Steam fimpar stöd för Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Steam fimpar stöd för Windows 7

Inkompatibel webbläsare får Valve att plocka bort Steam till både Windows 7 och 8 från och med årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. EOL operativsystem ska inte stödjas. W7 har jag inte sett sedan 2016-17 tror jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Helt rätt. EOL operativsystem ska inte stödjas. W7 har jag inte sett sedan 2016-17 tror jag.

Win 7 hade support (utan extra betalning) till början av 2020. Att du inte sett det senare än 2016-2017 beror nog på vad du har installerat på din egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Win 7 hade support (utan extra betalning) till början av 2020. Att du inte sett det senare än 2016-2017 beror nog på vad du har installerat på din egen dator.

Ja, det var bara ett tillägg för att varken jag eller vänner / företag haft W7 på många år. Men klart jag ser fortfarande lite personer här i forumet som svär vid W7 även efter EOL.

Oavsett vad så är det 3 år sedan det blev EOL och support borde slutat redan då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som kör Win 7 än? Minns inte ens vilken DirectX version som var den sista som stöddes om det var 11?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Synd att det saknas värdig ersättare till 7an bara. Men det är väl så dom gör OS numera, så obehagliga som möjligt att använda.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nyheter i windows 11: struntar jag fullständigt i - jag stannar kvar på win 10 för det funkar bra
Steam tar bort stöd för windows 10: jaha - läge att uppdatera

Skrivet av Xverminator:

Jag undrar hur många som kör Win 7 än? Minns inte ens vilken DirectX version som var den sista som stöddes om det var 11?

Microsoft släpper DirectX 12 till Windows 7 (2019-08-26)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nyheter i windows 11: struntar jag fullständigt i - jag stannar kvar på win 10 för det funkar bra
Steam tar bort stöd för windows 10: jaha - läge att uppdatera

Det lär nog vara kvar till hösten 2025 iaf, eller årsskiftet 2025/26 om de följer samma logik att strypa där. Jag installerade 10:an senast eftersom 11:an kändes som en huvudvärk jag inte hade tid med för tillfället. Frågan är om de kommer att tycka att LTSC-användare har rätt att fortsätta spela då den versionen har support längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det lär nog vara kvar till hösten 2025 iaf, eller årsskiftet 2025/26 om de följer samma logik att strypa där. Jag installerade 10:an senast eftersom 11:an kändes som en huvudvärk jag inte hade tid med för tillfället. Frågan är om de kommer att tycka att LTSC-användare har rätt att fortsätta spela då den versionen har support längre...

Hehe, det lär väl givet artikelns innehåll hänga på vilken W10-build Chrome kommer kräva i framtiden eller nåt. Ska man nu spekulera loss, så har jag mycket svårt att tänka mig att Google skulle ta med randfallen som kör äldre LTSB/C-releaser i ekvationen. Man kör nog på det som anses vara lönsamt, typ, och anser att de handfullar specialfall som hamnar utanför får uppgradera om de vill vara med fortsättningsvis.

Till saken hör väl också att gemene gamer absolut inte kan förväntas köra LTSB/C, de om några borde bejaka the latest and greatest och använda GAC.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nyheter i windows 11: struntar jag fullständigt i - jag stannar kvar på win 10 för det funkar bra
Steam tar bort stöd för windows 10: jaha - läge att uppdatera

Haha. Windows 11 förpassar jag redan till dynghögen med ME, Vista och 8.x

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Synd att det saknas värdig ersättare till 7an bara. Men det är väl så dom gör OS numera, så obehagliga som möjligt att använda.

Windows 10 och 11 är bra mycket bättre en 7an var.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med att man inte kan köpa nya spel för de flesta stödjer väl inte 7 längre ändå.

Men om man har många gamla spel och vissa kanske inte ens fungerar bra på Windows 10 borde man kunna fortsätta spela dem tex om de plockar bort DRM.

Det är ett bekymmer att försöka spela många äldre spel på PC överlag. Tex ville jag spela några äldre Need For Speed spel och fick välja Xbox 360 för på PC krävde det online aktivering även med fysisk skiva och spel från 2007-08 och lycka till med det idag speciellt om det är spel som inte fungerar bra eller alls med nyare Windows.

Att de tar bort Windows 7 support är inte oväntat men alltid tråkigt tycker jag när det blir svårare och svårare att spela äldre spel. Windows 10 slutar få support om något år också.

Det är så mycket lättare att spela gamla spel på konsol men med moderna konsolerna som många kräver internet kör det inte fungera om 10-15 år heller.

Någon borde komma på en bra lösning på det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri

Bra, Windows 7 är nog det sämsta Windows efter XP.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Windows 10 och 11 är bra mycket bättre en 7an var.

Finns ingen tumme ner knapp men håller inte med alls. Windows 7 var bästa Windows.

Men vi närmar oss mer och mer en värld för ingen kommer äga något förutom stora företag som äger allt och man får använda det så länge de tillåter det och man betalar och de får tillgång till all din info.

Nu var inte Windows 7 perfekt på den biten då redan XP krävde internet så Windows och Office 2000 är sista i den bemärkelsen men efter att ha tittat lite på Louis Rossman så kan man inte undvika och vara pessimistisk och se en värld där ingen äger något och MS och Google mm kan låsa ute dig när som helst de vill och du kan inte laga något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Windows 10 och 11 är bra mycket bättre en 7an var.

Vad gällande tekniska framsteg under huven så att säga, ja. Men inte alls vad gällande UX, UI samt allt pack med Windows Store, telemetri, Microsoft inloggningar och annat skräp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Steam inte är "OS-agnostiskt".
Det är en platform för spel; om jag som användare väljer att köra XP, Win7 eller Win12 är mitt val och mitt ansvar.
Steam kan rekommendera mig att köra på ett supportat OS, men de borde inte tvinga mig.

Rent OS-mässigt har inte mycket hänt med Windows det senaste deceniet; stöd för flera kärnor/trådar och mindre finlir i Ux
Däremot har både bloatware och kryptiska services ökat lavinartat.

Jämför förändringen i systemkrav det senaste deceniet i Windows med Linux för att få en uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha. Windows 11 förpassar jag redan till dynghögen med ME, Vista och 8.x

Ja smaken är som baken 😀

Har kört w11 sedan en månad efter release utan problem eller ominstallation.
Samma w11 så länge säger endel för mig iaf 😇

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Den nerdummade kontrollpanelen med 0 inställningsmöjligheter i 10an fick en ju att kräkas innombords i början innan man vande si.... nä, jag har nog fan inte vant mig vid skräpet än efter 3 år. Hatet lever fortfarande hehe

Permalänk

Windows 8, ja just det. Hade helt glömt bort dess existens. Känns inte som särskilt många drabbas av att det stödet dras in.

För övrigt. Windows 7 = bra, Windows 8 = dåligt, Windows 10 = bra, Windows 11 = ja, ni fattar.

Windows 11 kommer ta över tronen från Windows Vista som det sämsta operativsystemet Microsoft lanserat.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Windows 8, ja just det. Hade helt glömt bort dess existens. Känns inte som särskilt många drabbas av att det stödet dras in.

För övrigt. Windows 7 = bra, Windows 8 = dåligt, Windows 10 = bra, Windows 11 = ja, ni fattar.

Windows 11 kommer ta över tronen från Windows Vista som det sämsta operativsystemet Microsoft lanserat.

8.1 var dock bra. Men väldigt få använde det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

CS-spelare på hög nivå verkar fortfarande köra Windows 7. Gissar på att prestandan i spel är bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Dåligt om man inte ens kan starta sina spel längre

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

CS-spelare på hög nivå verkar fortfarande köra Windows 7. Gissar på att prestandan i spel är bättre.

Inte länge till. I sommar släpps CS2 och då kommer go i princip dö ut tror jag och meningen att sitta på gammalt mög försvinner.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Dåligt om man inte ens kan starta sina spel längre

Att man fortsatt använder ett totalt skrotat os faller ju på den enskildes ansvar. Dom har inget ansvar för att hålla steam fungerande i ett OS som inte längre ska användas.

Ska dom göra steam till 3.11 också?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är det såhär det känns att börja bli gammal. Windows 7 känns fortfarande nytt. Sitter själv på 11an men ändå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

8.1 var dock bra. Men väldigt få använde det.

Jag kör den fortfarande så detta kändes ju mycket segt måste jag säga...
Har inte direkt några planer på att köpa ny dator då min håller och jag älskar 8.1 för övrigt...
Inget direkt sug att behöva köpa och köra windows 10... Så skönt med 8.1an bara stänga av alla windows update å allt annat jäkla hyss vilket inte går att göra i Windows 10.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Förvånad att så mycket som 2% kör 7/8/8.1 fortfarande, samtidigt är det lite förvånande att det inte är fler med tanke på hur det lät här på forumet efter 10/11 kom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jag kör den fortfarande så detta kändes ju mycket segt måste jag säga...
Har inte direkt några planer på att köpa ny dator då min håller och jag älskar 8.1 för övrigt...
Inget direkt sug att behöva köpa och köra windows 10... Så skönt med 8.1an bara stänga av alla windows update å allt annat jäkla hyss vilket inte går att göra i Windows 10.

Både 10 och 11 kan du stänga windows update (ej säkerhetsuppdateringar såklart) om du nu önskar (Pro versionerna). Sen måste du inte betala höga summor då det finns licens på diverse sidor för ett par burgare i värde.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Förvånad att så mycket som 2% kör 7/8/8.1 fortfarande, samtidigt är det lite förvånande att det inte är fler med tanke på hur det lät här på forumet efter 10/11 kom

Jag är väl "typ" en av dom. Jag kör linux 99% av tiden men det finns ett eller två spel som inte funkar på linux ännu så då kopplar jag in min gamla ssd som fortfarande har win7. Men jag tror sist jag hade den igång var i höstas.

När win7 nådde EOL så bytte jag permanent till linux.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Windows 7 eller 8 hoppade från XP till Vista tillbaks till XP för Vista var skräp och XP64 hade inga drivrutiner till internetdongeln, sedan till 8.1 och nu 10.
XP känns som det bästa Windows hittills, men då är det egentligen 3 olika med SP1,2 &3. Ja, jag har kört Windows 3.11, 95 & 98 dessförinnan.
XP's "default" drivrutiner för ljud & nätverk var en välsignelse, men avsaknad av Dos-stöd smärtade ibland, som tur var uppfanns dos-box.
Tråkigt att man blir allt snabbare att kapa den väg man kom ifrån, men sedan har ju inte ånga(Steam) varit direkt kundvänligt, utan är enligt mig en onödig mellanhand.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.