Nvidia Geforce RTX 4070 får riktpris på 599 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

RTX 970 -> 329 USD
GTX 1070 -> 379 USD
RTX 2070 -> 529 USD
RTX 3070 -> 499 USD
RTX 4070 -> 599 USD

På 9 års tid har Nvidia lyckats dubbla MSRP, samt lyckats trycka -Ti serien från att vara releasat ett år senare som en refresh till att vara släppt samtidigt......

Well played Nvidia, Well played.

Jamen det är inget konstigt alls. Nvidia har säkert sänkt sina marginaler och går nästan med förlust för att hålla så låga priser som de ändå gör med tanke på "omständigheterna"

Nej fan. Vi behöver en motsvarighet till Elisabeth Svantesson som kan ta punggrepp på teknikjättarna och säga att nu är det nog.

Men Nvidia skulle väl då vara motsvarigheten till Axfood. Skulle inte förvåna mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Jag köpte mitt GTX 970 för 3200kr 2015. Nu kostar ett RTX 4070 10000kr, är eller var dessa två kort i samma segment? eller har jag missat något?

RTX 4070 har tre ggr så mycket minne och är mer än tre ggr så snabbt som ett GTX 970. Det är inte i närheten av "samma segment". Man får mycket mer kraft för pengarna nuförtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

RTX 4070 har tre ggr så mycket minne och är mer än tre ggr så snabbt som ett GTX 970. Det är inte i närheten av "samma segment". Man får mycket mer kraft för pengarna nuförtiden.

Nä? Prestanda per krona har gått ner stadigt sedan Turing. Mer prestanda för mer pengar är inte samma sak som "mer prestanda för pengarna".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vet inte riktigt hur jag känner inför priset. GTX 1070 lanserades för 329 USD. Det är en ökning med 82 procent på 7 år. Hade priset följt allmänna inflationen skulle det kostat 400 dollar idag.

Ser vi på hushållens medianinkomst utgjorde 329 dollar år 2016 cirka 0,5 procent. 599 dollar år 2023 utgör cirka 0,8 procent av medianinkomsten för ett hushåll. Det handlar alltså oavsett hur vi räknar om en betydande ökning.

Vill vi verkligen se en utveckling där pc-spelande blir en materialsport mer än det redan är?

Skrivet av Mithras:

RTX 970 -> 329 USD
GTX 1070 -> 379 USD
RTX 2070 -> 529 USD
RTX 3070 -> 499 USD
RTX 4070 -> 599 USD

På 9 års tid har Nvidia lyckats dubbla MSRP, samt lyckats trycka -Ti serien från att vara releasat ett år senare som en refresh till att vara släppt samtidigt......

Well played Nvidia, Well played.

Nu ska jag inte påstå att jag har all information och/eller kan allting här, men av vad man sett från diverse videos från industrin så har vi ju ett helt annat läge i världen än vad vi hade för flera år sedan.

Då hade vi exempelvis inte ett krig i Europa som vi har idag, som hotar hela det säkerhetspolitiska läget i Europa. Som drivit upp diverse kostnader, en inflation som vi inte sett på länge samt detta i kombination med ökade kostnader från tillverkaren TSMC osv.

Jag är absolut inte för prisökningen, men har ändå en viss förståelse för allt som hänt under de senaste åren och därmed att man inte riktigt kan förvänta sig samma priser idag som för 7+ år sedan.
Det är givetvis oerhört trist och tråkigt för vår konsumenters del, men detta är tyvärr den nya världen vi lever i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tillhör den troligtvis pyttelilla skara som drog igenom Quake2 RTX i 3440x1440 på ett 1080 ti. Men det har bra dynamisk skalning och fungerade mycket, mycket bättre än man skulle kunna tro. Körde 60fps och fick väl ungefär den upplösning Quake 2 var tänkt att spelas i när det begav sig.

Har en dator med GTX 1650 4GB och en med GTX 1060 6GB.
Tror inte det ska funka med 4GB VRAM?
På 1060 ska det ju gå att testa, men känns inte som prestandan lockar...

Däremot om jag kanske köper ett nytt grafikkort snart så kanske det ändå kan vara kul att testa det typ 10 minuter eller något på 1060 innan man testar på det nya kortet för att se skillnaden.

