Permalänk

Problem med Komplett Dator

Hej!
För ca 2 årsen köpte jag en dator av komplett , men jag har haft problem med den sen dag 1 med att jag får bluescreen med stop kod korrupta filer.
Och de dom säger är att jag ska installera om windows hela tiden , har säkert gjort de 20 tal gånger sen jag köpte datorn.
Sist nu enligt tillförlitlighetshistoriken fick jag stop kod 190 hårdvaror fel.
Men nu när den är inne igen så säger dom att de är inte något fel på , dom vägrar ge pengarna tillbaka , börjar bli ganska tröttsamt att ringa dom hela tiden,
Någon annan som har råkat ut för samma problem ?
När jag väl har installerat om windows från en usb så tar de ca 2 veckor till filerna blir korrupta, är de handhavare fel eller kan de vara hårdvaror fel?
Känner mig maktlös i denna situation då komplett vägrar ge tillbaka pengar , som jag har velat ha från första början när den krångla.
Men förstår dock att de kanske inte är lättaste efter 2 år , men vad gör jag ? vad finns de att göra ?

Specs:
AMD Ryzen 5 3500
Grafikkort: XFX radeon RX 6700 xt
Ram: Corsair vengance rgb pro ddr4
Asus Rog moderkort

Mvh Alex

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd

Har också problem och tänkte starta en ny tråd, grabben hade en gammal dator med en Ryzen CPU ca 6 år och amd grafikkort från den tiden typ strax innan Nvidia 10xx. Ska kolla exakt i morgon. Men han spelade varje dag utan problem, men med nya gaming PC med billig intel CPU och 3070 grafik så kraschar det hela tiden. Vi har ställt ner fps och allt annat så det är nästan samma som hans gamla burk o det kraschar ändå.

Svårt att skylla på Komplett eller annan leverantör tyvärr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlanBean:

Har också problem och tänkte starta en ny tråd, grabben hade en gammal dator med en Ryzen CPU ca 6 år och amd grafikkort från den tiden typ strax innan Nvidia 10xx. Ska kolla exakt i morgon. Men han spelade varje dag utan problem, men med nya gaming PC med billig intel CPU och 3070 grafik så kraschar det hela tiden. Vi har ställt ner fps och allt annat så det är nästan samma som hans gamla burk o det kraschar ändå.

Svårt att skylla på Komplett eller annan leverantör tyvärr

Men ärligt talat så känns det jäkla skönt att spela på konsol numera, och att behöva slösa tid på att hjälpa grabben med sina pc krascher känns inte alls så roligt tyvärr

Permalänk
Avstängd

Kollade gammal PC burken och det är ett gammalt RX480 kort i den, tydligen garanter krasch fritt Fortnite kort. Varför o hur felsöker man en nu pc som kontant kraschar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför man felsöker en dator är att den kraschar och man vill veta just varför så man kan åtgära det.
Man felsöker enklast genom att läsa BSOD:s, felkoder och googlar på dessa. Man kan byta drivrutiner, se över temperatur/belastning, ominstallera sitt OS och byta hårdvara.

Men först måste du ge oss mer info.

Permalänk

Det är 3:e gången min dator har varit inne nu , och dom säger att inget är fel på den , vilket jag tycker är mycket märkligt , om dom ska göra grundligare undersökning så kostar de extra och går inte på garantin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Testa ett annat vägguttag!

Permalänk

Jag har legat på dom hela tiden ,under dessa 2 åren , jag kommer med bevis , men dom tror inte på min bevis utan säger efter deras tekniker har kollat på datorn är de inget fel. jag har skickat bilder på stop koderna , har skickat print på varje bluescreen , men enligt dom är de inget fel på datorn, och dom själva säger att de är ett hårdvaror fel på datorn , men när den väl kommer in och dom testar den så funkar den tydligen som de ska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson935:

Jag har legat på dom hela tiden ,under dessa 2 åren , jag kommer med bevis , men dom tror inte på min bevis utan säger efter deras tekniker har kollat på datorn är de inget fel. jag har skickat bilder på stop koderna , har skickat print på varje bluescreen , men enligt dom är de inget fel på datorn, och dom själva säger att de är ett hårdvaror fel på datorn , men när den väl kommer in och dom testar den så funkar den tydligen som de ska...

Testa ett annat vägguttag! Det kan vara problemet!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Persson935:

Hej!
För ca 2 årsen köpte jag en dator av komplett , men jag har haft problem med den sen dag 1 med att jag får bluescreen med stop kod korrupta filer.
Och de dom säger är att jag ska installera om windows hela tiden , har säkert gjort de 20 tal gånger sen jag köpte datorn.
Sist nu enligt tillförlitlighetshistoriken fick jag stop kod 190 hårdvaror fel.
Men nu när den är inne igen så säger dom att de är inte något fel på , dom vägrar ge pengarna tillbaka , börjar bli ganska tröttsamt att ringa dom hela tiden,
Någon annan som har råkat ut för samma problem ?
När jag väl har installerat om windows från en usb så tar de ca 2 veckor till filerna blir korrupta, är de handhavare fel eller kan de vara hårdvaror fel?
Känner mig maktlös i denna situation då komplett vägrar ge tillbaka pengar , som jag har velat ha från första början när den krångla.
Men förstår dock att de kanske inte är lättaste efter 2 år , men vad gör jag ? vad finns de att göra ?

Specs:
AMD Ryzen 5 3500
Grafikkort: XFX radeon RX 6700 xt
Ram: Corsair vengance rgb pro ddr4
Asus Rog moderkort

Mvh Alex

Verkligen tråkigt att du har problem med din dator. Vi förstår att det är frustrerande när vi inte finner något fel på datorn.

Nu låter det som att du testat en del åtgärder allaredan. Här i forumet finns mängder av felsökningstips och teorier om vad som kan orsaka fel. Sweclockers community är till brädden fyllt med erfarenheter och expertkunskaper som är en guldgruva, även om man inte felsöker.

Vissa fel är extremt svårt att återskapa och som vi redan konstaterat så kan vi inte hitta något fel på datorn. Med det sagt så kan feler bero på andra faktorer som kan vara svåra att upptäcka. Men som du redan sett så kan du kanske hitta fler bra tips här.

Jag passar på att kasta in några förslag och hoppas innerligt att du kan hitta roten till felen. Skulle det visas sig att det är ett fel på datorn som vi helt lyckats missa i våra tester så ska vi givetvis se till att få det åtgärdat.
Denna typ av fel kan beror på transienter i elnätet, störningar från radioutrustning, stökande drivrutiner för tillbehör m.m.

  • Testa ett annat eluttag på en annan säkring i lägenheten/huset. Sätta en UPS mellan uttag och dator kan också funka

  • Flytta datorn till ett annat hus med annat elnät.

  • Testa datorn med andra tillbehör (mus, tangentbord, skärm etc)

  • Koppla ur extra hårdvara som inte behövs för att kunna starta och testa datorn. Ex: ljudkort, extra hårddiskar, DVD-brännare etc.

  • Gör fullständig scan med ett pålitligt antivirusprogram

  • Gör en helt fräsch installation och försök hålla datorn ren på tredjepartsmjukvara - installera endast det absolut nödvändigaste för att testa

Vi förstå din frustration och hoppas att du hittar orsaken till problemen.

Lycka till med felsökningen och tveka inte att kontakta vår kundservice om du har några frågor //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram