Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stgr:

Tydligen har SL slutat att skriva om hur många minuter bussen kommer, utan nu står det ett fast klockslag, så utan att titta på klockan så vet du inte om busser kommer om 1 minut eller 45..

Om klockslag visas så är det från tidtabellen, minuter om det finns realtidsinformation från bussen. Kan vara så att din favvohållplats/buss har svårt med uppkopplingen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Om klockslag visas så är det från tidtabellen, minuter om det finns realtidsinformation från bussen. Kan vara så att din favvohållplats/buss har svårt med uppkopplingen.

Nix , samma sak på flera stationer.

Permalänk
Medlem

Barnen spelar It takes Two på datorn. Köpt via Steam. Men nu, efter att ha tagit paus från det i ett halvår, klagar ungarna hela tiden på att "EA-fönster" dyker upp när de ska starta spelet. Det har kommit någon uppdatering. Jag saknar något EA-konto säger barnen. Men spelet funkar ändå. Antar att EA spammar mig för att få en ny kund, men jag känner mig för gammal för att sätta mig in i sådant. Har jag köpt ett spel som funkar ska det väl fortsätta funka. Borde kanske köpt det till Nintendo Switch istället.

Och angående krympflation, var det inte sådant som EU skulle stävja? Vill minnas att EU dikterade storleken på chokladkakor, vinflaskor, fan vet allt, men nu får företag ha vilka produktstorlekar de vill? Oavsett, de ska hängas ut som de gnidiga jävlar de är. 900g potatis ville de kränga senast? Ok, bra pris, men det är ju inte ens 1 middag för en familj, 1kg är väl på håret även det iofs.

[ratten i baksätet efter service]

Skrivet av medbor:

Skulle vara intressant att ha en sån bil. Lämnar in den på service och oljebyte och sen sitter helt plötsligt ratten i baksätet

Det sjuka är väl att vi snart är där. Man köper en bil med ventilerade säten, efter 12000-mila-service uppgraderar de mjukvaran för fläktstyrningen och så blir det en prenumerationstjänst i ett paket för 439kr/månad för att kunna fortsätta använda ventilationen alls.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag ska ladda upp en 8K-film. ADSL rätt ut på informationssupermotorvägen...

Fast jag minns när just den här uppkopplingen var 0,5 MBit/s. Då var den otroligt mycket snabbare än modem, men när folk kom hem från jobbet så sackade det en hel del...

Permalänk
Avstängd

Suck ska upp kl 04:30 imorgon och ta tåget söderut 06:24..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...
Båt har kört in i Årstabron: ”Påverkar säkert flera hundra tåg”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Genomförde en djupintervju (blev intervjuad) av ett företag i livsmedelsbranschen.

Jag fick tillfälle att ta upp detta med "Krympflation" flera gånger och att jag som konsument retade mig på det. Det är ju kilo- eller liter-pris som är det intressanta inte vad varje enhet kostar.

Jag hoppas faktiskt på att fler företag inser att de flesta av konsumenterna är smarta nog att kunna jämföra ett kilo- eller liter-pris mellan två produkter och se att produkten som inte har krympt egentligen inte är dyrare, eller så pass mycket dyrare.

Trist att företag riktar sig till de dummaste konsumenterna för att de tror att de kan sälja mer då.

Ta upp detta med krympflation som ett miljöproblem eftersom det kommer att gå åt mer förpackningsmaterial, och det är inte bra miljömässigt.

Dessutom verkar det som om dubbelnougaten som har krympts även fått mer socker i sig eftersom tidigare var den mjuk och fin att bita i, men numera känns det som om man känner sockerkristallerna när man biter i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck ska upp kl 04:30 imorgon och ta tåget söderut 06:24..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...
Båt har kört in i Årstabron: ”Påverkar säkert flera hundra tåg”

Det vanligaste är att man konstaterar att det inte är något fel på några timmar när något kört in i en bro. Jag har lite svårt att tro att en båt lyckats köra på och skada båda Årstabroarna, utan att mer eller mindre riva en av dem... "Famous last words", men jag tror att man får jobba med sannolikhet innan motsatsen har bevisats.

Det här fick mig att tänka på 11foot8-bron, numera 11foot8plus8. Här är en av flera samlingar av krascher, både före och efter höjningen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Passivt aggressiva kollegor

Har en kollega, beteendet går i vågor. Han är extremt ohjälpsam och det går inte att föra ett samtal eller överhuvudtaget samarbeta. Personen är min tidigare chef men han har sålt företaget till konkurrerande företag och jobbar kvar, tror han har svårt att kliva ned från sin pedistal(oklart vad det bottnar i). Jag vill mest lösa uppgiften och jobba som ett lag, men han utelämnar medvetet information, ständigt subtila handlingar med avsikt att jävlas. Jag har lyft det med honom när det varit konkreta grejer men han blånekar. Han har ett förhållande med en anställd(som han själv anställde när han var chef) som jobbar kvar och de håller varandra om ryggen förstås och kör samma stil.

