Låg uppladdnindshastighet Huawei B535-232

Permalänk
Medlem

Låg uppladdnindshastighet Huawei B535-232

Fick tag på en Huawei B535-232 som jag tänkte byta ut den nuvarande Tp link MR400 mot.
Hållt på testat så allt funkar osv med den innan jag byter ut den då den ändå dels är köpt begagnad och även då grabben spelar online med kompisar osv så vill ju vara säker att man inte byter ut nåt som funkar mot nåt som inte funkar kan man säga.
Det som kan tilläggas är att jag använder denna antenn kopplad till router idag:
Nedis 4g/5g antenn

Dock inte testat huawei routern med denna ännu utan enbart med de interna.

Nu till min fråga om det här.
Har idag med Tp link mr400 20 Mbit/s både upp och ner. Men med Huawei routern får jag ut nånstans mellan 50-80 Mbit/s ner men enbart runt 10 Mbit/s upp.

Så då funderade jag lite på om man kan få själva uppladdningshastigheten att öka på något vis?
Försökt leta efter info om detta men får i princip bara fram sidor om där nedladdningen är det som är problemet.

Eller det kanske mer är ett inte problem att bry sig om den hastigheten och bara byta och köra på det man har?

Som sagt. Grabben spelar ibland med vänner och även ibland själv online. Annars är det mer det vanliga man använder internet till som mobiler, chromecasts osv.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bättre antenn.
Räkna med att en bra antenn kostar en del.
XPOL-2-5G är ett exempel på en bra antenn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skaffa en bättre antenn.
Räkna med att en bra antenn kostar en del.
XPOL-2-5G är ett exempel på en bra antenn.

Uhm va?
Har ju inte ens börjat dra i det hela på så vis ännu då jag testat enbart routern så har endast använt de inre antennerna i Huawei routern. Det jag ville veta var innan jag börjar med att koppla ur det vi har idag som visserligen funkar men är slött så ville jag kolla innan man tar bort det och ersätter det med något som har cva halva uppladdningshastigheten om det skulle vara ett problem.

Visst det finns bättre antenner men som läget är så får jag använda det jag har just nu så. Hade jag haft möjlighet hade jag inte ens hållt på med sånt här utan kört fiber men den delen är inte upp till mig.

Så frågan var ju om uppladdningshastigheten är ett bekymmer i sig med 10 Mbit/s eller om jag kan lösa just den delen på något sätt.
Just nedladdningshastigheten är absolut inga problem för min del så pass att vi från början hade adsl där vi knappt fick ut 7 Mbit/s och nu med huawei har vi runt 70 så.

Permalänk
Medlem

Har du kollat Antenninställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Har du kollat Antenninställningar?

Tänker du på då?
Enbart hittat där man kan välja inte eller yttre antenner.

Permalänk
Medlem

Ja, det var den. Min står på Auto. Jag har ingen yttre antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Ja, det var den. Min står på Auto. Jag har ingen yttre antenn.

Har den på inre tills jag ska koppla in min antenn. Allting verkar ju funka men uppladdningen är rätt slö med den jämfört med den gamla apparaten jag har

Permalänk
Medlem

Samma operarör? Kan du kolla om båda valt samma frekvensband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Samma operarör? Kan du kolla om båda valt samma frekvensband?

Tänker du på antennerna eller?

Permalänk
Medlem

Anslut antennen till modemet innan du funderar på hur man löser ett problem som kanske inte finns.

Skrivet av Tobitheo:

Tänker du på antennerna eller?

Frekvensband väljer man i modemet. För MR400 krävs eventuellt en beta-firmware för att låsa till specifika frekvenser. Men du behöver ju självfallet ansluta antennen till modemet innan du kan dra några som helst slutsatser om vilken hastighet du faktiskt får med antennen.

Edit: 10Mbit räcker gott och väl för spelande och Discord etc. Men du får ju 20Mbit med nuvarande antenn så varför skulle uppladdningshastigheten halveras när du använder samma antenn med ett nytt modem?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Tänker du på antennerna eller?

Nej, jag tänker på själva frekvensen som båda modem använder. Även kallat band och heter nått början med B och en siffra. Se mer på https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

Men koppla in antennerna i den nån dag för att testa? Ett ev avbrott på 5-10 min borde väl gå att planera in? Troligen så funkar ju det andra internet även utan extern antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Anslut antennen till modemet innan du funderar på hur man löser ett problem som kanske inte finns.
Frekvensband väljer man i modemet. För MR400 krävs eventuellt en beta-firmware för att låsa till specifika frekvenser. Men du behöver ju självfallet ansluta antennen till modemet innan du kan dra några som helst slutsatser om vilken hastighet du faktiskt får med antennen.

Edit: 10Mbit räcker gott och väl för spelande och Discord etc. Men du får ju 20Mbit med nuvarande antenn så varför skulle uppladdningshastigheten halveras när du använder samma antenn med ett nytt modem?

Aha då är jag med. Var lite trött i huvudet och höll på bråka med swec på mobilen då det bestämde sig för att inte funka som vanligt men verkar löst sig nu.
Jo det stämmer att mr400 kräver beta mjukvara för det. Har den mjukvaran även sparad på datorn.
Tyvärr hittar jag inte det alternativet i just Huawei modemet. Kan vara så enkelt som nedgradera mjukvaran men enbart hittat sidor där de pratar om massa program man ska ha på datorn eller appar i telefonen. Så inte gått in djupare på det ännu då jag bytte modem nu i början av veckan och testade lite iaf.
Va enklast när grabben va i skolan och sambon på jobbet så minst folk som påverkas av att vara utan internet då.

Dock när jag kopplade in den externa antennen och valde den som antenn i menyerna så kom jag upp i 20 Mbit så ingen fara så. Va mer att då man satt med det här under just påsklovet och inte ville störa mer än nödvändigt just då så tänkte man kolla om det gick boosta själva uppladdningen utan att döda anslutningen för alla andra.

Nu är nästa punkt att byta ut den gamla accesspunkt man har för att wifi ska räcka överallt.
Får ut ca 25 Mbit ner om jag kopplar upp mig via den och ca 50 om jag kör direkt från modemet men det räcker inte till andra änden av lägenheten tyvärr så är ju som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nej, jag tänker på själva frekvensen som båda modem använder. Även kallat band och heter nått början med B och en siffra. Se mer på https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

Men koppla in antennerna i den nån dag för att testa? Ett ev avbrott på 5-10 min borde väl gå att planera in? Troligen så funkar ju det andra internet även utan extern antenn.

Testade köra MR400 utan antennen. Det gick väl sådär.
Full täckning är tre "pluppar" och utan antennen hade jag så pass många som ingen alls 😂
Men med den har jag fullt belyst.

Permalänk
Medlem

Tänkte visserligen på en sak som inte direkt handlar om just det här problemet. Men sim korten jag har är ju surfkort till mitt mobilabonnemang. Så båda tillhör ju samma huvudnummer. Hade en tanke om att ansluta MR400 till vår tv i vardagsrummet och iaf se om man kan uppdatera firmware på den. Är en väldigt gammal smart tv men det har aldrig gjorts utan använt den som vanlig tv bara. Den är tyvärr får gammal för wifi och skulle man köpa en sån där speciell wifi plug till den så kostade den nästan 1000kr senast jag kollade och det är inget jag vill lägga ut på en tv som jag knappt skulle få 300ir för på Facebook idag😂

Kan de båda störa ut varandra på något sätt eller är det bara köra på?