör nu två stycken artist projekt där Aiva skapar Lo-Fi musik. 50 eps gjorda på 2 dagar och läggs upp varje vecka på Spotify under respektive 'artist' konto. Ett test projekt för att se utveckling.

Midjourney för att skapa cover arts till respektive EP, sen är det klart i princip. 😁Har en bekant som gör 2000-10000 dollar om dagen på Youtube som content creator. Bara AI och lite manuellt arbete.

Edit: Korrekt. Människan gör det bättre, men det finns lyssnare till allt och folk gör extremt mycket pengar på AI i den kreativa världen.
Se Kinas top 100 charts. Folk skulle bli förvånade över hur många av låtarna på den chartern som är AI genererad musik. Dem gör miljoner på detta. Sjukt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

There could be several reasons why some people might not be fully aware of the capabilities of AI language models like me:

Exposure: Not everyone has had the opportunity to interact with or learn about AI language models. They might not be aware of the advancements made in the field or the various applications of AI technology.

Knowledge gap: Artificial intelligence and its applications are continuously evolving, and it can be difficult for the general public to stay up-to-date with the latest developments. Some people might not have access to information about AI or might not have the technical background to understand its capabilities.

Skepticism: Some people might be skeptical about the effectiveness and potential benefits of AI technology, especially given past experiences with less sophisticated AI systems or concerns about automation and job displacement.

Misconceptions: There might be misconceptions or misunderstandings about AI technology, which can lead to a lack of awareness about its true capabilities. This can be fueled by inaccurate or sensationalized media portrayals of AI.

Privacy and ethical concerns: Some individuals might be hesitant to engage with AI systems due to concerns about data privacy, surveillance, or ethical implications.

As more people have positive experiences with AI systems like ChatGPT, awareness of their capabilities will likely continue to grow. It's essential for developers, researchers, and users to promote responsible use and transparent communication about the potential benefits and limitations of AI technology.

Permalänk
Medlem

Det är just nu ett verktyg. Det går säkert att göra det till ett vapen, många kommer säkert försöka och någon kommer säkert lyckas.

Men redan innan AI blev ett diskussionsämmne så hade vi ju redan automatiserat bort oss själva sen länge i strävan mot ett modernt samhälle.

Problemet ligger mer i att vi vill behålla vissa saker från stenåldern och krydda det med modernitet. Ska vi ha ett modernt civilicerat samhälle är det kanske dags att släppa att arbeit macht frei och komma in i matchen? AI kan defenetivt hjälpa oss med det betoende på hur vi väljer att implementera det.

Permalänk
Medlem

AI'n kanske kommer leda militära insatsen i Ukraina snart? (Hjälpa till med tips)

Sen är det bra att se Wall-E igen

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Kanske kan Ain bygga en viral video där Putin ångrar sig och ber om ursäkt och ber sina trupper retirera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Aiva som är en musikgenerator gör exempelvis klassisk- och filmmusik väldigt bra ändå. Det används bland annat i filmer, serier med mera.

800 kr m månad för att ladda ner 300 st. Du kan generera betydligt fler, men väljer 300 att ladda ner och använda. Då får du även stems, alltså alla enskilda element separat i en zip fil.

Jag kör nu två stycken artist projekt där Aiva skapar Lo-Fi musik. 50 eps gjorda på 2 dagar och läggs upp varje vecka på Spotify under respektive 'artist' konto. Ett test projekt för att se utveckling.

Midjourney för att skapa cover arts till respektive EP, sen är det klart i princip. 😁Har en bekant som gör 2000-10000 dollar om dagen på Youtube som content creator. Bara AI och lite manuellt arbete.

Edit: Korrekt. Människan gör det bättre, men det finns lyssnare till allt och folk gör extremt mycket pengar på AI i den kreativa världen.
Se Kinas top 100 charts. Folk skulle bli förvånade över hur många av låtarna på den chartern som är AI genererad musik. Dem gör miljoner på detta. Sjukt.

50 eps på två dagar? Det här är just en av mina problem med AI-konst, att det bara SPRUTAR ut så den konst som riktiga människor gjort drunknar i flödet av seriergenererat själlöst skit. Att det dessutom ska göras in the name of fucking pengar gör det bara ännu vidrigare, konst ska framför allt vara ett sätt för oss människor att uttrycka sig på, inte tjäna pengar.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

50 eps på två dagar? Det här är just en av mina problem med AI-konst, att det bara SPRUTAR ut så den konst som riktiga människor gjort drunknar i flödet av seriergenererat själlöst skit. Att det dessutom ska göras in the name of fucking pengar gör det bara ännu vidrigare, konst ska framför allt vara ett sätt för oss människor att uttrycka sig på, inte tjäna pengar.

Jag förstår dig du skapar mycket vacker konst! jag var själv 3dartist en gång i tiden och skapade och älskade att skapa sen blev jag programmerare och jag förstår din oro. Pengar vill man ju gärna tjäna på sin konst såklart så man kan överleva. Det är som det är... och jag ser inte hur det kommer bli annorlunda.

Permalänk

De över maskinen på att den skall kunna skapa kopior av sig själv

De över maskinen på att den skall kunna skapa kopior av sig själv så att man inte skall kunna stänga av den. Some sience fiction right there.

Denna film var riktigt skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Jag förstår dig du skapar mycket vacker konst! jag var själv 3dartist en gång i tiden och skapade och älskade att skapa sen blev jag programmerare och jag förstår din oro. Pengar vill man ju gärna tjäna på sin konst såklart så man kan överleva. Det är som det är... och jag ser inte hur det kommer bli annorlunda.

Tack
Ja jag hade egentligen också tjänat lite cash på det jag gör så jag kan spendera mer tid på det jag gör, får dock svårare för serieproducerande där fokus är just att tjäna pengar. Men jag vet att jag samtidigt fäktas lite mot väderkvarnar eftersom det är så den här världen fungerar o AI kommer oundvikligen förändra våra liv, men om det i det stora hela är till det bättre eller sämre vet vi inte, men jag är tyvärr skeptisk. Hoppas jag har fel!

Permalänk

Ars Technica har en intressant artikel på ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag är inte dummare än att jag förstår att det här inte kommer att kunna stoppas men samtidigt är AI perfekt för kontroll och manipulation av människor.
Avancerade algoritmer och AI-system som håller dig fast vid skärmen (TikTok) och får dig att konsumera det som det högstbjudande företaget vill.
Dina tankar, dina värderingar och dina beslut kommer att manipuleras av AI-system utan att du själv förstår det.
Den som styr AI:n styr även människor. Att öka försäljningen av Toyota Yaris i Indonesien blir inga problem med hjälp av dessa AI system och deras förmåga att påverka oss.
Vad du ska rösta på eller vad du ska tro på i ett viss ögonblick, oavsett vad det gäller, utrikespolitik, inställning till Ungern eller Colombia, allt kan styras och manipuleras.
Dialoger och konversationer på t.ex. Twitter kommer att domineras av AI system.
Det kommer att vara (är?!) helt omöjligt att särskilja vilka videoklipp som är äkta och vilka som är skapade av AI. Allt kommer att behöva signeras digitalt av den som lägger upp klipp eller annat på nätet för att försöka säkerställa att det är en verklig person som skapat det som laddas ut.
Nu kanske detta låter som negativt och att det inte alls kommer att användas för att styra val, konsumtion och åsikter. Det kommer att användas till precis detta. Tro inget annat.

Tänk er en AI mjukvara som hänger med det nyfödda barnet genom dess liv. Denna AI lär och guidar barnet genom livet. Lär sig allt om personen och kommer att vara omöjlig att skilja från den verkliga personen. När någon dör i framtiden kommer nära och kära fortfarande kunna ha samtal med den dödes AI som kommer vara omöjlig att separera från den verkliga personen.

Dessa AI kommer kunna förutsäga vad du kommer göra, vad du tycker och tänker. Ett kontrollsystem bland polis och underrättelsetjänster där människor blir arresterade innan de begår brott. Allt det här kommer ske och vi kan inte göra något åt det. Det går inte att förbjuda och det kommer användas för de mest hemska saker ni kan tänka er.

Dessa AI kommer lära sig att träna andra AI som i sin tur tränar andra. Vi har inget att sätta emot, ingenting.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

50 eps på två dagar? Det här är just en av mina problem med AI-konst, att det bara SPRUTAR ut så den konst som riktiga människor gjort drunknar i flödet av seriergenererat själlöst skit. Att det dessutom ska göras in the name of fucking pengar gör det bara ännu vidrigare, konst ska framför allt vara ett sätt för oss människor att uttrycka sig på, inte tjäna pengar.

Jag förstår precis vad du menar och jag håller med. Jag arbetar just nu heltid med musik bl.a och jag gör allt från start till låten är klar för både mig själv, men främst andra artister och bolag som jag arbetar med. Samtidigt förstår jag att det bara är en tidsfråga innan vi kommer förändra samhället väldigt mycket, så jag ser det som att jag har två alternativ:

1. Jag kan va anti AI-genererad konst (jag kommer att förlora)
2. Jag kan växa med AI-genererad musik och nyttja det som ett verktyg

Till exempel ett flertal serier och filmer använder sig av AI-genererad musik (själlöst?) som människor inte har en aning om att det används, som får människor säkerligen att gråta bak filmerna precis som att det var Hans Zimmer som hade gjort, även om han är betydligt mycket bättre...idag.

