webbläsares sparande av lösenord, bokmärken och tillägg utan att ha konto i en webbläsare

Permalänk
Inaktiv

webbläsares sparande av lösenord, bokmärken och tillägg utan att ha konto i en webbläsare

Hej, kan webbläsae spara lösenord, bokmärken och tillägg även om man inte har ett konto i webbläsaren som man är inloggad på? Måste de då sparas i en fil eller finns de sparade i webbläsaren så att man kan importera dem från andra webbläsare?
Eller måste man ha ett google chrome konto, firefox-konto, opera-konto osv för att kunna importera lösenord, bokmärken och tillägg mellan olika webbläsare och olika datorer och mobiler och os`?

Permalänk
Medlem

Med just lösenord kör jag Bitwarden då den finns till de större webbläsarna och iOS & android.
Bokmärken och tillägg så brukar jag ta backup på min Firefox mapp( windows) och då finns allt inställt så som jag vill ha det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

så med backwarden(är den gratis?) och backup av firefox behövs inget webbläsarkonto?

Permalänk
Medlem

Visst kan du det, du kan även använda en Trezor (kryptowallet) till att spara dina lösenord.

Personligen använder jag numera bara googles konto att spara alla lösenord, jag gillar att den hittar på extremt långa och svåra lösenord som jag aldrig behöver att komma ihåg när jag byter från mobil till desktop och ska in på nåt forum eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

så med backwarden(är den gratis?) och backup av firefox behövs inget webbläsarkonto?

Det är gratis ja, firefox konto kan jag ej svara på då det ej används.
När det kommer till bokmärken och lösenord för den delen också är det väl enklast om man har ett konto likt google, då har man ju allt på ett ställe till alla plattformar som synkas med varandra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kort sagt: ja.
Långt svar: jag kör med 2 olika lösningar som jag har installerat på min Raspberry Pi 4 8 GB här hemma.

Om du inte har någon egen server där hemma och inte vill hyra VPS hos till exempel Inleed, så kan du ju köra med bitwarden.com och till exempel Raindrop.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv

tack alla.

Permalänk
Inaktiv

Sent inlägg här. Så om man har bitwardenU/lastpass/dashlane och raindrop så kan man lösa något eller allt allt av lösen, bokmärken och tillägg(extensions eller add-ons) mellan webbläsare och på nytt os eller ny dator utan att behöva ha ett webbläsarkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

Sent inlägg här. Så om man har bitwardenU/lastpass/dashlane och raindrop så kan man lösa något eller allt allt av lösen, bokmärken och tillägg(extensions eller add-ons) mellan webbläsare och på nytt os eller ny dator utan att behöva ha ett webbläsarkonto?

Jag avråder starkt användningen av LastPass! Ta inte ens skiten med en tång! De är ofta ett offer för intrång och deras användares personuppgifter hamnar ofta i orätta händer på grund av detta. Sökresultat på sökfrasen "lastpass hacked": https://www.qwant.com/?q=lastpass+hacked&client=opensearch&t=...

Och som svar på din fråga: nästan. Om du endast använder dig av Firefox, så kan du skapa ett konto på deras Sync-tjänst (enklaste metoden), samtidigt som du använder dig av till exempel Bitwarden. Du kan annars bara kopiera filerna för din profil (guidning om hur) och sen enkelt klistra in dessa filer när du har installerat operativsystemet.

Jag kör med det sistnämnda. Supersmidigt! Använder mig av rsync som säkerhetskopierar bland annat min Firefox-profil till en annan intern SSD för ökad integritet. Så fort jag har installerat det operativsystem som jag vill använda, kör jag rsync igen och då lägger filerna i rätt katalog, öppnar Firefox och allt är exakt så som jag hade det förut. Vet ej om detta är möjligt med någon Chrome-baserad webbläsare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv

Vill slå ett slag för Brave (ser exakt ut som Chrome, men har inbyggd adblocker och skydd mot spårning etc.). Du kan spara lösenord, bokmärken etc utan konto. Man startar en "synkkedja" så kan man även ha detta/samma på olika enheter, finns även app för mobiler.

Jag har nyss tagit bort alla lösenord från mitt Brave och använder Proton Pass (gratis) för att lagra lösenord istället.