Han är erfaren på vårat område men han och hans kompanjon motarbetar all typ av förändring tror de vill att det ska vara som när han var chef.

När jag jobbade under honom var han inte passivt aggressiv.

Situationen är inte hopplös men lite gubbgnäll kommer väl till pass. Jag har mer mandat än honom idag och har distanserat mig. Min nya chef och övriga personer i företaget är bra.

Här finns tips om hur man hanterar dålig chef. Kanske något beskriver Dina problem?
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.751434/hantera-en-dali...
Själv har jag bytt jobb pga. dålig stämning på jobbet.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Ta upp detta med krympflation som ett miljöproblem eftersom det kommer att gå åt mer förpackningsmaterial, och det är inte bra miljömässigt.

Dessutom verkar det som om dubbelnougaten som har krympts även fått mer socker i sig eftersom tidigare var den mjuk och fin att bita i, men numera känns det som om man känner sockerkristallerna när man biter i den.

Och detta får mig att tänka på raka motsatsen kring dokumentärer som berör obesity. Där de tar upp att folk portioner bara blir större och större. Jag vill minnas de pratade om Coca cola muggarna på McDonalds, men även pommes frites. Kanske var det även hamburgarna?

Nu har det plötsligt blivit argument som går i motsats riktning.

Nå det övriga jag stör mig på är idiotpolicy. Som att chefer vill att man ska åka till olika ställen för åkandes skull. Jag hade nyligen ståplats på ett tåg, internetuppkoppling som i bästa fall knappt gick använda till att surfa med, ofta avbrott. Fullt med folk och trångt var det. Och där ska jag arbeta för med känsliga system och prata med kund i telefon.

Detta för att det är bra för en att ha lite arbetsvariation och jobba på olika ställen. Det var inte så att det stället jag skulle till hade bättre utrustning eller något, eller att systemen eller kund fanns där. Nej, allt handlar om att det är bra att jobba på olika platser och det är ett tvång att göra detta.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig trott att jag skulle bli en sån där gubbjävel som inte förstod kidsen och tekniken de använder. Men i den vördnadsaktiga åldern av 46 år så kommer jag dagligen på mig själv med att inte förstå vad den 14-åriga dottern gör på sin mobil.

/get off my lawn

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Satt och bläddrade igenom jobbannonser, och konstaterade att kanske 1/100 skriver ut lönen, 10/100 erbjuder en ”konkurrenskraftig lön” och resterande nämner inte lönen alls, men skryter däremot med saker som ”jättebra kollegor, vi är som en enda stor familj, omväxlande arbete i högt tempo, möjlighet till stort ansvar” bla bla bla.

Går folk i slutänden till jobbet av någon annan orsak än just lönen? Visst trivs jag jättebra med mitt jobb, men inte skulle jag få hit varje dag ifall lönen inte vore konkurrenskraftig, eller alternativt bra.

Skulle säga att de två sista låter som stressiga jobb.
När det vrids på jobbbeskrivningen så det låter som en dans på rosor så är något fel. Vad är det de döljer..?
Skriv bara vad tusan jobbet går ut på. Erbjuder de mågot extra som gör upplevelsen bättre, gör det. Men inte mer lull lull...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Den gången man betalar med Swish på tradera och man får hem en fake produkt, kul. Tradera vägrar att hjälpa till och användaren kan fortsätta sälja fake skit och jag sitter här utan pengar och ett spel som är värt 0kr och kan inte ens spela. Idioti.

Lagt upp annons här på SweClockers Market men inte fått nö napp och när man köper på tradera blir man blåst direkt.

Ni som har massa fake spel så ser det ut som att det bara är att sälja, varken Tradera eller Polisen bryr sig.

Jag kontaktade kundtjänst igen för att de tog bort mitt dåliga omdöme på säljare för att de "kunde inte verifiera" om han sålde ett äkta eller fake spel så får du dåligt omdöme så kontakta bara Tradera så tar de bort det. Happy blåsning.

Fodralet va legit iaf så fick det sålt och slängde spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Men i den vördnadsaktiga åldern av 46 år så kommer jag dagligen på mig själv med att inte förstå vad den 14-åriga dottern gör på sin mobil.

Ha ha! Snart 50-åring här som hade samma funderingar om 16-åriga sonen. Gick in under Digitalt Välmående och kollade. Jupp... i snitt tre timmar tik-tok om dagen. Tyvärr kan jag inte säga något då jag i mina tonår tillbringade varje ledig sekund framför en 14-tummare. 😁

Själv lirade jag 4,5 timme Sudoku i torsdags. Inte undra på att benen domnade bort på toa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Ha ha! Snart 50-åring här som hade samma funderingar om 16-åriga sonen. Gick in under Digitalt Välmående och kollade. Jupp... i snitt tre timmar tik-tok om dagen. Tyvärr kan jag inte säga något då jag i mina tonår tillbringade varje ledig sekund framför en 14-tummare. 😁

Själv lirade jag 4,5 timme Sudoku i torsdags. Inte undra på att benen domnade bort på toa...

Då jag kom till insikt om att jag spenderade rätt mycket tid framför datorskärmar i tonåren så har jag diskret överlämnat härjandet om skärmtid till sambon, jag tillhandahåller endast bevisunderlaget från rapporten under skärmtid på telefonen.
Dock passar jag på att gubbgnälla om att det tar på tok för lång tid att få fram rapporten!

Permalänk

Staten införde drönarkort för en symbolisk summa. Detta var enkelt att få igenom utan att någon klagade. Vad gör de sedan när de har fått igenom? Självklart höjer priserna.
Första året kostnad ta körtkort: 130kr
Årlig kostnad: 50/år

Efter
Kostnad ta körkort: 390kr
Årlig kostnad: 135kr/år

Nästa år. Bara höj priserna igen.

Så kommer de göra med allt annat som dataavlyssningslagarna. Först bara för att gripa de mest extrema brottslingarna så få kan argumentera emot det. När de har fått igenom detta är steget lite till att få igenom det de ville från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hade aldrig trott att jag skulle bli en sån där gubbjävel som inte förstod kidsen och tekniken de använder. Men i den vördnadsaktiga åldern av 46 år så kommer jag dagligen på mig själv med att inte förstå vad den 14-åriga dottern gör på sin mobil.

/get off my lawn

Ja...jag fattar inte alls vitsen med Tiktok (mina barn är för små för att ha, men ser på youtube etc), Roblox, fan och hans moster. Alltså, rent tekniskt kan jag ju förstå hur de funkar, och visst fastnar man själv framför Facebook Reels etc ibland, men, alltså...många av de spelen barnen spelar verkar ju bara så trååååkiga...idle-blaha-spel, Animal Crossing, etc. Själv lade jag dock i tonåren många timmar på Sim City (1), Civilization (1) etc, så, det är väl inte så annorlunda kanske.

Det som är skönt med att vara "gubbe", åtminstone i andras ögon, är att förväntningarna på att man ska förstå Tiktok etc är typ noll. Skrivaren strular på jobbet? Nej, jag har INGEN ANING (fast jag nog skulle kunna fixa den), etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

När jag va yngre tappade jag alltid bort mössor, handskar osv. Vilket ledde till att man aldrig köpte dyrare saker.

Sedan man blev ”vuxen” har borttappande gått ned rejält. Eftersom man inte tappar bort handskar/mössa längre lyxar jag till det med att köpa lite dyrare saker

Förra veckan tappade jag bort två mössor samt ett par handskar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

När jag va yngre tappade jag alltid bort mössor, handskar osv. Vilket ledde till att man aldrig köpte dyrare saker.

Sedan man blev ”vuxen” har borttappande gått ned rejält. Eftersom man inte tappar bort handskar/mössa längre lyxar jag till det med att köpa lite dyrare saker

Förra veckan tappade jag bort två mössor samt ett par handskar…

Tror inte jag nånsin tappat bort mössa/handskar. Hur lyckas man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja...jag fattar inte alls vitsen med Tiktok (mina barn är för små för att ha, men ser på youtube etc), Roblox, fan och hans moster. Alltså, rent tekniskt kan jag ju förstå hur de funkar, och visst fastnar man själv framför Facebook Reels etc ibland, men, alltså...många av de spelen barnen spelar verkar ju bara så trååååkiga...idle-blaha-spel, Animal Crossing, etc. Själv lade jag dock i tonåren många timmar på Sim City (1), Civilization (1) etc, så, det är väl inte så annorlunda kanske.

Det som är skönt med att vara "gubbe", åtminstone i andras ögon, är att förväntningarna på att man ska förstå Tiktok etc är typ noll. Skrivaren strular på jobbet? Nej, jag har INGEN ANING (fast jag nog skulle kunna fixa den), etc.

Har inte TikTok men provade på YouTube Shorts för en vecka sedan, hade innan dissat dessa.
Jäklar vad lätt det är att 1-2 timmar bara försvinner när man tittar på shorts.

Så jag förstår varför många säger att TikTok är som knark för de unga..

Det där formatet med korta klipp verkar vara väldigt framgångsrikt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hade aldrig trott att jag skulle bli en sån där gubbjävel som inte förstod kidsen och tekniken de använder. Men i den vördnadsaktiga åldern av 46 år så kommer jag dagligen på mig själv med att inte förstå vad den 14-åriga dottern gör på sin mobil.

/get off my lawn

Du förstår dock vad en mobil är och vad en app är. Mer än vad man kan säga om många andra 46-åringar förr i tiden med likvärdig teknik

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Supportavdelningar med våldsamt dåliga(billiga?) headset. Har man lite hörselnedsättning så är det så mycket bakgrundsbrus från alla andra supporttekniker som sitter helt oskärmat att man bitvis får gissa vad som sägs.
Tur att mycket går att lösa med mail/chatt idag. inte ofta man behöver ringa heller dom senaste 10-15 åren.
Kanske var lite för grinig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Omega5509:

Supportavdelningar med våldsamt dåliga(billiga?) headset. Har man lite hörselnedsättning så är det så mycket bakgrundsbrus från alla andra supporttekniker som sitter helt oskärmat att man bitvis får gissa vad som sägs.
Tur att mycket går att lösa med mail/chatt idag. inte ofta man behöver ringa heller dom senaste 10-15 åren.
Kanske var lite för grinig

Den här då

Supporttekniker med dålig mikrofon och mekaniskt tangentbord!

Jag skriver bara lite i ärendet här medan vi pratar, du hade alltså provat att KLAKETIKLIKETI ?

- Ursäkta?

Jo jag sa att KLIKKLAKKLIKKLAKKLAKKLIKKLONK medan du KLIKKLAKKLIK och klappar dig på magen samtidigt?

- HÖRBARHET NOLLA

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Människor. Jävla giriga vidriga människor som tror att pengar är det viktigaste, så vi skiter i allt och fiskar upp all fisk och dödar alla insekter. Gräver upp all kobolt för att göra batteri till sin Tesla, bränner varenda skogjävel för orangutanger för att kunna odla palmolja. Det går ju att vara lite mer hållbar utan att utrota allt, men då får man ju mindre pengar... Jävla lortdjur. " När det sista djuret dött kommer människan upptäcka att pengar inte går att äta."
Nu är jag inte Miljöpartiets språkrör, eller ens aktivist på något sätt. Bara så inihelvetes less på den extremt låga generella begåvning och eko-system- förståelse ( både ekologiskt och ekonomiskt) människor har.
Bränner vi planeten dör vi ju förfan, jävla ägg. Kina ökar sina utsläpp och skövlar världshaven t.ex. bra jobbat...
Rätt åt er! 🤬👌😆🫵

Permalänk
Medlem

Köpte extern WIFI antenn från Amazon.Skapligt pris så då slår man till. SMA kontakter var det så det låter ju riktigt. Men jag får inte dit kontakten. Det visar sig att både wifi kortet och antennkontakterna är hanar (male). Letar efter adapter hona till hona där den ena sidan är utanpåliggande gänga (skruv) och den andra sidan inner gänga (mutter) men hittar ingen.
Har upptäckt att jag får betydligt bättre wifi om inte antennerna måste samsas med alla sladdar till datorn. Så nu ville jag fixa detta till en annan dator. Den här köpte jag: https://www.amazon.se/dp/B09J1GMTNN/ref=pe_24982401_506182521... . Tittar man noga så ser man att det är hankontakter men inte tänkte man på det. Trodde sånt var standard och att det bara var att ansluta. Det är av misstagen man lär. Men det ger dålig stämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Människor. Jävla giriga vidriga människor som tror att pengar är det viktigaste, så vi skiter i allt och fiskar upp all fisk och dödar alla insekter. Gräver upp all kobolt för att göra batteri till sin Tesla, bränner varenda skogjävel för orangutanger för att kunna odla palmolja. Det går ju att vara lite mer hållbar utan att utrota allt, men då får man ju mindre pengar... Jävla lortdjur. " När det sista djuret dött kommer människan upptäcka att pengar inte går att äta."
Nu är jag inte Miljöpartiets språkrör, eller ens aktivist på något sätt. Bara så inihelvetes less på den extremt låga generella begåvning och eko-system- förståelse ( både ekologiskt och ekonomiskt) människor har.
Bränner vi planeten dör vi ju förfan, jävla ägg. Kina ökar sina utsläpp och skövlar världshaven t.ex. bra jobbat...
Rätt åt er! 🤬👌😆🫵

Du är varmt välkommen till Ganymede om det inte passar. Där har jag sedan länge, som den bittra gubbe jag är, arbetat med att bygga en ny bas. Det gick ju som det gick med mina krigs- och undergångsundvikande planer under det tidiga 80-talet. Jag trodde i all ärlighet att Falklandsöarna skulle vara säkra... Med det sagt ber jag dig att inte berätta om Ganymede för alltför många vänner. Jag har inte plats för hur många som helst av er (vilket i sammanhanget blir rätt pronomen givet att jag är en utomjording från början). Min interstellära ambassadör kommer att kontakta dig i syfte att boka din avfärd för det fall ni människor inte löser era problem. Tyvärr ser historiken lite jobbig ut; er art har alltsomoftast löst problemen. Vi ses, eventuellt, på Ganymede kära människa!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Även om man tekniskt sett säkert inte får dubbelposta bjuder jag på ett gubbgnäll till (skyller på att jag citerade ett inlägg förra gången; dvs en replik).

Kvällens gubbgnäll går till det här med bröllop och allting kring ett bröllop. Som om det inte vore en pina nog att bara de facto gå på skiten (pardon my french alla bröllopsälskare) skall man ju numera närvara på diverse svensexor hit och dit. Det blir bara värre och värre med åren (för att inte tala om bakfyllorna!) vad det verkar. Det som förr gick ut på att brudgummen skulle bli så full det bara gick, på så kort tid som möjligt, har nu bytts ut till någon obskyr form av penismätartävling. Detta(?) i hopp om att få en ännu(?) fetare fest själv. Ja, vad vet jag. Vet inte vad ni andra gubbar känner kring detta - men jag längtar till den dagen vederbörande gifter om sig. Kanske duger det med ett gäng öl, spritflaskor och allmänt trevligt umgänge då? Vem vet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

... När det sista djuret dött kommer människan upptäcka att pengar inte går att äta. ...

Människor kommer troligen inte finnas kvar för att uppleva det sista djurets död ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Även om man tekniskt sett säkert inte får dubbelposta bjuder jag på ett gubbgnäll till (skyller på att jag citerade ett inlägg förra gången; dvs en replik).

Kvällens gubbgnäll går till det här med bröllop och allting kring ett bröllop. Som om det inte vore en pina nog att bara de facto gå på skiten (pardon my french alla bröllopsälskare) skall man ju numera närvara på diverse svensexor hit och dit. Det blir bara värre och värre med åren (för att inte tala om bakfyllorna!) vad det verkar. Det som förr gick ut på att brudgummen skulle bli så full det bara gick, på så kort tid som möjligt, har nu bytts ut till någon obskyr form av penismätartävling. Detta(?) i hopp om att få en ännu(?) fetare fest själv. Ja, vad vet jag. Vet inte vad ni andra gubbar känner kring detta - men jag längtar till den dagen vederbörande gifter om sig. Kanske duger det med ett gäng öl, spritflaskor och allmänt trevligt umgänge då? Vem vet.

Du kom sist i tävlingen ?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Du kom sist i tävlingen ?!?

Nä, jag bjöd på allt. Likt en gubbe ska göra (i mitt tycke).

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Köpte extern WIFI antenn från Amazon.Skapligt pris så då slår man till. SMA kontakter var det så det låter ju riktigt. Men jag får inte dit kontakten. Det visar sig att både wifi kortet och antennkontakterna är hanar (male). Letar efter adapter hona till hona där den ena sidan är utanpåliggande gänga (skruv) och den andra sidan inner gänga (mutter) men hittar ingen.
Har upptäckt att jag får betydligt bättre wifi om inte antennerna måste samsas med alla sladdar till datorn. Så nu ville jag fixa detta till en annan dator. Den här köpte jag: https://www.amazon.se/dp/B09J1GMTNN/ref=pe_24982401_506182521... . Tittar man noga så ser man att det är hankontakter men inte tänkte man på det. Trodde sånt var standard och att det bara var att ansluta. Det är av misstagen man lär. Men det ger dålig stämning.

Håller med, SMA är ett jävulens otyg. Höll på med lite kopplingar och antenner ett tag, slutade med att jag gjorde en beställning från aliexpress eller liknande på varenda sorts SMA-adapter jag kunde hitta för att vara helt säker på att kunna skarva och koppla som jag ville. Otroligt onödigt men kändes mycket enklare att göra så än att sitta och grubbla, och ändå få det fel i slutändan.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)