Däremot att testa det nu, när jag ännu inte har något att uppgradera till, känns inte som det skulle vara så kul.
(Därför jag inte testat det hittills).

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så är det bättre än jag befarade.
Jag gissade på 699$ eller möjligen 649$, men priset 749$ som det ryktats om skulle fortfarande kunna stämma. Nvidia kanske har satt ett pristak för vad kortet max får kosta från partners.
Blir spännande att följa.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Om detta stämmer så är det bättre än jag befarade.
Jag gissade på 699$ eller möjligen 649$, men priset 749$ som det ryktats om skulle fortfarande kunna stämma. Nvidia kanske har satt ett pristak för vad kortet max får kosta från partners.
Blir spännande att följa.

750 hade varit alldeles för nära ti versionen på 800 men 700 hade jag räknat med Nvidia skulle försöka med. 599 är inte allt för kasst i dagens läge men 549 hade varit mer i linje med amerikanska inflationen.

I Sverige blir det dyrt oavsett tack vare kronan är låg.

Lär ändå vara bland det bästa man kan köpa runt den prisklassen. Får se vad AMD kontrar med 7800 korten så småningom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Varken 970 eller 1070 har Ray-Tracing. Sen om du nyttjar den funktionen eller ej så är den en del av betalningen av ett nytt grafikkort.

So what? 970 hade säkert något som föregående modeller inte hade? Det finns ju inte direkt 4070 utan RTX?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä? Prestanda per krona har gått ner stadigt sedan Turing. Mer prestanda för mer pengar är inte samma sak som "mer prestanda för pengarna".

Jag tänker att jag jag tar upp kampen och kämpar på två fronter, nedan kommer citat från en annan tråd som du gärna får bemöta. (Jag ber om ursäkt för den vägg av text som tar upp hela tråden men jag får inte spoilertaggen att fungera)

[spoiler]

Skrivet av Pepsin:

Det som ska jämföras är hur en dator för 10 000:- för 5-10 år sedan klarade spelen som fanns för 5-10 år sedan, jämfört med hur en PC för 10 000:- idag klarar de senaste spelen.

T.ex. hur klarade en 10 000:- PC från 2015 Witcher 3 på max inställningar jämfört med hur klarar en 10 000:- PC idag Witcher 3 Remastered med allt på max inklusive ray tracing?
Hur klarade en PC från 2018 av Far Cry 5 på max vs hur klarar en 10 000:- PC idag av Hogwars Legacy på max?
osv.

Visst, jag går med i din jämförelse då. Så vi tar en dator för 10k som du säger klarar Witcher 3 på högsta inställningar 2015. Nedan är en dator jag köpte 12/7-15, plus ett GTX 970 á 3290:-, Chassi Fractal Design Refine R5 á 1200:- och till sist en 250GB(!!) SSD för 1078:-.

Sammanlagt tittar vi på 13655:-, jag fick säkerligen inte det bästa priset på allt men jag tog dock hjälp med få mest bang for the buck på SweClockers minns jag.

Den verkar få runt 50-60 fps i Witcher 3 med allting på högsta grafik, vad en burk för 10k med till exempel ett GTX 960 får det vet jag inte, och det var väl århundradets sämsta kort och allt var fel med det vill jag minnas.

Här har du en burk i en nästan identisk prisklass, vilken av dom tror du presterar bäst i 1080p eller till och med 1440p?

https://komponentkoll.se/bygg/zYhDa

Datorn ovan från komponentkoll borde kunna köra Hogwarts Legacy eller t.ex Forza 5 på i alla fall nära högsta inställningarna i 60 fps 1080p/1440p.
Men då tillkommer också en annan variabel än bara inställningar, fps och pris. Och det är just grafikmotor och den visuella aspekten av valfritt spel.

Vilket spel och kombination tror du är vackrast för ögonen oavsett om du drar ner något på t.ex skuggor, annan inställning eller rent av maxar det?
Min GTX 970 och i7 4790k burk för 14tkr som kör Witcher 3 i 60fps @ 1080p
eller
Komponentkollburken med ett 6700XT och en i5 13400F som kör Hogwarts Legacy/Forza 5 i 60fps (eller mer) både i 1440p/1080p.

Så för mig som gillar den visuella aspekten av ett grafiken i ett spel och inte att reglaget på grafikinställningen ska vara längst åt höger, att det ska stå ultra och så vidare så vinner faktiskt burken med ett 6700XT med hästlängder.

Forza Horizon 5 1440p Extreme Settings || Ryzen 5 5600X And Radeon RX 6700XT

Så jag som konsument känner mig som en riktig jävla vinnare om jag ska vara helt ärlig.

Skrivet av källarinvånare:

Inte för att vara den, men man kan ju bygga en riktigt dålig speldator för 15.000 kr, om man vill:
https://komponentkoll.se/bild/AaVYT.png

Haha.

Edit: För en ytterligare jämförelse.

The Witcher 3 Next-Gen | GTX 970 | Low/Medium/High/Ultra/Ultra+ | FSR | Performance Test Genomsnittlig FPS på 44

THE WITCHER 3 NEXT GEN RX 6700 XT - 1080p 1440p 4K FSR 2.1
Genomsnittlig fps på 118

Sen missade jag givetvis att du nämnde att RT skulle vara på, men det är väl en en teknik du helt enkelt måste betala extra för om du vill ha den då anser jag, den tekniken fanns inte då och var således inget du betalade för. Om ytterligare 3-5 år när det gått 8-10 år från att RT introducerades i spelvärlden så är jag övertygad om att du kommer se en likadan ökning av prestanda för en minskad eller likadan kostnad även där när vi jämför äldre teknik.

Edit2:

Sen finns det också en aspekt man kanske inte tänker på heller (och som jag absolut inte är insatt i så jag är beredd att bli rättad här) och det är ekonomin.

Genomsnittlig månadslön 1973–2021
Disponibel inkomst per capita 1950-2022

Så som jag ser det så har medellönen gått upp och vi har fått en högre disponibel inkomst, vi har således råd med både dyrare och mer teknik än tidigare trots att vi i dagsläget får mer för vad vi betalar för idag än för 2015 enligt jämförelserna ovan.
Så återigen ser jag mig själv som en vinnare när det kommer till konsumption.

Dold text
Permalänk
Medlem

Mycket bättre deal än 3070ti så det är en förbättring helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä? Prestanda per krona har gått ner stadigt sedan Turing. Mer prestanda för mer pengar är inte samma sak som "mer prestanda för pengarna".

Exemplet som nämndes ovan var ett GTX970 för 3200 kr. Idag får du ett RX6600 på Inet för 3299 kr.
Ett RX6600 är i princip dubbelt så snabbt som ett GTX970 och har dubbelt så mycket minne. Alltså du får dubbla prestandan för samma pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Detta var det jag förväntade mig innan vissa leakers *host* MLID *host* började nämna 700, 750 USD. Om 4070 presterar som specsen antyder så är det i linje med hur övriga 4000 serien skalar i pris/prestanda. 599 är faktiskt väldigt viktigt, nu slipper vi förhoppningsvis att se 4050 för 400$ exempelvis.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Alltså MSRP säger ingenting i det här fallet. Så ni som pratar på om MSRP mäter utifrån nån overklig fantasi bubbla.
Det är priserna man faktiskt köper varan för som spelar roll.

Jag minns att man kunde köpa 1080 TI för ca 6000 kr vid nåt tillfälle. Då var det dessutom bra versioner. Nu idag får man ett 3060 TI för det priset och kortet har funnits hur länge som helst och ska just ersättas.

Det är mining kris priser och nu är det helt enkelt butikerna som är scalpers ihop med Nvidia. Det som de säger har MSRP på 599 kommer kosta ca 8000 kr.

Så med andra är det helt enkelt 3080 som är tillbaka igen med sitt nysläppta pris på 7800 kr igen.

Permalänk
Medlem

Runt 8 lax asså. Kommer konkurrera med 6800XT och 3080 rent råprestandamässigt då. 6800XT finns för 7200 spänn och alla 3080 ligger högt på runt 9 lax så jämfört med 3080 blir det väl ett bra köp.....typ

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Exemplet som nämndes ovan var ett GTX970 för 3200 kr. Idag får du ett RX6600 på Inet för 3299 kr.
Ett RX6600 är i princip dubbelt så snabbt som ett GTX970 och har dubbelt så mycket minne. Alltså du får dubbla prestandan för samma pengar.

För relevanta jämförelser är det väl ändå fullt rimligt att jämföra samma tillverkare och samma SKU..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jamen det är inget konstigt alls. Nvidia har säkert sänkt sina marginaler och går nästan med förlust för att hålla så låga priser som de ändå gör med tanke på "omständigheterna"

Nej fan. Vi behöver en motsvarighet till Elisabeth Svantesson som kan ta punggrepp på teknikjättarna och säga att nu är det nog.

Men Nvidia skulle väl då vara motsvarigheten till Axfood. Skulle inte förvåna mig

ganska OffT; men behöver man någon till att ta punggrepp på en industri då är Svantesson den sista att göra det. Kvinnan är företagarnas bästa vän. Att samla till ett litet möte och be dem snällt att kanske se över priserna lite grann ändrar inte 10-20 år av rövslickeri.

I övrigt har du självklart rätt, as per usual.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Nu ska jag inte påstå att jag har all information och/eller kan allting här, men av vad man sett från diverse videos från industrin så har vi ju ett helt annat läge i världen än vad vi hade för flera år sedan.

Då hade vi exempelvis inte ett krig i Europa som vi har idag, som hotar hela det säkerhetspolitiska läget i Europa. Som drivit upp diverse kostnader, en inflation som vi inte sett på länge samt detta i kombination med ökade kostnader från tillverkaren TSMC osv.

Jag är absolut inte för prisökningen, men har ändå en viss förståelse för allt som hänt under de senaste åren och därmed att man inte riktigt kan förvänta sig samma priser idag som för 7+ år sedan.
Det är givetvis oerhört trist och tråkigt för vår konsumenters del, men detta är tyvärr den nya världen vi lever i

Den enda informationen du behöver är att NVidias vinstmarginal har ökat drastiskt senaste åren.

Därmed blir allt snack om krig, säkerhetspolitik, kostnadsökningar, inflation etc. irrelevant.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den enda informationen du behöver är att NVidias vinstmarginal har ökat drastiskt senaste åren.

Därmed blir allt snack om krig, säkerhetspolitik, kostnadsökningar, inflation etc. irrelevant.

<Uppladdad bildlänk>

Att säga att Nvidias vinstmarginal har ökat drastiskt de senaste åren och därmed är allt annat som sker i världen helt irrelevant skulle jag säga är väl lite att ta i ändå.

Vi köper för det mesta grafikkort från Nvidia och det är en liten del av Nvidias totala omsättning. Den största delen utgörs av deras server del i företaget som går markant mycket mer vinst än vad "gaming" segmentet gör.

Med tanke på hur Kinas syn på Taiwan är, där TSMC är beläget, som tillverkar större delen av världens kretskort, skulle jag säga att det är naivt att säga att nämnt är irrelevant. Skulle vilja hävda motsatsen. Skulle Kina mot förmodan göra verklighet av sina hot, då kan jag nog garantera att priserna vi ser idag kommer vara rena lyxen jämfört med vad dem kommer stiga till.

Bara att titta på vad som hände när WD's lokaler blev översvämmade, priserna på hårddiskar etc sköt i höjden. Priserna under pandemin när fabriker osv fick stänga ner, priserna sköt i höjden.

Satt allt snack om just krig samt säkerhetspolitik i världen skulle jag säga är högst relevant, då det kommer att ha en stor påverkan på i princip det mesta i vårat liv. Historien har redan bevisat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vet inte riktigt hur jag känner inför priset. GTX 1070 lanserades för 329 USD. Det är en ökning med 82 procent på 7 år. Hade priset följt allmänna inflationen skulle det kostat 400 dollar idag.

Ser vi på hushållens medianinkomst utgjorde 329 dollar år 2016 cirka 0,5 procent. 599 dollar år 2023 utgör cirka 0,8 procent av medianinkomsten för ett hushåll. Det handlar alltså oavsett hur vi räknar om en betydande ökning.

Vill vi verkligen se en utveckling där pc-spelande blir en materialsport mer än det redan är?

