Nybygge startar spel och klienter långsamt eller inte alls

Permalänk
Medlem

Nybygge startar spel och klienter långsamt eller inte alls

Halloj
Satte ihop en ny dator och det verkar inte vara helt problemfritt.
Överlag så är den snabb som förväntat. Men något är fel, steam framför allt som exempel och vissa spel därigenom, tar en evighet att starta. Typ en minut eller mer. Min 10 år gamla intel är snabbare.
Battlenet och wow upplever inget problem. Spel som väl startar flyter fint.

Den nya är:
AMD Ryzen 5 7600
ASUS TUF Gaming B650-Plus
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance
Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB
och windows 11, körde w10 på förra.

Och SSDer och gtx 1070 sedan tidigare.

Första installationen så krabbade allt med drivrutinerna. Installerade om W11 och Armory crate och drivers där och nu verkar det gått bra. Uppdaterat bios.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu och behöver hjälp. Har jag gjort något fel eller är det något som inte fungerar tillsammans.
Vart ska jag leta?

Permalänk
Medlem

Låter jobbigt.
Jag har inte råkat ut för detta problem (ta i trä), men jag snubblade över en artikel på ämnet, med lite tur fungerar någon av lösningarna på länken nedan för dig:

https://10scopes.com/fix-steam-takes-forever-to-open/

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Låter jobbigt.
Jag har inte råkat ut för detta problem (ta i trä), men jag snubblade över en artikel på ämnet, med lite tur fungerar någon av lösningarna på länken nedan för dig:

https://10scopes.com/fix-steam-takes-forever-to-open/

Tack för tips, jag har redan hittat ock kollat det där, men det verkar förutsätta att man haft det installerat ett tag innan det börjar bugga. Mitt är precis nyinstallerat :/
Ju mera jag testar andra klienter och spel så verkar det mest vara isolerat till steam. Kanske är det för gamla spel med denna hårdvaran eller något? Typ Borderlands 2 och Dota buggade sönder mest. Nu startar dom iallafall, men det tar en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Tack för tips, jag har redan hittat ock kollat det där, men det verkar förutsätta att man haft det installerat ett tag innan det börjar bugga. Mitt är precis nyinstallerat :/
Ju mera jag testar andra klienter och spel så verkar det mest vara isolerat till steam. Kanske är det för gamla spel med denna hårdvaran eller något? Typ Borderlands 2 och Dota buggade sönder mest. Nu startar dom iallafall, men det tar en stund.

Lite äldre spel ska inte spela någon större roll, det är inte 80/90-talet

Om du inte redan gjort det, testa att starta datorn i felsäkert läge med nätverk och kör igång Steam och se om det är någon skillnad för att utesluta att det är någon konflikt med något program som annars startar automatiskt vid boot.

Var ligger Steam-klienten installerad? Testa att avinstallera och installera på en annan disk och jämför.

Kontrollera diskhälsa med exempelvis CrystalDiskInfo för säkerhets skull så inte en enhet råkar vara skadad eller dylikt. Då borde det ju dock påverka annat än Steam också, men skadar inte att säkerställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Lite äldre spel ska inte spela någon större roll, det är inte 80/90-talet

Om du inte redan gjort det, testa att starta datorn i felsäkert läge med nätverk och kör igång Steam och se om det är någon skillnad för att utesluta att det är någon konflikt med något program som annars startar automatiskt vid boot.

Var ligger Steam-klienten installerad? Testa att avinstallera och installera på en annan disk och jämför.

Kontrollera diskhälsa med exempelvis CrystalDiskInfo för säkerhets skull så inte en enhet råkar vara skadad eller dylikt. Då borde det ju dock påverka annat än Steam också, men skadar inte att säkerställa.

Nej jag tycker det verkar lite skumt och jag börjar tröttna nu haha.
Har testat steam och spel på olika diskar och alla diskar är friska. Nu har jag testat med windows 10 också, samma sak där.

Frågan är ju om jag lyckas göra fel med bios, drivers eller annat som är svårt att förstå för någon som inte gör det här så mycket.
Man lär ju sig inte så mycket när saker oftast bara funkar

Är tabben Konflikter/delning i systeminformation någon nyttig information? Eller något annat som kan upplysa mig?