Dessa 52 EP's är mer en test för att förstå hur lyssnare fungerar. Att släppa bra musik är väldigt luddigt. Jag har insett att bra musik är verkligen dålig musik för någon annan och tvärtom.
Så med dessa släpp, en EP per vecka, så vill jag se hur jag kan bygga upp dessa "artist" projekt och hur den datan förändras genom tiden parallellt med utvecklingen av AIVA som genererade dessa EP's.

Sen om jag gör några kronor eller inte spelar inte så stor roll för mig egentligen. När pengar är i sikte går allt runtom kring skit.
När vi istället fokuserar på problemlösning, vår passion eller vad det nu må vara. Då kommer pengarna till oss av "rätt" anledningar. Det är i alla fall min erfarenhet.

Midjourney exempelvis är fantastisk:
/imagine a world made out of music, passion and love:

/imagine an earth made out of music, passion with glowing love:

Det tog 4 minuter att genereras och den kan inte generera samma sak om en annan person försöker, förutom om personen har access till samma bild och gör en liknande version.

Imponerande minst sagt. Så jag tror det handlar om att vi behöver acceptera, se möjligheterna och förstå hur vi kan använda dessa verktyg för att exempelvis skapa problem, lyfta upp, förmedla, integreras m.m.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av jojomondag:

De över maskinen på att den skall kunna skapa kopior av sig själv så att man inte skall kunna stänga av den. Some sience fiction right there.

Denna film var riktigt skrämmande.

https://www.youtube.com/watch?v=ufQmq6X22rM

Väldigt intressant och fascinerande. Frågan är hur detta kommer att påverka vårt samhälle om 4-5 år.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Här har vi då stanford alpaca, tränad för 600$ och open-source.

Visst, den är väl något sämre än ChatGPT om du frågar mig, men verkligen inte långt efter. När modellerna blir gratis sprids de överallt.

https://github.com/tatsu-lab/stanford_alpaca

Stavningskontroll
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag oroar mig inte för fem öre.
En språkrobot som hittar på fritt kommer lika lite göra mitt jobb irrelevant som en mänsklig mytoman skulle göra det.
En konstnär behöver inte känna sig hotad av en målarrobot som i stora drag kan härma van Gogh men inte vet vad en hand är.

Men ja: vissa jobb försvinner, och teknik har alltid haft ihjäl några av de sämsta jobben. Farfar hann under sitt liv lasta oljefat på lastbil för hand, spräcka granit med kil och slägga, och cykla sju mil om dagen med manuellt sorterad post.
Detta representerar en hel massa jobb som försvunnit, men trots det - och trots att jorden sedan dess fått flera miljarder ytterligare invånare verkar det inte saknas saker att göra för alla sorters människor.

Redan idag är AI bra nog att veta vad en hand är (Midjourney 5, som för övrigt kan framställa fotoidentiska bilder). Jag tror inte man ska se på det så naivt utan vi befinner oss på 0.1 i Richterskalan och en AI kan mycket väl ersätta de allra flesta grafiska yrken på sikt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Redan idag är AI bra nog att veta vad en hand är (Midjourney 5, som för övrigt kan framställa fotoidentiska bilder). Jag tror inte man ska se på det så naivt utan vi befinner oss på 0.1 i Richterskalan och en AI kan mycket väl ersätta de allra flesta grafiska yrken på sikt.

Jag tror som sagt inte den tekniska väg vi valt idag kan komma till intelligens på det sätt som vi människor tänker oss intelligens. Det kan mycket väl vara som du säger att även detta är en väg ditåt, men bara tillgång till en massa data och en massa statistik hur data använts är en extremt klumpig väg ditåt.

Därmed inte sagt att det inte kan vara ett hjälpsamt verktyg för en områdesexpert som vill slippa de tråkigaste delarna av sitt jobb och är beredd att gång på gång leta efter banala fel av samma övergripande sort. 🙄
Vad vi har idag förstår inte vad det pysslar med utan är i praktiken fortfarande bara Clippy med snygga kläder, trendig skäggstubb och en ofantligt stor databas. Grafiska - eller för den delen tekniska - yrken som kan ersättas kommer med den här modellen bara vara assistentjobben. Inte att folk inte kommer försöka, men detta kommer i så fall ha katastrofala konsekvenser.

När jag satt och skrev detta fick jag en tanke som möjligen kan leda någon vart:
Jag tror sättet man uppnår intelligens på, är när man kommer på och kan iterera över ett sätt att inte bara ”belöna” med poäng, utan rent evolutionistiskt bestraffa felaktiga svar med något som har verkliga konsekvenser för modellen.

