MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hallå,

Det finns säkert många MC-intresserade här på swec så jag tänkte ställa några frågor ifall ni känner er villiga att svara.

Först och främst så tänkte jag (med största sannolikhet) försöka mig på MC-kort (A-behörighet) i sommar då jag rent av inte kan slita mina tankar från motorcyklar, friheten och allt vad det är. Som tidigare bilintresserad så har det nu spridit sig även till motorcykel, därav har jag redan börjat skumma på motorcyklar jag kan tänkas vilja ha när kortet är taget, dock med frågor och gärna rekommendationer från er som har mer koll.

Först var jag inne på lite mer touringstuk (sitter rakare) men nu när det närmar sig så lutar det mer åt det sportigare hållet (sportighet/väghållning och drag), dock inte ända fram till banmodellerna (supersport/hypersport). Anledningen till att jag utesluter de extrema modellerna är att jag antar att de är riktigt tokdyra när saker väl behöver bytas, slitagedelar med mera, men också försäkring. Det känns som man kan hitta en sweetspot däremellan.

Exempel på supersport (enligt mig) är exempelvis
Kawasaki Ninja ZX-10R SE samt Ninja ZX-10RR
200 000 kr
998 cm³
0-60 mph: 2.8
Quarter mile: 10.1
162 g/km
runt 17 liter tank
runt 200 kg
Länk

Samt en lite mindre sport
Kawasaki Ninja 650/650 Performance
100 000 kr
649 cm³
0-60 mph: 3.5
Quarter mile: 12.0
107 g/km
runt 15 liter tank
runt 200 kg
Länk

Jag vet inte alls vad dessa ligger på i försäkring eller byte av delar, men någon säger mig att 650:n är betydligt billigare att äga, stämmer det? Jag vill absolut inte känna att jag saknar något efter inköp men det känns ändå att jag vill ha ett tak på ca 200 000 kr, mestadels är det värstingmodellerna som ligger där.

Jag vill kunna köra långt, gärna i 20-mila stinter då och då.
Hur väl stämmer den utskrivna soppaförbrukningen?
650 enligt spec drar 0.43L/milen men frågan är vad den drar på motorvägen. Dessa modeller har mellan 15-17L tank medan andra märken kan ligga på 20-25L. Drar de ens någonstans i närheten av spec så duger 15-17L...

Vad tror ni om 650:n, kommer jag att sakna effekt om ett år eller två?

ZX-10R* är ca 2 sekunder snabbare på 400 meter, är det något man märker av nämnvärt? (jämfört med bil så är båda riktigt snabba)

Finns det någon sweetspot där allt bara stämmer?
(har bara hunnit harva Kawasaki idag, det återstår många andra märken)

/DS

20 mil kan du nog bränna av på en super sport men mer än så blir nog kanske kämpigt. Rekomenderar inte den typen av hoj om det inte är så att du ska köra mycket bana.

Kawasaki har ju deras h2 sx - en sport touring som du sitter betydligt skönare på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

Hej!

Har tittat på en förstahoj som jag lyckats pruta ner till 48.000 för en Honda CB500F (2019) som gått 700 mil.

Det enda jag blir lite orolig över är att de har servat den själva i de två åren de haft den, alltså inga stämplar i servicebok.
Är detta okej om jag ändå planerar på att lämna in den på service inom det närmsta? Något annat negativt att tänka på i detta?
Sjunker till ex. andrahandsvärdet om 100-milsservicen inte är gjord och "stämplad"?

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta blir min första tunga MC.

Det är en Honda med högst måttligt effekt-uttag så är cykeln i övrigt OK så tjöööp!

Utsikten att du skulle behöva åberopa maskinskade-försäkring på den cykeln skulle jag säg är så försvinnande liten att det är nog större risk att du blir träffad av en meteor när du korsar gatan nästa gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

Hej!

Har tittat på en förstahoj som jag lyckats pruta ner till 48.000 för en Honda CB500F (2019) som gått 700 mil.

Det enda jag blir lite orolig över är att de har servat den själva i de två åren de haft den, alltså inga stämplar i servicebok.
Är detta okej om jag ändå planerar på att lämna in den på service inom det närmsta? Något annat negativt att tänka på i detta?
Sjunker till ex. andrahandsvärdet om 100-milsservicen inte är gjord och "stämplad"?

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta blir min första tunga MC.

Det kan bli krångel vid eventuella garantireparationer kan jag tänka mig.
Honda har 5 års garanti och de har nog som krav att serviceprotokollet skall ha följts till punkt och pricka (och att det ska vara dokumenterat på serviceschema). Upp till 700 mil är det ju dock begränsat vad som byts och kollas, men värt att kolla upp att allt gjorts och dokumenterats tycker jag.

edit: instämmer med elp ovan, missade att skriva det men japanska motorcyklar håller mycket bra kvalitet så risken är liten att något händer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

Hej!

Har tittat på en förstahoj som jag lyckats pruta ner till 48.000 för en Honda CB500F (2019) som gått 700 mil.

Det enda jag blir lite orolig över är att de har servat den själva i de två åren de haft den, alltså inga stämplar i servicebok.
Är detta okej om jag ändå planerar på att lämna in den på service inom det närmsta? Något annat negativt att tänka på i detta?
Sjunker till ex. andrahandsvärdet om 100-milsservicen inte är gjord och "stämplad"?

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta blir min första tunga MC.

Skrivet av Lehto:

Du tappar väl lite ersättning från försäkringsbolaget eller kanske tom kan bli nekad det om de är så att du skulle behöva nyttja maskinskadeförsäkring.

Beror på om servicen är fackmannamässigt utfört. Det går att utföra allt själv om det går att bevisa att det är korrekt utfört och fortfarande ha full garanti. Jag som amatör skulle troligen inte kunna utföra det själv som "första gång" men hade jag gjort egen service tidigare och följt alla instruktioner/manualer korrekt så ska det inte vara någon skillnad. Om jag förstått det rätt. Kan dock ha fel.
Be isåfall den som säljer skriva in i boken utan stämpel och be om kopior på kvitton för delar / vätskor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Blev de första milen på nyförvärvet idag. Lite kyligt fortfarande men helt klart hanterbart.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur mycket man mognar, en grön kawa är alltid ballt 👍

Permalänk
Medlem

Blev första utflykten idag!
Drog lite kallt om innanlåren, men helt magiskt att komma ut i solen och få avrosta lite efter vintern.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Beror på om servicen är fackmannamässigt utfört. Det går att utföra allt själv om det går att bevisa att det är korrekt utfört och fortfarande ha full garanti. Jag som amatör skulle troligen inte kunna utföra det själv som "första gång" men hade jag gjort egen service tidigare och följt alla instruktioner/manualer korrekt så ska det inte vara någon skillnad. Om jag förstått det rätt. Kan dock ha fel.
Be isåfall den som säljer skriva in i boken utan stämpel och be om kopior på kvitton för delar / vätskor.

För en billigare hoj är det kanske inte så viktigt att servicen utförts av märkesverkstad om personen i fråga vet vad han gör men någon garanti lär inte gälla om det händer något. Rekommenderar att man gör service enligt tillverkarens rekommendationer hos återförsäljaren eller motsvarande åtminstone tills garantin slutar gälla, detta brukar också ge ett bra försäljningspris om man byter till nyare senare. Sen skulle jag rekommendera att man gör en och annan hos märkesverkstaden även om man mekar det mesta själv, de kan uppdatera mjukvara och hitta typiska problem på modellen eller åtgärda återkallelser som man kanske inte känner till mm.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

För en billigare hoj är det kanske inte så viktigt att servicen utförts av märkesverkstad om personen i fråga vet vad han gör men någon garanti lär inte gälla om det händer något. Rekommenderar att man gör service enligt tillverkarens rekommendationer hos återförsäljaren eller motsvarande åtminstone tills garantin slutar gälla, detta brukar också ge ett bra försäljningspris om man byter till nyare senare. Sen skulle jag rekommendera att man gör en och annan hos märkesverkstaden även om man mekar det mesta själv, de kan uppdatera mjukvara och hitta typiska problem på modellen eller åtgärda återkallelser som man kanske inte känner till mm.

Ja men bara för att man kan behöver man inte.
Det enda märkesverkstaden gör skillnad egentligen är att de har mjukvaran. Resterande påverkas inte av vilken verkstad man går till. Det är en gammal myt att garanti påverkas av märkesverkstad vs liten verkstad. Sålänge originaldelar osv används.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja men bara för att man kan behöver man inte.
Det enda märkesverkstaden gör skillnad egentligen är att de har mjukvaran. Resterande påverkas inte av vilken verkstad man går till. Det är en gammal myt att garanti påverkas av märkesverkstad vs liten verkstad. Sålänge originaldelar osv används.

Många tillverkare har ju digital serviceböcker idag, det kan vara så att man kan bli låst till verkstäder som använder tillverkarens diagnostiseringsverktyg.
Vågar inte svära på att det är så men jag hade inte vågat chansa om jag köpte en ny motorcykel, om det inte är en lv-reggad enduro eller dylikt då, det servar man ju givetvis smidigast själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Blev de första milen på nyförvärvet idag. Lite kyligt fortfarande men helt klart hanterbart.

