Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Systemutvecklare/dataingenjör vs AI

Permalänk
Inaktiv

Systemutvecklare/dataingenjör vs AI

Hej,

Jag står i någon typ av "cross-road" just nu, hade bestämt mig att studare Systemutveckling på Malmö, men i sistånde så har många närstående bett mig att fundera om detta yrket verkligen kommer gynnas av AI, sen så har jag själv sökt och kollat videos, och kan konstatera att de kanske inte ser så ljust ut.

Jag är säker på att jag vill studera inom IT, men hade valt Systemutvecklare som favorit mellan dessa två, dock är min fråga enkel, är en Högskoleingenjör inom Datatekin & Mobil IT mer säker än Systemutvecklare? Båda är 3 år långa men Ingenjör utbildnignen är lättare att komma in på, vilket i sin tur får mig känna skeptisism.

Permalänk
Medlem

AI går snabbt men kommer inte göra nått åt utvecklarbristen.
Bäst imo studera systemutvecklare och sök sådana jobb under tiden.

Permalänk

Jag som utvecklare räknar nog med att vara avvecklad i framtiden. Däremot behövs det ju jäkligt bra specare för att det ska bli bra.
Än så länge är ju AI lite som att ha indiska utvecklare, dom är duktiga men gör precis vad det står oavsett om det är tankevurpa eller inte

Däremot är det ju många utvecklare som säger "DET GÅR ABSOLUT INTE! DET ÄR FÖR AVANCERAT", men ska man vara ärlig så är det ju tämligen få som gör verkligen avancerade saker. Dom gör avancerade saker utifrån sina förutsättningar. Men all den informationen som dom lärt sig av har ju redan ai, som dessutom om det är en ai ska träna sig själv lite.

Tänk att få bort en del Slutanvändare <-> Arkitekt/Designer <-> Utvecklare
Tänk att få bort minst en av de felkällorna. Så bra det hade varit

Projektledare är nog bra annars

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347618:

Hej,

Jag står i någon typ av "cross-road" just nu, hade bestämt mig att studare Systemutveckling på Malmö, men i sistånde så har många närstående bett mig att fundera om detta yrket verkligen kommer gynnas av AI, sen så har jag själv sökt och kollat videos, och kan konstatera att de kanske inte ser så ljust ut.

Jag är säker på att jag vill studera inom IT, men hade valt Systemutvecklare som favorit mellan dessa två, dock är min fråga enkel, är en Högskoleingenjör inom Datatekin & Mobil IT mer säker än Systemutvecklare? Båda är 3 år långa men Ingenjör utbildnignen är lättare att komma in på, vilket i sin tur får mig känna skeptisism.

Första tanken är ofta den bästa. Systemutvecklare kommer definitivt behövas, rollen kanske blir mer kreativ och mindre Lots of Infernal Stupid Parenthesis. AI är inte AI än på långa vägar, det är ML (statistik) som maskerar sig som AI.

Folk är slöa och vill inte plugga, därför är det lättare att komma in på en riktig utbildning.

Permalänk
Medlem

Är det inte osannolikt att alla plötsligt ska börja bygga system med hjälp av AI?
Verkar vara en jävla massa skrivande och formulerande, redigerande osv för att få ihop något alls.
Och hur blir det med all förvaltning? Debugging? Tycker det känns lite dystopiskt och överdrivet med hela hajpen.

Tycker detta är en ganska bra analys (snubben driver visserligen en tjänst för att träna algoritmer men ändå)
https://www.youtube.com/watch?v=N3uOi3qin8w

Permalänk
Hedersmedlem

Programmering har i mina ögon alltid handlat om 80% "googla problemet". Det finns så mycket bra information för utvecklare på nätet att det nästan alltid finns någon som löst samma problem eller något liknande. Men lika ofta som man kan hitta bra info så är det sällan man når hela vägen.

Jag ser AI som en glorifierad Google. Istället för att googla och sedan läsa igenom 10+ inlägg för att hitta något lämpligt att utgå ifrån kan man få snabbare hjälp av AI. Men det är fortfarande så att det kommer behövas en utvecklare för att foga samman koden från AI med det som redan finns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Har kollat lite med ChatGPT och visst den kan servera plattityder som man redan vet, om man kan sin business. Tror den har sin plats men effektiviteten ligger nog på att man slå upp kodexempel etc., be om instruktioner för grejer, och det är bara uppskattat. Ser den som ett hjälpmedel till utvecklare.

Permalänk
Medlem

Jag tror många har en lite naiv bild utav att jobba med AI.

Gick systemvetare själv och är utvecklare och har jobbat lite med AI och gjort ett par ML modeller.

Har en kompis som gick utbildning med fokus på AI och jobb som skulle handla massa om AI. I slutändan sitter han ändå med färdiga modeller och ändrar lite parametrar och sitter mest med o tvätta data(iofs en stor del när de handlar just om AI)

Det jag lite är inne på att sannolikheten att du sitter och skriver egna algoritmer och skapar OpenAi liknande grejer är princip 0%.

De som gör de fräcka sakerna är ett fåtal människor som jobbar på toppställen och har enorm förståelse för matematik och andra discipliner.

Vill inte låta negativ men jag tror många har en bild utav att jobba med AI som inte är de man förväntar sig.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jag tror många har en lite naiv bild utav att jobba med AI.

Gick systemvetare själv och är utvecklare och har jobbat lite med AI och gjort ett par ML modeller.

Har en kompis som gick utbildning med fokus på AI och jobb som skulle handla massa om AI. I slutändan sitter han ändå med färdiga modeller och ändrar lite parametrar och sitter mest med o tvätta data(iofs en stor del när de handlar just om AI)

Det jag lite är inne på att sannolikheten att du sitter och skriver egna algoritmer och skapar OpenAi liknande grejer är princip 0%.

De som gör de fräcka sakerna är ett fåtal människor som jobbar på toppställen och har enorm förståelse för matematik och andra discipliner.

Vill inte låta negativ men jag tror många har en bild utav att jobba med AI som inte är de man förväntar sig.

Finns bara 2 IT jobb: utvecklare och data entry.
Tror dig aldrig smita undan.