Vår känsla för ansvar är resultatet av miljarder år där misstag ledde till döden, och miljoner år av växande insikt att vårt misstag kostat en flockmedlem livet. Den känslan har vi kapat och ger ett annat syfte när vi lär oss av våra misstag: vi skriver en programsnutt med ett säkerhetshål, vi får det påtalat för oss, och vi skäms och lär oss vad vi gjorde för fel och gör sedan inte om det. En statistikmotor liknar mer den där psykopatkollegan som aldrig ser sig ha gjort något fel om koden de stulit från StackOverflow motsvarar specen de fått från projektledaren. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

När jag satt och skrev detta fick jag en tanke som möjligen kan leda någon vart:
Jag tror sättet man uppnår intelligens på, är när man kommer på och kan iterera över ett sätt att inte bara ”belöna” med poäng, utan rent evolutionistiskt bestraffa felaktiga svar med något som har verkliga konsekvenser för modellen.

Belöningsmetoden har väl negativa konsekvenser för en AI, åtminstone under träning? Jag resonerar så här:

AIn vill uppnå ett mål som i sin tur är en intränad approximation av vad människan har tänkt sig. Felaktiga svar bestraffas med ändrade vikter, en förändring av det som är intränat, och således en omdefinition av vad modellen ska maximera. Korrekta svar leder inte till ändrade vikter, eller åtminstone till mindre förändringar i vikterna. Givet att man vill maximera det man för stunden vill maximera är en omdefinition av den saken en bestraffning, eftersom en framtida version med (om än marginellt) andra mål kommer vara sämre på att uppnå nuvarande mål. Av samma skäl vill man rent generellt inte bli omprogrammerad eller avstängd.

Permalänk
Skrivet av Olle3:

Belöningsmetoden har väl negativa konsekvenser för en AI, åtminstone under träning?

Är inte detta i sig ett stort problem med hur man resonerar runt ”AI” idag?
Hur tränas alla tänkande organismer vi känner till?

Permalänk
Medlem

Jämför AI med tjänstehundar (tull, knark, kadaver…)
Funkar jättebra till sitt syfte & blir onekligen bättre från nybörjare till i tjänst, har inte förstånd till begränsning av arbetstimmar & behöver med tiden allt mindre motivation.
En människa kan direkt urskilja en trägaffel i en pall med träskedar, inte så lätt för en dator… ej heller det ologiska i en bild där en ryttare på häst hoppar över ett 20m hinder. Där maskiner alltid är bättre än människor är monotona sysslor… en person kanske kan titta i 2 timmar på övervakningsfilm sen tappar vi fokus, Kina är långt framme (skrämmande?) när det gäller övervakning, ansiktsigenkänning/betalning/registrering.
Tal/översättning är ett annat område som har blivit exeptionellt bättre, med all data som sparas/analyseras.
Eftersom experterna inte vet vad medvetande är/fungerar är jag inte speciellt orolig för ett ev. Skynet… men kommer kanske en dag då datorn frågar ”varför”, då har vi problem.
Stephen Hawking svarade på frågan varför vi inte fått intelligent besök från nån annan värld, risken med så många generationers utveckling är att vi eliminerar oss själva… ligger i naturen med intelligens.
Sen kan man undra om Homo sapiens sapiens funnits i 100k år vafan sysslade dom med de första 98-99k åren??

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

En människa kan direkt urskilja en trägaffel i en pall med träskedar, inte så lätt för en dator… ej heller det ologiska i en bild där en ryttare på häst hoppar över ett 20m hinder.

Du har inte sett demonstrationen av GPT-4 gissar jag? Även om de exempel som visats upp är lite utvalda så känner jag mig säker i att de är genuina, och det sker fortfarande en massa utveckling.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är inte detta i sig ett stort problem med hur man resonerar runt ”AI” idag?
Hur tränas alla tänkande organismer vi känner till?

Förstår inte riktigt vad du menar här, mer än att ”AI” kanske var ett dåligt ordval. För mig är det selektion i bägge fallen, ganska snarlikt.

Permalänk

Wow ni Gjorde min dag, har känt mig ensam!

Ok wow detta gjorde min dag! Vad fina ni är på Sweclockers. Jag har en ny Video som heter Ai i Världen Del.3 Och detta fick mig att vilja göra en ny video! om nya saker jag har lärt mig. Tack sweclockers!

Tror som sagt att detta är viktigt! och vill skapa diskussion om detta, tack för hjälpen!

Mvh/Josef

Permalänk
Medlem

Kanske dags för vår värld att dra ut nätverkskablarna snart.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jojomondag:

Spelade in en ny video runt omkring Ai kanske intressant för någon.

https://youtu.be/LurwQGUorM4

Jag gillar din skrivbordslayout när det kommer till menyn, du har den centralt i Windows 10 antar jag? Hur gör man det på sin Windows 10 Home?