Cyberpunk 2077 får realistiskt ljus i april

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077 får realistiskt ljus i april

Ray tracing i Cyberpunk 2077 får en ordentlig uppgradering nästa månad med Overdrive Mode, där path tracing används för att leverera realistiskt ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Artikelns definition av path tracing är ju det jag lärde mig att ray tracing var på 90-talet. Vad sjutton är då dagens Ray tracing??

Och varför är hjälmen mer polerad för varje ny teknik i bilden? Den rasteriserade ser ju verkligast ut. Ska det bli en repris av när bloom-effekten kom till spel och alla överdrev det? Fast nu ska allt blänka som polerad metall med tjugo ljuskällor?

Fan vad bitter jag låter förresten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Fint att 1/3 av de som sett videon har tummat ned den.

Håller tyvärr inte med titeln på videon. "Photorealistic Graphics" när spelet ser mer tecknat ut ibland, främst karaktärer då, än Fotorealistiskt.

Permalänk
Medlem

Känns skumt att dom fortsätter lägga ner tid och energi på denna motorn då dom redan gått ut med att den ska läggas ner och att dom ska över till Unreal.... Men men, kul med mer nytt till Cyberpunk

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Känns skumt att dom fortsätter lägga ner tid och energi på denna motorn då dom redan gått ut med att den ska läggas ner och att dom ska över till Unreal.... Men men, kul med mer nytt till Cyberpunk

De vill väl polera tills Phantom Liberty släpps. De vill väl gärna att det ska räknas som en success och kanske utveckla en uppföljare i ny motor? De hade ju många tankar och idéer som sopades undan.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Artikelns definition av path tracing är ju det jag lärde mig att ray tracing var på 90-talet. Vad sjutton är då dagens Ray tracing??

Överskattat!

Skrivet av Gelantious:

Känns skumt att dom fortsätter lägga ner tid och energi på denna motorn då dom redan gått ut med att den ska läggas ner och att dom ska över till Unreal.... Men men, kul med mer nytt till Cyberpunk

Släpps DLC snart så finns incitament för att hålla uppe hypen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket $$$ Mr läderjacka har injicerat I CP2077.

Permalänk

Det är bra att det kommer realistiskt ljus till Cyberpunk, det är ju så lättdrivet från början

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik som dessutom släpps som en gratis uppdatering till ett spel.

(någon måste vara positiv)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kul med ny teknik som dessutom släpps som en gratis uppdatering till ett spel.

(någon måste vara positiv)

Du är på SweC kommentarsfält, det gäller att se det negativa i allt här och hata allt som har med teknik att göra

Nej men skämt-å-sido så är det helt sjukt att vi nu har nåt fram till Path-tracing i realtid, även om det är med hjälp av tung de-noising. Synd att folk inte förstår storheten i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

De vill väl polera tills Phantom Liberty släpps. De vill väl gärna att det ska räknas som en success och kanske utveckla en uppföljare i ny motor? De hade ju många tankar och idéer som sopades undan.

Fortsätter de polera så mycket mer kommer man inte kunna titta på den där hjälmen utan att bli bländad...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering: alla ytor är polerade och ingenting är smutsigt!

Så uppenbart mysko allt ser ut för att man vill kunna perfekt återge det studsade ljuset i full prakt

Ser helt ärligt bättre ut i det rasteriserade fallet, bara e-penisen som får någon att tycka annorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Artikelns definition av path tracing är ju det jag lärde mig att ray tracing var på 90-talet. Vad sjutton är då dagens Ray tracing??

Nu är jag ingen expert i ämnet,

Men verkar som dagens Ray Tracing är något slags mellanting mellan klassisk rasterering och "riktig ray tracing". Något mellanting som har väl tagits fram för de som gillar att spela i mer än typ 10-25 FPS.
Framförallt för de som sitter på RTX 2000 serien. Första generationens grafikkort som påstås klara ray tracing i realtid.

Men om jag förstått det rätt så har Quake 2 RTX mera riktig ray tracing?
Bara det att, förutom RTX tillägget så är det inte direkt den nyaste titeln.
Spelet ska ursprungligen ha släppts i December 1997. Fast utan ray tracing då.
En upphottad variant av ett spel som ska gå att spela på 25 år gamla datorer är väl fortfarande mer lättdrivet än nya spel som är någorlunda krävande för nya datorer redan innan man lägger på ray tracing.