<Uppladdad bildlänk>

Fin!!
Jag kör en Z900 jag också Vilka speglar är det du har?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Många tillverkare har ju digital serviceböcker idag, det kan vara så att man kan bli låst till verkstäder som använder tillverkarens diagnostiseringsverktyg.
Vågar inte svära på att det är så men jag hade inte vågat chansa om jag köpte en ny motorcykel, om det inte är en lv-reggad enduro eller dylikt då, det servar man ju givetvis smidigast själv.

Jo jag förstår ju. När jag köpte min nya 2019 hoj (2020) så frågade jag rakt ut om det krävdes auktoriserad verkstad och ägaren/säljaren på den auktoriserade verkstaden, samt försäkringsbolaget svarade båda nej. Det är inget krav. Det ska bara vara fackmannamässigt utfört. Dvs frågade jag både om fabriksgaranti, vanlig garanti och försäkringsfrågor. Kör man tredjepart eller inte godkänd hårdvara / mjukvara försvinner garantin för den delen(området) men inte resterande. Tex kan man göra jobb på bromsarna som gör att garantin slutar täcka bromsarna men motor osv täcks fortfarande.

Men jag valde såklart att köra första året på auktoriserad verkstad (100mil och 1 år service), sen körde jag lokal firma för att slippa köra 12 mil för en service enkel resa året efter innan jag sålde den hojen.
Jag hade nog som du sagt inte gjort det själv men det är viktigt att veta att man får.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av =):

Fin!!
Jag kör en Z900 jag också Vilka speglar är det du har?

Kör med de här https://www.hojstyling.se/custom/backspegel/highsider-stealth... . Jag provade aldrig hojen med original speglarna men är dem det minsta lika original speglarna på en ER6-N så tycker jag att man ser mycket bättre i dem här.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo jag förstår ju. När jag köpte min nya 2019 hoj (2020) så frågade jag rakt ut om det krävdes auktoriserad verkstad och ägaren/säljaren på den auktoriserade verkstaden, samt försäkringsbolaget svarade båda nej. Det är inget krav. Det ska bara vara fackmannamässigt utfört. Dvs frågade jag både om fabriksgaranti, vanlig garanti och försäkringsfrågor. Kör man tredjepart eller inte godkänd hårdvara / mjukvara försvinner garantin för den delen(området) men inte resterande. Tex kan man göra jobb på bromsarna som gör att garantin slutar täcka bromsarna men motor osv täcks fortfarande.

Men jag valde såklart att köra första året på auktoriserad verkstad (100mil och 1 år service), sen körde jag lokal firma för att slippa köra 12 mil för en service enkel resa året efter innan jag sålde den hojen.
Jag hade nog som du sagt inte gjort det själv men det är viktigt att veta att man får.

Ja så är det ju, ja endel serviceåtgärder vill man ju kunna göra själv även på en ny cykel, exempelvis bromsar

Permalänk
Medlem

Någon som har lite råd angående tvätt av MC?

Jag tänkte köpa ett kit att ha för att ta fram när hojen skall tvättas.
Är biltemas produkter bra? Ser att de har en "MC-Tvätt".

Hittade detta kitet: https://www.xlmoto.se/product/bo-tvattkit_pid-BO-26121?gclid=...

Kan det vara något måntro? Något jag behöver komplettera med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

Någon som har lite råd angående tvätt av MC?

Jag tänkte köpa ett kit att ha för att ta fram när hojen skall tvättas.
Är biltemas produkter bra? Ser att de har en "MC-Tvätt".

Hittade detta kitet: https://www.xlmoto.se/product/bo-tvattkit_pid-BO-26121?gclid=...

Kan det vara något måntro? Något jag behöver komplettera med?

Ärligt talat, less is more på en hoj. Jag skulle säga att undvik att använda massa avfettningar eller foamlance som är så populärt these days. Det finns sååå många ställen på en hoj som inte bör avfettas samt att packningar å oringar torkar ut mycket snabbare.

Kör vanlig hederlig svampning med något nice shampo enbart. Själv använder jag meguiars ultimate wash & wax som då lägger ett trevligt wax lager som håller hojen fräsch längre.
OM hojen är riktigt jävla grisig kan jag nångång dra på lite alkaliskavfettning på specifika delar, t.ex rutan som kan bli riktigt nersölade med mygg å insekter så kör jag lite alkaliskavfettning på just den.

Sen det viktigaste av allt om man vill ha ett bra resultat är att torka hojen torr efteråt.

https://www.autodude.se/sv/produkt/bilschampo_meguiars_ultima...
https://www.autodude.se/sv/produkt/tvattsvamp_turtle_wax_mira...
https://gordetmedrw.se/sv/products/alkalisk-avfettning-superk...
https://gordetmedrw.se/sv/products/mikrofiber-torkduk-exklusi...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Snöblandat regn, is överallt och minusgrader varje morgon/natt. Hur är vädret i södra Sverige?
Håller tummarna för att kunna ta fram moppen under nästa vecka.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Snöblandat regn, is överallt och minusgrader varje morgon/natt. Hur är vädret i södra Sverige?
Håller tummarna för att kunna ta fram moppen under nästa vecka.

Var snö på vägarna inatt och imorse i Växjö. Nu är den borta och värmen (10-14c) bör dyka upp till helgen
Planen är att köra en liten genomgång med kedja och smörjning. Sen ut på premiär nu i helgen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är de bara jag som tycker de är helt uteslutet att ta ut hojen bland allt salt på gatorna? Bara för att de är torrt så är ju inte saltet borta de ligger ju kvar på vägarna...

Jag tar då inte ut hojen innan dom sopat bort allt salt å damm samt att de varit ett en skaplig regnskur som sköljer bort allt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Är de bara jag som tycker de är helt uteslutet att ta ut hojen bland allt salt på gatorna? Bara för att de är torrt så är ju inte saltet borta de ligger ju kvar på vägarna...

Jag tar då inte ut hojen innan dom sopat bort allt salt å damm samt att de varit ett en skaplig regnskur som sköljer bort allt.

Det har du ju rätt i.. får isf bli en rejäl tvätt så kanske bättre o vänta..
26 år gammal är hojen så nåt rostskydd lär inte finnas kvar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur rädd man är om hojen. Kan inte säga att jag bryr mig det minsta om min ena hoj. Den är gammal och uppskrapad. Ingen klassiker heller så inget värde i den.

Men jag är för bekväm. Det är kallt ute. Och jag har stor respekt för rullgruset.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kör året runt och på vintern/tidig vår om det är över nollan och torrt på vägen, än så länge inte haft några större problem men några saker jag brukar tänka på:

Undviker vägrenen speciellt vid kurvor där grus lätt ansamlas, på landet drar traktorer upp extra mycket grus och lera på vägarna om våren.

Alléer eller andra vägpartier kantat med lövträd så kan det fortfarande ligga kvar mängder med ruttnande löv på vägbanan sen hösten, dom ytorna är snorhala.

Håller hojen extra ren och spolar av den emellanåt då dammet nog innehåller lite salt också, mindre problem ju senare man kör om våren.

Risk för svart-is i skuggiga partier under tidig morgon då det kan ha varit lite kallt under natten och ställen där solen inte tinat våta partier fast termometern i allmänhet visar några plus.

Håller avstånd till bussar och lastbilar ifall dom kommer nära vägrenen så kan dom drar upp enormt med damm i luften.

Temperaturen kan variera rätt mycket så har kläder som kan anpassas därefter, bra isolering mot kyla på morgon/kväll men också bra justerbar ventilering när solen gassar mitt på dagen.

Det tar några rundor innan balans och finmotorik är i den normala nivån så ta det lugnt om ni inte kört på ett tag.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Min hoj är inne på 6:e året nu med originalbatteri, vad jag har läst så håller batterier sällan mer än 3-4 år, så tänkte höra hur länge era batterier brukar hålla?

Kan inte påstå att min har stått i ideala förhållande alls, och jag laddar det med optimusladdare (uppdaterad: Optimate ska det va) en gång om året (när hojjen ska fram). Står ofta i minusgrader över längre tid, ibland månader, i partytält för hoj eller annat överdrag.

Grejen är den att jag inte sett tendenser av att batteriet skulle vara slut, nu står hojjen och laddar i det fina påskvädret så det återstår väll att se. Bör jag vara orolig över en plötslig död när man stannar för att käka korv med bröd?

Fel namn på batterilddare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min hoj är inne på 6:e året nu med originalbatteri, vad jag har läst så håller batterier sällan mer än 3-4 år, så tänkte höra hur länge era batterier brukar hålla?

Kan inte påstå att min har stått i ideala förhållande alls, och jag laddar det med optimusladdare en gång om året (när hojjen ska fram). Står ofta i minusgrader över längre tid, ibland månader, i partytält för hoj eller annat överdrag.

Grejen är den att jag inte sett tendenser av att batteriet skulle vara slut, nu står hojjen och laddar i det fina påskvädret så det återstår väll att se. Bör jag vara orolig över en plötslig död när man stannar för att käka korv med bröd?

Det som skadar batterier är djup-urladdning eller att man laddar med för start ström. Om du inte gör något sånt så kommer du troligtvis märka att startmotorn inte låter lika pigg som förut, då är det bara att byta innan den inte orkar dra igång motorn längre.

Ett laddat batteri fryser inte utan gör så att du inte får ut samma strömstyrka som när det är varmare, det är oftast därför man blir stående någon kall morgon och inte får igång motorn när man ska till jobbet

Har haft batteri-problem på nästan alla mina fordon från moppe till motorcyklar till bil, men det har alltid funnits en orsak som gjort att batteriet laddat ur och dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min hoj är inne på 6:e året nu med originalbatteri, vad jag har läst så håller batterier sällan mer än 3-4 år, så tänkte höra hur länge era batterier brukar hålla?

Kan inte påstå att min har stått i ideala förhållande alls, och jag laddar det med optimusladdare en gång om året (när hojjen ska fram). Står ofta i minusgrader över längre tid, ibland månader, i partytält för hoj eller annat överdrag.

Grejen är den att jag inte sett tendenser av att batteriet skulle vara slut, nu står hojjen och laddar i det fina påskvädret så det återstår väll att se. Bör jag vara orolig över en plötslig död när man stannar för att käka korv med bröd?

Nä du bör inte vara orolig, jag har alltid märkt när batteriet är påväg att dö då man ganska tydligt hör att den låter tröttare vid start och tar lite längre tid (vi pratar delar av sekunder men har man startat hojen 1500 gånger så märker man)

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min hoj är inne på 6:e året nu med originalbatteri, vad jag har läst så håller batterier sällan mer än 3-4 år, så tänkte höra hur länge era batterier brukar hålla?

Kan inte påstå att min har stått i ideala förhållande alls, och jag laddar det med optimusladdare (uppdaterad: Optimate ska det va) en gång om året (när hojjen ska fram). Står ofta i minusgrader över längre tid, ibland månader, i partytält för hoj eller annat överdrag.

Grejen är den att jag inte sett tendenser av att batteriet skulle vara slut, nu står hojjen och laddar i det fina påskvädret så det återstår väll att se. Bör jag vara orolig över en plötslig död när man stannar för att käka korv med bröd?

Har du ingen möjlighet att ladda batteriet typ 1gpng i månaden under vinterhalvåret? Det skulle göra att ditt batteri överlever bra mkt längre. De är just de som sliter på batteriet när de står längre perioder och i kyla, risken är ju att de laddar ur så lågt under vintern att du sen inte kan "väcka" den med din optimate till våren.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Det som dödar batterier är att batteriet inte motioneras/underhålles med mellanrum.

Som ett exempel, i vår familjebil sitter det samma batteri från 2013 och det har gått 10 år (originalbatteri). Bilen har rullat 30k mil så den används dagligen, till det har bilen auto stop/start, dieselvärmare m.m.

I vår extrabil så får man byta batteri efter något år för att man har varit för lat att underhålla batteriet.

Kvalité spelar också in, vissa typer av batterier ärgar, avdunstar med mera så den tappar orken men premium håller alldeles utmärkt och kostar därefter.

Vad för sorts batteri man ska ha till hojen låter jag det vara osagt, det beror väl på om du har varm garage eller inte som jag förstår det.

Permalänk
Medlem

Mitt batteri för två veckor sedan vägrade starta hojen. Körde underhållsladdning i 15 minuter. Sen startade den.
Plockade bort direkt då pga säkerhetsrisk och testade idag igen. Nu gick det också bra.
Nu står den på en laddningscykel så hoppas jag på potentiellt första körning snart. Avvaktade under påsk.
Batteriet är tveksamt bytt sedan tysklandsimporten 2010-11 nångång då förra ägaren i princip inte gjorde någon service utom motorolja och tvätt. Resterande oljor var så illa att det var ett under att det inte påverkade något. Så troligtvis sitter samma batteri sedan dess.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har man ett riktigt udda-batteri som man behöver beställa så kan det vara värt att byta ut i förebyggande syfte. Är det standardbatteri som finns lite varstans lokalt i lager så kan man köra tills det rasar eller blir dåligt.

Typiskt är att batterier ger upp när man behöver hojen som mest, typ inför planerad långresa eller ännu värre under resan. Men oftast så märker man det, går startmotorn trögt fast batteriet borde vara fulladdat = byt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till ett litiumbatteri inför förra sommaren. Lägre vikt, längre livslängd, snabbare att ladda upp mm. Hittills har jag inte ångrat det.