Slag/spark docka med sensorer, lämplig lösning?

Permalänk
Medlem

Slag/spark docka med sensorer, lämplig lösning?

Hej

Jag har under rätt lång tid funderat på att bygga en "bob" (slag docka) med sensor funktion.
Idag har vi flera olika sensorer som används med sin app/sin funktion vilket gör det svårt att mäta utveckling särskilt när dom tränat ett tag och utvecklingen inte går fort utan det sker med små steg.
sedan är det svårt att mäta kombinationer av slag och sparkar med befintlig lösning.
vi har senorer man fäste på och under säckar men dom inte så bra för att mäta utveckling då dom är väldigt oexakta,
senorer man fäster på armar är främst för boxning, vi slår främst raka slag mot kropp, dom kan inte ens mäta raka slag.
sensorer i slagplattor kan man bara mäta enstaka slag på och dom är med osäkra då dom ofta är baserade på 4 sensorer på 50kg som då ska ge en sammanlagd bild av slaget vilket inte stämmer jätte bra.

Det jag vill göra är helt enkelt bygga en "docka" i står rör, man svetsar på stålplåt på rören som man klär i dämpning och i plåten fäller man in sensorerna.

sensorerna ska framför allt mäta anslagskraft, Men det skulle även vara bra om det går att mäta hur stor yta man träffar på för att avgöra om man träffar med knogar/smalben. andra önskade funktioner är att man kan se tiden mellan träffar på dom olika sensorerna tex att man slår två slag och sedan sparkar och då se tiden mellan varje träff. som sista funktion skulle funktion för reaktionsförmåga vara önskat, dvs att det tänder lampor i olika hastigheter på olika ställen.

Det behöver vara minst 8 st zoner men helst 16-20
minimum 2 för bröstmuskel, 2 revbenskant/lever,2 lårmuskelfäste,1 solarplex och 1 buk.
om det går ha fler: 2 insida lår, 2 vadmuskel, 2 mitt på lår, 2 huvud, 2 på axlar 2 på muskelfäste överarmar.

Det jag tittat på är att använda denna typ av sensor för varje område https://www.amazon.se/YZC-516C-v%C3%A4gcell-kompression-batch...

eller: https://www.aliexpress.com/item/32799670776.html?spm=a2g0o.pr...

är dessa lämpliga för detta eller finns det bättre alternativ? anledningen att jag tittat på dessa är att dom ska vara tillräckligt exakta och ska kunna kalibreras utan att blir svindyrt, dvs när allt är monterat med stoppning ska man kunna ställa vikter på varje område för att ställa in dom.

Ett sätt för att lösa själva träffbilden skulle vara att göra området man ska träffa helt enkel är så pass litet att man måste träffa med tex smalben för att få en ren träff på sensorn. Eller finns det sensorer som man kan utläsa hur själva träffen är gjord?

Målet är att kunna ha tex en rpi eller arduino som sensorer då går till, på väggen bakom dockan ska det sitta en skärm där man ska kunna se datan för varje träff och tiden mellan träffarna. Eller om det finns appar man kan ansluta mot en kontroller.

Finns det någon som är duktig på tex arduino som kan rekommendera en lösning för att ansluta många sensorer på detta sätt och få ut datan på en skärm? Jag har aldrig använt arduino så jag vet inte vad begränsningarna är när det gäller antal sensorer och hur många som går att ansluta osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Är mest nyfiken på i vilket sammanhang detta behövs? Karate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Är mest nyfiken på i vilket sammanhang detta behövs? Karate?

Japp, kyokushin.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag får väll svara mig själv, Jag tror jag har hittat en vettig lösning nu, jag kommer börja med 8st mot en arduino mega. funkar det bra utökar jag. det dök dock upp en fundering, dockan jag kommer bygga ska nog få flyttbara ben dvs så du kan välja om det är höger eller vänster ben fram, "knä" leden, finns det färdiga leder för rör eller får man göra en egen lösning?

någon som har en tanke på godstjocklek för materialet? jag tänker 40mm rör 1.5mm eller 2mm räcker det eller är risken man böjer skiten när 120kg litauer sparkar, vilken tjocklek bör man använda på plåten som gör själva formen? är 1.5mm eller 2mm lagom eller bör det vara tjockare. är det något särskilt stål man inte bör använda som tex är svårt att svetsa i? (kommer inte köra rostfritt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Newtons andra lag: F=ma
F = kraften i Newton
m = massa kilogram
a = accelerationen m/s^2

Vad jag menar på, varför köpa lastceller då ni kan pynta en docka med en accelerometer? Och det kan vara en docka som hänger löst från exempelvis taket.

Jag läste lite hårdare och upptäckte att ni är ute efter en ganska invecklad lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Newtons andra lag: F=ma
F = kraften i Newton
m = massa kilogram
a = accelerationen m/s^2

Vad jag menar på, varför köpa lastceller då ni kan pynta en docka med en accelerometer? Och det kan vara en docka som hänger löst från exempelvis taket.

Jag läste lite hårdare och upptäckte att ni är ute efter en ganska invecklad lösning.

Japp, det blir inte så exackt med accelermeter monterat på säck, (vi har idag två lösningar med det)

Jag tror det blir bra med lastceller då jag sett hur det blir när andra gjort likande lösningar dock enklare med bara en senor på en platta. Enda nackdelen är att man inte kommer kunna se hur man träffar dvs man skulle kunna putta på den eller slå platt vilket är en väldigt stor skillnad mot att träffa med knogar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Japp, det blir inte så exackt med accelermeter monterat på säck, (vi har idag två lösningar med det)

Jag tror det blir bra med lastceller då jag sett hur det blir när andra gjort likande lösningar dock enklare med bara en senor på en platta. Enda nackdelen är att man inte kommer kunna se hur man träffar dvs man skulle kunna putta på den eller slå platt vilket är en väldigt stor skillnad mot att träffa med knogar.

Ju mer jag tänker ditt/ert dilemma, desto hållfastare blir min teori för en eller flera accelerometer. Exempelvis i en säck, kan dessa finnas utspridda på höjden.

"Jag slog 50kg" - du kan likväl luta mot en lastsensor och få det värdet. Mena, det blir inte korrekt och blir en väldigt osäker referens, för lutade du med kroppsvikten mot sensorn, eller gav du lastsensorn en ögonblicklig stöt?

Den där osäkerheten är ju tråkig. Å andra sidan kanske det går att filtrera bort oljudet/osäkerheten med accelerometrar? Som öppnar grinden för lastsensorens positiva värden, då en acceleration registreras.

Hur som helst, en accelerometer ljuger inte om accelerometern(rarna) konstant bidrar med data (men försummar retardationen, efter slaget), men det blir - kan jag tänka mig - behövligt att en individ kan sina egna referensvärden och slår på ungefär samma ställe. För en avlång säck hängandes från taket kommer vara lättare att sätta i rörelse, om hen utför en kraft på den nedre delen - än på mitten eller desto högre upp.

Å andra sidan beror den noggrannheten på placeringen av accelerometrarna. Aja, ett intressant dilemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ju mer jag tänker ditt/ert dilemma, desto hållfastare blir min teori för en eller flera accelerometer. Exempelvis i en säck, kan dessa finnas utspridda på höjden.

"Jag slog 50kg" - du kan likväl luta mot en lastsensor och få det värdet. Mena, det blir inte korrekt och blir en väldigt osäker referens, för lutade du med kroppsvikten mot sensorn, eller gav du lastsensorn en ögonblicklig stöt?

Den där osäkerheten är ju tråkig. Å andra sidan kanske det går att filtrera bort oljudet/osäkerheten med accelerometrar? Som öppnar grinden för lastsensorens positiva värden, då en acceleration registreras.

Hur som helst, en accelerometer ljuger inte om accelerometern(rarna) konstant bidrar med data (men försummar retardationen, efter slaget), men det blir - kan jag tänka mig - behövligt att en individ kan sina egna referensvärden och slår på ungefär samma ställe. För en avlång säck hängandes från taket kommer vara lättare att sätta i rörelse, om hen utför en kraft på den nedre delen - än på mitten eller desto högre upp.

Å andra sidan beror den noggrannheten på placeringen av accelerometrarna. Aja, ett intressant dilemma.

Jo förvisso, det är dock så höga värden när dom slår att det är svårt om inte omöjligt att genererar genom att luta sig, körde lite tester idag på en slagplatta, slår jag fullt från guard generar jag 158kg om jag lutar mig mot plattan hamnar jag på 43kg, puttar jag slaget når jag som högst 88kg. Puttar jag med båda händerna når jag 94kg, Detta är ju inte heller något man fuskar med då det är för sin egen utveckling dvs det ger inget extra för någon att stå och försöka putta till sig ett högre värde. Med andra ord för att kunna få höga värden måste man få upp en hög hastighet och träffa rakt in dvs glider man det minsta eller försöker trycka fram ett högre värde kommer resultat bli sämre.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.