Anslutningsfel ssl på lokal webbserver

Permalänk
Medlem

Anslutningsfel ssl på lokal webbserver

Har tagit över ansvaret för en webbsida. Sidan har ej varit aktiv på ett tag. Vill få upp den i en lokal miljö för att se hur allt ser ut.

Har hela wordpress installationen och alla uppgifter kring databasen. Har även databasen i en exporterad fil. Har importerat databasen va phpmyadmin i MAMP PRO som jag använder. skapat samma användare och satt samma lösenord som står i wp-config.php filen.

Dock får jag detta meddelande när jag försöker titta på den i en webbläsare

ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Förstår att det är något med SSL. Någon som vet hur jag gör för att få det att fungera antingen genom att få igång SSL eller tillfälligt inaktivera det.

Permalänk
Medlem

Att felsöka TLS (SSL) är en hel vetenskap. Enklast när du kör i utvecklingsmiljö är antagligen att helt strunta i det och gå direkt över port 80 för okrypterad HTTP. Testa http://127.0.0.1:80 och hoppas på att din webbläsare inte insisterar på att skicka dig till port 443 trots att du bett om port 80. Det förutsätter förstås att webbservern lyssnar på port 80.

Om du ska felsöka är det viktigt att få fram ett exakt felmeddelande. Om du inte kan få det ur webbläsaren får du skaffa något bättre, typ ”openssl s_client”. Tyvärr är det inte ett lätthanterligt verktyg.

Första saken att kontrollera är att certet som presenteras mot webbläsaren inte har gått ut. De flesta cert har 12 månaders giltighet, Lets Encrypt har 3 månader om jag minns rätt.

Nummer två är att du använder rätt namn när du surfar mot sajten, detta måste överensstämma mot certifikatet. Du lägger in en post i host-filen för att fixa det. Det kan vara bra att göra även om man kör mot port 80, så att host-headern blir rätt.

Ibland åker man på att certet/servermjukvaran använder något gammalt krypto som klienten (webbläsaren i ditt fall) inte accepterar eftersom det är osäkert. Då får man konfigurera om eller uppgradera servern.

Tills du har fått fram ett exakt felmeddelande är alltihopa mest gissningslek.