Samsung förhandlar med LG om OLED-paneler

Permalänk
Melding Plague

Samsung förhandlar med LG om OLED-paneler

Nya förutsättningar får ärkerivalerna att återvända till förhandlingsbordet, som kan möjliggöra lägre prissatta OLED-TV-modeller från Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

Jag har alltid tänkt att Half-Life 3 vore mer sannolikt än att LG och Samsung gör stora affärer med varandra.

Permalänk
Avstängd

Samsungs mjukvara är skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Samsungs mjukvara är skräp.

Håller helt med. Som ägare av en QD-OLED så är mjukvaran helt klart största nackdelen.

Sen att de inte verkar ha en fungerande QC-avdelning och pushar de på kunderna istället är ju också väldigt frustrerande.

Fått moderkort, nätdel och display utbytt på min 6 månader gamla tv redan. Å nu förra veckan så gav "smart remoten" upp och vägrade ta emot laddning längre.
Allt täcks såklart av garantin men frustrerande med alla telefonsamtal, mailkonversationer och tidsbokningar.

Det blir inte en Samsung nästa gång jag köper tv. Bildkvaliteten är inte värt allt skit som följer med.

Permalänk
Medlem

Då kan konsumenterna välja mellan original och kopia alltså?
Blir inget svårt val…Samsung har haft sina glansdagar under LCD-eran, LG är kungarna på OLED, iaf tills någon kommer på en ny teknik.

Som någon redan skrivit, Samsungs mjukvara är värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Då kan konsumenterna välja mellan original och kopia alltså?
Blir inget svårt val…Samsung har haft sina glansdagar under LCD-eran, LG är kungarna på OLED, iaf tills någon kommer på en ny teknik.

Som någon redan skrivit, Samsungs mjukvara är värdelös.

Det är ju inte en kopia iofs. om man kallar det en kopia, så har man ingen förståelse för hur världen/produktion funkar

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Då kan konsumenterna välja mellan original och kopia alltså?
Blir inget svårt val…Samsung har haft sina glansdagar under LCD-eran, LG är kungarna på OLED, iaf tills någon kommer på en ny teknik.

Som någon redan skrivit, Samsungs mjukvara är värdelös.

Det är ju inte så att LGs OLED TVs är absolut bäst. Dom är bara billigast.

Permalänk
Medlem

Men men men QLED var väl bättre ??? =DDDD

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Men men men QLED var väl bättre ??? =DDDD

QLED är väl bättre på realistiska färger och ljusstyrka... sämre på allt annat 🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

QLED är väl bättre på realistiska färger och ljusstyrka... sämre på allt annat 🤔

Jo jag vet, men Samsung försökte ju med sina diagram övertala oss att qled var bättre och nu vill dom själva ha oled

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Men men men QLED var väl bättre ??? =DDDD

Skrivet av rewoX:

QLED är väl bättre på realistiska färger och ljusstyrka... sämre på allt annat 🤔

QD-OLED har fått bra betyg, men QLED som är baserat på vanlig LCD är inte "nära" OLED eller QD-OLED.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

QLED är väl bättre på realistiska färger och ljusstyrka... sämre på allt annat 🤔

Skrivet av Bosse78:

Jo jag vet, men Samsung försökte ju med sina diagram övertala oss att qled var bättre och nu vill dom själva ha oled

QD-OLED är bästa tekniken idag, alltså även mycket bättre än LG's OLED.
QLED är Samsungs LED-teknik de vill fasa ut till förmån för att endast satsa vidare och bredda sitt QD-OLED-utbud.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag vill gå tillbaka till Samsung om dom ens kan leverera lite billigare modeller än LG. Deras (LG) oled har varit oslagbara dom senaste modellerna. Som en film/hemmabio entusiast så skulle jag aldrig till till något som inte är en oled eller förbättrad teknik.

Ogillar skarpt Samsungs OS över LG så det är en faktor också. Jag skulle kunna överväga en Samsung som sovrums-TV

Permalänk
Medlem

Tror inte Samsung har kapacitet nog att byta från LCD till QD-OLED, så det är nog mer en nödvändighet att förhandla med LG än en önskan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Samsungs mjukvara ger jag inte mycket för, ungefär lika mycket som jag ger deras kvalitetskontroller som håller lika låg klass som turkiska Vestel, som bl.a. tillverkar Andersson och Skantic. Köper därför inte deras produkter längre. Samsung är numera Samsunk för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archros:

Håller helt med. Som ägare av en QD-OLED så är mjukvaran helt klart största nackdelen.

Sen att de inte verkar ha en fungerande QC-avdelning och pushar de på kunderna istället är ju också väldigt frustrerade.

Fått moderkort, nätdel och display utbytt på min 6 månader gamla tv redan. Å nu förra veckan så gav "smart remoten" upp och vägrade ta emot laddning längre.
Allt täcks såklart av garantin men frustrerade med alla telefonsamtal, mailkonversationer och tidsbokningar.

Det blir inte en Samsung nästa gång jag köper tv. Bildkvaliteten är inte värt allt skit som följer med.

Min mors TV har fullt internminne (4GB) utan att hon har en enda app installerad eller avsnitt nedladdat. Det går inte att installera appar eller frigöra minne. Jag ville inte säga det till henne men det är i princip köpa Apple TV eller kasta ut den som gäller. 2 år gammal för ca 7000 kr nypris. Ett dåligt skämt.

