Nvidia Geforce RTX 4070 – energieffektiv och kompakt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag känner mig som en farfar som lever kvar i 2011 när mitt GTX 570 va nytt.
Då kostade de såhär:

GTX 560: 1500:-
GTX 570: 2700:-
GTX 580: 5000:-

Inflationen har ju ökat priset en del (50% ?) men va hände egentligen?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Samma pris och prestanda som rx 6800 xt, 4gb mindre VRAM men har då också DLSS 3 och Frame generation.

Duger 12gb för 4k spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om 599$ hålls kommer denna sälja bra. Nu känns ju priset lite för bra för att vara sant så får väl se hur god tillgången är på korten runt MSRP. Imponerande energieffektivitet och trevlig recension!

För bra för att vara sant? The fuck? Vad har hänt med PC världen 7700 XT eller 7800 XT lär (läs hoppas för i helvete) bli bättre köp till sommaren än det här. Och inte ens 4070 har nog med kräm för att man verkligen ska känna att det finns FPS head-room för raytracing. Det är med DLSS påslaget isf men, ja, det har sina egna problem.

12 GB är ju bättre än ryktet om 8 GB men det är fortfarande för lite imå. Gör inte kortet framtidssäkert vilket man ju ändå kunde hoppas på för närmare 8000 kr.

Om någon höll en pistol mot huvudet och sa "uppgradera din datorjävel nu med en budget på 15000" så hade jag tvekat på 4070, visst för samma peng så absolut att det är bättre än 6800 XT men det hade fan tagit emot att ta 4070 eftersom det känns som mer prestanda för mycket mer pengar ställt mot 6700 XT. 30% mer kraft för 60% mer pengar är inte hur det brukar se ut i 7-klassen. Men det som skevar är hur mycket billigare AMD är i förhållande till hur lite sämre dom är. Visst raytracing är häftigt och där vinner Nvidia stort. Även produktivitet är Nvidia kung men för gemene gamer? Är Nvidia verkligen värda 15-30% up i kostnad?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av ottoblom:

Skulle vilja snälla efter 30 dagar gör en artikel och gå igenom om man håller MRSP .

Haha, vi kanske kan starta en tråd om det "Håller ÅF MSRP?" och uppdatera varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha, vi kanske kan starta en tråd om det "Håller ÅF MSRP?" och uppdatera varje dag.

Så du menar att otyget att sälja kort för billigt under begränsad tid som AMD startade och sen på 3000 serien är helt borta ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daylake:

Samma pris och prestanda som rx 6800 xt, 4gb mindre VRAM men har då också DLSS 3 och Frame generation.

Duger 12gb för 4k spel?

Är minimum nu, 8GB räcker inte längre så nu är minimum 12GB. Mindre än det skall man inte gå för nytt kort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Man kan ju undra varför i hela friden TUF kortet kostar 1800 kr mer än Dual. 800 kr mer hade varit mer rimligt. Men inget är ju iofs rimligt när det kommer till GPUer längre...

ASUS gillar ju att ligga högt i pris. Dual brukar ju vara deras modellen runt MSRP så är inte förvånad att TUF (och säkerligen Strix) är flera tusen dyrare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daylake:

Samma pris och prestanda som rx 6800 xt, 4gb mindre VRAM men har då också DLSS 3 och Frame generation.

Duger 12gb för 4k spel?

Nej, detta kort är inte ämnat för 4k gaming, detta är ett 1440p kort.

Permalänk
Medlem

Tack för ett riktigt trevligt test!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns det något hinder hårdvarumässigt i att rx 2000 och 3000 kort får DLSS 3? Eller är det bara nvidia som inte vill ?

Ja tyvärr så gör det det.
DLSS 3 kräver i dagsläget fjärde generationens Tensor-kärnor samt det som Nvidia kallar för Optical Flow Accelerator i Ada Lovelace-arkitekturen. När de gick igenom funktionen på den första tekniska genomgången var det bara att lyssna uppmärksamt för att helt förstå hur funktionen fungerar är inte helt okomplicerat.

Med ovan sagt vet jag inte om det på något vis skulle gå att fulhacka in funktionen på äldre generationer.

Nvidias sida där de beskriver funktionen.

Permalänk
Avstängd

Borde ha haft 16GB VRAM

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Herregud vilka gedigna tester ni gör!
Tack @CrispVanDahl

25 grafikkort - gånger 3 upplösningar - gånger 12 spel.
Det blir för tusan 900 testrundor bara på speltestsidan!

Plus raytracingtester, DLSStester, och syntetiska tester.
Med några extrakörningar när värden ser off ut eller om något blir fel.

Tyvärr gamla drivrutiner och antar också gamla testresultat som återanvänts. Speciellt när det är drivrutiner från lanseringen det handlar om i fallet för 7900.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

5 625 kronor oktober 2020 motsvarar 6607 kronor i februari 2023
Enligt:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckli...

Dollarkurs okt 2020: Cirka 9kr

April 2023: ca 10,5kr

Då kanske inte priset blir lika illa ändå?

Priset skall betalas ur min plånbok, som under samma period blivit 5% fetare, samtidigt som boendekostnader, matvaror och energi alla har ökat långt snabbare än min inkomst. Utrymmet för lyxkonsumtion har minskat, inte ökat. Jag är beredd att lägga mindre på ett nytt grafikkort idag än okt 2020. Utbudet är måttligt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av ottoblom:

Så du menar att otyget att sälja kort för billigt under begränsad tid som AMD startade och sen på 3000 serien är helt borta ?

Vi kan inte svara på hur det kommer se ut framöver men i dagsläget säljer Nvidia sina FE-modeller för riktpris på sin onlinebutik.

Permalänk
Medlem

Handen på hjärtat,
Med priserna som dom ser ut just nu så kan nvidia ta sina 4000-serie kort och stoppa upp nånstans.
Enda anledningen till att vi har folk som tycker att 8 lök för ett 4070 är okej är för att dom jämför med priserna på 4070ti, 4080 och som är åt heeeeelvete för höga.

När blev highend-priserna, instegs-priserna >.<

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bustah:

När blev highend-priserna, instegs-priserna >.<

2020 typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

För bra för att vara sant? The fuck? Vad har hänt med PC världen 7700 XT eller 7800 XT lär (läs hoppas för i helvete) bli bättre köp till sommaren än det här. Och inte ens 4070 har nog med kräm för att man verkligen ska känna att det finns FPS head-room för raytracing. Det är med DLSS påslaget isf men, ja, det har sina egna problem.

12 GB är ju bättre än ryktet om 8 GB men det är fortfarande för lite imå. Gör inte kortet framtidssäkert vilket man ju ändå kunde hoppas på för närmare 8000 kr.

Om någon höll en pistol mot huvudet och sa "uppgradera din datorjävel nu med en budget på 15000" så hade jag tvekat på 4070, visst för samma peng så absolut att det är bättre än 6800 XT men det hade fan tagit emot att ta 4070 eftersom det känns som mer prestanda för mycket mer pengar ställt mot 6700 XT. 30% mer kraft för 60% mer pengar är inte hur det brukar se ut i 7-klassen. Men det som skevar är hur mycket billigare AMD är i förhållande till hur lite sämre dom är. Visst raytracing är häftigt och där vinner Nvidia stort. Även produktivitet är Nvidia kung men för gemene gamer? Är Nvidia verkligen värda 15-30% up i kostnad?

Nvidia kan mycket väl dra en rövare med Fake MSRP så vi får väl se, därav "för bra för att vara sant"-känslan. Självklart är detta priset inte bra jämfört med förr men de tiderna är förbi och kommer aldrig tillbaka. 600-800$ är det nya spannet för xx70/midrange helt enkelt.

AMD skiter i marknadsandelar skulle jag säga. För att 7800XT ska vara intressant behövs ~6900XT prestanda till 500-550$ men det troligaste är att AMD bara matchar Nvidia i value.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rabiesekorre:

Tyvärr gamla drivrutiner och antar också gamla testresultat som återanvänts. Speciellt när det är drivrutiner från lanseringen det handlar om i fallet för 7900.

Ja att köra allt varje gång - det låter nästan som ett sisyfosarbete.
Användarskaran på svenska är ändå bara så stor som den är - jämte siter på engelska som kan få en helt annan användarskara.

Men även om körningarna är uppdelat på olika tillfällen så är det en gedigen sammanställning av tester.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av rabiesekorre:

Tyvärr gamla drivrutiner och antar också gamla testresultat som återanvänts. Speciellt när det är drivrutiner från lanseringen det handlar om i fallet för 7900.

