Vad fasiken är det med Facebook och UFOn?

Permalänk
Medlem

Vad fasiken är det med Facebook och UFOn?

Jag får en massa skit om UFOn i min "feed" (eller vad det nu kallas) som "Suggested for you".

UFOn hit och UFOn dit, en hel massa jävla trams om UFOn helt enkelt. Jag försöker köra hide, block, report, ja typ allt som går att göra, men likförbannat dyker det upp en massa skit om UFOn. Det är precis som om meta anställt en massa ufon som sitter där och jävlas med mig...

Kan man bli av med dyngan på nåt sätt?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

haha Jag får sånt skit med.
Och så får jag sånna där paranormal grejer. Typ "spökhistorer" som ska verka riktiga.
Eller typ att dom har hittat tidsmaskiner i pyramiderna. osv.

Så jävla drygt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Använd "Feed" istället för "Home" så får du bara inlägg från grupper du är med i samt från vänner och pages du följer. Så funkar det i iOS-appen i alla fall.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har inte Facebook på telefonen överhuvudtaget. Jag bara kollar i browsern på laptoppen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag får en massa skit om UFOn i min "feed" (eller vad det nu kallas) som "Suggested for you".
UFOn hit och UFOn dit, en hel massa jävla trams om UFOn helt enkelt. Jag försöker köra hide, block, report, ja typ allt som går att göra, men likförbannat dyker det upp en massa skit om UFOn. Det är precis som om meta anställt en massa ufon som sitter där och jävlas med mig...
Kan man bli av med dyngan på nåt sätt?

Skrivet av Mullvaden83:

haha Jag får sånt skit med.
Och så får jag sånna där paranormal grejer. Typ "spökhistorer" som ska verka riktiga.
Eller typ att dom har hittat tidsmaskiner i pyramiderna. osv. Så jävla drygt.

Börja med att rensa ALL internet-historik, cookies, sparad data etc. Installera sedan tillägg såsom DuckDuckGo Privacy Essentials & Malwarebytes (de har en egen browserguard nuförtiden). Dessa stoppar tracking-cookies och annat skit. Ni vill också undvika webbläsare såsom Chrome. Kom ihåg att göra detta på alla enheter där ni använt konton för sociala medier.

Vill man vara riktigt paranoid skaffar man sig en VPN och bygger egen brandvägg + pi-hole.

Permalänk
Medlem

Tycker det där går i vågor..

Periodvis får jag även massa dret från plattjordare, aliens byggde pyramiderna och månlandningsförnekare t ex.

Snark..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Börja med att rensa ALL internet-historik, cookies, sparad data etc. Installera sedan tillägg såsom DuckDuckGo Privacy Essentials & Malwarebytes (de har en egen browserguard nuförtiden). Dessa stoppar tracking-cookies och annat skit. Ni vill också undvika webbläsare såsom Chrome. Kom ihåg att göra detta på alla enheter där ni använt konton för sociala medier.

Vill man vara riktigt paranoid skaffar man sig en VPN och bygger egen brandvägg + pi-hole.

Inte paranoid. Bara irriterad på Facebook o deras skit rekomendationer. Knappt så dom visar ens vänner eller grupper. Utan bara massa random skit. Ibland t om jävla memes från indien. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har inte Facebook på telefonen överhuvudtaget. Jag bara kollar i browsern på laptoppen.

Ahaa, jag har fått bort sådant till slut. Gäller att trycka rätt. "Hide all from XYZ" eller vad det står. Till slut funkar det. Se till att aldrig använda Reels eller Watch för det kan trigga en hel kaskad med nya "for you". Kan också vara vettigt att köra browser med tillägg så att FB körs i en isolerad flik.

Det är riktigt tragiskt hur sociala medier fungerar...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Facebook är ett amerikanskt företag och det vimlar av UFO-fantaster i USA. De vill väl skicka något sändebud till andra kontinenter i världen om vad som är populärt i USA?

Skämt å sido. "Allt" har med vad man klickar på och vad för webbsidor man besöker (om de webbsidorna använder sig av Facebooks äckliga pixel beacons (Facebook Pixel)).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Skämt å sido. "Allt" har med vad man klickar på och vad för webbsidor man besöker (om de webbsidorna använder sig av Facebooks äckliga pixel beacons).

