Dålig säljstart för Playstation VR 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Hej.

Nej, såklart inte, and men vilket grafikkort får alla spel att flyta på som GPUn i PS5 i dess inställningar i 4k. Vad kostar ett sådant grafikkort?

Knappt 5000:-. Ett RX 6700 XT är ganska jämförbart om inte något lite kraftfullare. Och ja, jag håller med om att det är för dyrt med tanke på hur länge produkten varit ute.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Knappt 5000:-. Ett RX 6700 XT är ganska jämförbart om inte något lite kraftfullare. Och ja, jag håller med om att det är för dyrt med tanke på hur länge produkten varit ute.

Så 6700 xt driver spel i 60 fps i 4k? Det visste jag inte. Då klarar 6700xt av 4k VR spel också utan problem?

Jag tror dock att ps5 och Vr2 fortfarande blir billigare / prestanda. Eller? 😊

Edit: kollade lite tester på 6700 xt. Jag tror man behöver komma upp till ett 6800 xt eller mer. Kanske är PS5 spelen mer optimerade för GPUn i PS5an jämfört med att spela på en PC?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Så 6700 xt driver spel i 60 fps i 4k? Det visste jag inte. Då klarar 6700xt av 4k VR spel också utan problem?

Edit: kollade lite tester på 6700 xt. Jag tror man behöver komma upp till ett 6800 xt eller mer. Kanske är PS5 spelen mer optimerade för GPUn i PS5an jämfört med att spela på en PC?

Ja, med samma inställningar. 6800 XT är ett rejält steg upp från PS5.

Edit: Och det där om "4K" på konsoler så är det rätt långt från sanning i de flesta fall. De använder nästan alltid uppskalningstekniker av olika slag osv. Det finns gott om kanaler som jämför prestanda med motsvarande PC-hårdvara. Ibland är det dessutom så att vissa spel har enskilda inställningar på konsol som är lägre än Low på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Hej.

Nej, såklart inte, and men vilket grafikkort får alla spel att flyta på som GPUn i PS5 i dess inställningar i 4k. Vad kostar ett sådant grafikkort?

Ja det finns ju en fördel att mjukvara/inställningar kan anpassas mot en (1) känd hårdvara men generellt så ska väl iaf ett 6700xt räcka för att få samma, eller bättre, prestanda ijmf ps5 GPU.

VR är iofs lite special, eyetracking och foveated rendering som kan vara perfekt anpassat till vad GPUn klarar av är ju förstås väldigt effektivt.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ja det finns ju en fördel att mjukvara/inställningar kan anpassas mot en (1) känd hårdvara men generellt så ska väl iaf ett 6700xt räcka för att få samma, eller bättre, prestanda ijmf ps5 GPU.

VR är iofs lite special, eyetracking och foveated rendering som kan vara perfekt anpassat till vad GPUn klarar av är ju förstås väldigt effektivt.

Alright. Grazie. 😊

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

En intressant fråga är om Sony ser PS VR1 och PS VR2 som en ruta de måste kryssa i för att kunna konkurrera med en potentiell VR-satsning från Microsoft på Xbox. De kan ha haft information om att Microsoft planerade VR-headset för Xbox. Då måste inte nödvändigtvis VR vara en fantastiskt lyckad produkt utan det räcker med att den säljer OK.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är bara en handfull spel som renderas i 4K med 60fps på konsol. För 4K 30fps så kan man hitta en hel del, men för 60fps så ligger upplösningen i princip alltid lägre än 4K. Oftast mellan 1080p och 1440p, med några som når högre än så. I princip inga utöver simpla indie-spel renderas i 4K60. Sonys egna spel brukar t.ex. ligga över 1440p men fortfarande under 4K när vi pratar 60fps (och upplåst fps med VRR).

En konsol är dock väldigt prisvärd, precis som du skriver, och jag själv har gått över från att spela på PC till både Xbox Series X och Playstation 5.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Så vilka tester kollade du på där 6700xt jämförs med PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Alright. Grazie. 😊

Det ska förövrigt bli intressant att se hur 6700xt presterar med PS5-settings (så nära som möjligt) i Last of Us; om nu nån nu kan göra den jämförelsen, på ett korrekt sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det ska förövrigt bli intressant att se hur 6700xt presterar med PS5-settings (så nära som möjligt) i Last of Us; om nu nån nu kan göra den jämförelsen, på ett korrekt sätt...

Digital Foundry har väl gjort liknande tester förr med andra spel har jag för mig. Men just nu känns ett sådant test kanske inte så givande med tanke på hur trasigt TLOU är just nu på PC.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Digital Foundry har väl gjort liknande tester förr med andra spel har jag för mig. Men just nu känns ett sådant test kanske inte så givande med tanke på hur trasigt TLOU är just nu på PC.

Något åt det här hållet?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Njae, mer åt detta hållet:

Ett annat spel men för att avgöra vilken nivå PS5:s prestandanivå är på. Tråkigt nog jämför han bara med Nvidia-grafikkort. Ett 6700XT är bra mycket snabbare än 2070S exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En månad efter släppet av Playstation VR 2 skymtas mindre imponerande säljsiffror och analytiker uppmanar prissänkning.

