Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk

Vilen patchkabel är bäst lämpad ?

Hej, hjälp en novis!

Jag sitter på 1000/1000 fiber lina.
Uplinken går via leverantörens box in i en Cat6.
UDM Pro SE och en 8 ports Switch Unify till denna.

Huset har Cat6 kablar. Vilka typer av Patchkablar är bäst lämpade att använda?
Jag sitter med en blandning av patchkablar på Cat 5e och Cat 6e.

Kommer jag märka någon som helst skillnad på dessa som patchkablar?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sålänge alla kablar är minst Cat5e och hela spelar det ingen roll. De behöver/ska inte vara skärmade

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att de verkligen är fullkopplade. Alltså 8 trådar i varje kontakt.

Inga gamla fula "Teliakablar" med bara fyra tåtar i. Hittar du sådana så klipp sönder direkt så de inte råkar användas.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll, det viktiga är att kabeln är hel och länkar på 1Gbit, annars byt.

Jag kör 1000/1000 över en del gamla cat5 (inte 5e) här hemma mellan två våningsplan (källare och 2a våning) och det har aldrig varit ett bekymmer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det spelar ingen roll, det viktiga är att kabeln är hel och länkar på 1Gbit, annars byt.

Jag kör 1000/1000 över en del gamla cat5 (inte 5e) här hemma mellan två våningsplan (källare och 2a våning) och det har aldrig varit ett bekymmer.

Håller hel med @Karaff!
Så länge de länkar med 1Gbit/s och inte får massa errors så är det lugnt.
Störningar i kablarna bör inte heller vara relevant för de korta patchkablarna, det är väl isf. om ditt befintliga kablage är FTP, annars kör UTP. I praktiken ser jag väldigt väldigt sällan FTP - nästan alla kör UTP kablar IRL.

Sen ett tillägg:
Det enda fallet där fabrikat/typ inom respektive CAT-kategori spelar roll är för PoE. UDM Pro SE, om inte jag minns fel, har inbyggt PoE+ så jag hade inte kört på allt för tunna kablar, om inte de är specifikt märka som "good for PoE".

Undvik också alla platta TP-kablar!
Detta är viktigaste än man tror, kanske inte för kortare patchkablar, men det skapar en otrolig mängd "crosstalk" mellan paren. Så undvik om möjligt - kör på runda kablar!

Annars är det fritt fram att välja form och färg.

Visa signatur

e

Permalänk
Medlem

Jag kör bara Ubiquitis egna patchkablar, för att de är så tunna och smidiga samt med böjbara kontakter.

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-accessories-cables/...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem

Cat5 är oftast bäst för patchkablar då de är böjligare/mjukare än cat6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.