Fysik uppgift, vad gör jag för fel?

Permalänk

Fysik uppgift, vad gör jag för fel?

Hejsan, jag sitter här och försöker lösa en fysik 2 uppgift om kraftmoment. Uppgiften i sig är rätt enkel men jag lyckas på något sätt få fel svar trots att jag skriver in exakt som andra visat i räknaren. Uppgiften:

a) Hur stort kraftmoment kan en cyklist maximalt åstadkomma med sin tyngd, om hans massa är 72 kg och avståndet l i figuren är 17 cm?

Okej, den här uppgiften är inga problem, kraftmoment M = F * l - > M = 72 * 9,82 * 0,17 = 0,12 kNm, stämmer överrens med facit.

Däremot i uppgift b) så har trampan vridits 56° och de undrar hur stort kraftmomenten är då. Enligt boken ska formeln vara
M = F * l * cos v
Alltså
M = 72 * 9,82 * 0,17 * cos56

Svaret jag får ut då varje gång är 102,55, spelar ingen roll hur mycket jag har försökt kasta om termerna, och t.o.m. använt miniräknaren på google. men enligt facit i boken, min undervisare på föreläsningen och på ett annat forum med samma uppgift är rätt svar 67Nm.
Hur får folk fram 67Nm?

Snälla hjälp innan jag blir galen

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Facit stämmer. Vad får du cos56 till? Det skall bli ca 0,56

Tror du har miniräknaren satt på rad istället grad.

Permalänk
Medlem

Miniräknaren är inställd på radianer när du ska räkna i grader kanske?

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Facit stämmer. Vad får du cos56 till? Det skall bli ca 0,56

Tror du har miniräknaren satt på rad istället grad.

cos56 blir 0.853 för mig :/

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Facit stämmer. Vad får du cos56 till? Det skall bli ca 0,56

Tror du har miniräknaren satt på rad istället grad.

Skrivet av PatrickP:

Miniräknaren är inställd på radianer när du ska räkna i grader kanske?

*facepalm* tack så mycket. Jag har nu ställt om räknaren till degree istället för radian. Jag återställde t.o.m. räknaren helt och trodde att det skulle ha löst några sånna problem men tydligen är det default inställningen.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

*facepalm* tack så mycket. Jag har nu ställt om räknaren till degree istället för radian. Jag återställde t.o.m. räknaren helt och trodde att det skulle ha löst några sånna problem men tydligen är det default inställningen.

Det här är så mycket nostalgi. Alltid om svaret är fel i en uppgift med trigonometri ska man dubbelkolla att man har där inställning

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

*facepalm* tack så mycket. Jag har nu ställt om räknaren till degree istället för radian. Jag återställde t.o.m. räknaren helt och trodde att det skulle ha löst några sånna problem men tydligen är det default inställningen.

Det sitter i ryggmärgen, tänkte direkt när du skrev cos 56, snubben har ställt in fel på rad/deg. Kan ju säga att du inte är ensam om att göra misstaget.