Läs hela artikeln här

VR är mycket en fluga och mest hajp. Det är en användbar nischprodukt, men kommer aldrig bli en volymprodukt som många tror. Är lite som hajpen för 3D-glasögon på bio och TV för 10 år sedan. Ingen som använder det i dag.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

VR är mycket en fluga och mest hajp. Det är en användbar nischprodukt, men kommer aldrig bli en volymprodukt som många tror. Är lite som hajpen för 3D-glasögon på bio och TV för 10 år sedan. Ingen som använder det i dag.

Lite som att jämföra rollerblades med elbilen, så extremt skilda produkter och utveckling så att jämförelsen blir absurd.

Du borde nog läsa på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tycker det är ganska olika på flera sätt men ett av dom är att 3D var mest hype från branchen medan VR är hypat av användarna själva.

Det är långt bort att det blir lika vanligt som en TV förstås.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av martinot:

Vet inte var gränserna för volymprodukt och nisch går, men Quest 2 har sålt lika många enheter som Xbox Series X och S tillsammans (runt 20 miljoner). Det är inte iPhone-volym, men inte obetydligt heller.

Det är möjligt att dagens VR, som i princip bara duger för gaming, är en kategori som håller sig till ett mindre antal enheter (relativt exempelvis telefoner). När vi börjar blanda in mixed reality, social teleportering med ultrarealistiska avatarer och tekniken i övrigt är bättre än i princip vilken skärm som helst och i en nätt formfaktor som går att ha för både nytta och nöje så kan det nog bli väldigt stort. Kanske inte en-i-varje-hem-stort, men stort.

Jämförelsen med 3D-TV haltar för det är väldigt olika produkter med väldigt olika tillämpningsområden och potential. Båda tillför stereoskopiskt djup, men det är också det enda 3D-TV gör. Du kan inte göra något som inte går att göra på en 2D-skärm. I VR är du inne i världen och interagerar med den vilket öppnar för massor av tillämpningar som är omöjliga att uppnå med konventionella skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En rätt dålig analys. 3D och VR levde/lever rätt olika liv.

Aldrig fattat varför folk ständigt ska göra den liknelsen. Eller är allt som inte får lika stor spridning som mobiltelefoner = "som 3D"?

Vad som förövrigt är lustigt i sammanhanget är ju att 3D faktiskt lever vidare, tack vare VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det väcks en del frågor:

1. 270k sålda sen i februari på 32 miljoner sålda PS5 ger en användarbas på runt 0.8%. SteamVR ligger väl på runt 2% och har funnits i 7 år. Är det ens en jättedålig siffra?

Skulle säga att bägge siffror pekar på att VR är en extremt liten nisch, och troligen aldrig kommer komma över max 2-3 % av spelmarknaden.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Som redan nämnts så skrivs det inte så mycket VR-nyheter rent allmänt, och hade de släppt det till PC så hade rent krasst 90% av nyheterna om PSVR2 handlat om klickvänliga roliga/fjantiga buggar i nåt spel eller andra problem.

Hajpen kring VR har helt klar dött ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite som att jämföra rollerblades med elbilen, så extremt skilda produkter och utveckling så att jämförelsen blir absurd.

Du borde nog läsa på lite.

Du får nog läsa på siffrorna lite mer.

På ditt språk:

VR = Roller blades = hajp som dött ut och som inte kommer någonsin bli mainstream.

Elbilar = smart phones och Internet = verkliga förändringar som redan slagit igenom och blivit etablerade.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av martinot:

Skulle säga att bägge siffror pekar på att VR är en extremt liten nisch, och troligen aldrig kommer komma över max 2-3 % av spelmarknaden.

SteamVR kräver att användaren har en relativt kraftig PC och visst tekniskt kunnande. Speciellt eftersom de flesta nya intressanta PC-spel som släpps är moddar. PSVR2 är inte helt rättvist av flera anledningar:

- Den har inte varit ute i ens 2 månader
- Marknadsföringen har varit låg
- Den säljs ännu inte på ställen som Bestbuy och Walmart
- Världsekonomin är katastrofal, all försäljning går ner - även PC

Standalone-VR är en helt annan kategori. Låg teknisk ingång, lågt pris, högre retention. Quest 2 har som sagt sålt lika bra som Xbox Series S|X, anekdotiskt så har flera VR-utvecklare sagt att spelförsäljningen till Quest är dramatiskt bättre än för PC (en faktor 10 eller så). Det är heller inte vägs ände utan teknikutvecklingen kommer förbättra upplevelsen radikalt de kommande åren.

Permalänk
VR-fantast

För övrigt hade det varit intressant att komma fram till vad det är som gör att så många föraktar VR. Vet personer som på förhand bestämt sig för att det är skit och inte ens vill testa (med risken för att ändra sig?). Vad är det med ett tillbehör över ögonen som gör det, jämfört med en ratt, ultrawideskärm eller vad som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På ditt språk:

VR = Roller blades = hajp som dött ut och som inte kommer någonsin bli mainstream.

Elbilar = smart phones och Internet = verkliga förändringar som redan slagit igenom och blivit etablerade.

Den tekniska utvecklingen är betydligt mer intressant än nuvarande siffror. Det sker en stadig utveckling inom VR samtidigt som användarantalet ökar hela tiden. Finns väldigt lite som pekar på att det skulle vara hype jämfört med vad bakåtsträvare vill påstå.

Det är stor skillnad, vilket du inte verkar ha koll på. Precis det du skriver om VR var hur Elbilarna beskrevs av majoriteten tills ganska nyligen. Det finns fortfarande folk som ser elbilen som bara hype, inte ens ovanligt att stöta på faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om jag inte missminner mig är Avatar 2 den mest sedda filmen på år och dagar... Med 3D-glasögon på bio.

Sen var det väl ~7 år sedan Oculus Rift CV1 introducerades och intresset är fortsatt starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På ditt språk:

Bara så att jag förstår här, när kom internet till "konsumenterna" och hur har användningen av internet utvecklats? "Internet" kom till någonstans kring 1983, för allmänheten. 10 år senare (1993) använde 1,7% av befolkningen internet.

Första "riktiga" versionen av Rift släpptes 2016, som väl ändå få anses vara introduktionen av VR till konsumenter, 7 år senare har 2-3% av Steam-användarna VR? Så VR växer snabbare än internet????? Ser potentiellt starka rubriker här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Jag tror många pratar förbi varandra här.

Att quest 2 sålt lika mycket som senaste xboxkonsolens varianter tycker jag säger en del om att intresset ändå är ganska stort. Det är lite av en ögonöppnare - tycker jag då.
Är xbox en nischprodukt eller en volymprodukt? Det går nog att argumentera för både ett ja och ett nej här ;).

Det man kan säga är väl att den mediala hypen absolut klingat av kring VR. Försäljningsmässigt verkar trenden däremot fortsätta växa ser det ut som. Inte riktigt som 3D-tv som man fick med varesig man ville eller inte utan det är aktiva val att välja att köpa ett VRheadset med intentioner om att faktiskt använda produkten.

Samtidigt tror jag likt dig - det kommer antagligen inte bli utbrett som mobiltelefoner.
Det är ett klumpigt hemtillbehör som man inte behöver. Det är en leksak med en viss tröskel.
Jag tror också det kommer vara en mindre klick som har dessa prylar ett gäng år till.

Har själv ett VRheadset sedan ett gäng år kanske ska tilläggas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samtidigt tror jag likt dig - det kommer antagligen inte bli utbrett som mobiltelefoner.
Det är ett klumpigt hemtillbehör som man inte behöver. Det är en leksak med en viss tröskel.
Jag tror också det kommer vara en mindre klick som har dessa prylar ett gäng år till.

Nu är det ju svårt att ha en tidsaspekt på de det hela fast tröskeln blir ju mindre och mindre.
Parar man ihop AR och VR och sedan sneglar på Big screens senaste headset som är rätt liten/lätt produkt så kan ju VR vara ganska nära en vardagsanvändning. Tror väl inte riktigt att det kommer slå igenom på den skalan inom 10 år, alltså att det är tillräckligt bekvämt, avancerat och smidigt för att vem som helst ska kunna använda det och att användningen är bekväm även om man använder den typ hela dagen, men det finns ju möjlighet och potential.

Sedan så skulle man kunna ha en liten "låda" alternativt använda mobilen framöver trådlöst till headsetet för att få en enhet att driva mjukvaran med. WiFi 7,8 eller någon skräddarsydd lösning som ger trådlöshet till närliggande PC/konsol/telefon eller liknande borde ju vara en bra lösning.

Permalänk
Medlem

var helt inställd på att köpa vr2. sen tänkte jag efter när jag såg spelutbudet. nu bygger jag istället en ny dator, och hoppas på att ett schysst VR dylika spec/pris kommer till PC framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

var helt inställd på att köpa vr2. sen tänkte jag efter när jag såg spelutbudet. nu bygger jag istället en ny dator, och hoppas på att ett schysst VR dylika spec/pris kommer till PC framöver

Finns väl inget utannonserat och du lär inte få skräddarsydda features från utvecklarna på det som PSVR2 erbjuder då det tar lång tid för PC att implementera saker även om de skulle bli tillgängliga.

Men orkar du mecka och är ok med att det överhuvudtaget fungerar med VR så finns det ju ett stort mod-community.

Orkar du vänta så är väl Quest 3 det största för mainstream till lägre pris framöver, tveksamt om det ens får eyetracking dock.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av phanto:

Att satsa på VR för PC är vettigare då du annars missar mycket av det som gör VR bra, moddar till befintliga spel och olika experiment att prova. VR på Playstation är extremt låst och bortsett från ett Horizonspel är det samma spel som funnits till PC och andra plattformar i många år.

Ingen dealbreaker för alla förstås men väl värt att ha i åtanke. Och kan du uppgradera eventuell dator du redan har kommer du förhoppningsvis billigare undan än om en helt ny dator köps.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...