Det var väl lite skillnad förr när det tog timmar att rendera en bild.
Går inte att använda för något i realtid eller närheten av realtid ändå.
Om det ändå är så långsamt, vad finns det för anledning att fuska? Vad är väl ett par timmar extra per frame?

Permalänk
Avstängd

Tungt, tyngre, tyngst.

Hellre mer fokus på ai, animationer och EAX liknande ljudeffekter..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ny uppdatering: alla ytor är polerade och ingenting är smutsigt!

CD Projekt Red presenterar Cyberpunk 2077 uppdatering i samarbete med Renhållningsbolaget och Pantamera.

Permalänk
Medlem

Najs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fortsätter de polera så mycket mer kommer man inte kunna titta på den där hjälmen utan att bli bländad...

Touché

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Inaktiv

Det är coolt att det går framåt men hoppas detta ändå används med måttlighet och inte som i exempelbilden ovan. Utvecklare vill gärna visa upp sina features mer än nödvändigt ibland som exempelvis att alla ytor ska vara blankare än hundballa i månsken (konstigt uttryck men pappa brukade säga det).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det är bra att det kommer realistiskt ljus till Cyberpunk, det är ju så lättdrivet från början

Spelet är ju lättdrivet utan rt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ny uppdatering: alla ytor är polerade och ingenting är smutsigt!

Så uppenbart mysko allt ser ut för att man vill kunna perfekt återge det studsade ljuset i full prakt

Ser helt ärligt bättre ut i det rasteriserade fallet, bara e-penisen som får någon att tycka annorlunda

Måhända att du föredrar mattare ytor framför blanka, men det fråntar inte att att den rasteriserade bilden är den minst tekniskt korrekta av alla tre. Men om vi ska vara subjektiva så föredrar iaf jag personligen den raytraceade bilden i mitten, den har lagom blanka ytor o framför allt betydligt bättre kontaktskuggor som är tydligast runt nacken än vad den rasteriserade har.

Tycker det för övrigt är rätt tröttsamt på hur anti folk är raytracing. Det ÄR framtiden vare sig ni vill eller inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Måhända att du föredrar mattare ytor framför blanka, men det fråntar inte att att den rasteriserade bilden är den minst tekniskt korrekta av alla tre. Men om vi ska vara subjektiva så föredrar iaf jag personligen den raytraceade bilden i mitten, den har lagom blanka ytor o framför allt betydligt bättre kontaktskuggor som är tydligast runt nacken än vad den rasteriserade har.

Tycker det för övrigt är rätt tröttsamt på hur anti folk är raytracing. Det ÄR framtiden vare sig ni vill eller inte!

Som du kanske ser om du läser igen så klagar jag inte på raytracing i sig, men när de lyfts fram på detta sätt, genom att polera allt och göra saker glansigt, så tycker jag mer att de förstör än hjälper

Självklart är raytracing framtiden om vi perfekt ska återge fysiskt ljus, problemet är väl bara att du nog behöver 100x dagens prestanda för att ens komma nära det. Och jag tror inte vi kommer nå dit med kisel över huvud taget. Men det får framtiden utvisa

Än så länge är det mer av ett teknikdemo fortfarande. Något man klistrar på extra för att visa att en viss gpu är snabbare än en annan, än så länge tycker jag oftast inte att det tillför så mycket (och då har de ändå haft 5 år på sig att försöka övervinna mig)

Inte emot tekniken som sådan, tycker bara inte det räcker till ännu

Permalänk
Skrivet av medbor:

Som du kanske ser om du läser igen så klagar jag inte på raytracing i sig, men när de lyfts fram på detta sätt, genom att polera allt och göra saker glansigt, så tycker jag mer att de förstör än hjälper

Självklart är raytracing framtiden om vi perfekt ska återge fysiskt ljus, problemet är väl bara att du nog behöver 100x dagens prestanda för att ens komma nära det. Och jag tror inte vi kommer nå dit med kisel över huvud taget. Men det får framtiden utvisa

Än så länge är det mer av ett teknikdemo fortfarande. Något man klistrar på extra för att visa att en viss gpu är snabbare än en annan, än så länge tycker jag oftast inte att det tillför så mycket (och då har de ändå haft 5 år på sig att försöka övervinna mig)

Inte emot tekniken som sådan, tycker bara inte det räcker till ännu

Beror helt på hur dom implederar tekniken. En bild på en hjälm ger mig inget alls för springer ändå runt i spelet utan att ens tänka på hur hjälmen får sina solstrålar på sig.