Så är fallet!
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa om med nyare drivrutiner då tillverkarna envisas med att släppa nya grafikkort och processorer stup i kvarten. Om det blir lite downtime framgent så är det på "att göra listan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns det något hinder hårdvarumässigt i att rx 2000 och 3000 kort får DLSS 3? Eller är det bara nvidia som inte vill ?

Enligt nVidia ja men jag skulle nog tro att DLSS 3.0 kommer till 30 serien så fort FSR 3.0 kommer ut.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja att köra allt varje gång - det låter nästan som ett sisyfosarbete.
Användarskaran på svenska är ändå bara så stor som den är - jämte siter på engelska som kan få en helt annan användarskara.

Men även om körningarna är uppdelat på olika tillfällen så är det en gedigen sammanställning av tester.

Håller med var orolig på 4070 testet men denna kan jag länka till folk som frågar om 4070 i forumet med stolthet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av Dunderil:

Nog bäst bang-for-buck kortet i 4000-serien. Men likväl dyrt, men det är alla korten.

I princip alla Nvidia kort tidigare generationer har x70-modellerna varit runt 10% snabbare än föregående generations x80-modell. Denna generation presterar den ett antal procent sämre. Den smala bussen gör sig verkligen påmind här i 4k upplösning trots mycket större cache. Folk har redan glömt att RTX 3070 slog RTX 2080 FE i Sweclockers recension med nästan 25% i 4k och ni tycker RTX 4070 som presterar flera procent sämre än 3080 kortet från föregående generation i samma upplösning är bra? Jag tycker inte det är bra.

Skrivet av talonmas:

När jag var ung kostade voodoo 2 en halv lön från mitt sommarjobb. Idag 25 år senare kostar ett bra kort fortfarande en halv månadslön för mig. Priset står still!

Då måste du haft en riktigt dåligt betalt sommarjobb. Mitt Voodoo 2 kostade 3500kr 1998 vilket är runt 5400kr idag.

Skrivet av Nighthog:

Är minimum nu, 8GB räcker inte längre så nu är minimum 12GB. Mindre än det skall man inte gå för nytt kort idag.

12GB är minimum för 1440p i dagens spel och ett par framåt. Kör du 4k hade jag inte köpt något kort med mindre än 16GB.

Permalänk
Moderator
Testpilot

RTX 4070 presterade bättre än jag väntat mig i 1080p, men förlorar som väntat i högre upplösningar mot förra generationen. Då RTX 3080/3080 Ti/3090 springer ifrån rätt rejält i 4K.

Samma pris och samma prestanda som RTX 3080 när det lanserades. Nvidia har snart lyckats med sin ambition att låsa in oss konsumenter i featuresets. DLSS är ett ess i rockärmen här och motivationen ligger ju i hur stor nytta man får av DLSS3 som onekligen ser intressant ut men jag kan inte skaka av mig den beska smaken i munnen här.

Vi behöver konkurrens! AMD och Intel dra en hare ur hatten, snälla!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Är minimum nu, 8GB räcker inte längre så nu är minimum 12GB. Mindre än det skall man inte gå för nytt kort idag.

12Gb är lite i snålaste laget, instämmer.

Tror ni vi kommer se Partner-kort med totalt 16Gb? Skulle kanske långsiktigt vara ett bättre köp tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Samma pris och samma prestanda som RTX 3080 när det lanserades. Nvidia har snart lyckats med sin ambition att låsa in oss konsumenter i featuresets.

Japp, de säljer snart enbart mjukvaran och slipper göra hårdvaran. Folk springer och köper skiten ändå.

Se Sweclockers, de ger kortet betyget ”Utmärkt” trots att det har samma prestanda som kort som släpptes för två år sedan, har mindre VRAM och har en prislapp på 8000kr.

Permalänk
Medlem

Vet att detta har varit uppe i tidigare test, men just den här testsviten är lite missvisande. Specifikt spelen Chernobylite och Guardians of the Galaxy har usel prestanda på RDNA-korten, vilket drar ner deras medel rätt mycket. Bägge spelen lär gå mycket bättre idag, med modernare drivrutiner. Finns det någon möjlighet att testa om specifikt de spelen för en mer rättvisande bild?

Skrivet av Ibymafayhas:

55% dyrare och 30%-ish bättre prestanda än 6700XT.

Utveckling eller avveckling?

Speciellt som

1) 6700XT går att få för närmare halva priset på det här kortet
2) prestanda-fördelen på rasterisering är ännu mindre än 30%.

Skrivet av Kaleid:

Borde ha haft 16GB VRAM

Vi hade detta uppe i en annan tråd häromdan: Nvidia kan faktiskt inte göra så mycket åt den saken just nu utan att kostnaden går upp rejält. Ett GDDR6-chip är 32 bitar "brett", och de största idag är 2GB. Nvidia har en 192-bitars memory controller, vilket gör att de kan ha max 6 chip = 12GB. Sätten att få mer är
1) en dubbelmacka (chip på baksidan av kretskortet, som 3090), vilket är dyrt
2) att ha en bredare memory controller - 256-bitars för 16GB - men det blir dyrt eftersom memory controllers knappt krymper på nyare noder, samtidigt som kostnaden mer mm2 går upp. AMDs lösning är chiplets, men Nvidia har valt att inte gå den vägen.

Har sett lite rykten om att det kanske eventuellt är större GDDR-kretsar på väg, och då den lite lustiga storleken 3GB. Det skulle då bli 18GB för 4070. Det är dock synnerligen obekräftat. Samtidigt vet vi att GDDR7 är på gång till nästa generation, så att lägga ner pengar på att utveckla för återvändsgränden GDDR6/6X känns korkat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"Priset vid publiceringen" står väl bland nackdelarna, va?

Permalänk

Vad händer Sweclockers? Ta med några av de mer problematiska Nya spelen som tydligen kräver mer Varm ! 7 799 kronor är nog oxå ett pris som gäller ett fåtal kort vid release men det får framtiden utvisa ..

Permalänk
Skrivet av mpat:

Vet att detta har varit uppe i tidigare test, men just den här testsviten är lite missvisande. Specifikt spelen Chernobylite och Guardians of the Galaxy har usel prestanda på RDNA-korten, vilket drar ner deras medel rätt mycket. Bägge spelen lär gå mycket bättre idag, med modernare drivrutiner. Finns det någon möjlighet att testa om specifikt de spelen för en mer rättvisande bild?

Speciellt som

1) 6700XT går att få för närmare halva priset på det här kortet
2) prestanda-fördelen på rasterisering är ännu mindre än 30%.

Vi hade detta uppe i en annan tråd häromdan: Nvidia kan faktiskt inte göra så mycket åt den saken just nu utan att kostnaden går upp rejält. Ett GDDR6-chip är 32 bitar "brett", och de största idag är 2GB. Nvidia har en 192-bitars memory controller, vilket gör att de kan ha max 6 chip = 12GB. Sätten att få mer är
1) en dubbelmacka (chip på baksidan av kretskortet, som 3090), vilket är dyrt
2) att ha en bredare memory controller - 256-bitars för 16GB - men det blir dyrt eftersom memory controllers knappt krymper på nyare noder, samtidigt som kostnaden mer mm2 går upp. AMDs lösning är chiplets, men Nvidia har valt att inte gå den vägen.

Har sett lite rykten om att det kanske eventuellt är större GDDR-kretsar på väg, och då den lite lustiga storleken 3GB. Det skulle då bli 18GB för 4070. Det är dock synnerligen obekräftat. Samtidigt vet vi att GDDR7 är på gång till nästa generation, så att lägga ner pengar på att utveckla för återvändsgränden GDDR6/6X känns korkat.

Nvidias problem med minnesmängden på budget och mellanklasskorten kommer lösas med GDDR7 som kommer snart. Och då kanske om ett år tidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

12Gb är lite i snålaste laget, instämmer.

Tror ni vi kommer se Partner-kort med totalt 16Gb? Skulle kanske långsiktigt vara ett bättre köp tänker jag?

Nej, inte fysikaliskt möjligt. Man kan ju göra en dubbelmacka (och därmed få 24GB) men det blir dyrt och jag tror inte att någon ger sig på det. Skulle det komma större GDDR-kretsar (se mitt andra inlägg) så går det ju naturligtvis att använda dem, men det är inte bekräftat och det lär inte hända i brådrasket i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT