Permalänk
Medlem

Köra 3700x i anpassad Mhz?

3700x base clock är 3,6Ghz. Min cpu pendlar mellan 3,8-4,2Ghz vid ca 1-4% cpu användning när den idlar och drar lite väl mycket energi. Jag minns att jag tidigare har låtit cpu:n gå ned riktigt lågt (kanske var förra cpu:n) för att öka och anpassa sig till arbetsuppgiften men jag kan inte hitta inställningar i bios. Ser ändå att multipliern ändrar sig i cpu-z.
Ändrade nu Powerplan i windows till "best energy.." och fick ned den till 3,4-4Ghz i idle men hade gärna sett 1-2Ghz men det kanske inte är möjligt?

Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

3700x base clock är 3,6Ghz. Min cpu pendlar mellan 3,8-4,2Ghz vid ca 1-4% cpu användning när den idlar och drar lite väl mycket energi. Jag minns att jag tidigare har låtit cpu:n gå ned riktigt lågt (kanske var förra cpu:n) för att öka och anpassa sig till arbetsuppgiften men jag kan inte hitta inställningar i bios. Ser ändå att multipliern ändrar sig i cpu-z.
Ändrade nu Powerplan i windows till "best energy.." och fick ned den till 3,4-4Ghz i idle men hade gärna sett 1-2Ghz men det kanske inte är möjligt?

Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO

Det är inte möjligt pga den boost algoritm som AMD tillämpar. Du kan testa att undervolta för att få ner förbrukningen men ha koll på prestandan när du sänker volten annars kan du i värsta fall få degraderad prestanda utan att märka det.

Glhf

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF ok, tack då vet jag

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Det går till viss mån ställa in coreparking, vilket minskar ström och så. Osäker hur mycket det *faktiskt* hjälper dock.

I Parkcontrol länkat under kan du gå slå på parking på ac och freq scaling ac. Klicka sen in på "advanced" och tryck i 0% på allt.
https://bitsum.com/parkcontrol/. Notera att fps och liknande i spel i regel blir lite sämre om du inte har 100.
Jag kör alltid 0% ändå.

Energi läge går också ändra, från performance till powersaver. Förstått det som att det ska göra något, men aldrig kollat närmare.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

3700x base clock är 3,6Ghz. Min cpu pendlar mellan 3,8-4,2Ghz vid ca 1-4% cpu användning när den idlar och drar lite väl mycket energi. Jag minns att jag tidigare har låtit cpu:n gå ned riktigt lågt (kanske var förra cpu:n) för att öka och anpassa sig till arbetsuppgiften men jag kan inte hitta inställningar i bios. Ser ändå att multipliern ändrar sig i cpu-z.
Ändrade nu Powerplan i windows till "best energy.." och fick ned den till 3,4-4Ghz i idle men hade gärna sett 1-2Ghz men det kanske inte är möjligt?

Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO

Kollar du även spänningen för CPU:n? Stirra inte blint på frekvensen hos AMD. När en AMD CPU (Ryzen då) är i idle så kommer kärnorna delvis stänga av sig och sluta rapportera frekvensen, det du kommer se är alltså senast rapporterad frekvens. Använd Ryzen Master för att se verklig frekvens.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas kom på nu att jag körde fast läge på spänningen då jag optimerade för prestanda och spel tidigare. Den kan säkert sättas lägre nu när jag inte spelar.
Vet inte vad som är ok men mitt system drar något mer än 160W i idle och det kändes aningen högt. Nu är det väl något lägre då jag ändrat power mode i Windows till energispar. Inga fläktar, 2 SSD och 2 HDD.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

@Pamudas kom på nu att jag körde fast läge på spänningen då jag optimerade för prestanda och spel tidigare. Den kan säkert sättas lägre nu när jag inte spelar.
Vet inte vad som är ok men mitt system drar något mer än 160W i idle och det kändes aningen högt. Nu är det väl något lägre då jag ändrat power mode i Windows till energispar. Inga fläktar, 2 SSD och 2 HDD.

skulle säga ganska normalt med grafikkort och annat inkopplat.

min server som har min killawatt inkopplad ligger på 60W och den är bara i princip ett nätagg med moderkort, cpu (4790K (~1.1-1.27V) / intel hd 4600 igpu), minnen, 1 SSD disk och 2 fläktar.

ditt 2080 drar säkert en 20-30W i idle. mekaniska diskar en 5-10w/disk ssd typ 5-6W och säg -3W för fläktarna (ingen större koll på vad fläktarna drar men troligen inte mer än 3W ihop)

så genomsnittligt på mina tillhuggna gissningar på strömåtgång till dina övriga komponenter borde det bli en 108W sen är din cpu något mer strömtörstig än en undervoltad 4790k så kan säkert lägga på lite extra där.

EDIT: stäng av Asus autoöverklock om du har den igång i bios den fläskra på rätt rejält med extra spänning (vet inte om ditt moderkort har någon sån funktion eller ej tror det heter typ "Asus Performance Enhacer" eller något liknande).

kan ju även ladda ner parkcontrol https://bitsum.com/parkcontrol/ och ställa in typ 1% frekvens som lägsta tillåtna frekvens och tillåta typ 100% kärnparkering så den aktivt stänger av och aktiverar kärnor efter behov.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det borde gå att få till? :S vill minnas att min 3900x gick ner lägre än så. Även min 13700k går ner till 1.1ghz idle när jag använder balanced powerplan.

https://www.overclock.net/threads/ryzen-custom-power-plans-fo... körde med custom powerplan för AMD. Nu på Intel kör jag bara med det som fanns efter installation.

Permalänk
Medlem

Ryzen går egentligen i väldigt låg frekvens i vila och drar ytterst lite. Den kan även boosta supersnabbt till max frekvens om det behöver göras något (även vid nåt litet) och klockar ner sig igen lika snabbt. Men man måste ha Ryzen Master för att se frekvensen. Andra program visar inte rätt, tror jag. Det beror också lite på hur BIOS är inställt. Tror min Ryzen 3600 drar ca 14 W som lägst (PPT-värdet dvs i princip det som levereras genom sockeln). Borde gå att nå ännu lägre då jag har infinity fabric lite överklockad och IO/SOC-kretsen har lite högre spänning (blir så automatiskt när man slår på XMP).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ok, tack jag ska kolla på det här mer. Tror det går att få ned systemet till 100W eller lägre i idle. Jag såg en review på cpu:n där deras system drog 63W i idle och 163W i load (ej arbete)

https://www.ocinside.de/review/amd_ryzen_7_3700x/5/

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag mätte upp min 3700x och totalen för systemet, men jag tror det ligger ett detaljerat inlägg någonstans i min historik på Sweclockers. 160W i idle låter minst dubbelt så mycket mot vad det borde vara om inte skärm ingår. Strax över 20W för CPU och lika mycket för GPU (RTX 2060) i idle om inte jag minns fel.

En sak man ska vara uppmärksam på är att 80 Plus-standarden inte har några krav alls under 20%/10% av maxbelastningen så en stor PSU kan vara i princip hur oeffektiv som helst vid idle utan att misslyckas med certifieringen.

Permalänk
Medlem

Med Zen2 bör man använda AMDs Ryzen Power Plan som följer med chipset-drivrutinerna eller går att ladda hem separat.
Den sätter Minimum CPU i Windows till typ 99%, men i verkligheten går CPUn mycket lägre än så, Windows, CPU-Z o.s.v. visar det bara inte korrekt. Håller man på och pillar med power plans introducerar man mer latens eftersom Windows inbyggda power plans inte reagerar lika snabbt när processorn behöver boosta (typ).
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bennyfax:

3700x base clock är 3,6Ghz. Min cpu pendlar mellan 3,8-4,2Ghz vid ca 1-4% cpu användning när den idlar och drar lite väl mycket energi. Jag minns att jag tidigare har låtit cpu:n gå ned riktigt lågt (kanske var förra cpu:n) för att öka och anpassa sig till arbetsuppgiften men jag kan inte hitta inställningar i bios. Ser ändå att multipliern ändrar sig i cpu-z.
Ändrade nu Powerplan i windows till "best energy.." och fick ned den till 3,4-4Ghz i idle men hade gärna sett 1-2Ghz men det kanske inte är möjligt?

Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO

Har du mätt hur mycket ström den förbrukar i verkligheten? Att den pendlar är normalt då detta krävs av en modernare dator, så jag ser inget ovanligt med detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@jalle64 jag vill att den ska pendla men att den går ned lägre. Jag hade energimätare och systemet drog 160W. Har gjort lite ändringar och systemet drar nu 100W och det får duga. Jag tycker att klockfrekvensen borde kunna gå ned långt under base clock i idle men orkar inte lägga mer energi.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.