Elden Ring däremot uppvisade hela miljön runt om och det blev en extrem stor skillnad enligt mig i alla fall. Så beror helt på hur dom tänkt med miljön runt om i Cyberpunk. Skulle hellre vilja se före och efter bilder i gameplay för se skillnaden

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Trodde ärligt att CP2077 var helt dött vid det här laget.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Trodde ärligt att CP2077 var helt dött vid det här laget.

Har väl blivit lite av No Man's Sky fenomen på detta spelet. Verkar ha hämtat sig rejält från problemen det släpptes med & mer därtill såsom denna nyheten.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Artikelns definition av path tracing är ju det jag lärde mig att ray tracing var på 90-talet. Vad sjutton är då dagens Ray tracing??

Och varför är hjälmen mer polerad för varje ny teknik i bilden? Den rasteriserade ser ju verkligast ut. Ska det bli en repris av när bloom-effekten kom till spel och alla överdrev det? Fast nu ska allt blänka som polerad metall med tjugo ljuskällor?

Fan vad bitter jag låter förresten.

Känner lite samma sak, allt ska bli så överdrivet med nya effekter. Förhoppningsvis är det en övergående trend. Är det sådär alla spel kommer se ut de närmaste åren så hoppar jag över dem, ser inte realistiskt ut för öht.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har väl blivit lite av No Man's Sky fenomen på detta spelet. Verkar ha hämtat sig rejält från problemen det släpptes med & mer därtill såsom denna nyheten.

Tycker inte riktigt man kan jämföra det med NMS. Hello Games har lagt till och gjort om så otroligt mycket att man knappt känner igen spelet längre jämfört med hur det såg ut när det släpptes, dessutom helt gratis.
CDPR har fixat de värsta buggarna, balanserat spelet lite och förbättrat prestandan en del, samt lovat att släppa en expansion innan de helt överger spelet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fungerar det på ps5 också eller är det endast för pc?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fungerar det på ps5 också eller är det endast för pc?

Det här läget kommer endast vara spelbart med DLSS 3 aktiverat med ett RTX 4090 eller kanske möjligtvis ett 4080. PS5:s RDNA2-baserade GPU är alldeles för klen för detta tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det här läget kommer endast vara spelbart med DLSS 3 aktiverat med ett RTX 4090 eller kanske möjligtvis ett 4080. PS5:s RDNA2-baserade GPU är alldeles för klen för detta tyvärr.

Dessutom så är det hårdvarutekniker för raytracing som enbart finns i 40-serien.
Det kommer alltså inte gå att använda på varken PS/XBOX eller 3000-serien.

https://blogs.nvidia.com/blog/2023/03/22/cyberpunk-2077-path-...

"Cyberpunk 2077 also taps into Shader Execution Reordering — available for use on the NVIDIA Ada Lovelace architecture generation — which optimizes GPU workloads, enabling more efficient path-traced lighting."

Liten miss att det inte tas upp i artikeln här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Dessutom så är det hårdvarutekniker för raytracing som enbart finns i 40-serien.
Det kommer alltså inte gå att använda på varken PS/XBOX eller 3000-serien.

https://blogs.nvidia.com/blog/2023/03/22/cyberpunk-2077-path-...

"Cyberpunk 2077 also taps into Shader Execution Reordering — available for use on the NVIDIA Ada Lovelace architecture generation — which optimizes GPU workloads, enabling more efficient path-traced lighting."

Liten miss att det inte tas upp i artikeln här?

Det betyder inte att det bara kommer gå att köra på 40-serien. Troligtvis kommer det gå att starta med de flesta GPU:er med RT-hårdvara och tillräcklig mängd VRAM. Beträffande flytet däremot så lär allt under 4090 och utan DLSS 3 vara ospelbart.