Permalänk
Medlem

Hade detta varit för ett år sedan hade jag varit rätt hypad över detta men efter att ha testat S95B förra året är Samsung tyvärr långt ner på listan. Lär nog bli en LG i framtiden med MLA, hoppas bara det letar sig ner till C-serien snabbt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Wow möjlig kartelluppgörelse mellan Samsung och LG, är nog bra för kunden tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Samsungs mjukvara ger jag inte mycket för, ungefär lika mycket som jag ger deras kvalitetskontroller som håller lika låg klass som turkiska Vestel, som bl.a. tillverkar Andersson och Skantic. Köper därför inte deras produkter längre. Samsung är numera Samsunk för mig.

Rättelse: Skamsung. Ett märke man undviker, skulle hållt sig till att sälja mat som dom gjorde long time ago.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Rättelse: Skamsung. Ett märke man undviker, skulle hållt sig till att sälja mat som dom gjorde long time ago.

Okärt barn har många namn.

Permalänk
Medlem

Knappt ett spott i havet för Samsung, 0.7% av deras årliga produktion..
Räknar man bara premium segmentet så kanske det är lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är ju inte så att LGs OLED TVs är absolut bäst. Dom är bara billigast.

Man är ju bra dum om man köper något dyrare, för påstår man att man behöver den lilla skillnaden om ens märkbar, ja då vet jag inte vad...
Men sen finns det ju folk som köper ljudkablar för 20000kr per meter..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Man är ju bra dum om man köper något dyrare, för påstår man att man behöver den lilla skillnaden om ens märkbar, ja då vet jag inte vad...
Men sen finns det ju folk som köper ljudkablar för 20000kr per meter..

LGs OLEDs har ju problem att ens visa helvit bild korrekt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

LGs OLEDs har ju problem att ens visa helvit bild korrekt. :/

LG har länge varit de enda som ens producerat OLED paneler för TV. Så oavsett vilket märke du köpt så har det varit samma LG panel bakom skalet, oavsett om det står Sony, Panasonic, LG, Xiaomi eller vad det nu är.
Samsung har liten egen produktion men det är främst små storlekar som inte funkar till TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

LG har länge varit de enda som ens producerat OLED paneler för TV. Så oavsett vilket märke du köpt så har det varit samma LG panel bakom skalet, oavsett om det står Sony, Panasonic, LG, Xiaomi eller vad det nu är.
Samsung har liten egen produktion men det är främst små storlekar som inte funkar till TV.

Jo jag vet det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jo jag vet, men Samsung försökte ju med sina diagram övertala oss att qled var bättre och nu vill dom själva ha oled

Japp, dom ville inte va först på bollen med OLED för TV-apparater, lät LG köra det racet för att kunna utveckla vidare och få bort så mycket barnsjukdomar som möjligt.
Samsung va dock väldigt tidig med OLED (AMoled) i telefoner.

Min nästa TV blir dock en OLED och minst 120Hz från Samsung när fler modeller finns och bättre priser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

QD-OLED är bästa tekniken idag, alltså även mycket bättre än LG's OLED.
QLED är Samsungs LED-teknik de vill fasa ut till förmån för att endast satsa vidare och bredda sitt QD-OLED-utbud.

Mycket bättre är väl att ta i men absolut, QD Oled har sina fördelar. Men MLA tycks ha gett god skjuts åt WOLED med. Blir intressanta shoot-outs iår.

Ang. det andra....

Skrivet av jeppe109:

Tror inte Samsung har kapacitet nog att byta från LCD till QD-OLED, så det är nog mer en nödvändighet att förhandla med LG än en önskan.

Samsung Display har helt slutat med LCD-tillverkning så precis som tidigare kommer Samsungs Electronics LCD:er från Kina och där finns väl oändliga resurser... Frågan är om nån köper den...troligen inte, därav snacket med LG.

Skrivet av Grumbledock:

Samsung har liten egen produktion men det är främst små storlekar som inte funkar till TV.

Liten egen produktion? Samsung är världens största Oled-tillverkare.
Däremot så är deras Oled-panel produktion för tv-size paneler mindre än LGs. Därav, igen, snacket med LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

LGs OLEDs har ju problem att ens visa helvit bild korrekt. :/

Haha! När är det helvit bild på tvn? Kanske när du blir flashad i counter-strike... Som sagt, inget man märker av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha! När är det helvit bild på tvn? Kanske när du blir flashad i counter-strike... Som sagt, inget man märker av.

Vid hockey, vid fotboll, vid tennis, ja vid typ all sport. Normalt film tittande ser man det väldigt ofta med, speciellt mot beiga toner. Ser förjävligt ut skulle jag säga då det innefattar mer än bara vitt. Är ju egentligen bara ett stort problem för 65” paneler från de senaste åren.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vid hockey, vid fotboll, vid tennis, ja vid typ all sport. Normalt film tittande ser man det väldigt ofta med, speciellt mot beiga toner. Ser förjävligt ut skulle jag säga då det innefattar mer än bara vitt. Är ju egentligen bara ett stort problem för 65” paneler från de senaste åren.

Alltså visst, jag kan köpa hockey.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)