Microsoft lägger ned Remote Desktop – men ta det lugnt

Permalänk
Medlem

Har alltid använt mRemote. Gör ens liv så mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Har forumtrådsfolket något smidigt tips på app/system för remote desktop från android-mobil?
Jag använder Chromes "remote desktop" nu, men det är inte alltid så stabilt.

Jag använder Spacedesk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Låter omständigt.

Nja, nä - har kört så många år för att se en linux ws på en win dator. Det blir säkert och smidigt eftersom man får en native consol i SSH kopplet så att man slipper köra SLI i en consol i vnc.

X2go har jag kört tidigare, men det underhålls inte sedan många år. Prestanda var bra på sin tid, men tiden har sprungit ifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyLLoW:

Tack för tipset men finns det ingen app för Android? Hittar inget i Play store.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tack för tipset men finns det ingen app för Android? Hittar inget i Play store.

Dem tillhandahåller den själv. Så du får ladda ner .apk där.
https://github.com/rustdesk/rustdesk/releases/tag/1.3.9

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad den nya klienten gör är väl istället att byta "skärmupplösning" dynamiskt efter fönstrets storlek.
Och det som är fint med det är ju att det funkar bra tillsammans med t.ex. FancyZones. Bara att flytta runt fönstret till en eller flera zoner beroende på vad man håller på med, osv.

Har testat lite olika varianter och kommit fram till ett för mig förvånande resultat:

Av alla Windows-klienterna jag testat verkar MobaXterms RDP-stöd vara det som passar bäst. Det känns helt klart som att det följer med alldeles onödigt mycket prylar runt omkring, men RDP-funktionen verkar utgöra en av de bättre klienterna; man kan ha anslutningen i ett löst fönster utan en massa lokala toolbars och grejer runt (men som standard flikar), RDP-sessionen anpassar sig till resize direkt, osv.

Bland övriga som jag testat (utöver Microsofts numera utrotningshotade "nya" klient) har dessa antingen inte alls hanterat resize eller att de "nästan fungerar" men har som lösning att starta om hela anslutningen vid resize. Det hade ju kunnat fungera som nödlösning men omanslutningen är så pass långsam och bryter arbetsflödet att det känns rätt kass när man är van vid bättre.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304