Men ett RTX 4070 kommer ju nästan vara tre gånger snabbare än ett GTX 1070 på sju år så någonting har ju iallafall gått framåt. Vill inte försvara det men bra att ha detta i beaktande. Första är ju AD104 den andra på GP104 och båda chippen väldigt nära i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den enda informationen du behöver är att NVidias vinstmarginal har ökat drastiskt senaste åren.

Därmed blir allt snack om krig, säkerhetspolitik, kostnadsökningar, inflation etc. irrelevant.

<Uppladdad bildlänk>

Njae, vill man t ex jämföra med pascal, eller då 1070 och titta på att priset har gått från 379 till 599. Så kan vi ju kolla på hur det såg ut 2016 som var året 1070 lanserades, och jämföra med 2022.

För 2016: Bruttomarginal 59%, Nettomarginal 24%
För 2022: Bruttoarginal 57%, Nettomarginal 16%

Även om vi går t ex på Q4 iom att överlager osv har dragit ner året rätt mycket för nvidia och att 4000-serien lanserades ju faktiskt mot slutet av året, så är det 63% respektive 23%. Vi pratar alltså inga drastiska skillnader sett till nvidias totala marginaler. Sen tror jag inte nvidia är direkt nöjda med årets resultat och kommer fortsätta försöka vrida upp nettomarginalen så mycket det går efter att ha sett fler perioder på upp till 30% (både miningboomen med pascal, och den under corona), och det såklart sticker en i ögonen när man säger att priset går upp pga x & y, samtigtit som man pressar upp marginaler, men vinstmarginalsskillanden är absolut för liten från t ex pascal för att använda som arguent för att säga att x & y som anledningar för prisökningen är irrelevanta. Det kan absolut vara en anledning, men det är absolut inte den enda, och inte ens säkert att det är sannoligt att det är den största.

Sen är frågan hur mycket siffrorna säger oss oavsett eftersom vi inte har segmentsiffror, nvidia har förändrats rätt mycket, gamingsegmentet är ju inte ens en majoritet av deras omsättning.Blöder ett segment pengar så kommer det ju dra ner totalen, eller öka om det går bra för ett högmarginlassegment. Vi kan inte säga säkert baserat på dessa siffror hur lönsamheten för GeForce har ändrats, men totalt för nvidia har det inte hänt så mycket drastiskt sen Pascal (vilket var var den serie som dom tog ett kliv på lönsamhet med), förutom då dom två mining-perioderna när det gick som tåget på riktigt. Men liksom bruttomarginalen har ju vart på över 50% sen 2012, och samtidigt som AIB säger att dom har historsikt låga marginaler vid MSRP, så nog har tillverkningskostnaderna gått upp en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

ganska OffT; men behöver man någon till att ta punggrepp på en industri då är Svantesson den sista att göra det. Kvinnan är företagarnas bästa vän. Att samla till ett litet möte och be dem snällt att kanske se över priserna lite grann ändrar inte 10-20 år av rövslickeri.

I övrigt har du självklart rätt, as per usual.

Hon pratade ju med dem, och alla utom Axfood blev livrädda och ska sänks priserna. Men ja hon är ju Moderat så har nog mer med att det är hennes förbannade skyldighet att göra än någon slags politisk övertygelse. Kändes bara som ett relevant exempel då de här höga priserna tydligen är ren och skär vinstmaximering "för att alla andra höjer priset" snarare än att det skulle vara grundat i faktiska ökade kostnader. Skillnaden är väl i så fall att man genom högre matpriser förstör vardagen för nästan alla, och så är det ju inte riktigt när grafikkort är omotiverat dyra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För relevanta jämförelser är det väl ändå fullt rimligt att jämföra samma tillverkare och samma SKU..

Nej, det är det inte. Relevanta jämförelser sker i en prestandaklass, prisklass och/eller effektklass.
Märke, produktnamn, artikelnummer, suffix och andra benämningar är helt irrelevanta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Hade dollar vs sek kursen varit bättre och om MSRP priserna varit något partnertillverkarna kunnat hålla utan att gå back så hade det hamnat på en rätt trevlig nivå runt 6500:-. Nu får man nog var glad om man hittar 4070 i närheten av 8000:- möjligen enstaka Founders edition som hittar hit.

Om 4070 lägger sig i RTX 3080 klass så tycker jag att RTX 3080 priserna borde leta sig neråt till 6500:- vilket hade varit ett intressant för mig som inte bryr mig om några finesser i 4000 serien, tyvärr kommer de säker ligga kvar kvar på lagren för 10-11k .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alltså det är inte roligt längre.

Vi fattar, det är dåligt med konkurrens, valutakursen är som den är och mOoReS lAg Är Död men varför i hela friden ska jag köpa detta istället för en PS5a?.

Varför ska jag fortsätta med detta när jag kan få en konsol (med nuvarande priser dessutom(!!) och ett förbannat kompetent VR headset, för samma pris som en okej speldator utan skärm?

Lägg ner nu Nvidia, det börjar bli löjligt

Köper du ett nytt grafikkort enbart för att spela spel när 1070 och upp kan driva det mesta i 1080 eller 1440 är det väl lite lyxkonsumtion. Utifrån ett produktionsperspektiv är det ganska prisvärt, grafikkort är en av de billigare komponenterna för företag som sysslar med videoproduktion, animering osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Att säga att Nvidias vinstmarginal har ökat drastiskt de senaste åren och därmed är allt annat som sker i världen helt irrelevant skulle jag säga är väl lite att ta i ändå.

Vi köper för det mesta grafikkort från Nvidia och det är en liten del av Nvidias totala omsättning. Den största delen utgörs av deras server del i företaget som går markant mycket mer vinst än vad "gaming" segmentet gör.

Med tanke på hur Kinas syn på Taiwan är, där TSMC är beläget, som tillverkar större delen av världens kretskort, skulle jag säga att det är naivt att säga att nämnt är irrelevant. Skulle vilja hävda motsatsen. Skulle Kina mot förmodan göra verklighet av sina hot, då kan jag nog garantera att priserna vi ser idag kommer vara rena lyxen jämfört med vad dem kommer stiga till.

Bara att titta på vad som hände när WD's lokaler blev översvämmade, priserna på hårddiskar etc sköt i höjden. Priserna under pandemin när fabriker osv fick stänga ner, priserna sköt i höjden.

Satt allt snack om just krig samt säkerhetspolitik i världen skulle jag säga är högst relevant, då det kommer att ha en stor påverkan på i princip det mesta i vårat liv. Historien har redan bevisat detta.

Missförstå nu inte det jag säger, ta gärna in kontexten eftersom den är viktig.

Allt du skrev om är otroligt irrelevant när vi pratar om kostnader för Nvidia som ursäkt för ökade slutkundspriser i dagens läge. Detta blir bevisat i att nettomarginalen ökat 2-3x senaste 13 åren.

Det finns inga ursäkter för ökade kostnader när man uppvisar ökade nettovinstmarginaler.

Sedan kan man självklart hypotisera om vad som kan hända, men det är återigen otroligt irrelevant när vi pratar om vad som har hänt, och hur piserna faktiskt ser ut.

Att låtsas som att det är ökade produktionskostnader som lett till priset mer än dubblat över 10 års tid är inget annat än oärligt och en ren lögn. Du ökar inte din nettovinstmarginal i samma takt som du ökar priset ifall du har ökade produktionskostnader.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Njae, vill man t ex jämföra med pascal, eller då 1070 och titta på att priset har gått från 379 till 599. Så kan vi ju kolla på hur det såg ut 2016 som var året 1070 lanserades, och jämföra med 2022.

För 2016: Bruttomarginal 59%, Nettomarginal 24%
För 2022: Bruttoarginal 57%, Nettomarginal 16%

Även om vi går t ex på Q4 iom att överlager osv har dragit ner året rätt mycket för nvidia och att 4000-serien lanserades ju faktiskt mot slutet av året, så är det 63% respektive 23%. Vi pratar alltså inga drastiska skillnader sett till nvidias totala marginaler. Sen tror jag inte nvidia är direkt nöjda med årets resultat och kommer fortsätta försöka vrida upp nettomarginalen så mycket det går efter att ha sett fler perioder på upp till 30% (både miningboomen med pascal, och den under corona), och det såklart sticker en i ögonen när man säger att priset går upp pga x & y, samtigtit som man pressar upp marginaler, men vinstmarginalsskillanden är absolut för liten från t ex pascal för att använda som arguent för att säga att x & y som anledningar för prisökningen är irrelevanta. Det kan absolut vara en anledning, men det är absolut inte den enda, och inte ens säkert att det är sannoligt att det är den största.

Sen är frågan hur mycket siffrorna säger oss oavsett eftersom vi inte har segmentsiffror, nvidia har förändrats rätt mycket, gamingsegmentet är ju inte ens en majoritet av deras omsättning.Blöder ett segment pengar så kommer det ju dra ner totalen, eller öka om det går bra för ett högmarginlassegment. Vi kan inte säga säkert baserat på dessa siffror hur lönsamheten för GeForce har ändrats, men totalt för nvidia har det inte hänt så mycket drastiskt sen Pascal (vilket var var den serie som dom tog ett kliv på lönsamhet med), förutom då dom två mining-perioderna när det gick som tåget på riktigt. Men liksom bruttomarginalen har ju vart på över 50% sen 2012, och samtidigt som AIB säger att dom har historsikt låga marginaler vid MSRP, så nog har tillverkningskostnaderna gått upp en del.

2022% är the year of the reckoning så vitt mig anbelangar. Deras prisökningar har äntligen kommit tillbaka för att bita dem i röven. Bra så. Förhoppningsvis sjunker det ytterligare.

Sedan har du helt rätt, iom. att vi inte ser några segmentsiffror är det svårt att vara exakt.

Något säger mig dock att deras höga vinstmarginaler har kommit från båda mining-boomerna, inte från datacentrar. För låt oss vara helt ärliga; priserna tog löjliga höjder pga. miningboomerna. Jag sålde för fan en RTX2070 för några hundralappar mer än vad jag köpte den från butik efter vad, 18 månader, till någon miner som tjänade absurda pengar på sin mining.

Simpel utbud och efterfrågan dikterar att det var just mining och GPU-kraft som drev deras vinstmarignaler.

Till slut; AIB säger att de har historiskt låga marginaler pga. Nvidias nya regler kring vad de får och inte får göra, samt hur Nvidia vill själv ta en del av kakan genom att ta en del av vinsten till sig själv och flytta vinstmarginalen från AIB till Nvidia, och dessuom pusha för t.ex. FE. Både GN och Jayz har pratat om detta problem ett antal gånger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Nej, det är det inte. Relevanta jämförelser sker i en prestandaklass, prisklass och/eller effektklass.
Märke, produktnamn, artikelnummer, suffix och andra benämningar är helt irrelevanta.

Prestandaklass och SKU är ju samma sak? Klart som fan man måste jämföra på det sättet. 2070 ska t. ex jämföras med 3070, 4070, 1070 och så vidare. Annars så blir produktnamnen totalt värdelösa och man ger tillverkarna ett gratis verktyg för att spela bort konsumenterna. Och det vill vi ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Prestandaklass och SKU är ju samma sak? Klart som fan man måste jämföra på det sättet. 2070 ska t. ex jämföras med 3070, 4070, 1070 och så vidare. Annars så blir produktnamnen totalt värdelösa och man ger tillverkarna ett gratis verktyg för att spela bort konsumenterna. Och det vill vi ju inte.

Du kollar en del på NAAF eller? Han har suttit i fem år och döpt om Nvidias grafikkort till vad han tycker passar. Det har inte lett till någonting , och nu är han sur och bitter. Jag fattar inte hur ni orkar lägga ner så mycket tid på detta. I varenda tråd om Nvidias grafikkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

RTX 4070 har tre ggr så mycket minne och är mer än tre ggr så snabbt som ett GTX 970. Det är inte i närheten av "samma segment". Man får mycket mer kraft för pengarna nuförtiden.

Jämfört med min Athlon Xp med Riva TNT2 GPU som fanns i en dator jag betalde mer än 15000kr år 1999 så är samtliga datorkomponenter som säljs idag mycket mer prisvärda och snabbare. Jag skulle absolut inte betala 15000kr för samma dator idag.
Jag ska öppna en sida som gör recensioner och delar ut endast fantastiska utmärkelse i pris/prestanda segementet till alla produkter med tanken på ovan jämförelse. Tack för inspiration!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Gårdagens prestanda till morgondagens priser, utsökt!!

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör