Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Instagram verkar ha klarat sig.

"Sorry, this page isn't available."

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

"Sorry, this page isn't available."

Funkar för mig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Herr Linus har väl goda kontakter med Youtube så det där kommer ju rimligen städas upp och ordna sig snart.

Det intressanta blir väl om han berättar vad som hände (förutsatt att de kan konstatera det), och om det finns något som folk kan lära sig av det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas de får bukt på det snarast. Att bli hackad är fruktansvärt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det förklarar varför jag fick upp 2st livestreams med Elon Musk imorse. Tänkte vad fan, jag följer inte honom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Herr Linus har väl goda kontakter med Youtube så det där kommer ju rimligen städas upp och ordna sig snart.

Det intressanta blir väl om han berättar vad som hände (förutsatt att de kan konstatera det), och om det finns något som folk kan lära sig av det.

Är väl ganska bra subject för en video. Inte minst när så många lär vilja veta. En gissning i förväg är att en sådan video kommer få tittarrekord för deras kanal just nu. Så jag gissar väl på att det kommer en sådan video.

Jag tog upp det tidigare i tråden - min gissning här ligger på att någon testat ett AIverktyg från en mindre tillförlitlig källa. Inte för att AI-verktygen i sig är osäkra men allt är nytt. Förtroende har inte hunnit etableras på området för vilka leverantörer som är safe.
Så folk tar mer risker här vid nedladdningar.
Men det är såklart bara en av många möjligheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är väl ganska bra subject för en video. Inte minst när så många lär vilja veta. En gissning i förväg är att en sådan video kommer få tittarrekord för deras kanal just nu. Så jag gissar väl på att det kommer en sådan video.

Jag tog upp det tidigare i tråden - min gissning här ligger på att någon testat ett AIverktyg från en mindre tillförlitlig källa. Inte för att AI-verktygen i sig är osäkra men allt är nytt. Förtroende har inte hunnit etableras på området för vilka leverantörer som är safe.
Så folk tar mer risker här vid nedladdningar.
Men det är såklart bara en av många möjligheter.

Jo, det skulle förmodligen gå hem i klickjakten. Kan i princip se tumnageln framför mig

Jag tänker mig ju mer att det lär ha varit "spearphishing" än att någon LTT-person av en slump hittat något otillförlitligt verktyg. Men det är väl just det som vore intressant att höra mer om; var det spearphishing? vad lockades det med? var den förmodade exekveringen "frivillig" eller utnyttjades någon sårbarhet? isf på vilken plattform? osv osv

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Bah. Sånt här är så tråkigt. Tusentals videos är borttagna

https://i.imgur.com/1SjaoCX.png

Jag såg på någon video för ett tag sedan om någon Youtubers konto som också blev hackat, men de kunde ändå återfå alla sina raderade videoklipp. Så möjligen är de inte raderade på riktigt, även om "permanent radering" har valts. Allt hänger på YT:s infrastruktur för lagring. Jag tror det var Corridor Crew om jag minns rätt:

Mvh,
WKL:

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, det skulle förmodligen gå hem i klickjakten. Kan i princip se tumnageln framför mig

Jag tänker mig ju mer att det lär ha varit "spearphishing" än att någon LTT-person av en slump hittat något otillförlitligt verktyg. Men det är väl just det som vore intressant att höra mer om; var det spearphishing? vad lockades det med? var den förmodade exekveringen "frivillig" eller utnyttjades någon sårbarhet? isf på vilken plattform? osv osv

Det vore mycket intressant om dom faktiskt får fram vad som har hänt och hur det har hänt, men även släpper det så att vi kan få ta del av den informationen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Han och hans fru äger företaget Linus Media Group.

Mer specifikt så äger Linus 51% och Yvonne 49%

Permalänk
Medlem

Från Linus egna streaming sida, Floatplane.com

Permalänk
Skrivet av manprinsen_am:

Vet inte hur mycket pengar hans företag får in genom youtube. Men jag antar att eventuella aktieägare biter på sina naglar just nu.

Aktieägare? De är väl inte listade på börsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Mer specifikt så äger Linus 51% och Yvonne 49%

Skrivet av Dinkefing:

Aktieägare? De är väl inte listade på börsen?

Det låter som att det är en ganska begränsad skara aktieägare, ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Aktieägare? De är väl inte listade på börsen?

Nu behöver man ju inte vara listad på börsen för att ha aktieägare, men i detta fallet äger Linus 51% av alla aktier och hans fru äger 49%. Men aktieägare finns ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Från Linus egna streaming sida, Floatplane.com

https://i.imgur.com/UaXPA8e.png

Intressant formulering som avslutar första paragrafen. Antingen vet han redan vad som hänt, eller så är det bara slentrianmässigt fingerpekande. (Det är ju tonen iaf, kanske inte ens är avsikten)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Intressant är att jag hade förra veckans wan show öppnad när den blev olistad. Och sen när hela kanalen blev låst/onåbar så kan jag forfarande titta och hoppa runt i videon. Så verkar som själva video feed är tillgängliga men sidan som laddar inte den inte är.
Ska inte ladda om sidan bara, då kan jag inte se klart den