Jag brukar inte kolla på indiska mems. Så nåt fel är det på deras algoritmer..

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag brukar inte kolla på indiska mems. Så nåt fel är det på deras algoritmer..

Ja, antingen det eller så är Facebooks stora öga alldeles för stort. Nä, nu måste jag "skämta" mindre. Deras algoritmer har hur som helst fått rätt saftig kritik de senaste åren. Exempel: https://www.vox.com/recode/22335801/algorithms-artificial-int...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag ser inget om Ufo. Det måste bero på TS sökhistorik och bekanta.
Mycket annan skit ser jag på facebook. Men det beror på att jag har bekanta på facebook som är faktaresistenta.
Man säger åt dem att sluta upp och sprid dumheter som när någon har skapat en ny gruppsida för t.ex. Tesla, där de skänker bort nya Teslor för att deras bensintank bara rymmer 90L bensin när de de är märkta för 100L bensin.
Men det hjälper ej, de fortsätter att sprida skiten.. Har man såna bekanta så får man också mycket skum reklam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser inget om Ufa. Det måste bero på TS sökhistorik och bekanta.
Mycket annan skit ser jag på facebook. Men det beror på att jag har bekanta på facebook som är faktaresistenta.
Man säger åt dem att sluta upp och sprid dumheter som när någon har skapat en ny gruppsida för t.ex. Tesla, där de skänker bort nya Teslor för att deras bensintank bara rymmer 90L bensin när de de är märkta för 100L bensin.
Men det hjälper ej, de fortsätter att sprida skiten.. Har man såna bekanta så får man också mycket skum reklam..

Nejdu, nån sökhistorik om UFOn har jag inte, varken på FB eller annorstädes och det verkar inte finnas nån ände på hur många olika sidors som sprider UFO-skiten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nejdu, nån sökhistorik om UFOn har jag inte, varken på FB eller annorstädes och det verkar inte finnas nån ände på hur många olika sidors som sprider UFO-skiten.

Räcker att du gillar eller följer någon/något och att algoritmen associerar vidare, typ liknande som du ser i webbshoppar att om du är på en produktsida så kan du se " andra köpte även".

Det skulle kunna finnas ett ämne som är starkt närbesläktat bland andra personer på plattformen och som kan vara klurigt att veta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Joppis:

Räcker att du gillar eller följer någon/något och att algoritmen associerar vidare, typ liknande som du ser i webbshoppar att om du är på en produktsida så kan du se " andra köpte även".

Det skulle kunna finnas ett ämne som är starkt närbesläktat bland andra personer på plattformen och som kan vara klurigt att veta.

Får nog instämma här, har själv upptäckt att jag fått skumma rekommendationer av liknande skäl. Har man exempelvis gillat en sida för hundra år sedan som sedan bytt inriktning utan att man själv märkt det/sett det verkar det ha viss påverkan, så kan vara värt att kika vad och vilka man följer.

Jag har perioder när allt i sådana feeds är på spanska, vilket är skoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Räcker att du gillar eller följer någon/något och att algoritmen associerar vidare, typ liknande som du ser i webbshoppar att om du är på en produktsida så kan du se " andra köpte även".

Det skulle kunna finnas ett ämne som är starkt närbesläktat bland andra personer på plattformen och som kan vara klurigt att veta.

Man skulle ju kunna tänka sig att algoritmen skulle fatta att jag inte vill se skiten efter att jag envetet i ett par veckor gömt, rapporterat, blockat allt vad UFO skit den presenterat. Det ter sig som att deras algoritm är usel bortom all beskrivning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Man skulle ju kunna tänka sig att algoritmen skulle fatta att jag inte vill se skiten efter att jag envetet i ett par veckor gömt, rapporterat, blockat allt vad UFO skit den presenterat. Det ter sig som att deras algoritm är usel bortom all beskrivning.

Ja den är urusel. Skille vara najs att ha ett GreaseMonkey-script eller dylikt i browsern som döljer alla "for you", "suggested for you", "reels" och "sponsored" när man ser main-feeden.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO