Facebook Marketplace borde inte få existera!

Permalänk
Medlem

Facebook Marketplace borde inte få existera!

Hejsan alla sweclockers, jag kommer att skriva ur min ilska på tattiga scammers på Facebook marketplace och min upplevelse!

detta började med att jag letade ny cpu speciellt till socket 1151 och hittade en på google en i7 9700k och tänkte oj vad skönt att det fanns något, för just nu sitter jag med en sliten i5 7600k som knappt klarar av vissa fps spel.

jag kontaktade säljaren om att jag är intresserad och det var budgivning som gällde, jag slängde ett bud på 800kr och sa att jag fixar pengarna 27.e (sjukskriven det är då cashen kommer in), absolut sa hon och skrev även att om jag vill hålla kvar den kan jag swisha 300kr för att hålla mitt bud. jag svara enkelt med.
"ag avvaktar handpenning utan jag återkommer 27.e och kollar om den är kvar då"

vilket var ok, Fine nu snabb spolar vi 2 dagar, pengarna kom in och jag var bra sugen på att få uppgradera min rostiga i5 till någon snabbare! (och innan ni frågar "varför köper du inte ny ?" jag ska köpa helt ny dator snart ! men jag ville uppgradera denna till barnen så dem kan spela på den efter mig)

jag skrev den 27.e och sa Hejsan nu är det den 27.e ! och frågade om mitt bud var fortfarande högsta, absolut det var det!

jag skickade min Info
(bert på gatan bert i kommunen bert telefon nr e-post) ect

super hon visa mig att hon har beställt frakt till min adress via postnord appen, så jag swishade 800kr för cpu och 69kr för spårbar frakt! (jag ville gärna se när min nya stjärna kom till sin pappa)

Efter swishen så skrev hon kl 19 att postnord hade stängt på ica och hon han inte med för barnen var slöa på att klä på sig.
Fine jag har barn själv... dem kan vara sega.

men hon lovade att skicka den direkt på morgonen efter hon har lämnat barnen på dagis.

jag väntade till kl12 och satt i postnord appen och uppdaterade den som en galning.
Ingenting, jag skrev till henne då vid 12 Ursäkta men du har inte lämnat in något paket?

Suprise inge svar alls.... nehe hon kanske jobbar jag kanske ska ge henne chansen att svara jag väntar fram till 17. då borde hon vara hemma.

kl 17 inge svar jag testar att ringa nr jag swishade till, inte ens en ton eller det vanliga (ingen abonnent snacket)
bara tuut så la den på.

ok nu börjar ilskan i magen koka upp, jag går in på hennes profil på facebook och jag skojar inte här.

Jag är drogfri och alcholfri endag i taget var hennes titel. oh vad trevlig nu vet jag vart mina pengar gick till.
såg också samtidigt nej men oj! en unge på bilden.

jag börjar googla som en galning för att få info eller ett telefon nr jag kan ringa och fråga vad som händer?

merinfo.se ger mig alla svar hittar en sambo till henne som är 55+ (hon är 23+) måste vara pappa då, skickar ett sms till han och fortfarande inget svar..... det har gått ungefär 50 min nu, jag har bådas person nr och telefon nr adress m.m!

testade precis att ringa alla nr som tillhör den adressen... inge svar alls(bara ogiltigt nr). allt jag har kvar att göra är att polis anmäla detta och aldrig mer använda Facebook marketplace alls. USCH vad jag hatar folk som detta.

tack för jag fick skriva av mig och om folk kan lära sig av detta hoppas jag ingen gör samma misstag som mig !

Permalänk
Medlem

Lite överdramatiskt titel eh?

Betala inget i förväg, möt upp om du kan. Enkla regler att följa, samma gäller i vår egna marknad i SweC.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Lite överdramatiskt titel eh?

Betala inget i förväg, möt upp om du kan. Enkla regler att följa, samma gäller i vår egna marknad i SweC.

helt klart det kokade bara lite i ådrorna bara, kanske tog i lite för hårt.

Edit: är typ halva Sverige jag skulle behöva åka om jag ska köpa den i person, hade blivit lite dyrt med bensin.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså 27, som igår? Dvs det har gått ett dygn och du har redan skrivit, ringt och ringt sambo/pappa? Självklart finns det risk (kanske stor till och med) att du blivit blåst, och det suger givetvis, men du kanske ska lugna dig en dag eller två? Livet kan ju komma emellan och även om man kanske förväntar sig kommunikation så är vissa käpprätt kassa på sånt. Jag har varit med om folk som sagt att varan ska skickas "direkt på morgonen" men det har ändå dröjt en dag eller två.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Förstår din frustration men får hoppas att det är som så att livet kom emellan och därav fördröjningen, oavsett köp/sälj ställe finns skojare överallt åt båda hållen.

Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

UPPDATERING !

min fru testade att skriva på samma cpu nu och hon svara direkt med att den finns kvar och hon vill ha 600 kr för den.

imorgon kommer det falla en polis anmälan mot henne som försöker skoja folk från pengar.

hoppas den kommer svida satan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaptenks:

UPPDATERING !

min fru testade att skriva på samma cpu nu och hon svara direkt med att den finns kvar och hon vill ha 600 kr för den.

imorgon kommer det falla en polis anmälan mot henne som försöker skoja folk från pengar.

hoppas den kommer svida satan.

Vilket nummer vill de ha swish till nu då? Och är det samma namn på det numret?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du kommer nog snart vilja lägga ned polisen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenks:

UPPDATERING !

min fru testade att skriva på samma cpu nu och hon svara direkt med att den finns kvar och hon vill ha 600 kr för den.

imorgon kommer det falla en polis anmälan mot henne som försöker skoja folk från pengar.

hoppas den kommer svida satan.

Tråkigt.

Förmodligen ligger det redan många polisanmälningar på henne redan. Och förmodligen ligger det många i kö att få pengar av henne som hon scammat innan. Förmodligen banker, smslåneaktörer som redan har kronofogden på henne.

Se det som en läropeng, betala aldrig i förväg. Sedan finns det ju Tradera osv där folk lämnar betyg, där det är mer tryggt att betala i förväg.

men på marketplace, hade aldrig betalat i förväg!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Tråkigt.

Förmodligen ligger det redan många polisanmälningar på henne redan. Och förmodligen ligger det många i kö att få pengar av henne som hon scammat innan. Förmodligen banker, smslåneaktörer som redan har kronofogden på henne.

Se det som en läropeng, betala aldrig i förväg. Sedan finns det ju Tradera osv där folk lämnar betyg, där det är mer tryggt att betala i förväg.

men på marketplace, hade aldrig betalat i förväg!

Det kommer jag aldrig mer göra och ja jag kanske ska ta och titta på tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du kommer nog snart vilja lägga ned polisen också.

Nej det är lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenks:

Nej det är lugnt

Så fort du får hem brevet att ärendet är nerlagd "i brist på bevis" trots att du skickat in bevis så det räcker och blir över, då kommer du vilja det.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Så fort du får hem brevet att ärendet är nerlagd "i brist på bevis" trots att du skickat in bevis så det räcker och blir över, då kommer du vilja det.

ah då kokar det över man ska inte komma undan lagen tycker jag...

Permalänk
Medlem

Om du nu blivit blåst. Beklagar. Det är sorgligt men tyvärr är det så här idag. Jag fattar inte att det ska krävas så mycket resurser att utreda. Chatloggar finns, swish-betalning. Speciellt om personen blåst fler än en.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om du nu blivit blåst. Beklagar. Det är sorgligt men tyvärr är det så här idag. Jag fattar inte att det ska krävas så mycket resurser att utreda. Chatloggar finns, swish-betalning. Speciellt om personen blåst fler än en.

Jag kan tycka att det är sunt att man prioriterar resurser till viktigare brott än att någon gjort några kardinalfel och blivit blåst på 800 spänn. Det är i bästa fall, som sagt, läropengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag kan tycka att det är sunt att man prioriterar resurser till viktigare brott än att någon gjort några kardinalfel och blivit blåst på 800 spänn. Det är i bästa fall, som sagt, läropengar.

Korta ner passköerna exempelvis
https://www.expressen.se/nyheter/polisen-nedprioriterar--brot...

Skämt å sido, håller med att det inte ska ha hög prioritet, men det jag försökte få fram är att det borde gå att utreda på mycket kort tid, om systemet är tillrättalagt för det. I alla fall om det är en "serieblåsare".

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenks:

detta började med att jag letade ny cpu speciellt till socket 1151 och hittade en på google en i7 9700k och tänkte oj vad skönt att det fanns något, för just nu sitter jag med en sliten i5 7600k som knappt klarar av vissa fps spel.
...
vilket var ok, Fine nu snabb spolar vi 2 dagar, pengarna kom in och jag var bra sugen på att få uppgradera min rostiga i5 till någon snabbare! (och innan ni frågar "varför köper du inte ny ?" jag ska köpa helt ny dator snart ! men jag ville uppgradera denna till barnen så dem kan spela på den efter mig)

Du är väl medveten om att du även måste byta moderkort om du skall uppgradera från en i5 7600k (socket 1151) till en i7 9700k (socket 1151-2)!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig men enkom för att det som säljplattform är en totalt värdelös plattform..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

största felet många gör är att de känner någon slags trygghet och garanti att de inte ska bli scammade för att de har tjuvens riktiga namn, address osv. det verkar som att många av er inte fattat att vi lever i total dystopi i sverige och snuten gör ingenting för att stoppa små brott som dessa även fast du har massor av bevis osv, det finns helt enkelt inte tid för snuten att hålla på med sådant vilket i sin tur gör sverige till ett öppet smörgåsbord för små kriminella skräp människor som håller på med sådant för att få lite extra cash till whatever beroende de lider utav.

tldr: polisen skiter i dessa brott, skicka aldrig pengar i förtur

Permalänk
Medlem

Suck, att folk fortfarande inte lärt sig hur man gör affärer; öga mot öga irl :-/

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Låter som standard med marketplace. Men oftast räcker det med att kolla säljarens profil så ser man om det är en bedragare eller inte. Undantag finns dock då jag själv blev lurad på 690:- av denna nissen som fortfarande håller på och lurar folk: https://www.facebook.com/bror.jonsson.338

Men jag säljer själv mycket på marketplace men mest lokalt, vilket är mycket lättare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.