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det är ju en väldigt stor kanal så de har förmodligen betydligt bättre möjligheter att få hjälp än om typ jag skulle drabbas. Hoppas det går bra för dem. Har märkts senaste året att Linus är stressad och mår rätt dåligt egentligen så det här är det sista han behöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Från Linus egna streaming sida, Floatplane.com

https://i.imgur.com/UaXPA8e.png

Men lol. 5kr på att det inte har med googles säkerhet att göra, utan att någon av LTT's anställda har slarvat.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kryptovalutakrigarna fortsätter bevisa att kryptovalutor inte är framtiden.
Hoppas LTT får ordning på detta snabbt!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Intressant formulering som avslutar första paragrafen. Antingen vet han redan vad som hänt, eller så är det bara slentrianmässigt fingerpekande. (Det är ju tonen iaf, kanske inte ens är avsikten)

Ja, från tonen i posten låter det mer som att det är ett fel hos Google/Youtube som gjort hacket möjligt än ett fel hos LTT själva. Men vi får väl invänta WAN show för mer info.

Permalänk

Min prediktion är att det är oerhört många hackare/programmerare med dåliga intentioner som helt plötsligt har fått magiska krafter av någon outgrundlig anledning och nu använder dessa krafter för att visa upp sig, och ha kul?

Mvh/Josef

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju en väldigt stor kanal så de har förmodligen betydligt bättre möjligheter att få hjälp än om typ jag skulle drabbas.

Samtidigt är de ett mycket mer intressant mål, så på ett sätt jämnar det (åtminstone i detta specifika exempel) ut sig lite.
Det blir ju inte särskilt många som får se fejk-Tesla be om folks pengar om man hackar ditt eller mitt konto istället.

Men ja, de har ju kontakter och får väl säkert bra hjälp på ett *helt* annat sätt än en vanlig användare.

Skrivet av Ozzed:

Hoppas det går bra för dem.

Rimligen är de ju tillbaka på banan inom kort.

Skrivet av Ozzed:

Har märkts senaste året att Linus är stressad och mår rätt dåligt egentligen så det här är det sista han behöver.

Nu följer jag inte allt Linus gör och hur han verkligen "normalt" är, osv. Men nog har han iaf en längre tid framstått som stressad/frustrerad och lite utagerande och lätt irrationell, förmodar att detta är vad som åsyftas...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Men lol. 5kr på att det inte har med googles säkerhet att göra, utan att någon av LTT's anställda har slarvat.

Om du tittar på de klipp postade på förra sidan, t ex det sista av dem, så är det där en kombination. Inloggade sidor/fönster/cookies etc stjäls via (i det sistnämnda fallet) en falsk pdf, som egentligen är en scr-malware) och sedan är Googles 2FA enligt uppgift trasig så de kan ändra (iaf ibland), utan att befintlig efterfrågas.

Att Windows döljer filändelser som standard är också enastående idiotiskt, vilket bidrar till problemet. I princip det första jag ändrar efter installation.

Permalänk
Musikälskare

Var lösenordet Hunter2? Trisst så klart men dom klarar sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du tittar på de klipp postade på förra sidan, t ex det sista av dem, så är det där en kombination. Inloggade sidor/fönster/cookies etc stjäls via (i det sistnämnda fallet) en falsk pdf, som egentligen är en scr-malware) och sedan är Googles 2FA enligt uppgift trasig så de kan ändra (iaf ibland), utan att befintlig efterfrågas.

Att Windows döljer filändelser som standard är också enastående idiotiskt, vilket bidrar till problemet. I princip det första jag ändrar efter installation.

Tog en titt på klipp nummer 2, och okej, att google inte frågar efter validering när man ändrar lösenord eller skall radera klipp eller liknande är lite skrämmande.. Det känns då idd som att google har lite att bättra på där helt klart.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det förklarar varför jag fick upp 2st livestreams med Elon Musk imorse. Tänkte vad fan, jag följer inte honom.

Samma här. 😹

Permalänk
Medlem

Jag tycker eteknix tar upp exakt vad som händer när en liknande händelse hände dem.
https://www.youtube.com/watch?v=jX69IBV3JJM&t=1136s

Tror detta är exakt samma sak :), men hela följetången är intressant hur det gick till och hur det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du tittar på de klipp postade på förra sidan, t ex det sista av dem, så är det där en kombination. Inloggade sidor/fönster/cookies etc stjäls via (i det sistnämnda fallet) en falsk pdf, som egentligen är en scr-malware) och sedan är Googles 2FA enligt uppgift trasig så de kan ändra (iaf ibland), utan att befintlig efterfrågas.

Att Windows döljer filändelser som standard är också enastående idiotiskt, vilket bidrar till problemet. I princip det första jag ändrar efter installation.

Finns någon extra grej hos google, advanced security eller något man kan betala för som alltid kräver 2fa.....men jag kan inte ens hitta det när jag letar bland sekretess inställningar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Finns någon extra grej hos google, advanced security eller något man kan betala för som alltid kräver 2fa.....men jag kan inte ens hitta det när jag letar bland sekretess inställningar

Yubikey antar jag kan vara det närmsta du kan köra med? Vet inte om det också går att ta sig runt med cookies däremot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.