Kompakta android telefoner?

Permalänk
Medlem

Kompakta android telefoner?

Vad ska man kika på, är det fortfarande Sony Xperia XZ1 Compact som är bästa alternativet?
Vill inte ha en telefon som är 15cm+, 13cm är på gränsen.

Vill inte ha en iPhone.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Asus ZenFone 9

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgo:

Asus ZenFone 9

14,5cm får nog passa på den tyvärr.

Glömde även skriva att den ska vara billig. Har inget intresse av en telefon för 8000.
Har tänkt mig max 3000kr. Egentligen max 2000kr, men inser att det är nog omöjligt.
Den är till sonen på 7 år.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Purrfected:

Vad ska man kika på, är det fortfarande Sony Xperia XZ1 Compact som är bästa alternativet?
Vill inte ha en telefon som är 15cm+, 13cm är på gränsen.

Vill inte ha en iPhone.

Skrivet av MrGorgo:

Asus ZenFone 9

Jag valde ZenFone 9 just för att den inte gör avkall på prestandan och ändå är rimlig size. Med skal så är/upplevs den inte som någon "liten" mobil utan typ lika stor som mina tidigare enheter.

Sony Xperia XZ1 Compact är ju snart 6 år gammal så den borde orimligen vara något man går och köper. Om du redan har en hemma så går det ju.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Prisjakt och kör in maxmått du önskar i filtre 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag valde ZenFone 9 just för att den inte gör avkall på prestandan och ändå är rimlig size. Med skal så är/upplevs den inte som någon "liten" mobil utan typ lika stor som mina tidigare enheter.

Sony Xperia XZ1 Compact är ju snart 6 år gammal så den borde orimligen vara något man går och köper. Om du redan har en hemma så går det ju.

Ja det var väl det med lanseringsåret som störde mig mest med, kommer inte köpa den för 4000kr som jag hittade på prisjakt, försöker hitta en nyare begagnad. Om det inte finns något nyare bra alternativ.

Skulle själv aldrig köpa en telefon för 8000kr, smaken är som baken, men det är helt absurda priser för min del.

Skrivet av Linus:

Prisjakt och kör in maxmått du önskar i filtre 👍

Ja, hittade några från märken jag aldrig hört talas om, annars var det väl Sony Xperia Compact som kom upp.
Hade hoppats någon kanske testat dessa skumma märken och kunde komma med ett bra tips.
Vet att det finns fler som ogillar de stora telefonerna som trendar just nu, så tänkte att någon kanske hade koll på lite nyare alternativ än XZ1.
XZ2 finns ju, men den går också åt fel håll i storleken och med tanke på skillnaderna mellan XZ1 och XZ2, så tar jag hellre XZ1 som är mindre och kostar betydligt mindre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

I den storleken är begagnad iPhone egentligen det enda alternativet.
Annars är denna så nära du kommer:
https://www.webhallen.com/se/product/342711-ALCATEL-1-2021-Vo...
Den är säkert kass men kan vara värd att testa

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

I den storleken är begagnad iPhone egentligen det enda alternativet.
Annars är denna så nära du kommer:
https://www.webhallen.com/se/product/342711-ALCATEL-1-2021-Vo...
Den är säkert kass men kan vara värd att testa

Ja, gillar verkligen inte att andra tillverkare inte förstått det här med kompakta telefoner.
Mja kanske det, hade helst haft 2 gb ram som Pokemon Go kräver.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det nog ingen vettig mindre ny Android mobil.
Den dagen Sony gör en uppföljare kommer jag beställa en direkt. Gick från en XZ 1 compact till asus ZenFone 8 och tillbaka till en XZ 1 compact, då jag upplevde ZenFone 8 som sämre på nästan allt.
Har nu en Sony Xperia 5 IV och är nöjd, förutom att den är alldeles för lång och appen för bilder är riktigt kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Tyvärr finns det nog ingen vettig mindre ny Android mobil.
Den dagen Sony gör en uppföljare kommer jag beställa en direkt. Gick från en XZ 1 compact till asus ZenFone 8 och tillbaka till en XZ 1 compact, då jag upplevde ZenFone 8 som sämre på nästan allt.
Har nu en Sony Xperia 5 IV och är nöjd, förutom att den är alldeles för lång och appen för bilder är riktigt kass.

Ja jag kikade lite på Xperia 5 IV, såg väldigt skum ut.
Läste nån nyhet från förra året att den skulle komma som kompakt? Eller klassas den versionen som finns nu som kompakt?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Den är långt ifrån kompakt då den för det mesta kräver två händer och är nästan för stor för att få plats i ett par normala byxfickor(jag har storlek 9 på handskar och är 182 lång).
Hade den varit 15-20mm kortare hade den varit i perfekt storlek, men hittade ingen telefon som passade mig bättre.

Permalänk
Medlem

Under 150 mm är urvalet rätt begränsat, blir mest obskyra märken som tex:
https://cdon.se/hemelektronik/ulefone-armor-x6-pro-32-4-dual-...
Har i alla fall 4GB RAM, android 12, IP68, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ytterst svårt att hitta något bättre än en Pixel 6a för 3000:-, även om den är 152mm

Permalänk
Medlem

Även Ulefone är 150mm tyvärr.

Ja, jag får nog försöka hitta en begagnad XZ1 annars kanske man får köra en iPhone till han ändå.
Alla mobiler idag är på tok för stora för hans fickor, även på jackan.
Just nu har han en mobilväska till en Redmi 10c, men känns så sjukt opraktiskt.
Köpte den på BF, tänkte inte alls på storleken, tyvärr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem, men kan tillägga att jag är väldigt nöjd med min Xperia 5 III.

Den är ungefär lika bred som Z5 Compact, bara det att den är längre.

ZTE Blade A32
Xperia ACE III Compact (Japan enbart, kan gå att importera?)
Ulephone Armor 15

Edit*
Missade att det var till sonen.
En begagnad Sony Compact är nog det bästa alternativet om man verkligen vill ha något litet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen