Combaten blir definitivt bättre på högre level då du får betydligt mer att göra, speciellt actions som behövs göras mellan global cooldowns, men det kommer aldrig vara nått mer åt action combat hållet. Skulle kunna säga att högre level combat känns mer som en "dans" om något, svårt att förklara.. Men stor del av value i spelet är story (som tyvärr är seg att börja, mycket av tiden i början spenderas på world/character building som är viktigt för att "grunda" dig i världen)
Om du måste ha "vikt" i combaten som man får från action combat så kommer du nog aldrig bli nöjd dock, kan du däremot se förbi det och uppskatta den mer strategiska/taktiska delen som kommer från diverse mechanics från både din karaktär och fightsen så kan det nog ändå vara nått för dig.
Överlag så är det väldigt seg start på spelet från typ alla håll, är nog kanske lite unreasonable att säga men om du inte fastnat när du närmar dig slutet av heavensward expansionen så är det nog inte för dig. För mig så tappade jag intresse första gången jag körde i main storyn runt level 50 (var innan de polishade upp questarna där) men kom tillbaks till spelet igen betydligt senare och fastnade ordentligt. Nu kör jag i bursts där jag tar mig igenom story contenten som kommit sen ja körde senast, typ lite mer som ett vanligt rpg än ett MMO och det funkar väldigt bra för mig.
FFXIV är inte designat runt att du måste logga in och göra dailys/etc varje dag (som många andra MMO's där de förväntar sig att spelet ska vara som ditt andra jobb) utan det går att köra mycket mer slappt i den takt man känner för utan att spelet punishar en. Visst finns det väldigt mycket saker att göra dock så om man vill dumpa massa tid i spelet så går det, känns bara inte som att man är tvingad till det.