Mobiltelefonen firar 50 år

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Min första mobil var en jag köpte av en klasskamrat, minns att det var en Ericsson men inte vilken modell. Tippar på att detta var typ år 2000. Men den fungerade inte, sedan fick jag en Siemens C30 av morsan, så anser väl att det egentligen var min första mobiltelefon. Kommer ihåg att hon köpte den under en rea, tror inte ens att de kostade 1000kr då, det måste ha varit år 2001.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chromatic:

Visst är det sant att det praktiskt taget har varit samma ljudkvalitet på samtal i evigheter? Har för mig att det är väldigt sparsamt inställt och det viktiga är att man kan höra ord tydligt, men sedan får det räcka. xD

VoLTE förbättrar väl ljudet en hel del, men det vet man ju aldrig hur man ska "se till" att man får. Generellt är det ju absolut som du säger – och "höra ord tydligt" lär ju avse samtal där parterna delar modersmål. Kan själv med nöd och näppe förstå (brittisk) engelska över telefon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

VoLTE förbättrar väl ljudet en hel del, men det vet man ju aldrig hur man ska "se till" att man får. Generellt är det ju absolut som du säger – och "höra ord tydligt" lär ju avse samtal där parterna delar modersmål. Kan själv med nöd och näppe förstå (brittisk) engelska över telefon.

VoLTE låter ju instressant, får läsa på om det.
Känns ju med så moderna mobiler som vi har att det borde komma ett sätt att göra vanliga telefonsamtal med högre ljudkvalitet.
Man har ju någon gång haft ett samtal via Facebook med mobilen och blivit helt ställd över hur fint man hör personen.
Vi har liksom vant oss vid den här ljudkvaliteten som valdes på 90-talet...

Permalänk
Medlem

Tror min första va en Nokia 3310 som morsan pracka på mig när jag gick på högstadiet för att kunna få tag på en när man vilja börja gå på bio själv etc. Alla andra hade telefoner men jag såg inget behov att ha en själv så det va lite roligt när man tänker på det att föräldrarna prackar barnet med telefon. Medans man hör idag hur barn tjatar på sina föräldrar att de MÅST ha en telefon av topp segmentet gärna en Iphone.

Telefonerna jag har haft genom tiden är

Nokia 3310 början på högstadiet
Någon Motorola <- under högstadiet för fick låna ut min 3310 till bekant
Nokia N95 8gb <- Här börja jag inse vikten av bättre telefon för Musik samt kunna titta på film på telefonen. Slutet av högstadiet
Nokia N900 <- bytet från N95 8gb när den började ge sig samt man började komma mer in i det moderna samhället med kunna skriva sms snabbt och surfa på telefonen.
Samsung Galaxy S3 <- tappade N900 så blev tvungen att uppgradera sig samt man insåg hur haltande/döende Symbian va så gick över till Android
Samsung Galaxy S4 <- tappade S3 så skärmen sprack så fick byta.
Samsung Galaxy S5 <- villa ha en telefon med IP klassificeringen.
Samsung Galaxy S7 <- S5 blev döende så fick skicka in det på garanti och behövde ha en telefon så fick bli S7 eftersom man va nöjd med Samsung och Android.
Samsung Galaxy S8 <- Behövde ha en extra telefon och S5 va seg.
Samsung Galaxy S9 <- S7 blev för slö när man hade över 100gb filer i den så fick byta.
Samsung Galaxy S21 <- tappade S8 så skärmen sprack och att reparera den kostade mer än S21 kosta så fick bli att byta

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chromatic:

Känns ju med så moderna mobiler som vi har att det borde komma ett sätt att göra vanliga telefonsamtal med högre ljudkvalitet.
Man har ju någon gång haft ett samtal via Facebook med mobilen och blivit helt ställd över hur fint man hör personen.
Vi har liksom vant oss vid den här ljudkvaliteten som valdes på 90-talet...

Finns ju en fördel dock: vanliga samtal tenderar att vara stabilare än "samtal via Internet", särskilt vid dålig täckning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nokia 3210 var första, och numret har jag haft sedan dess. Så börjar närma sig ett kvarts sekel.

Inte köpt telefon så ofta, så sedan -99 är jag inne på telefon nr 6. Nr 8 om man räknar med att man använt några äldre som man fått.

3210 (råka dränka den) -> 3310 -> 6610 -> SE C95 (tappade den efter 4-5 år) -> Fick en avlagd Lumia Win7 -> fick en avlagd S4 -> S7 (efter S8 kommit ut) -> och nu slutligen en Nord2 5G.

Rätt ointresserad av mobilträsket som synes. Saknar än idag knapptelefon varje gång man ska skriva något längre. Speciellt när man ska trycka på space och råkar komma åt den jävla helvetes homeknappen som inte är fysisk nå mer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

<Uppladdad bildlänk>

Ericsson GH337 95 eller 96.
Har kvar samma nummer än idag.
Sedan har jag jobbat inom mobiltelefoni så har nog haft alla modeller från Ericsson/Sony Ericsson/Sony fram till nyligen.

Som inbiten SE/SONY användare så blir jag nyfiken på vad du sitter på för lur idag då? Om du gått ifrån Xperia, vilket jag får känslan av i din kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Finns ju en fördel dock: vanliga samtal tenderar att vara stabilare än "samtal via Internet", särskilt vid dålig täckning.

Ja absolut, det är ju fruktansvärt funktionellt.
Men känns som att det stått lite still i en bransch som ändå försöker ligga i framkant. Bra ljudkvalitet på vanliga telefonsamtal tas väldigt sällan upp!

Permalänk
Medlem

Minns inte exakt år, nånstans mellan 95 och 98, fick jag ärva en sån här goding av farsan:

Den hette Motorola Micro TAC International 7200 om jag minns rätt. Gick inte att skicka SMS, det var en kamp att få ner den i fickan, speciellt med extrastora batteriet, och utdragbara antennen var fake. Skaffade ett Comviq Kontant kort till den, och jag har fortfarande kvar samma nummer. Faktum är att jag hade kvar original SIM-kortet så länge det gick att använda, i alla fall en bit in i Android-eran. Början på 10-talet kanske.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Motorola Micro-Tac
Siemens M35i
En drös med Nokia, har kvar min N82

Permalänk

För egen del så var min första en Samsung SGH-X450 fliptelefon, i mitten av mellanstadiet någon gång i början av 00-talet, som jag tyckte såg cool ut. Men då jag ganska snabbt insåg mitt misstag då den saknade både Bluetooth och ir-port så blev man snabbt besviken. Var aldrig nöjd med det möget, dåligt batteri, skärm och kunde inte ha bakgrundsbilder som de flesta andra kunde ha. Bytte sen till en SE W810i som än idag är min favorit. Den hade musikknsppar på sidan, bra kamera 2mgpx och knapp till den. Riktigt go.
Sen 3 olika SE W760i,
SE Xperia Neo Mt15i
SE Xperia Acro S
2x SONY Xperia Z1 compact
SONY Xperia Z3 compact
SONY Xperia XZ
SONY Xperia 1 (2019)

Å nu har jag haft den alldeles för länge men vet inte vad jag ska köra nu och rullar därför vidare med sämst batteritid efter snart 4år flitigt användande 😅

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Jag anmäler mig till 3310 Owners Club.
Min 3310a försvann dock men jag hittade den ett decennium efter på vinden då den hamnade i en låda med VHS-filmer.

Hur många % batteri var det kvar i den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Min första egna var en Nokia 3510. Den första versionen utan färg, kom en med färg senare. Ingen Snake.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Första mobilen var en begagnad Mobira Cityman 100 NMT 900.

Hade den inte så värst länge innan jag bytte till GSM och en Nokia 2110.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Motorola v2288, kring år 2000 bör det ha varit. Betalade nog 500kr för den vill jag minnas, körde med kontantkort (Telia) och har samma telefonnummer än idag. Skaffade även ett comviq kontant, millennium, som hade halva priset på kvällar/helger så jag bytte SIM-kort ganska ofta. Har nog aldrig PRATAT mer i en mobiltelefon än jag gjorde med denna, den hade som tur var bra ljud och var bekväm att hålla. Hade WAP, och man kunde med mycken möda komma åt en del epost eller websidor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nokia 6110. Ärvd från morfar på 90talet. Snake multiplayer via IR..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Långt efter alla andra i samma ålder, en 3310 strax efter de släpptes, år 2000. Saknar fortfarande dess två veckors batteritid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Julen 1998 fick jag min första telefon, en Nokia 5110!
Dumt nog bytte jag den ett- och ett halvt år senare mot Någon Ericsson p.g.a. det gick att skapa egna ringsignaler. Det var ju kul men Nokia var ändå en klass bättre än Ericsson (😉) så senare fanns det nästan alltid en Nokia i min ficka fram till deras undergång (något vänsterprassel med Samsung, HTC och ZTE skedde däremellan, förlåt men jag var ung och dum).

Saknar dig gamla Nokia! ❤️

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac2thaPac:

Som inbiten SE/SONY användare så blir jag nyfiken på vad du sitter på för lur idag då? Om du gått ifrån Xperia, vilket jag får känslan av i din kommentar.

Menar bara att jag inte har haft alla de senaste.
Jag håller kvar på Sony, kör en Xperia 1 III idag, är mycket nöjd.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Hur många % batteri var det kvar i den?

Jag tror att jag startade den men jag minns inte hur många procent det var kvar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Menar bara att jag inte har haft alla de senaste.
Jag håller kvar på Sony, kör en Xperia 1 III idag, är mycket nöjd.

Okej jag förstår, kul att höra. kör själv Xperia 1 l fortfarande men har länge letat rimlig ersättare. Då Xperia 1 IV är väldigt mkt för dyr och även Xperia 5 IV känns i dyraste laget så har jag tyvärr börjat snegla på Pixel 7 som är på kampanj nu dessutom. Främst för att man vet att man kommer få många uppdateringar vilket tyvärr inte Sony levererar längre. Nackdelen är att jag upplever Pixeln något för bred och kommer sakna sd-kort platsen Xperia alltid haft, ingen kamera knapp och störa mig på selfiekameran som sitter mitt i skärmen.. 🙈 Så jag vet inte

Permalänk
Medlem

Tog över morsans 5110 med gult skal. Håller med om att dagens inte är bekväma att prata i så jag kör douchebagstilen med högtalare och pratar in i underdelen. Men har en bullrig arbetsplats för det mesta också.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Första var en Sony ericsson v800 man fick ta över efter morsan när hon hämtade ut en ny.
Första helt egna från butik var en svart Sony ericsson w595

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Den till vänster, den gröna modellen, var min första.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Min första telefon var en gul Sony Ericsson eller Ericsson med fliplucka.
Nästa var Sony musiklur. Kommer inte ihåg namn längre.
Tredje var nog Nokia N8. En smartphone utan appar för den körde symbian…..
Fjärde blev det Motorola Force. Bra i början men batteriet degraderades extremt när garantin gick ut.
Femte och nuvarande är Xiaomi Mi A2.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

1995 fick jag en Nokia 2110, och om jag inte minns fel kostade det runt 6 kr/min att ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

VoLTE förbättrar väl ljudet en hel del, men det vet man ju aldrig hur man ska "se till" att man får. Generellt är det ju absolut som du säger – och "höra ord tydligt" lär ju avse samtal där parterna delar modersmål. Kan själv med nöd och näppe förstå (brittisk) engelska över telefon.

Är det London Engelska så är det inte meningen att man skall förstå, det fungerar bara inte, speciellt förorts dialekterna

Och ja, VoLTE är bättre även om det inte rår på dialekt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Motorola var, tillsammans med Bell Systems, involverade i MTS-systemet redan 1946.
I Sverige var MTA-systemet utbyggt 1951 och hade 125 abonnenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Minns jag rätt så var det en Siemens S1 som jag stolt införskaffade 1994
Gick inte ens att skicka sms med den

https://i.pinimg.com/originals/c4/1b/93/c41b93d7378b3f667d5d31b9fc14c1a6.jpg

Kul! Detta var även min första GSM-telefon!

Den första mobiltelefonen jag skaffade var dock en för NMT900.

I januari 1990 så skaffade jag en Philips-AP 6112 för det facila priset av 30 000 (i den tidens valuta) ex moms.

Kostade ca 5 kr/minut att ringa med den. Max taltid 45 min innan batteriet var slut.

Minns att mobilnumret började på 010 (istället för 070 som för GSM när det kom).

Fanns inga SIM-kort till NMT, utan det telefonnumret programmerades in mjukvarumässigt i telefonen (ungefär som dagens eSIM).

https://www.mobilecollectors.net/phone/3180/philips-pr-60+ap+...

http://radiopics.com/PMR/Telephones%20(Mobile)/NMT900/Philips...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/